• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ
29 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność. Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność.

Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy kochają instalacje LPG w swoich samochodach. W Europie pod względem liczby aut zasilanych gazem nie mamy sobie równych. O tym, co warto wiedzieć na temat instalacji LPG dowiecie się w tym artykule.



Czy twoje auto zasilane jest LPG?

Niesłabnąca popularność LPG zupełnie nie dziwi. Nowoczesne instalacje, które przez lata mocno ewoluowały, są dopracowane w drobnych szczegółach i oferują bardzo przyzwoite osiągi. Do tego dochodzi oczywiście kluczowy aspekt, czyli obniżenie kosztów eksploatacji samochodu.

Ceny benzyny na stacjach paliw są stosunkowo wysokie i aktualnie oscylują w granicach 5 zł za litr paliwa. Gaz jest ponad dwukrotnie tańszy i co istotne - jeśli już drożeje, to w wolniejszym tempie niż benzyna czy olej napędowy. Osoby, które zdecydowały się zasilić swoje auto LPG doskonale wiedzą, że to naprawdę spora oszczędność. W skali roku, w zależności od liczby przejechanych kilometrów, w portfelu może zostać nawet kilka tysięcy złotych.

W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od silników, do których można zamontować instalację LPG. Nie jest tajemnicą, że niektóre jednostki lepiej znoszą współpracę z gazem, inne zdecydowanie gorzej. Dlatego zanim zdecydujecie się zainwestować w LPG, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć wiedzy u ekspertów, czyli renomowanych firm specjalizujących się w zakładaniu instalacji. Fachowcy nie będą owijać w bawełnę, aby na siłę zatrzymać klienta, bo listy chętnych są naprawdę długie. Warto również zajrzeć na fora internetowe, na których znajdziecie wypowiedzi innych kierowców.

- Zasada jest dość prosta. Jeśli silnik ma wtrysk pośredni - to bez względu na jego moc, można go przerobić na LPG. Jeśli natomiast posiada wtrysk bezpośredni, wówczas sprawdzamy u producenta instalacji LPG, czy ma w swojej ofercie instalację dedykowaną pod dany silnik - wyjaśnia Karol Ptak, właściciel LPG Ptak.
W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że zdecydowana większość wolnossących jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim (wtrysk paliwa do kolektora dolotowego) to bardzo dobrzy kandydaci do montażu instalacji LPG. Oczywiście gaz można zamontować także w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz dieslach, choć tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Montaż LPG w Trójmieście


Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra. Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra.
Instalacja sekwencyjna IV generacji - to najpopularniejszy typ instalacji w naszym kraju.

- Zgadza się. W 99 proc. przypadków montujemy instalacje IV generacji. Sekwencja oznacza, że na każdy cylinder silnika zamontowany jest wtryskiwacz LPG - dodaje.
Jak to działa? Po zatankowaniu gazu, ten magazynowany jest w zbiorniku w stanie ciekłym. Specjalny elektrozawór, który zamontowany jest w butli, ma za zadanie sterować przepływem paliwa do reduktora. I to własnie w nim, przy odpowiednim ogrzaniu przez układ chłodzenia, zmienia się stan skupienia gazu - z płynnego w fazę lotną. Następnie trafia on do wtryskiwaczy zlokalizowanych w okolicy kolektora dolotowego. Za cały proces odpowiada komputer, który dobiera dawki gazu. Zanim nastąpi przełączenie z benzyny na gaz, silnik musi nagrzać się do temperatury co najmniej 30 stopni Celsjusza.

Formalności po montażu instalacji LPG


Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego.
Kolejną, istotną informacją, jest oczywiście cena takiej instalacji.

- Cena zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz od rodzaju wtrysku paliwa. Wpływ na cenę ma również producent instalacji. Większość klientów decyduje się na włoskich producentów, ponieważ oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Dlatego też na rynku jest wiele firm, które montują instalacje wyłącznie firm z tego kraju - tłumaczy Arkadiusz Polakow, właściciel Poma Auto-Gaz.
Orientacyjnie ceny instalacji LPG renomowanych firm dla silników 3- i 4-cylindrowych z wtryskiem pośrednim wielopunktowym wahają się od 2700 zł do 3300 zł. W przypadku większych, 6-cylindrowych jednostek cena zależna jest od mocy silnika. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3800-4600 zł.

Cennik instalacji LPG dla silników z ośmioma cylindrami oscyluje w granicach 6 tys. zł. Jeszcze więcej, bo aż 8,5 tys. zł za instalację zapłacą właściciele aut z potężnymi, ponad 450-konnymi jednostkami.

- Montujemy głównie instalacje LPG włoskiej marki BRC. To solidny i raczej niezawodny produkt. Są one droższe o około 100-500 zł od konkurencyjnego Lovato. Z racji na bardzo wysoką cenę oraz awaryjność reduktorów i czujników - raczej staramy się unikać instalacji marki Prins. Ponadto, zdarza się, że producent nie uznaje reklamacji. Pozostałe firmy nie mają z tym problemu. Nie montujemy instalacji polskich producentów, ponieważ mają bardzo słaby serwis techniczny, nierozbudowaną sieć autoryzowanych warsztatów i niską jakość podzespołów - dodaje Ptak.
Cena instalacji może wzrosnąć o kilkaset złotych, gdy klient zażyczy sobie dodatkowy zbiornik. To bardzo dobre rozwiązanie, gdy kierowca pokonuje sporo kilometrów, a przy tym nie potrzebuje przestrzeni bagażowej.

Ceny paliw w Trójmieście


W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa. W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa.
Osoby, które planują zamontować instalację LPG w swoim aucie, muszą uzbroić się w cierpliwość. W renomowanych warsztatach na swoją kolejkę trzeba czekać nawet miesiąc. W mniej obleganych - około tygodnia.

- W większości przypadków czas montażu trwa jeden dzień. Przy bardziej skomplikowanych operacjach może się wydłużyć do dwóch dni. Czasami prosimy klientów, aby odwiedzili nas przed umówionym dniem montażu w celu np. dobrania odpowiedniej wielkości butli - dodaje Polakow.
Warto dodać, że butle najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego, a zawór tankowania gazu pod klapką wlewu paliwa.

Niektóre firmy po pozostawieniu auta w warsztacie, bez dodatkowych opłat oferują samochód zastępczy.

Ogłoszenia używanych aut z instalacją LPG


Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw. Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw.
Oczywiście nie może być zbyt kolorowo, bo instalacja LPG ma również swoje minusy. Zacznijmy od tego dość banalnego. To krótszy zasięg i dłuższe tankowanie. Ten, kto choć raz tankował gaz wie, że jest to dość żmudna czynność.

Poza tym, LPG oznacza droższe badanie techniczne, które nie kosztuje 99 zł, tylko 162 zł. Należy również pamiętać o okresowych serwisach instalacji - z reguły raz w roku bądź po przejechaniu 15 tys. km. Podczas takiej wizyty wymieniane są filtry, sprawdzana jest szczelność układu oraz przewodów, reguluje się także parametry. Przegląd kosztuje około 150 zł.

Elementy, które mogą ulec awarii to przede wszystkim wtryskiwacze (cena za sztukę to 50-250 zł) bądź reduktor (koszt wymiany to około 300-700 zł).

- Pozostałe podzespoły są raczej bezawaryjne. Trzeba pamiętać, że zbiornik ma 10 lat ważności od daty produkcji. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Koszt butli - w zależności od pojemności - to od 250 do 800 zł. Do tego dochodzi koszt wymiany, który wynosi od 100 do 500 zł - wylicza Ptak.
Wiele osób zastanawia się, czy po zamontowaniu LPG odczuwalny jest spadek mocy. Uspokajamy, przy najnowszych generacjach instalacji w zasadzie auto jeździ tak, jak na benzynie.

  • Większy zbiornik montowany bezpośrednio w bagażniku.
  • Ciekawe miejsce na montaż butli gazowych.
mJ

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • (3)

    Korek wstydu

    • 9 31

    • nie ma się co wstydzić

      że Cię nie stać? To wstyd?

      • 8 2

    • (1)

      A ja mam zawór pod klapką od paliwa i się nie wstydzę. I jeszcze parkuję w hali garażowej z zakazem lpg ;-)

      • 4 5

      • Idź na rekord

        Jeszcze instalkę przereguluj żeby mniej paliła ale większą emisję trujących spalin wydzielała

        • 0 3

  • Polska Instalacja Lpg Tech

    Polecam tą instalacje w mercedesie 1.8 kompresor ...smiga super 65.000 tys.przejechane i tylko filterki wymieniane

    • 10 2

  • (1)

    Obierki też są opłacalne i zlewki też

    • 3 21

    • Nikt nie pyta o twoje posiłki.

      • 7 1

  • Tylko benzyna (2)

    Gaz i diesel dla frajerów

    • 12 35

    • (1)

      I tego się trzymaj, ktoś musi płacić te wszystkie akcyzy i opłaty paliwowe żeby na 500+ Kaczyńskiemu wystarczyło. Benzyna król, diesel ch. Wiwat wiwat bezołowiowa.

      • 12 4

      • Jakim to trzeba być zerem żeby do każdego tematu politykę wtrącać.

        • 5 6

  • (1)

    Gaz i diesel odchodzą daleeeko... naszczęście mamy hybrydy i elektryki w natarciu. Skończy się kopcenie na ulicach starymi pierdzielami.

    • 6 28

    • Janusz

      Większość hybryd jest gazowalnych więc niewiele się zmieni.

      • 0 0

  • Ja terz (2)

    Mam w swoim Daeło Tico instalacje LGP i nie żałuje. Mocy trochę miej ale za to mogę latać gdzie kce.

    • 5 3

    • (1)

      Dlaczego mnie zaminusowales?

      • 0 1

      • Za LGBT

        • 4 0

  • Tylko disel (13)

    Nowy diesel pali mi w mieście 4.5 litra 1.5dci nie do zajechania , oleje i filtry co 40.000 ( u mnie to dwa razy w roku - brzmi lepiej ) miałem gaz , nie chce , nie lubię , nie polecę nikomu .

    • 4 30

    • Gratuluje pomysłu z wymianą oleju co 40 tyś (9)

      szczere gratulacje .....

      • 12 0

      • W yarisie (7)

        Nie wymieniałem wcale , przejechalem od nowego 250.000 i dalej widzę że ktoś nim jeździ , jak policzę serwisy gwarancyjne co 15 tys po 600zl to i tak by za niego mi więcej nikt nie zapłacił , dlatego kupuje nowe , jeDze do oporu i sprzedaje , niech inni się bawią w używane auta , serwisy itp ,

        • 1 1

        • janusz?

          Czy Ameba?

          • 0 2

        • Dokładnie (5)

          Robie tak samo. Kupuję auto tuż po gwarancji, leję olej longlife i tylko filtry wymieniam co 10.000. Przelatam 200-250k i sprzedaję. Wychodzi mniej więcej co rok - półtora. Skoro w skrzyniach biegów są oleje dożywotnie, to ten w silniku też da radę.

          • 1 2

          • (4)

            Skrzynie mają niższe temperatury, nie ma takiej ilości sadzy, czy nagaru. Przy następnym aucie przed sprzedażą ściągnij klawiaturę z ciekawości, tylko na zawał nie padnij.

            • 0 0

            • Ja mam ściągać klawiaturę? A po co? (3)

              Miałem już 5 aut w których robiłem tak jak pisałem powyżej i nigdy nic mi się nie przydarzyło. Fakt, że nie depczę do maxa i nie upalam na zimnym silniku. Ale nic nie dymiło, nic nie stukało, panewki na swoim miejscu. Polecam. Wymiana oleju to nieekologiczny wymysł producentów.

