• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • Opłata samochodowa 1000zł rocznie (1)

    Wprowadzić opłate od samichodu 1000zł rocznie, będzie ich mniej plus parkowanue w miejscach wyznaczonych a nue gdzieś po trawnikach i skwerach, tu mandat 500 i kasa na infrastrukture będzie. Berlin i duże miasta europejskie poprawiają komunikacje miejską i gonią samochody. Proszę popatrzeć na ul. Grażyny we Wrzeszczu, 1 drzewo i setki samochodów jak na szrocie!!!

    • 4 8

    • Pamiętaj że autobus to też samochód i to dużo bardziej niszczący jezdnię niż auta osobowe !

      To ile chcesz wprowadzić opłaty za każdy autobus ? 20 000 ? Ogarnij się !

      • 2 3

  • 2 mld na tunel, by mógł powstać... buspas? (1)

    • 5 2

    • Przy okazji buspasa wybuduje się tunel no przecież nie odwrotnie - P. Grzelak

      • 1 0

  • Dwa pasy w każdym kierunku (1)

    A można zrobić normalnie po ludzku po dwa pasy z każdej strony i odnowić ścieżkę rowerową przez las?

    • 6 2

    • Nie można, bo to poprawiłoby przejezdność dla samochodów...

      ...a Władzom chodzi o to by zmusić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Nie ważne co chcą mieszkańcy, dyktatorzy wiedzą lepiej co dla nich dobre.

      • 0 0

  • To i tak nic nie da.

    Mogą być nawet 4 pasy i tak na końcu bedzie korek gigant na Grunwaldzkiej bo takie są prawa fizyki.

    • 10 0

  • (1)

    drzewa już i tak są wycięte - trójmiejski park jest tak wykarczowany że szkoda gadać

    • 6 1

    • Teraz by trzeba autobusy z tamtąt wyciąć

      • 0 0

  • Jak to nie ma pieniędzy na budowę Przecież Tusk się chwali że dostał pieniądze z KPO !!!!!

    A może to kłamstwo ? Ten bus pas jest możliwy tylko w jednym wariancie wybudowania go od podstaw i nie ruszania istniejącej infrastruktury czyli powinien się zaczynać w Osowej i kończyć nowym węzłem na ul. Grunwaldzkiej omijając zupełnie istniejącą jezdnię w innych przypadkach będzie się to mijało z celem !

    • 5 1

  • Zlot ped**arzy. (1)

    Zaraz zleca się tutaj ekorowerzysci pseudo kolarze z Tour de France w obcisłych gaciach którzy i tak mając drogę rowerowa będą jechać srodkiem ulicy ... nie rozumiem ich to jakbym chciał pływać w jeziorku udając pływaka na zawody przeciez to jest chore... tam jest potrzeba 2 pasów w dwie strony + siatka przeciw dzikom co by nie śmigały między autami oraz buspas.

    • 8 5

    • póki co, to najwięcej się tu zleciało pseudo rajdowców

      i ped**arzy (ale tych od trzech pedałów, no i szczęściarzy z automatyczną skrzynią:))

      • 1 1

  • dyskusja o buspasie i ścieżce rowerowej na Spacerowej trwa od 30 lat, coś czuję że nie doczekam już realizacji tej inwestycji, a 1/10 życia przestałem w korkach na tej drodze razem z tysiącami ludzi

    • 6 0

  • Jakieś wybory się zbliżają?

    • 2 0

  • Tylko przekroj drogi 2x2 pasy a w srodku tramwaj ma sens,aby rozwiazac tam korki.I skzczccie z tym brlkotem (2)

    O dyzym pochyleniu,ze tramwaje nie podjada itp belkot bo jakos na chelmn i na morene podjrzdzaja a tam wiekszy kat pochylenia niz na spacerowej.pozatym w extremanych przypadkach mozna dodac 3 szyne i zrobic odcinkową tzw kolej zebata jak na np gubalowke!!

    • 3 7

    • Możesz walnąć choćby 10 pasów i tak nie rozwiąże to problemu wąskiego gardła na Opata/Grunwaldzka i Czyżewskiego (1)

      • 3 1

      • Rozwiazanie proste jest:opata jednokieronkow a w druga strone po 2 pasy opacka.proste id...o?ptoste

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane