• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak to czasami chamskie wpychanie

mJ
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Film naszego czytelnika nadesłany do raportu z 30.04.2022.

Od 6 grudnia 2019 r. jazda na suwak jest obowiązkowa. Zdecydowana większość kierowców stosuje się do nowych przepisów. Są jednak tacy, którzy wciąż nie potrafią jeździć na zamek błyskawiczny albo świadomie nadużywają tego rozwiązania, aby skrócić sobie oczekiwanie w korku. Tak notorycznie dzieje się np. na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka w Gdańsku.



Czy zdarza ci się wpychać z innego pasa na początek korka (np. gdy sznur aut skręca w prawo)?

Zasada suwaka



Kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, tworzą tzw. suwak.

W przypadku gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Wpychanie się z pasa do skrętu nie jest suwakiem



Obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu. Ponadto jazdę na suwak stosuje się wyłącznie w miejscach zanikania jednego lub kilku pasów ruchu, czyli tam, gdzie nie ma innej opcji niż kontynuowanie jazdy pasem przepustowym. Nie ma obowiązku wpuszczania przed siebie kierujących chcących się włączyć do ruchu z pasa skręcającego w innym kierunku. Nie oszukujmy się, w wielu przypadkach tego typu manewr to zwykłe cwaniactwo w celu ominięcia sznura aut.

Zbyt późne oznakowanie pasów?



Podobną sytuację zarejestrował jeden z naszych czytelników (film powyżej). Oczywiście nie wiemy, czy to świadome zachowanie kierowców, czy zwykła pomyłka. Możemy się jedynie domyślać.

Sytuacja dzieje się na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka. W tym miejscu notorycznie dochodzi do nadużyć zasady jazdy na suwak.

Jadąc od strony Brzeźna w kierunku Zaspy, mamy do dyspozycji dwa pasy do jazdy na wprost. W pewnym momencie jeden z nich zamienia się w pas do skrętu w lewo, w al. Jana Pawła II. W tym momencie wielu kierowców zaczyna zmieniać pas na prawy, do kontynuacji jazdy ul. Czarny Dwór.

Zmieniają pas tak późno, bo w ostatnim momencie zauważyli, że służy on do skrętu w lewo, czy chcą sobie skrócić korek? Problem może stanowić oznakowanie, które faktycznie pojawia się dość późno. Może to nieco usprawiedliwiać zachowanie niektórych kierowców, szczególnie przyjezdnych. Miejscowi - choć doskonale znają tę drogę - często w dość cwany sposób skracają sobie czekanie w korku.

Nasza sugestia: na ul. Czarny Dwór, przed skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II, oznakowanie pionowe powinno być ustawione nieco wcześniej (na leśnym odcinku drogi), aby szybciej informować kierowców o zmieniającym się pasie - z jazdy na wprost do skrętu w lewo.

Jazda na suwak: błędy kierowców


Jazda na suwak - błędy kierowców:



  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas, zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.
  6. Wpychanie się z pasa do skrętu w innym kierunku

Czytaj także:

Chciał jechać na suwak... spowodował kolizję


Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe


Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

mJ

Opinie (156) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • 1

    A to nie jest przypadkiem tak żeby jechać na "suwak" to oba pasy powinny być zakorkowane a ich prędkość nie przekraczała 30km/h i pojazdy zmieniające pas nie powinny wyprzedzać tych jadących pasem drożnym?

    • 0 0

  • Bydła porządku nie nauczysz, szczególnie tych w bmw...

    • 0 0

  • W Polsce brak kultury na drodze

    Zgadzam się że sporą częścią przedmówców, że część tych kierowców robi to z premedytacją, bo lewy pas wolny a prawy pełny. Tylko czy w związku z tym, że wiadomo iż ten pas się kończy lewoskrętem, to czy kierowcy chcący jechać prosto mają się ulokować na prawym pasie już na skrzyżowaniu z Hallera? Po to tam są dwa pasy aby wykorzystywać oba. Notorycznie podobną sytuację obserwuję na Potokowej w górę do skrzyżowania z Bulońską. Większość jadących w kierunku Bulońska i Adamowicza już na górce w Brętowie zajmuje prawy pas przez co lewy najczęściej jest pusty. Czy jazda lewym pasem do skrzyżowania z Bulońską to cwaniactwo? Po to są dwa pasy aby korzystać z obu. Przez to korki są mniejsze. Ale wiadomo, że każdy rozumuje tak, że lepiej nie jechać lewym, bo uznają za cwaniaka i nie wpuszczą. Ale durne blokowanie jednego pasa, bo za kilometr czy dwa skręcam w prawo jest moim zdaniem takim samym zachowaniem co wciskanie się na chama.

    • 0 0

  • Dac male betonowe krawezniki i nie beda juz zmieniac pasa gdy zobacza przeszkode

    • 0 0

  • Ludzie myla zmiane pasa z jazda na zamek gdzie pas sie konczy

    • 0 0

  • Bardzo dobrze wypunktowane bolączki jazdy na suwak

    Mnie osobiście najbardziej irytują te osoby, które zmieniają pas dużo wcześniej. To zaś powoduje to, że pas do jazdy stoi, a pas który się kończy jedzie. Tak ciężko to ogarnąć, jedziemy do końca i na przemian?

    • 0 0

  • (3)

    Zawsze wpuszczam ale cwaniaki jadące lewym pasem prawie do końca bo jest wolny a później wpychający się na prawy doprowadzają mnie do furii.

    • 19 2

    • Na tym polega

      Jazda na suwak, dojeżdżamy do końca lewego pasa i zmieniamy na prawy, jest to nawet opisane w artykule...

      • 0 0

    • To nie wpuszczaj (1)

      • 5 1

      • nie umiem , tak mnie wychowano

        • 3 2

  • Rozwiązanie

    Tam powinna być mała wysepka, aby wszyscy na suwak wjechali na pas do jazdy na wprost, a następnie rozjechali się na pasy do skrętu w lewo lub pozostali jadąc na wprost

    • 0 0

  • Chwaszczyńska i zjazd z obwodnicy na Karwiny

    Tam jest tak źle zorganizowane, że nie ma mowy żeby się nie wpychać na siłę. Bez wpychania to można zupełnie zablokować pas do lewoskrętu. Tam większość i tak kontynuuje jazdę prosto. Niestety nikt nie pomyślał, żeby to rozwiązać faktycznie kończącym się pasem jazdy prosto i krótkim osobnym w lewo.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    "Problem może stanowić oznakowanie, które faktycznie pojawia się dość późno" (8)

    W tym miejscu jest to prawdą.
    Oznakowanie powinno być wcześniej, a na ostatnich 100-150 metrach przed światłami powinna być linia ciągła.

    • 78 5

    • Oznakowanie? (1)

      Gdyby każdy jadący na wprost od tunelu w godzinach szczytu chciał być "fair" to korek na prawym pasie zaczynałby się koło salonu volvo. Jakie skrzyżowanie taka jazda. Nie lubię tzw cwaniaków, ale na tym skrzyżowaniu wybaczam, bo jest zorganizowane do d*py. Żeby skręcić w lewo i nie odstać 4 zmian świateł, trzeba na parking zjechać :) Strasznie słabo to zorganizowane

      • 2 1

      • No to by się zaczynał przy salonie Volvo

        Ale w rzeczywistości nie, bo światła są tam tak zsynchronizowane, że ci co przejadą wcześniejsze skrzyżowanie z Hallera przejechaliby skrzyżowanie z JP2 najpóźniej na kolejnej zmianie świateł.
        Niestety właśnie takie cwaniaki wciskające się z lewego pasa spowalniają pas na wprost i korek rośnie. Wiem, bo jeżdżę tamtędy codziennie od strony pętli i nie zliczę ile razy stałem na kilku czerwonych bo się kilkunastu cwaniaków wepchało na czoło. Niektórzy nawet nie włączają kierunkowskazów, żeby nikt ich w porę nie zablokował.

        • 0 1

    • (3)

      taaa np. gdańszczanie nie wiedzą że to jest pas do skrętu w lewo

      • 19 0

      • Wiedzą doskonale. Jeżdźę tamtędy codziennie i poznaje tych samych kierowcó co tak robia. Jakby co jest kamerka w aucie jak

        • 0 0

      • Ktoś bierze pieniądze za poprawne umiejscowienie znaków drogowych! (1)

        Tak! Wielu nie wie. Jestem z południowej dzielnicy Gdańska, na JPII przyjeżdżam sporadycznie, więc nie pamiętam w którym miejscu pas do jazdy na wprost nagle staje się pasem do jazdy w lewo. Zresztą nie muszę tego pamiętać, bo od tego są znaki! Przynajmniej powinny być!

        • 11 1

        • jak nie potrafisz się domyślić

          że kolejka na prawym to dlatego, że jest on do jazdy na wprost (i dlatego na lewym pustki) to weź oddaj prawo jazdy, bo masz zerowe umiejętności przewidywania sytuacji na drodze.

          • 0 1

    • Taaa

      Szczególnie gdy jeździsz codziennie tą trasa, a dopiero teraz zauważyłeś znaki drogowe/ ktoś wytłumaczył tobie zasadę jazdy na suwak.

      • 2 1

    • Oznakowania to w Gdansku nie ma nigdzie

      Szkoda im troche farby a pozniej hejt na kierowcow i typowe tlumaczenie. Winni chamscy kierowcy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane