- 1 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (293 opinie)
- 2 7 mln zł na remont ulic "starego" Chwarzna (43 opinie)
- 3 Wielkie motoryzacyjne święto przy stadionie (11 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (370 opinii)
- 5 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (378 opinii)
- 6 Koniec z alkoholem na stacjach? (52 opinie)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (359) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 11:34
Jak będzie po 2 pasy w oby dwu kierunkach to po co bus pas?
- 7 2
-
2024-06-28 11:36
Nie potrzebny jest tunel
Niech poprowadzą nową drogę wzdłuż Reja a potem pry ogródkach działkowych od południa do Drogi Zielonej
- 5 10
-
2024-06-28 11:36
Dobudowanie 2 pasów jest droższe od dobudowania jednego tylko o kilkanaście procent? To co kosztuje 80% i nie zależy od zakresu prac?
- 8 0
-
2024-06-28 11:38
Ścieżka rowerowa
Ścieżka rowerowa wzdłuż obwodnicy między Matarnią a Karwinami.
- 5 5
-
2024-06-28 11:38
Nawet dziesięć pasów nie pomoże, bo na dole i u góry i tak zejdą się w jeden.
- 14 1
-
2024-06-28 11:38
Jeden buspas i tramwaj
- 1 7
-
2024-06-28 11:42
Rozwiązać to raz a dobrze. Tylko wariant II i zrobić wszystko by powstał tunel.
- 8 5
-
2024-06-28 11:42
O rany...
Różnica między buspasami w kursowaniu autobusów to 1 minuta... przecież to granicą błędu. Po co forsować projekt z tunelem pod pachołkiem, który jest nierealny. Miasta nie stać a.rząd.tyle kasy nie dosypie.
- 10 5
-
2024-06-28 11:44
Prawda
Może ktoś przypomni aferę dlaczego zrezygnowano z bezkolizyjnego skrzyżowania do Auchan, który prezydent Gdańska i kiedy? A miało być sfinansowane przez inwestora centrum handlowego!
- 11 0
-
2024-06-28 11:45
To bez sensu (1)
To bez sensu. Budować drogę rowerową wzdłuż bardzo ruchliwej ulicy jak kilkanaście metrów obok w sumie już jest droga po której można rowerkiem śmigać. I to w lesie z dala od tych spalin koło ulicy. Poza tym wąskie gardła.... Tu trzeba zrobić porządek. A autobus może mieć jeden pas i zatoczkę by autobusy mogły się wyminąć. Przy dzisiejszej elektronice można jednym pasem puścić autobusy w oba kierunki z przystankiem na którym autobusy się wyminą. Tylko jak rozwiązać problem w Oliwie i Osowie? Wiadukt? Przekop?
- 14 2
-
2024-06-28 12:13
Technika zmiennych pasów
Juz 40 lat temu stosowana w BXL na kierunkach wylotowych. Z 8 pasów rano 6/2 i 2/6 wieczorem. I nikt sie przez to nie zabil.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.