• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ
29 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność. Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność.

Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy kochają instalacje LPG w swoich samochodach. W Europie pod względem liczby aut zasilanych gazem nie mamy sobie równych. O tym, co warto wiedzieć na temat instalacji LPG dowiecie się w tym artykule.



Czy twoje auto zasilane jest LPG?

Niesłabnąca popularność LPG zupełnie nie dziwi. Nowoczesne instalacje, które przez lata mocno ewoluowały, są dopracowane w drobnych szczegółach i oferują bardzo przyzwoite osiągi. Do tego dochodzi oczywiście kluczowy aspekt, czyli obniżenie kosztów eksploatacji samochodu.

Ceny benzyny na stacjach paliw są stosunkowo wysokie i aktualnie oscylują w granicach 5 zł za litr paliwa. Gaz jest ponad dwukrotnie tańszy i co istotne - jeśli już drożeje, to w wolniejszym tempie niż benzyna czy olej napędowy. Osoby, które zdecydowały się zasilić swoje auto LPG doskonale wiedzą, że to naprawdę spora oszczędność. W skali roku, w zależności od liczby przejechanych kilometrów, w portfelu może zostać nawet kilka tysięcy złotych.

W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od silników, do których można zamontować instalację LPG. Nie jest tajemnicą, że niektóre jednostki lepiej znoszą współpracę z gazem, inne zdecydowanie gorzej. Dlatego zanim zdecydujecie się zainwestować w LPG, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć wiedzy u ekspertów, czyli renomowanych firm specjalizujących się w zakładaniu instalacji. Fachowcy nie będą owijać w bawełnę, aby na siłę zatrzymać klienta, bo listy chętnych są naprawdę długie. Warto również zajrzeć na fora internetowe, na których znajdziecie wypowiedzi innych kierowców.

- Zasada jest dość prosta. Jeśli silnik ma wtrysk pośredni - to bez względu na jego moc, można go przerobić na LPG. Jeśli natomiast posiada wtrysk bezpośredni, wówczas sprawdzamy u producenta instalacji LPG, czy ma w swojej ofercie instalację dedykowaną pod dany silnik - wyjaśnia Karol Ptak, właściciel LPG Ptak.
W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że zdecydowana większość wolnossących jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim (wtrysk paliwa do kolektora dolotowego) to bardzo dobrzy kandydaci do montażu instalacji LPG. Oczywiście gaz można zamontować także w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz dieslach, choć tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Montaż LPG w Trójmieście


Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra. Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra.
Instalacja sekwencyjna IV generacji - to najpopularniejszy typ instalacji w naszym kraju.

- Zgadza się. W 99 proc. przypadków montujemy instalacje IV generacji. Sekwencja oznacza, że na każdy cylinder silnika zamontowany jest wtryskiwacz LPG - dodaje.
Jak to działa? Po zatankowaniu gazu, ten magazynowany jest w zbiorniku w stanie ciekłym. Specjalny elektrozawór, który zamontowany jest w butli, ma za zadanie sterować przepływem paliwa do reduktora. I to własnie w nim, przy odpowiednim ogrzaniu przez układ chłodzenia, zmienia się stan skupienia gazu - z płynnego w fazę lotną. Następnie trafia on do wtryskiwaczy zlokalizowanych w okolicy kolektora dolotowego. Za cały proces odpowiada komputer, który dobiera dawki gazu. Zanim nastąpi przełączenie z benzyny na gaz, silnik musi nagrzać się do temperatury co najmniej 30 stopni Celsjusza.

Formalności po montażu instalacji LPG


Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego.
Kolejną, istotną informacją, jest oczywiście cena takiej instalacji.

- Cena zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz od rodzaju wtrysku paliwa. Wpływ na cenę ma również producent instalacji. Większość klientów decyduje się na włoskich producentów, ponieważ oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Dlatego też na rynku jest wiele firm, które montują instalacje wyłącznie firm z tego kraju - tłumaczy Arkadiusz Polakow, właściciel Poma Auto-Gaz.
Orientacyjnie ceny instalacji LPG renomowanych firm dla silników 3- i 4-cylindrowych z wtryskiem pośrednim wielopunktowym wahają się od 2700 zł do 3300 zł. W przypadku większych, 6-cylindrowych jednostek cena zależna jest od mocy silnika. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3800-4600 zł.

Cennik instalacji LPG dla silników z ośmioma cylindrami oscyluje w granicach 6 tys. zł. Jeszcze więcej, bo aż 8,5 tys. zł za instalację zapłacą właściciele aut z potężnymi, ponad 450-konnymi jednostkami.

- Montujemy głównie instalacje LPG włoskiej marki BRC. To solidny i raczej niezawodny produkt. Są one droższe o około 100-500 zł od konkurencyjnego Lovato. Z racji na bardzo wysoką cenę oraz awaryjność reduktorów i czujników - raczej staramy się unikać instalacji marki Prins. Ponadto, zdarza się, że producent nie uznaje reklamacji. Pozostałe firmy nie mają z tym problemu. Nie montujemy instalacji polskich producentów, ponieważ mają bardzo słaby serwis techniczny, nierozbudowaną sieć autoryzowanych warsztatów i niską jakość podzespołów - dodaje Ptak.
Cena instalacji może wzrosnąć o kilkaset złotych, gdy klient zażyczy sobie dodatkowy zbiornik. To bardzo dobre rozwiązanie, gdy kierowca pokonuje sporo kilometrów, a przy tym nie potrzebuje przestrzeni bagażowej.

Ceny paliw w Trójmieście


W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa. W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa.
Osoby, które planują zamontować instalację LPG w swoim aucie, muszą uzbroić się w cierpliwość. W renomowanych warsztatach na swoją kolejkę trzeba czekać nawet miesiąc. W mniej obleganych - około tygodnia.

- W większości przypadków czas montażu trwa jeden dzień. Przy bardziej skomplikowanych operacjach może się wydłużyć do dwóch dni. Czasami prosimy klientów, aby odwiedzili nas przed umówionym dniem montażu w celu np. dobrania odpowiedniej wielkości butli - dodaje Polakow.
Warto dodać, że butle najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego, a zawór tankowania gazu pod klapką wlewu paliwa.

Niektóre firmy po pozostawieniu auta w warsztacie, bez dodatkowych opłat oferują samochód zastępczy.

Ogłoszenia używanych aut z instalacją LPG


Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw. Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw.
Oczywiście nie może być zbyt kolorowo, bo instalacja LPG ma również swoje minusy. Zacznijmy od tego dość banalnego. To krótszy zasięg i dłuższe tankowanie. Ten, kto choć raz tankował gaz wie, że jest to dość żmudna czynność.

Poza tym, LPG oznacza droższe badanie techniczne, które nie kosztuje 99 zł, tylko 162 zł. Należy również pamiętać o okresowych serwisach instalacji - z reguły raz w roku bądź po przejechaniu 15 tys. km. Podczas takiej wizyty wymieniane są filtry, sprawdzana jest szczelność układu oraz przewodów, reguluje się także parametry. Przegląd kosztuje około 150 zł.

Elementy, które mogą ulec awarii to przede wszystkim wtryskiwacze (cena za sztukę to 50-250 zł) bądź reduktor (koszt wymiany to około 300-700 zł).

- Pozostałe podzespoły są raczej bezawaryjne. Trzeba pamiętać, że zbiornik ma 10 lat ważności od daty produkcji. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Koszt butli - w zależności od pojemności - to od 250 do 800 zł. Do tego dochodzi koszt wymiany, który wynosi od 100 do 500 zł - wylicza Ptak.
Wiele osób zastanawia się, czy po zamontowaniu LPG odczuwalny jest spadek mocy. Uspokajamy, przy najnowszych generacjach instalacji w zasadzie auto jeździ tak, jak na benzynie.

  • Większy zbiornik montowany bezpośrednio w bagażniku.
  • Ciekawe miejsce na montaż butli gazowych.
mJ

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Gaz przedewszystkim jest ekologiczny zostawia 80% mniej trujacych sybstancji niż disel

    Połowe tańszy i przy dzisiejszej technice wogóle kierowca nie odczuwa tego że jeżdzi na gazie.
    czego chcieć więcej ?

    Jak nie patrzycie na cenę to załóżcie gaz dla ekologii smogu w mięscie jak nie patrzycie na ekologię to załóżcie dla oszczędności. Jest jedno ale miesięcznie trzeba robić przynamniej 2 tys km żeby to miało jakikolwiek sens - czyli dziennie 50-100km.

    • 7 1

  • Jesteście krótkowzroczni, za dziesięć lat nie będzie czego gazować (2)

    Już teraz ciężko jest znaleźć auto nie starsze niż 5 lat które nie jest na bezpośrednim wtrysku. Kosz gazowania i później opłacalność eksploatacji jest niewielka. Więc za dziesięć lat do gazowania zostaną tylko niedobitki.

    • 3 2

    • Zawsze będzie jakaś opcja

      • 2 1

    • Za 10 lat bede latał dornem Kolego jesteś krótkowzroczny

      • 0 2

  • (1)

    Ciekawe ile osób mających gaz w aucie łamie zakaz i wjeżdża do hal garażowych pod budynkami? Czemu nikt się nie bierze za takich mistrzów oszczędzania? Za to powinno się iść do więzienia!

    • 3 8

    • Mówisz o tych znakach z napisem LPG? Przecież on nie występuje w kodeksie i nie jest określone co należy zrobić. Zostają domysły. Nie ma też konkretnych przepisów, a jedynie interpretacje. Inna kwestia to to, że takie hale powinny obowiązkowo posiadać system wentylacji z odpowiednimi czujnikami i wtedy problem by nie istniał. Przez tyle lat ile było wypadków z autami na lpg? Ile z tych pojedynczych sytuacji było wynikiem rażącego niedbalstwa właścicieli.

      • 2 0

  • (1)

    Tylko diesel i benzyna, żadnych kuchenek w bagazniku. Wodę sobie wlejcie Janusze, jest jeszcze bardziej eko a filterkami choinkę sobie strójcie - są takie ładne i tańsze od bombek.

    • 1 7

    • Ciekawe czy rodzina wie że taki głupi jesteś?

      • 2 1

  • (3)

    Porsche z gazem hahahaha! Co by było, gdyby producent tego auta zobaczył tą profanację hahaha!

    • 1 6

    • Często ten co dorobił się takiego Porsche zna bardzo dobrze wartość pieniądza i nie jest rozrzutny. Z drugiej strony jeśli stać go na nowe Porsche to paliwo jest ułamkiem wydatków jakie ponosi i oszczędności na gazie to grosze.

      • 2 0

    • gaz

      Utarty schemat, że lpg profanacja... Auto nie traci nic na tym a kieszeń zyskuje. Miałem avensis 1.8 b+g i nie było różnicy. Aktualnie przesiadka na hybrydę też toyoty i tego gazować nie ma sensu

      • 2 0

    • Znajomy ma sportowe auto, które przy spokojnej jeździe pali 15-20 litrów

      Nie zakładałbyś LPG w takim przypadku? Wtedy kosztuje go tak jakby palił 8-11

      • 0 1

  • Gaz jest do zapalniczek (1)

    • 1 5

    • Prawdziwe zapalniczki sa na benzynr

      • 4 0

  • tym (1)

    Może i oszczędniejsza, w porównaniu do samej benzyny, zależy też kto jakie przebiegi robi. Mam yaris i powiem, ze ta wersja hybrydowa sama w sobie oszczędna. Nie trzeba gazować

    • 2 0

    • ciekawy jestem jaki jest koszt przejechania 100km taką Jariską?

      • 0 0

  • Nie tylko BRC

    Przez ostatnie 10 lat jeździłem na instalacji produkcji polskiej STAG i sądzę, iż jest ona najlepsza na rynku. Montowałem ją w samochodach m-ki BMW 5 2,5, Mercedesie CLK 350, a obecnie w Jeep Cherokee V 3,2 l i we wszystkich tych samochodach sprawuje się znakomicie. Negatywnie o instalacjach gazowych wypowiadają się ci, których nie stać na ich montaż. Stawiam na to co polskie.

    • 4 0

  • Gaz a firma Ptak. (2)

    Sam jestem przykładem .Chcialem założyć renomowana instalacje BRC .Mój wybor padł na firmę Ptak.I zaczęły sie moje kłopoty.Gaz i owszem założyli.Klient mowi usługa wykonana. Koszt instalacji z tego co pamietam 2800 zł. (Rok 2016)Ale nikt z z firmy nie powiedział ze trzeba wyregulować zawory przed montażem ,sprawdzić kompresję .(Nissan Qashqai)Efekt byl taki ze przed zakończeniem gwarancji na instalacje ,po niecałych 40 tysiacach km.Samochód stracił moc (brak kompresji).Diagnoza mechanika wypalone gniazda zaworowe .Koszt naprawy ok 5000 tys.zł.nigdy więcej firmy ptak.

    • 1 2

    • Sam jesteś sobie winny

      • 0 1

    • Po co regulowac zawory?

      Montowalem kilka instalacji w roznych samochodach i nigdy nie regulowalem zaworow przed montazem

      • 0 0

  • Gaz jest dobry

    do zapalniczek i kuchni gazowych ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane