- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (264 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (76 opinii)
- 4 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Jak będziemy się poruszać po Gdańsku w 2030 r.?
Jak powinien wyglądać transport w Gdańsku za 17 lat i która forma przemieszczania się powinna być dominująca? O tym dyskutowano podczas spotkania w ramach Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Dokument ten ma wykreować miasto przyszłości, o jakim marzą mieszkańcy.
Mimo to nie brakowało krytycznych ocen urzędniczej polityki kreowania przestrzeni miejskiej. Efekt prac w grupach jasno wskazywał, że należy zmienić sposób myślenia o mieście jako przestrzeni podporządkowanej autom i potrzebom kierowców, a zacząć myśleć o pieszych.
Za tym, by zakończyć romans miasta z autami przemawiają nie tylko kwestie natury estetycznej, ale też rachunek ekonomiczny
- Koszt budowy 100 metrów bieżących Trasy Słowackiego wyniósł ok. 4 mln zł. Dla porównania, budowa wydzielonej drogi rowerowej tej samej długości to koszt ok. 116 tys. zł, zaś wydzielenie pasa rowerowego tylko 12,5 tys. zł - wyliczał dr Piotr Kuropatwiński, pracownik katedry Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Gdańskiego i wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów.
Równie kosztowne jest tworzenie miejsc parkingowych. Budowa jednego miejsca w parkingu wielopoziomowym w Warszawie w ramach systemu park&ride (dotychczas głównie takie parkingi buduje stolica z własnego budżetu), to wydatek od 25 do 45 tys. zł. Miejsce placowe to natomiast koszt od 3 do 24 tys. zł.
A ponieważ do parkingów trzeba dojechać, to oczywistą staje się budowa kolejnych dróg, a więc dalsza degradacja przestrzeni miejskiej.
Czy można zatrzymać to błędne koło?
Uczestnicy spotkania postulowali zmianę sposobu myślenia urbanistów, którzy powinni rozpoczynać planowanie przestrzeni od potrzeb pieszych i rowerzystów, a dopiero później brać pod uwagę wymagania kierowców aut.
Niezbędne do tego jest tworzenie większej liczby przejść przez ulice, zmiany w cyklach świateł (dłuższe i częstsze zielone dla pieszych), ograniczenie nielegalnego parkowania na chodnikach, promowanie alternatywnego względem auta sposobu przemieszczania się oraz polepszenie warunków przejazdu transportem publicznym (w tym wspólnych biletów na wszystkie środki komunikacji w całym Trójmieście).
- Należy działać na rzecz przyspieszenia komunikacji miejskiej, bo gdy porusza się ona wolniej niż samochód, to nigdy nie wygra z nim konkurencji. Trzeba również podnosić komfort przejazdu, bo klimatyzacja jest w większości aut, a tylko w niektórych środkach transportu - mówi Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Czytaj też: Nasz test z 2010 r. - czym najszybciej dotrzeć z Żabianki do centrum Gdańska?
Michał Błaut z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej zwrócił z kolei uwagę, że stosunek urzędników i planistów do pieszych najlepiej widać podczas remontów dróg i realizacji inwestycji drogowych: - Niejednokrotnie jest tak, że pieszym wyznacza się przejścia w taki sposób, że muszą wielokrotnie nadkładać drogi, cierpiąc przy tym najbardziej na trwających pracach.
Czytaj też: Pierwotna organizacja ruchu pieszego w rejonie Bramy Oliwskiej w związku z budową ul. Nowej Wałowej
Inny uczestnik spotkania apelował natomiast o lepszą organizację przestrzeni dla pieszych. - Starsze osoby mają problem ze swobodnym przemieszczaniem się. W przestrzeni brakuje odpowiedniej liczby ławek i innych udogodnień. Takie osoby zakupy traktują jak wyprawę, a często zlecają je innym osobom, na przykład wnukom. Odbija się to na ich stanie zdrowia, ale tym samym następuje też całkowity zanik mobilności - ci ludzie spędzają czas w domu - nie z własnej woli.
Zdaniem uczestników, ruch samochodowy do roku 2030 powinien być ograniczony, przy jednoczesnym wzroście ruchu rowerowego i pieszego oraz - co najmniej tak wysokiego, jak dzisiaj - udziału komunikacji miejskiej w przemieszczaniu się po mieście. Miedzy innymi taki wniosek, wraz z pozostałymi uwagami, zostanie przekazany władzom miasta i umieszczony w powstającej Strategii Rozwoju.
Dokument ten nie będzie jednak miał żadnego przełożenia na inwestycje, takie jak: podporządkowanie ruchu w obrębie Targu i Siennego potrzebom kierowców, budowy parkingu kosztem pętli autobusowej Jana z Kolna czy planowany tunel pod Pachołkiem. Zupełnie inne wnioski niż podczas wtorkowego spotkania płyną też z analiz Biura Rozwoju Gdańska, które zaleca dalszą rozbudowę układu drogowego.
Czytaj też: Jak powinien wyglądać transport w Trójmieście?
Opinie (304) 4 zablokowane
-
2013-11-20 11:42
urzędnicy przestańcie już gadać o tych rowerach! (4)
sami d...ę wozicie samochodami, a nam radzicie przesiąść się na rowery!
Weź jeden z drugim odwieź dziecko do szkoły, przedszkola rano, potem odbierz i zrób zakupy i zobaczymy o której będziesz w domu po tym rajdzie tramwajami i autobusami!- 42 15
-
2013-11-20 11:48
Odwiedź KOPENHAGĘ (3)
- 11 14
-
2013-11-20 11:59
byłem już tam (1)
inne zarobki (u nas komunikacja miejska jest droga, bo mało zarabiamy, na dodatek zatłoczona), inna kultura (nie kradną rowerów aż tak), prawdziwe ścieżki rowerowe (nie zabrane z chodnika), praca dla człowieka tzn 8 godz. a nie 10-12 godz. - czyli polski wyzysk ,
itd dużo by mówić ...
A nasi urzędnicy już byli w Kopenhadze?- 14 6
-
2013-11-20 15:09
było tam ich więcej niż sobie wyobrażasz
- 1 0
-
2013-11-20 12:01
a nasze urzędasy już były w Kopenhadze?
pewnie nie, patrząc na zatłoczony parking przed urzędem w Gdańsku (parking samochodowy oczywiście, nie rowerowy)
- 10 3
-
2013-11-20 11:42
Jak przeczytałem tytuł (1)
To przed oczyma miałem wizję przyszłości: latające autobusy itp. a tu pisza że przy zajezdni autobusowej na Jana z Kolana powstanie parking
- 12 3
-
2013-11-21 08:10
Jak bym mógł dawać wiecej okejjjjjek
to bym dał ze dwie(conajmniej:)
- 0 1
-
2013-11-20 11:42
W 2013 r. (2)
bo każdy robcol już ma VW, bo każdy młodzik ze wsi ma BMW i każdy pseudo-przedsiębiorca ma Audi.
Zatem ja będę jechać tramwajem. A wy se stójcie w ... korkach na 20km.- 21 6
-
2013-11-20 12:17
Autobusy w korkach (1)
Ja też preferuję komunikację miejską, ale niestety do mojej dzielnicy (Jasień) nie dociera tarmwaj, więc poruszam się autobusem, który - z powodu samochodów - skazany jest na stanie w korkach. Kartuskiej nie chcą poszerzyć, więc na buspas nie mam co liczyć. To może tramwaj? Tramwaj, który jest najlepszym, najszybszym i najtańszym środkiem komunikacji. Czemu najtańszym? Bo miesięczne wydatki na bilet są znacznie niższe od miesięcznych wydatków na paliwo spalane na staniu w korkach.
- 2 5
-
2013-11-20 20:30
tylko prad jest drogi
- 2 2
-
2013-11-20 11:43
ten aktykuł to jest gotowy scenariusz do skeczu rodem z Monty Pythona
Już sam wstęp zapowiada niezłą jazdę: "miasto przyszłości, o jakim marzą mieszkańcy". Potem jest już tylko lepiej. Polecam wszystkim przeczytać ten tekst w całości.
- 14 3
-
2013-11-20 11:43
wolniej
niestety, a może na szczęście
- 8 0
-
2013-11-20 11:44
Nowe linie
Sugeruję powiększyć częstotliwość linii tramwajowych "Proszę nie wsiadać" oraz "Przejazd techniczny". Aktualnie są to typowe muchowozy.
- 3 4
-
2013-11-20 11:44
Nieważne jak, ważne że zostanie mi tylko 10 lat kredytu!
- 7 2
-
2013-11-20 11:45
W 2030 Gdańsk z pewnością będzie już miastem islamskim (1)
więc w porach modłów spodziewane będą liczne zatory
- 13 5
-
2013-11-20 12:12
jakie zatory?
Każdy ma na dywaniku się modlić, a nie stać w zatorach.- 2 0
-
2013-11-20 11:45
Ścisłe centrum bez aut i linii 100 !!!
- 6 7
-
2013-11-20 11:46
Spoko, dwupasmowa Spacerowa poszła w zapomnienie na dziesiątki lat za 400 tys. "kary"
czyli za mniej więcej jedno mieszkanie Budynia, a teraz słyszę jakieś przebąkiwania o tunelach pod Pachołkiem za miliardy
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.