              • 0 0

              • (2)

                To, że kręci i jeszcze nie stuka to nic nie znaczy. Może gdybyś zajrzał do środka przekonałbyś się jak to wygląda. Cieszę się, że to działa, ale przy sprzedaży zaznacz, że nie zmieniałeś oleju, takiego auta bym nie kupił.

                • 0 0

              • W sumie ja też nie (1)

                Bo kto normalny nie wymienia oleju :-) Na szczęście ja je sprzedaję a nie kupuję. Ale w sumie był taki jeden kupiec co sprawdzał kompresję, patrzył kamerą w cylindry i w miskę i nic nie wykrył. Ale ja nie katuję silnika

                • 0 0

              • W każdym bądź razie szerokości życzę:)

                • 0 0

      • Jak robisz 15.000 rocznie

        To tego nie rozumiesz , ja tak jak kolega robię po 100 do 120 tys i nie wyobrażam sobie co miesiąc latać do serwisu , gdybym miał robić 15 tys rocznie to bym nie kupował samochodu bo się nie opłaca . Samochód jest po to żeby zapier... A nie stać pod domem

        • 1 3

    • a filter DPF sie wycina fleksem (1)

      jak sie zapcha

      • 6 0

      • DPF w Megane 1.5

        Jest bezobsługowy , wy tam w passerati z tdikiem może macie problemy , w dobrych autach przepala się przy 90 stopniach i można zapomnieć że istnieje

        • 0 0

    • Przy wymianie oleju co 40 tys. nie zdążą się nawet panewki obrócić.

      • 5 0

  • sponsorowany (1)

    artykuł sponsorowany. jak cie nie stać na benzyne to kup rower. lpg jest dla bidoty

    • 4 37

    • Rodzina wie, że ma d**ila w załodze?

      • 7 0

  • 95% pożarów samochodów spowodowanych jest instalacją gazową (8)

    Gaz to jest do kuchenek a śmieszą mnie pseudo bogacze w starych parówach z ukrytym korkiem wstydu

    • 6 45

    • jakie jest źródło tej statystki?

      • 8 1

    • Dane na podstawie badań IBzD"

      "Instytut badań z Du*y

      • 18 0

    • Pożar to tylko w dieslach

      Większość pożarów samochodów to od dpf lub egr w dieslach, część pożarów od webasto a część od chińskich radyjek. Są też pożary od katalizatorów jak parkuje się rozgrzany na suchej trawie albo liściach. Od LPG? Z płonących aut to może 2 na 10 ma lpg

      • 6 1

    • ... a ropa do traktorów.

      Wolę lpg.

      • 2 2

    • Nie szkodzi, nie przejmuj się. Są mimo wszystko więksi kretyni na świecie od ciebie, ale podobni mitomani.

      • 0 0

    • Niewiedza jest gorsza od głupoty

      • 2 1

    • 95% pozarow spowodowanych jest instalacja elektryczna w samochodzie lub jak np w bmw 2.0d po 2009 roku nieszczelba chlodnuca egr gdzie tu gaz. I skad te dane

      • 0 1

    • Diesli tez

      Mi się spalił diesel który miał 3 lata

      • 0 0

  • (3)

    Jeszcze info dla ekoterroystów: LPG emituje ponad 40% mniej CO2 od benzyny ;)

    • 15 2

    • CO2 to nie wszystko (2)

      Nie zapominaj że spaliny LPG mają dużą wiekszą emisję groźnych węglowodorów i NOx

      • 1 2

      • Ale w normach

        Gdyby nie to, żodyn by nie pszeszedł badań na stacyji djagnostycznej! Żodyn!

        • 1 0

      • Podobnie jak ogrzewanie gazowe mieszkań...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane