- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (76 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (264 opinie)
- 4 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Jak będziemy się poruszać po Gdańsku w 2030 r.?
Jak powinien wyglądać transport w Gdańsku za 17 lat i która forma przemieszczania się powinna być dominująca? O tym dyskutowano podczas spotkania w ramach Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Dokument ten ma wykreować miasto przyszłości, o jakim marzą mieszkańcy.
Mimo to nie brakowało krytycznych ocen urzędniczej polityki kreowania przestrzeni miejskiej. Efekt prac w grupach jasno wskazywał, że należy zmienić sposób myślenia o mieście jako przestrzeni podporządkowanej autom i potrzebom kierowców, a zacząć myśleć o pieszych.
Za tym, by zakończyć romans miasta z autami przemawiają nie tylko kwestie natury estetycznej, ale też rachunek ekonomiczny
- Koszt budowy 100 metrów bieżących Trasy Słowackiego wyniósł ok. 4 mln zł. Dla porównania, budowa wydzielonej drogi rowerowej tej samej długości to koszt ok. 116 tys. zł, zaś wydzielenie pasa rowerowego tylko 12,5 tys. zł - wyliczał dr Piotr Kuropatwiński, pracownik katedry Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Gdańskiego i wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów.
Równie kosztowne jest tworzenie miejsc parkingowych. Budowa jednego miejsca w parkingu wielopoziomowym w Warszawie w ramach systemu park&ride (dotychczas głównie takie parkingi buduje stolica z własnego budżetu), to wydatek od 25 do 45 tys. zł. Miejsce placowe to natomiast koszt od 3 do 24 tys. zł.
A ponieważ do parkingów trzeba dojechać, to oczywistą staje się budowa kolejnych dróg, a więc dalsza degradacja przestrzeni miejskiej.
Czy można zatrzymać to błędne koło?
Uczestnicy spotkania postulowali zmianę sposobu myślenia urbanistów, którzy powinni rozpoczynać planowanie przestrzeni od potrzeb pieszych i rowerzystów, a dopiero później brać pod uwagę wymagania kierowców aut.
Niezbędne do tego jest tworzenie większej liczby przejść przez ulice, zmiany w cyklach świateł (dłuższe i częstsze zielone dla pieszych), ograniczenie nielegalnego parkowania na chodnikach, promowanie alternatywnego względem auta sposobu przemieszczania się oraz polepszenie warunków przejazdu transportem publicznym (w tym wspólnych biletów na wszystkie środki komunikacji w całym Trójmieście).
- Należy działać na rzecz przyspieszenia komunikacji miejskiej, bo gdy porusza się ona wolniej niż samochód, to nigdy nie wygra z nim konkurencji. Trzeba również podnosić komfort przejazdu, bo klimatyzacja jest w większości aut, a tylko w niektórych środkach transportu - mówi Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Czytaj też: Nasz test z 2010 r. - czym najszybciej dotrzeć z Żabianki do centrum Gdańska?
Michał Błaut z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej zwrócił z kolei uwagę, że stosunek urzędników i planistów do pieszych najlepiej widać podczas remontów dróg i realizacji inwestycji drogowych: - Niejednokrotnie jest tak, że pieszym wyznacza się przejścia w taki sposób, że muszą wielokrotnie nadkładać drogi, cierpiąc przy tym najbardziej na trwających pracach.
Czytaj też: Pierwotna organizacja ruchu pieszego w rejonie Bramy Oliwskiej w związku z budową ul. Nowej Wałowej
Inny uczestnik spotkania apelował natomiast o lepszą organizację przestrzeni dla pieszych. - Starsze osoby mają problem ze swobodnym przemieszczaniem się. W przestrzeni brakuje odpowiedniej liczby ławek i innych udogodnień. Takie osoby zakupy traktują jak wyprawę, a często zlecają je innym osobom, na przykład wnukom. Odbija się to na ich stanie zdrowia, ale tym samym następuje też całkowity zanik mobilności - ci ludzie spędzają czas w domu - nie z własnej woli.
Zdaniem uczestników, ruch samochodowy do roku 2030 powinien być ograniczony, przy jednoczesnym wzroście ruchu rowerowego i pieszego oraz - co najmniej tak wysokiego, jak dzisiaj - udziału komunikacji miejskiej w przemieszczaniu się po mieście. Miedzy innymi taki wniosek, wraz z pozostałymi uwagami, zostanie przekazany władzom miasta i umieszczony w powstającej Strategii Rozwoju.
Dokument ten nie będzie jednak miał żadnego przełożenia na inwestycje, takie jak: podporządkowanie ruchu w obrębie Targu i Siennego potrzebom kierowców, budowy parkingu kosztem pętli autobusowej Jana z Kolna czy planowany tunel pod Pachołkiem. Zupełnie inne wnioski niż podczas wtorkowego spotkania płyną też z analiz Biura Rozwoju Gdańska, które zaleca dalszą rozbudowę układu drogowego.
Czytaj też: Jak powinien wyglądać transport w Trójmieście?
Opinie (304) 4 zablokowane
-
2013-11-20 11:59
(1)
Na spotkaniu było 20 osób.
Z tego połowa to urzędnicy.
Jako przysłowiowy "języczek u wagi" fanatycy typu "wicek" jakieśtam federacji pedalarzy.
TO FAKTYCZNIE REPREZENTATYWNA GRUPA mogąca dokładnie określić o czym mieszkańcy marzą.- 12 4
-
2013-11-20 13:22
To trzeba było przyjść
a nie teraz narzekać.
- 4 3
-
2013-11-20 12:00
Szczurek został ministrem finansów a wy tu budyniowe dyrdymałki prawicie (2)
przestancie juz z tym budyniowym biciem piany co to są zwykłe mzonki
- 5 3
-
2013-11-20 12:13
Hmm (1)
Szczurek jedyny prawdziwy to siedzi po sąsiedzki w Gdynii,za to smakowitą mamy nową Panią vice premier; taki Milf
- 3 2
-
2013-11-20 12:27
Szczurek jest Szczurkiem
jesli jednak takie nazwisko pojawia sie w rzadzie to wiadomo czyje dni sa policzone. Jeden lubi zegarki a drugi mieszkania
- 4 1
-
2013-11-20 12:01
(2)
Ile osób z tej oszałamiającej ilości 20 osób, wręcz tłumu, przyjechało na rowerach??? Zapewne nikt.
- 14 2
-
2013-11-20 15:19
a dlaczego sam nie przyszedłeś?
droga dla pieszych była wolna
- 0 1
-
2013-11-21 08:28
tym razem nie trafiłeś
liczba pieszych była dominująca. Kilku podjechało pod urząd rowerami.
- 0 1
-
2013-11-20 12:02
(15)
Rozwiazaniem tez jest to ze nalezy kierowcom osobowek uswiadomic ze beda ignorowani przez wladze miasta jak to sie dzieje w helsinkach czy oslo czyli nie budujemy sciezek dla rowerow tylko zamykamy jeden pas dla osobowek a w to miejsce wpuszczamy rowery i komunikacje
kierowca osobowki ma sobie wkonicu uswiadomic ze jest nie mile widziany w miescie , a nie tak jak to sie dzieje w krajach wschodnio europejskich trza sie pokazac - i mamy tego skutki
dlaczego w londynie oslo helsinkach biznesmeni , ludzie zamozn pordozoja komunikacja miejska .
a u ruskich polakow to musi byc fura bad look , izel we wlosach- 15 13
-
2013-11-20 12:06
to już trochę zawiewa dyskryminacją (3)
A kto jest mile widziany w mieście? Jakie to jest żałosne. "Kierowca osobówki" - co za parszywa kreatura!
- 10 6
-
2013-11-20 12:10
Sa to rozwiazania sprawdzone i stosowane w skandynawi i to dziala
nie chcemy osobowek w takiej ilosc w miastach
choc komus zyjacemu caly czas w polsce trodno to zrozumiec- 7 9
-
2013-11-20 22:43
Jak to kto?
Rowerzyści, czyli (w swoim mniemaniu) rasa panów XXI wieku!
- 2 1
-
2013-11-21 08:29
jak na razie w decyzjach o budowie dróg dbano głównie o kierowców
piesi bywali wpuszczani w tunel
- 1 0
-
2013-11-20 12:42
W londynie jest metro (6)
szybkie z gęstą siecią przystanków - a u nas co w zamian? Tramwaj na dłuższe trasy to nieporozumienie
- 8 3
-
2013-11-20 12:49
Tak, w Londynie jest metro. Znacznie brudniejsze i znacznie bardziej zatłoczone niż rzekomo "syfiasta" gdańska komunikacja miejska.
- 2 5
-
2013-11-20 12:54
(3)
Gdy drogi beda pustsze a ludzi wiecej na przystankach pusci sie wiecej komunikacji , to jest proste sprawdzone skandynawskie rozwiazanie
czy polacy nie moga raz nasladowac ludzi inteligentnych i zamoznycz
a nie ciagle wszystko jak u ruskich- 5 8
-
2013-11-20 13:01
Zdaje mi się że masz jakąś obsesję
- 5 2
-
2013-11-20 13:02
I nie pisz wersalikami bo to niegrzecznie
- 3 2
-
2013-11-20 23:18
nie doceniasz Ruskow
(bo ulegasz ciemnogrodzkim stereotypom)
moskiewskie rowery publiczne już teraz są potęgą, a w przyszlym roku mają zadziwić Veturilo, a to największy polski system
oni inwestują jak szaleni, za dwa-trzy lata będą mieli system jak w Paryżu
metro moskiewskie, piterskie, wymiatają. nasze SKM+TLK to żałość
nawet Kaliningrad ma lepszą komunikację publiczną niż Trójmiasto, a to ich pipidówa!- 3 1
-
2013-11-21 08:30
na dłuższe trasy masz w Gdańsku i Trójmieście SKM
będziesz miał PKM
- 1 0
-
2013-11-20 13:24
Podobno mają dokładnie tak zrobić na Kołobrzeskiej
- 2 1
-
2013-11-20 20:50
kierowcy osobowek ignorowani przez wladze miasta (2)
No szczerze opisales nieczyste intencje miasta wobec kierowcow samochodow ( ktorzy sa takze obywatelami - tak samo jak rowerzysci czy piesi...)
- 3 5
-
2013-11-20 23:12
(1)
ale utrzymanie tłustego d*pska kierowcy kosztuje miejsce i pieniądze
a nie ma dość miejsca
i nie ma dość pieniędzy- 5 2
-
2013-11-21 08:30
pieniądze są
tylko trzeba je produktywnie wydawać
- 0 1
-
2013-11-20 12:03
Przyszłość Gdańska widzę tak jak na zdjęciu. Same golfiki "dwujeczki" z blachami GKA. (4)
- 12 1
-
2013-11-20 12:08
(3)
te dwójeczki jako jedne z niewielu mogą naprawdę dotrwać tych lat :) samochody po 2000r niemają szans na takie przebiegi... ja sam miałem do niedawna passata b4 z przebiegiem 580tys km - silnik jak perła :)
- 4 4
-
2013-11-20 12:18
Hmm
Kasia Figura też była kiedyś perła...
- 5 1
-
2013-11-20 12:34
(1)
Nic nie stuka, nic nie puka, pali 4 litry, silnik igiełka.
Buda po Niemcu.
Weź już skończ z propagandą, gdzie nim jeździłeś KArtuzy-Żukowo? czy bez problemu robił często traski kilkusetkilometrowe.
O osiągach i komforcie nawet nie wspominam.- 3 2
-
2013-11-20 13:42
Dlatego każdy myślący Polak kupuje Golfika "trujeczke"
- 1 3
-
2013-11-20 12:04
(1)
dalej będziemy jeździć starymi autami w 2030r rocznikami samochodów 2000-2008r bo na nic lepszego, przeciętny polak nadal nie będzie mógł sobie pozwolić na trochę luksusu
- 9 3
-
2013-11-20 12:10
przecież każdy szanujący się Polak jeździ samochodami LUKSUSOWYMI typu BMW i Audi
a każdy wie, że 20-letnie Audi jest bardziej luksusowe od 2 letniego Fiata.
- 4 2
-
2013-11-20 12:07
(1)
Nie tylko w Gdańsku, ale całym trójmieście i okolicach powinna powstać gęsta sieć metra, to najpewniejszy sposób na korki
- 9 5
-
2013-11-20 12:10
gęsta jak budyń chyba ...
- 2 3
-
2013-11-20 12:07
ludzie będą lewitować z prędkością światła więc samochody nie będą potrzebne
- 8 2
-
2013-11-20 12:08
Albo czy bedziemy się wogóle poruszać po Gdańsku.
słabo to widzę. Może dla tego że nosze okulary, (nie różowe).
- 3 3
-
2013-11-20 12:13
Jak mucha w budyniu... (1)
Jeżeli tendencja się utrzyma.
- 3 2
-
2013-11-20 15:21
właśnie chodzi o zmianę tendencji
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.