• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • To nie Spacerowa jest problemem! (2)

    Sama Spacerowa to tylko efekt zatorów na jej końcach.
    Jeżdżę Spacerowa codziennie od 15 lat. Wniosek jest oczywisty - przebicie się przez Oliwę to męka. Jak się minie Zoo to już pół sukcesu. W drugą stronę taki sam zator jest na Osowej i światłach pod Auchan.

    • 15 1

    • tak - ale :

      przejechanie szybciej przez spacerową pozwala jednak sporo zaoszczędzić mimo wjechanie w korek na opackiej.

      • 1 1

    • Wystarczy zrobić opacka i czyżewskiego jednokierunkowymi. Takie "wielkie rondo" spacerowa > opacka > grunwaldzka> czyżewskiego > spacerowa

      • 0 0

  • rządzący od siedmiu boleści :( (1)

    Mam wrażenie, że jakby ci nasi rządzący nic w tej kadencji nie robili, to wyszłoby lepiej, niż te ich bzdurne pomysły.
    Po cholerę kolejne pasy na spacerowej, jak i tak dalej będą korki, a drzew będzie trzeba wyciąć od groma. Tymczasem inwestycje tramwajowe leżą, infra rowerowa leży i kwiczy, rowery miejskie, które miały być jakąś alternatywą dla samochodu, mają tak bezsensownie rozlokowane stacje, że służą chyba głównie turystom...
    Ale nie, lepiej zrobić kolejne pasy na spacerowej, żeby jeszcze bardziej zwiększyć ruch samochodowy, bo do tego to się sprowadzi ;] No super ;]

    • 12 3

    • ale nie, kolejne pasy na pewno rozwiążą problem ;]

      na pewno :P

      • 0 1

  • tunel

    "magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa". A jak magistrat jest przygotowany do złożenia takiego wniosku i w jakich latach ma być tunel wybudowany? Czy są jakieś decyzje administracyjne, tzn. np. decyzja środowiskowa. Czy zostało zlecone opracowanie dokumentacji projektowej tunelu? Kiedy miasto planuje otrzymanie pozwolenia na budowę? To są kolejne bajki z mchu i paproci pana Grzelaka tak jak PKM, która nie ma wybranego jeszcze wykonawcy dokumentacji projektowej. Na samą chęć wybudowania tunelu nawet pochodzący z Gdańska premier Tusk nie da kasy.

    • 8 2

  • Lepiej późno no wcale

    Podoba mi sie

    • 3 6

  • dziwne wyliczenia u m.

    koszt to 2000 mln zl przy koszcie budowy na czysto 1 km to 250mln wynika z tego ze tunel beszie o dlugosci 8 kilometrow to dalej niz do obwodnicy i robi sie problem jak wjechac na obwodowa

    • 3 1

  • Jestem za opcją buspasa o zmiennym kierunku jazdy

    Wypadki - przykład Gdyni, pojedyncze wypadki odkąd ruszył buspas zmiennej treści.
    Oszczędzność czasu budowa 1 buspasa o zmiennym kierunku vs 2 buspasów około 6% (16 vs 17 minut), budżetowo różnica od kilku do nawet ~43%, spora różnica we wpływie środowiskowym (konieczny zakres wycinki lasów).

    Zasada pareto - dodatkowe korzyści z 2 buspasów vs 1 zmienny mogą się okazać pomijalne vs. korzyści z wprowadzenia któregokolwiek wariantu w ogóle (a np. wariant II bardziej rozbudowany może zwiększyć ryzyko w ogóle możliwości realizacji projektu).

    • 8 5

  • tylko wariant II (1)

    wariant II w możliwością rozbudowy na po 3 pasy w każdym kierunku. Lepsza komunikacja spowoduje jeszcze większy popyt na przejazd tą drogą

    • 3 11

    • ja był dał po 6

      • 1 0

  • Ankieta (22)

    Kto w ankiecie zaznaczył, że buspas jest niepotrzebny jest odklejony. Tramwaj tam nie pojedzie ze względu na duże pochylenie więc jedyna opcja to autobus. Przy obecnym zakorkowaniu Buspas jest niezbędny, żeby można było w rozsądnym czasie dojechać i w ogóle myśleć o tym, aby mieszkać na Osowej. Teraz ta dzielnica jest praktycznie nie mieszkalna ze względu na dużą odległość od cywilizacji i długi czas dojazdu gdziekolwiek.

    • 60 47

    • Tam jest PKM (5)

      Która podobno miała rozwiązać wszystkie bolączki komunikacyjne Trójmiasta do końca świata i jeden dzień dłużej. To jednak nie działa jak się puszcza jeden pociąg na półtorej godziny? No kto by pomyślał!

      • 10 4

      • Zdajesz sobie w ogóle sprawę skąd, dokąd i którędy jeździ PKM? (4)

        • 4 8

        • Obecne połączenia można odpowiednio zmodyfikować. (3)

          Zdajesz sobie w ogóle sprawę?

          Oczywiście jestem również za budową buspasa w wariancie pierwszym z uwagi na mniejszą liczbę drzew, która pójdzie pod piłę.

          • 2 3

          • Jak? (1)

            Chcesz przebudować całe skrzyżowanie na Zaspie, czy zbudować nawrotkę we Wrzeszczu?

            • 0 0

            • Po co budować?

              PKM to nie autobus. Może jeździć w obie strony.

              • 0 0

          • Co za różnica? Wycinkaw TPK trwa w najlepsze...

            Zamiast ast rżnąć wewnątrz, pozyskają z okolic spacerowej

            • 1 0

    • Czemu odklejony ?

      Jak ktoś nie jeździ Spacerową, to uważa, że buspas nie jest potrzebny. Buspas nie sprawi, że cywilizacja nagle na Osową zawita. Osowa to po prostu pipidówa od zawsze i na zawsze.

      • 14 9

    • Zdajesz sobie sprawę ze tramwaj wjeżdża na Morenę ?
      Problem z tramwajem jest inny.
      Nie ma miejsca na tory od zoo do pętli w Oliwie.

      • 10 0

    • zobacz jak wyglądają podjazdy tramwajów w Lizbonie, to się mocno zdziwisz. (2)

      • 13 0

      • Nie musisz jechać do Lizbony, wystarczy Bulońska. (1)

        • 6 0

        • Wychowalem sie w katowicach, tam tramwaje jeżdżą stromo pod górę i spowrotem, zaden problem.

          • 4 1

    • Przecież tam jest PKM (2)

      Tramwaj czy autobus ma sens tylko wtedy, gdy na całej trasie są przystanki. Tutaj buspas nie ma sensu, bo między Osową i Oliwą masz las i nikt tam nie wysiada. Dlatego lepiej puścić często PKMkę między Osową a Oliwą i będzie szybciej i lepiej niż jakiś buspas.

      • 6 6

      • PKM nie jedzie z Osowej do Oliwy. (1)

        Nie ma takiego połączenia.

        • 9 3

        • To chyba łatwiej puścić pociąg niż budować od nowa buspas

          • 2 4

    • Buspas jest niepotrzebny

      Potrzebna jest likwidacja wąskich gardeł i poszerzenie do 2 pasów całej tej drogi.

      • 10 9

    • Obecnie tramwaje mogą jeździć już po takich nachyleniach. Ten argument był za czasów 105N.

      • 8 2

    • Z Osowej jest PKM do Wrzeszcz (1)

      Proszę korzystać z PKM a nie wozić zadki po byle co. Pod posesjami po 3 samochody. Poprosze o dobrą ścieżke rowerową jak w Danii

      • 7 7

      • Nie chcę do wrzeszcz, chce do oliwa

        • 5 1

    • czemu taka beznadziejna ścieżka rowerowa przy ulicy?

      jest okazja zrobić cos wyjątkowego wsrod drzew i krzewów ale wy po prostu tego nie umiecie

      • 2 3

    • Problemem jest rezygnacja z budowy Wita Stwosza w pełnym przebiegu

      Dobrze wiemy kto tam mieszka i dlaczego to zrobił *aran jeden

      • 8 2

    • Nieprawda. Po prostu zdaję sobie sprawę, że nie w braku buspasa leży problem tylko w zatykaniu się ulicy na węzłach. Potrzebne jest zbudowanie drogi o przekroju 2x2 z bezkolizyjnym włączeniem do Grunwaldzkiej i obwodnicy.

      • 7 5

    • Mieszkam na Osowej. Mam pracę od 6 do 14. Nigdy nie stałem w korku;)

      • 0 0

  • (1)

    A droga dla rowerów po przeciwnej stronie niż zabudowa - czyli cele podróży. Czyli będą jeździć po chodniku albo przejeżdżać przez wszystkie pasy włączając się do ruchu.

    • 3 2

    • Jaka zabudowa?

      Te trzy domki w Renuszewie to jakiś cel podróży?

      • 2 0

  • Nowa droga do wiaduktu w Owczarni (5)

    Tak naprawdę najsensowniejszą opcją byłaby nowa droga do wiaduktu w Owczarni.
    Droga na całości otoczona ekranami z dużą ilością przepustów dla zwierząt.

    • 8 7

    • (4)

      A najlepsze jest to, że można by jej koniec wyprowadzić w okolicy Kołobrzeskiej omijając zakorkowaną Oliwę.

      • 4 2

      • LOL (3)

        i przy okazji przeorać całe TKP z dolina radości włącznie?

        coś ci się okleiło.

        • 2 6

        • Mylisz się (2)

          Dolina Radości przy nowej drodze byłaby ominięta.
          Można drogę zaprojektować i wykonać tak żeby zwierzęta żyjące w lesie na tym straciły jak najmniej czyli inaczej niż przy Spacerowej.
          Dodanie kolejnego pasa na Spacerowej to tylko pudrowanie trupa.
          Czy się to komuś podoba czy nie to nowa między Kołobrzeską i Owczarnią to praktycznie jedyna opcja zmniejszenia zatorów miedzy dolnym i górskim tarasem.

          • 5 1

          • Litości (1)

            Chcesz puszczać drogę w środku lasu. Budowac Nowy węzeł by na nią wjechać (owczarnia jest za mały)
            Wyburzać Bazyńskiego. Oraz niwelować pas moren między dolina radości w oliwa.
            I piszesz że to jest dobra alternatywą dla spacerowej które jest 1km dalej?
            Taniej na pewno nie będzie ale za to bezsensu.

            • 2 3

            • Nie chcę ale to jedyna opcja

              Nie trzeba nic wyburzać na Bażyńskiego ani rozbudowywać Owczarni bo to byłaby droga jednopasmowa.
              Czy przy Spacerowej była niwelowana morena ?
              Czyli można niwelować albo nie są różne opcje i specjaliści od tego ale przede wszystkim trzeba by było sprawdzić dokładnie jak tam jest ukształtowany teren a nie nastawiać się na głęboką orkę.
              Potrafisz zrozumieć że problemem Spacerowej nie jest ilość pasów tylko przejazd przez Starą Oliwę oraz światła przy Auchanie a oddzielna droga położona 1km dalej rozwiązuje te problemy bo ruch ze Spacerowej rozkładał by się na dwie ulice.

              • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Street Show 2024 (9 opinii)

(9 opinii)
79 - 99 zł
widowisko / show, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane