- 1 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (293 opinie)
- 2 7 mln zł na remont ulic "starego" Chwarzna (43 opinie)
- 3 Wielkie motoryzacyjne święto przy stadionie (11 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (370 opinii)
- 5 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (378 opinii)
- 6 Koniec z alkoholem na stacjach? (52 opinie)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (359) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 11:11
2 pasy (9)
Tam nie jeździ aż tak dużo autobusów.
Problemem jest wlot i wylot Spacerowej.
Przypomnę, że Słowackiego przez 30 lat była zakorkowana praktycznie od 6 do 21 na całej długości.
Dziś jest 2x2 i korki są- 8-8.30 i 16.00-17.00- 86 12
-
2024-06-28 11:16
Nie wiedziałem że w tej chwili jest 8.15 :)
- 10 6
-
2024-06-28 11:24
(3)
Słowackiego to najlepszy przykład, do czego prowadzi patologia budowy tras przelotowych przez miasto
- 15 16
-
2024-06-28 13:03
Do usprawnienia ruchu? (2)
Faktycznie, to śmiertelne zagrożenie dla aktywiszcz
- 3 2
-
2024-06-28 13:52
prowadzi do samochodozy, (1)
czyli priotytetem samochod nie czlowiek.
- 1 4
-
2024-06-28 14:22
Samochodami jeżdżą ludzie
- 2 0
-
2024-06-28 11:37
Nie ma Słowackiego
- 2 3
-
2024-06-28 11:46
maliniak
Dwa buspasy, bo to daje nadzieje, że w przyszłości, będą normalnie użytkowane przez wszystkich uczestników ruch, a nie przez kilka autobusów na godzinę.
- 7 3
-
2024-06-28 12:10
?
Chyba nie za często jeździsz Słowackiego (a raczej Żołnierzy Wyklętych, bo wnioskuję że właśnie tę ulicę masz na myśli)
- 2 0
-
2024-06-28 23:31
Konieczna jest likwidacja świateł przy centrum handlowym.
Kiedyś z niejasnych powodów prezydent odpuścił im wymóg wybudowania węzła do CH. Teraz trzeba to naprawić,
- 0 0
-
2024-06-28 11:12
(2)
Co z tego że zrobią buspas jak autobus będzie tam jeździł co pół godziny. Jak ktoś chce jechać komunikacją miejską z Osowy to lepiej żeby puścili częściej PKMki, która nawet jadąc dookoła przez Brętowo byłaby szybciej niż w te 18 minut, a 2x2 pasy na Spacerowej bardziej przydadzą się samochodom.
- 32 5
-
2024-06-28 11:28
No tak, niech komunikacja miejska jedzie na około a samochody prosto do celu (1)
Wtedy na pewno zachęcimy ludzi do komunikacji miejskiej
- 4 4
-
2024-06-28 11:44
Ludzi zachęcamy czasem podróży a nie krótką ale powolną drogą
Jakby dało się trasę z Osowy do Oliwy pokonać w 5 minut to mógłbym nawet lecieć rakietą okrążającą Ziemię.
Zamiast walczyć z kierowcami, lepiej pomyśleć co naprawdę skróci czas podróży i na czym bardziej skorzysta większość mieszkańców Trójmiasta - na powolnym buspasie czy na szybkiej kolei często jeżdżącej między dzielnicami? Bo jakoś trudno mi sobie wyobrazić autobus jeżdżący co 3 minuty między Oliwą i Osową, bo potencjalnymi pasażerami są tylko mieszkańcy tych 2 dzielnic i wiele z nich jedzie dalej i wybierze samochód. Natomiast łatwo mi sobie wyobrazić pociąg jeżdżący co 2 minuty, z czego skorzystają też mieszkańcy Gdyni, Banina, Rębiechowa, Matarni, Matemblewa, Moreny, Strzyży, Zaspy, Przymorza...- 2 1
-
2024-06-28 11:15
Spacerowa
Aktualnie Spacerowa jest godna swojej nazwy tam można tylko spacerować a nie jechać a drzewa ?? to tylko samosiejki kilkunastoletnie po obu stronach Spacerowej !! Pora na zdecydowane działania miasta !
- 19 7
-
2024-06-28 11:15
Tylko wariant 1 (1)
Pomyślcie, jak wiele lasu trzeba będzie wyciąć, żeby zrobić dwa buspasy - a tam przecież korek jest rano w jedną, po południu w drugą stronę. A nie w obie naraz.
- 17 17
-
2024-06-28 13:54
teraz to korki jut sa ciagle w obie strony
- 0 1
-
2024-06-28 11:16
(3)
Co z tego ,że spacerowa będzie z buspasem jak czyżewskiego i Stary rynek oliwski są wąskimi gardłami
- 25 2
-
2024-06-28 12:42
...
Wyburzyć, proste. Albo zawsze będzie problem. Nowe nadchodzi, postęp musi być.
- 0 1
-
2024-06-28 13:55
masz w atrykule
ze konieczny jest do tego tunel. Dyskusja powinna byc o tunelu a nie buspasie :)
- 2 1
-
2024-07-01 18:06
Dlatego opacka i czyżewskiego powinny być jednokierunkowymi
- 0 0
-
2024-06-28 11:20
(1)
Tyle pieniędzy i wyciętych drzew żeby zyskać tylko kilka minut? Nie warto. Projekt jest niecelowy, niewiele da, a jest dużo ważniejszych wydatków w Gdańsku
- 24 25
-
2024-06-28 11:33
Dla komunikacji miejskiej warto. Gdyby te pasy miały być dla samochodów do korkowania, wtedy byłby to poroniony pomysł.
- 2 4
-
2024-06-28 11:22
Czyli teraz wycinka drzew to już nie zamach na ekologię? Budowa tunelu dla samochodzików to zrównoważony rozwój? Ahaaaa
- 18 5
-
2024-06-28 11:26
Już gotowe :)
Szybko te 15 lat minęło.
Jakby urzędnicy się przejechali rano to by wiedzieli co jest problemem. M.in światła. Może duże rondo w Oliwie przy zoo? Proszę spojrzeć co dzieje się w weekendy- 16 0
-
2024-06-28 11:27
Tylko przyszłość. (10)
Spacerowa ostatni raz była remontowana 15lat temu. Już wtedy można było zrobić ścieżkę rowerową od początku do końca. Tylko wariant przyszłościowy po 2 pasy + ścieżka rowerowa + chodnik. Jak już wydać pieniądze to raz a dobrze.
Docelowo wyłączyć ul rybińskiego z ruchu dla aut i zrobić piękny Deptak wzdłuż parku oliwskiego.- 99 13
-
2024-06-28 11:50
Chyba dawniej jeszcze
Swoją drogą to był dobrze zrobiony remont, dopiero od 2 lat braki w nawierzchni dają o sobie znać.
- 7 0
-
2024-06-28 11:52
tylko przyszłość (6)
pasy zostawić tak, jak są, a dobudować drogę rowerową i chodnik. To wystarczy.
A jakby jeszcze zrobić płatny wjazd do miasta dla nie mieszkańców, to by się nagle okazało, że i słowackiego można by zwężyć :)- 4 9
-
2024-06-28 12:15
(2)
A kto to jest nie-mieszkańcy? Osoby mieszkające w Gdyni albo Chwaszczynie które dojeżdżają do pracy? A może mieszkańcy Sopotu który dostępu do Obwodnicy swojego nie ma? Takie rzeczy rozwiązuje się nie przez zakazy i ciągniecie pieniędzy, a dawanie alternatyw w postaci sprawnego środka komunikacji zbiorowej ( tak naprawdę tylko szynowy ).
- 2 1
-
2024-06-28 12:56
no to wlasnie na alternatywach się skupmy (1)
bo póki co skupiamy się na kolejnych drogach jeszcze bardziej zachęcających do wjazdu samochodami, a największymi orędownikami takich pomysłów są właśnie nie mieszkańcy, a ci przyjezdni :) Co do samych alternatyw, to przecież już mamy - pociągi, czy to dalekobieżne czy skm, autobusy i autokary, a nawet samoloty :)
- 1 1
-
2024-06-28 14:48
a pomyślałeś o miejscowościach do których jeżdzą autobusy dwa razy dziennie albo wcale
- 0 0
-
2024-06-28 12:22
(2)
To może jeszcze zrobić płatny wyjazd z miasta dla mieszkańców.
- 5 1
-
2024-06-28 12:57
a autostrady to za darmo są? ;) (1)
więc już masz spełnienie swojego pomysłu :)
- 0 3
-
2024-06-28 14:41
Autostradą nie musisz jeździć zawsze masz alternatywę.
- 1 0
-
2024-06-28 12:11
Gdyby zamknąć Rybińskiego, a wylot z tunelu zrobić na wysokości granicy z Sopotem, to jestem pewien że wszystkie boczne dojazdowe (wąskie, pomiędzy zabudową mieszkalną, willową )ulice w stone gdańska staną się jednym zwarym korkiem. Bo jakim cudem kierowy mieliby chcieć nadrabiać tyle drogi, może i sprawnie poruszając się tunelem, ale po to aby utknąć na Grunwaldzkiej. Wizja to piękna, zgodzę się. ale bez jakiejś sensownej alternatywy nie wiem jak miałaby zostać zrealizowana.
- 3 9
-
2024-06-28 12:22
Przecież oni nie są w stanie wyremontować Rybińskiego
dziury takie, że aż wstyd. To o czym my mówimy... serio oczekujecie, że zrobią coś ze Spacerową? ;d Za długo żyję w Gdańsku, żeby wierzyć takie banialuki.
- 4 2
-
2024-06-28 11:32
Odblokować miasto (2)
Po 2 pasy każda stronę. W godzinach szczytu 6-10 i 14-18 wyłączenie jednego pasa dla autobusów i aut z dwoma osobami w samochodzie. Tunel też musi powstać. Dodatkowo parking wzdłuż trasy
- 6 19
-
2024-06-28 11:50
A chcesz jeszcze do tego frytki?
Proponuję finansowanie projektu ze zbiórki, możesz nawet sam ją założyć.- 5 1
-
2024-06-28 17:35
To raczej odblokowanie miast i wsi ościennych kosztem Gdańska
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.