• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ
29 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność. Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność.

Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy kochają instalacje LPG w swoich samochodach. W Europie pod względem liczby aut zasilanych gazem nie mamy sobie równych. O tym, co warto wiedzieć na temat instalacji LPG dowiecie się w tym artykule.



Czy twoje auto zasilane jest LPG?

Niesłabnąca popularność LPG zupełnie nie dziwi. Nowoczesne instalacje, które przez lata mocno ewoluowały, są dopracowane w drobnych szczegółach i oferują bardzo przyzwoite osiągi. Do tego dochodzi oczywiście kluczowy aspekt, czyli obniżenie kosztów eksploatacji samochodu.

Ceny benzyny na stacjach paliw są stosunkowo wysokie i aktualnie oscylują w granicach 5 zł za litr paliwa. Gaz jest ponad dwukrotnie tańszy i co istotne - jeśli już drożeje, to w wolniejszym tempie niż benzyna czy olej napędowy. Osoby, które zdecydowały się zasilić swoje auto LPG doskonale wiedzą, że to naprawdę spora oszczędność. W skali roku, w zależności od liczby przejechanych kilometrów, w portfelu może zostać nawet kilka tysięcy złotych.

W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od silników, do których można zamontować instalację LPG. Nie jest tajemnicą, że niektóre jednostki lepiej znoszą współpracę z gazem, inne zdecydowanie gorzej. Dlatego zanim zdecydujecie się zainwestować w LPG, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć wiedzy u ekspertów, czyli renomowanych firm specjalizujących się w zakładaniu instalacji. Fachowcy nie będą owijać w bawełnę, aby na siłę zatrzymać klienta, bo listy chętnych są naprawdę długie. Warto również zajrzeć na fora internetowe, na których znajdziecie wypowiedzi innych kierowców.

- Zasada jest dość prosta. Jeśli silnik ma wtrysk pośredni - to bez względu na jego moc, można go przerobić na LPG. Jeśli natomiast posiada wtrysk bezpośredni, wówczas sprawdzamy u producenta instalacji LPG, czy ma w swojej ofercie instalację dedykowaną pod dany silnik - wyjaśnia Karol Ptak, właściciel LPG Ptak.
W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że zdecydowana większość wolnossących jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim (wtrysk paliwa do kolektora dolotowego) to bardzo dobrzy kandydaci do montażu instalacji LPG. Oczywiście gaz można zamontować także w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz dieslach, choć tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Montaż LPG w Trójmieście


Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra. Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra.
Instalacja sekwencyjna IV generacji - to najpopularniejszy typ instalacji w naszym kraju.

- Zgadza się. W 99 proc. przypadków montujemy instalacje IV generacji. Sekwencja oznacza, że na każdy cylinder silnika zamontowany jest wtryskiwacz LPG - dodaje.
Jak to działa? Po zatankowaniu gazu, ten magazynowany jest w zbiorniku w stanie ciekłym. Specjalny elektrozawór, który zamontowany jest w butli, ma za zadanie sterować przepływem paliwa do reduktora. I to własnie w nim, przy odpowiednim ogrzaniu przez układ chłodzenia, zmienia się stan skupienia gazu - z płynnego w fazę lotną. Następnie trafia on do wtryskiwaczy zlokalizowanych w okolicy kolektora dolotowego. Za cały proces odpowiada komputer, który dobiera dawki gazu. Zanim nastąpi przełączenie z benzyny na gaz, silnik musi nagrzać się do temperatury co najmniej 30 stopni Celsjusza.

Formalności po montażu instalacji LPG


Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego.
Kolejną, istotną informacją, jest oczywiście cena takiej instalacji.

- Cena zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz od rodzaju wtrysku paliwa. Wpływ na cenę ma również producent instalacji. Większość klientów decyduje się na włoskich producentów, ponieważ oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Dlatego też na rynku jest wiele firm, które montują instalacje wyłącznie firm z tego kraju - tłumaczy Arkadiusz Polakow, właściciel Poma Auto-Gaz.
Orientacyjnie ceny instalacji LPG renomowanych firm dla silników 3- i 4-cylindrowych z wtryskiem pośrednim wielopunktowym wahają się od 2700 zł do 3300 zł. W przypadku większych, 6-cylindrowych jednostek cena zależna jest od mocy silnika. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3800-4600 zł.

Cennik instalacji LPG dla silników z ośmioma cylindrami oscyluje w granicach 6 tys. zł. Jeszcze więcej, bo aż 8,5 tys. zł za instalację zapłacą właściciele aut z potężnymi, ponad 450-konnymi jednostkami.

- Montujemy głównie instalacje LPG włoskiej marki BRC. To solidny i raczej niezawodny produkt. Są one droższe o około 100-500 zł od konkurencyjnego Lovato. Z racji na bardzo wysoką cenę oraz awaryjność reduktorów i czujników - raczej staramy się unikać instalacji marki Prins. Ponadto, zdarza się, że producent nie uznaje reklamacji. Pozostałe firmy nie mają z tym problemu. Nie montujemy instalacji polskich producentów, ponieważ mają bardzo słaby serwis techniczny, nierozbudowaną sieć autoryzowanych warsztatów i niską jakość podzespołów - dodaje Ptak.
Cena instalacji może wzrosnąć o kilkaset złotych, gdy klient zażyczy sobie dodatkowy zbiornik. To bardzo dobre rozwiązanie, gdy kierowca pokonuje sporo kilometrów, a przy tym nie potrzebuje przestrzeni bagażowej.

Ceny paliw w Trójmieście


W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa. W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa.
Osoby, które planują zamontować instalację LPG w swoim aucie, muszą uzbroić się w cierpliwość. W renomowanych warsztatach na swoją kolejkę trzeba czekać nawet miesiąc. W mniej obleganych - około tygodnia.

- W większości przypadków czas montażu trwa jeden dzień. Przy bardziej skomplikowanych operacjach może się wydłużyć do dwóch dni. Czasami prosimy klientów, aby odwiedzili nas przed umówionym dniem montażu w celu np. dobrania odpowiedniej wielkości butli - dodaje Polakow.
Warto dodać, że butle najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego, a zawór tankowania gazu pod klapką wlewu paliwa.

Niektóre firmy po pozostawieniu auta w warsztacie, bez dodatkowych opłat oferują samochód zastępczy.

Ogłoszenia używanych aut z instalacją LPG


Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw. Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw.
Oczywiście nie może być zbyt kolorowo, bo instalacja LPG ma również swoje minusy. Zacznijmy od tego dość banalnego. To krótszy zasięg i dłuższe tankowanie. Ten, kto choć raz tankował gaz wie, że jest to dość żmudna czynność.

Poza tym, LPG oznacza droższe badanie techniczne, które nie kosztuje 99 zł, tylko 162 zł. Należy również pamiętać o okresowych serwisach instalacji - z reguły raz w roku bądź po przejechaniu 15 tys. km. Podczas takiej wizyty wymieniane są filtry, sprawdzana jest szczelność układu oraz przewodów, reguluje się także parametry. Przegląd kosztuje około 150 zł.

Elementy, które mogą ulec awarii to przede wszystkim wtryskiwacze (cena za sztukę to 50-250 zł) bądź reduktor (koszt wymiany to około 300-700 zł).

- Pozostałe podzespoły są raczej bezawaryjne. Trzeba pamiętać, że zbiornik ma 10 lat ważności od daty produkcji. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Koszt butli - w zależności od pojemności - to od 250 do 800 zł. Do tego dochodzi koszt wymiany, który wynosi od 100 do 500 zł - wylicza Ptak.
Wiele osób zastanawia się, czy po zamontowaniu LPG odczuwalny jest spadek mocy. Uspokajamy, przy najnowszych generacjach instalacji w zasadzie auto jeździ tak, jak na benzynie.

  • Większy zbiornik montowany bezpośrednio w bagażniku.
  • Ciekawe miejsce na montaż butli gazowych.
mJ

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • ja czekam na elektryczny i polski (1)

    samochód premiera Morawieckiego!

    • 18 1

    • I ten komentarz powinien być wyróżniony!

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Prawda jest taka że gaz jest i ekologiczny zawiera 80% mniej substacji trujących niż disel

    I super tani . To jedno z najlepszych paliw do samochód.

    Przeciwdziała smogowi i jest tani - czego chcieć więcej ?

    A reszta jeżdzących na benzynie czy dislu niech płaci na vaty straty podatki nie mam nic przeciwko

    • 18 2

  • (1)

    Polecam instalacje LPi, wtrysk w fazie ciekłej. Jest bezobsługowa, nie ma żadnych filtrów, reduktorów. Serwis polega tylko na sprawdzeniu pracy pompy. Zero ubytku mocy, spalanie takie jak na benzynie

    • 1 0

    • Wszystko super

      gdyby nie ta pompa

      • 6 0

  • Zdjecie starego Prosiaka Cayenne z kotlem Rafako w bagazniku.... bezcenne. Mowi wszystko. (3)

    • 9 7

    • (2)

      Dokładnie, na auto stać ale na paliwo już nie. Typowy polski Janusz.

      • 4 6

      • Stac go bo wie gdzie zaoszczędzić pieniądze Ty nie ogarniasz takiej prostej matematyki (1)

        • 3 1

        • Janusz, że hej

          Janusz i tyle.

          • 0 0

  • LPG (2)

    Lepszy korek wstydu niż wlew głupoty Rachunkami z tankowania pochwalcie sięsąsiadowi

    • 18 3

    • Otóż to. Ja rocznie oszczędzam 3000 zł po odjęciu wszystkich opłat typu serwis. (1)

      Niech barany sobie piszą co chcą, ale mi wakacje sponsoruje LPG :)

      • 9 0

      • Pytanie

        To za 3000 zl mozna miec wakacje? Nie ma w tym pytaniu zlosliwosci. Pytam serio bo ja jakos z tygodniowym urlopem wyjazdowym nie moge zmiescic sie w 3 tys. a nie spedzam go w kasynie w Monte Carlo....

        • 0 0

  • haha janusze biznesu gaz jest do kuchenek! nie taniej by bylo silniki parowe sobie powstawiac?

    • 1 8

  • Jaki jest sens zakupu SUVa, sportowego auta, muscle cara itd (2)

    I ładowanie do niego LPG ?

    • 5 6

    • (1)

      taki ze mustangiem 5.0 jezdzis za kase astry 1.8

      • 15 0

      • Ale wstyd

        • 1 5

  • No dobra, to teraz trochę prawdy na temat Landilorenzo... (3)

    Mam amerykańca z małolitrażowym dla amerykańców silnikiem 3.6 L. Wiadomo, dla nas to smok. Diesla nie chciałem. Benzyna była bardziej cicha w środku. Z instalacją przejechałem już ponad 100.000 km w trzy i pół roku. Niestety, były problemy. Do Landilorenzo pasują tylko ichniejsze wtryski, które niestety padają przy mojej jeździe raz na pół roku. W dodatku, przy większych mrozach padają częściej. Koszt nie jest może duży - 100 zł, ale wkurza, że raz na pół roku muszę przejechać się do gazownika z powodu innego niż przegląd. W dodatku przegląd co 15.000 km też jest dość częsty.
    Reaktywność na pedał przyspieszenia jest różna i zależy od jakości gazu. Także zasięg zależy od tego, na której stacji się tankuje. W Gdyni są dwie stacje, których z tego powodu unikam.
    W przypadku dobrego gazu (instalacja jest projektowana do parametrów gazu pewnego holenderskiego koncernu i to się potwierdza) różnica jest minimalna. Ledwo wyczuwalna, ale jest. Tak jakby samochód reagował o ułamek sekundy później na naciśnięcie pedału gazu.
    Jedna natomiast z największych porażek, to sterownik całego systemu, który potrafi przełączyć się sam z siebie na benzynę, świeżo po tankowaniu (przy większym obciążeniu silnika).

    • 0 0

    • (1)

      masz kiepska instalacje albo kiepsko zalozona

      • 0 0

      • Raczej to pierwsze...

        Nie miałem zbyt dużego wyboru co do firmy, która gaz zakładała. Samochód był z salonu, dlatego musiał zakładać go dealer. Inaczej straciłbym gwarancję.
        Biorąc to pod uwagę zakładałem, że panowie wiedzą, co należy zakładać do swoich silników. Mój błąd... Błędy montażowe były, ale na przestrzeni lat udało się je wyeliminować.
        Ciekawi natomiast fakt, że żona ma założony gaz w samochodzie z silnikiem 1.4L, też Landilorenzo, też u dealera, nawet tego samego (chociaż przez innego pracownika) i tam problemów nie ma w ogóle. Instalacja działa już dwa lata bez ani jednej usterki.
        Zastanawiałem się nawet, czy nie zamontować do mojego STAGa, ale za rok planuję go sprzedać i ta cała inwestycja raczej mi się nie opłaca. Za STAGa zapłaciłbym około 2500 zł (bez butli), a wtryski do Landi to koszt po 100 zł. Musiałbym je wymieniać przez najbliższy rok ponad 25 razy, żeby się opłacało.

        • 0 0

    • Może coś źle Ci ustawili, bo to aż nie możliwe by tak padało. Bardzo ważne jest by temperatura przełączania na gaz była odpowiednio wysoka, a nie minimalna oraz dać wtryskom nieco więcej czasu na nagrzanie, gdy za oknem panują minusowe temperatury. Co do przełączenia na benzynę, może za słaby osprzęt pod Twój silnik (reduktor, połączenia gazu, zapchane filtry), albo ustawienia z zbyt małym marginesem błędu.

      • 2 0

  • emocje przy gazie to rozumiem

    • 2 0

  • Przestanie się Wam opłacać jak gaz zdrożeje...

    ...tak mówią i mówili od lat, ale jakoś zawsze jest sporo tańszy od benzyny więc rachunek jest prosty. Jedno jest pewne gaz opłaca się jeśli jeździsz i to sporo. Na małe przebiegi lepiej kupić małą wolnossącą albo turbo benzynę i cieszyć się małym spalaniem. Co do dodatkowych kosztów to jest to stara gadka. Droższy przegląd? to jest jakieś 300km jazdy, a pozostały przebieg już generuje oszczędności. Wymianę filtrów, serwis (no powiedzmy szczerze poza wymianą butli) można wykonać we własnym zakresie nie gorzej jak niektóre zakłady. Komplet filtrów kosztuje na poziomie 20zł to są 4 litry paliwa, czyli okolice dystansu na poziomie 50km.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane