• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • Żadnych bus pasow

    Niech kierowcy nie jeżdżą pojedynczo a problem sam zniknie

    • 7 6

  • Tunel (2)

    Projekt tunelu był gotowy już wiele lat temu, wydano mnóstwo kasy na sam projekt jak i ekspertyzy. Było poparcie mieszkańców,radnych jak i posłów. Mało tego w Gdańsku czekał świder ten sam który wiercił pod Martwą Wisłą ( dziś już pocięty na żyletki bo nikt go nie chciał utrzymywać). Niestety nastały czasy wodza Jarosława który wyje..ł wszystko do kosza bo nie będzie finansował niesprzyjającego partii miasta. Do tego uroił sobie ten mały wredny człowieczek przekop i port centralny. Dziękujemy.

    • 8 9

    • Biedaku, to mocno boli?

      • 2 1

    • Dobrze się czujesz?

      Kiedy Damroka wierciła tunel pod Martwą Wisłą a kiedy był rząd PIS?
      Do podstawówki biegiem marsz, uczyć się liczyć!
      Tylko się nie zdziw, jak Ci wyjdzie, że to Twój idol Słońce Peru skrewił po raz kolejny. On tylko narzekać i bumelować potrafi, ale z tefałenu się tego nie dowiesz.

      • 1 4

  • Wycinajcie drzewa

    wg przepisów kazde wyciete drzewo musi być zastapione kilkoma innymi

    • 4 0

  • Fajnie że będzie ścieżka rowerowa, bo często mam ochotę tam dalej pojechać, niekoniecznie przez TPK, a robić za zawalidrogę na Spacerowej nie mam ochoty.

    • 5 2

  • Po jakiego diabła ścieżka rowerowa? W lesie obok oraz górą do/od Pachołka są dwie ścieżki i to oznakowane. Bezpieczne. (4)

    Kto lubi pedałować w spalinach?
    Myślę, że projektanci lubią takie "wyzwania" ponieważ można upchać dodatkowe gadżety i zadowolić również dostawców.
    Niestety zmarnowano okazję na zmianę Słowackiego z 10 lat temu kiedy była przebudowywana. Wówczas należało dołożyć po jednym pasie bez szkody dla TPK. Byłoby dawno po temacie.

    • 10 6

    • Ta zmiana nic by nie dała (2)

      Słowackiego nie dlatego się korkuje, że nie ma po osiem pasów w każdą stronę, tylko dlatego, że u góry masz skrzyżowanie ze Złotą Karczmą a na dole rondo de la Salle a potem ciąg świateł na Wyklętych.

      • 3 0

      • Ale artykuł dot. Spacerowej ;-) (1)

        • 1 0

        • no i tutaj

          jest opacka oraz rybińskiego.
          Nikt zdrowy na umyśle nie przerobi parku oliwskiego na autostradę by dobrze zrobić mieszkańcom Chwaszczyna czy Miszewa.

          • 3 1

    • nie ma żadnych ścieżek rowerowych -

      sa zwykłe leśne drogi oznaczone jako szlaki rowerowe które nie pozwalają na komunikację oliwa-osowa bo nie łączą tych punktów.

      • 2 2

  • Chyba kogoś zabolało , że jeszcze można przejechać

    Nie prościej zrobić od razu drogę porządnie ,czteropasmową i z drogą dla rowerów aż do Chwaszczyna . I tak co roku będzie bezsensowna przebudowa drogi .

    • 11 5

  • otworzyć Reja dla ruchu i znikną korki na spacerowej, taniej i szybciej

    • 5 6

  • Jest jedna opcja. (11)

    Puszczenie ruchu z węzła owczarnia przez las do ulicy kościerskiej za starym tynkiem oliwskim. Cała reszta to mżonki i blokowanie przepustowości ulicy i zamknięcie potencjału przestrzennego tego miejsca.

    • 66 78

    • bzdura

      problemem jest właśnie oliwa (opacka, rybińskiego) a nie dojazd do niej (spacerowa).
      dlatego chodzi o tunel aby połączyć spacerową z czyżewskiego pomijając opacką.

      • 28 9

    • Zawsze utkniesz w Oliwie (1)

      Więc bez sensu. Tylko tunel razem z drogą zieloną

      • 23 9

      • nie jest potrzebny tunel, tylko zdjęcie nadwyżki ziemii

        taniej i bezpieczniej

        • 1 3

    • Jest jeszcze jeden wariant o którym nikt nie wspomina (6)

      Powodem korków jest liczba samochodów. Poczekajmy aż prowadzą podatek drogowy od auta, przegląd samochodu za 500, paliwo po 9 zł I problem sam się rozwiąże. Potrzebna będzie jedynie ścieżka rowerowa.

      • 20 18

      • Wszyscy krzyczą "hurra, budujmy drogi" (4)

        Ale przecież jak ta droga kosztuje 2-5 mld (tunel pod Pachołkiem będzie baaaaardzo drogi. 2 mld były niedoszacowaniem sprzed 10 lat!)

        Zapłacą za to wszyscy. To może lepiej, niech za używanie dróg płacą osoby które chcą nią jeździć. To tak proste.

        • 15 9

        • (2)

          To się dowiedz ile podatków płaci kierowca. Począwszy od kupna samochodu przez ubezpieczenie i serwis. Od każdej z tych czynności jest odprowadzany podatek. W paliwie ponad połowa to podatki. Niestety niewielka część tego jest przeznaczana na drogi. A jeszcze z tego budowane są ścieżki rowerowe na które rowerzyści się nie dorzucają

          • 11 9

          • I wszystkie te podatki (1)

            Nawet w małej części nie pokrywają kosztów infrastruktury drogowej i szkód spowodowanych przez samochody. Czas się douczyć.

            • 14 9

            • najwieksze szkody w miescie zawdzieczamy autobusom

              do ktorych doplacają zwykli kierowcy

              • 1 5

        • Wszyscy korzystają z dróg

          Nawet Ci nieposiadający samochodów. Wszystkie towary muszą zostać do sklepów dowiezione. To samo tyczy się zasobów potrzebnych do świadczenia usług. Nie wspominając o osobach, które dojeżdżają po prostu do pracy z której korzystają inni, też ci bez samochodów. Pisanie, że na budowę dróg mają łożyć tylko kierowcy jest, delikatnie mówić, niedorzeczne

          • 4 2

      • Jak zbudujesz ścieżkę rowerową to wprowadź zakaz podwózki rowerów to raz a dwa powodem korków jest coraz większa liczba dróg

        • 3 9

    • Oho oho ho

      Temat stary , p.adamowicz podpisal zgode na budowe , geant /achou , jak wybuduja druga jezdnie do oliwy, ale nic nawet ja geant sie skonczyl nie dostal kar umownych od adamo ,,,,,wtedy nie bylo parku do oliwy ,,,

      • 0 0

  • I cwaniaczki buspasem od góry do dołu !!!

    • 7 0

  • Buspas Opacką (1)

    Czy ktoś wie dlaczego buspas nie może iść na Opackiej ?

    • 1 6

    • bo jest za wąska

      a oliwa jest pod pod opieka konserwatora ?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Street Show 2024 (9 opinii)

(9 opinii)
79 - 99 zł
widowisko / show, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane