• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • Bzdura (1)

    Zrobic tam po dwa pasy w kazda strone wtedy bus bas bedzie nie potrzebny. Wywalic przejscia na kladki i przejscia podziemne, zrobic skrzyzowania bezkolizyjne. Nie wszyscy jezdza autobusami, jakaś sprawiedliwość musi być. W wąskie gardła wjechać buldozerami i wyburzyć co konieczne. Jakieś stare niemieckie kamienice wielkie mi halo, stare się burzy i buduje nowe.

    • 5 11

    • Zrób tak wwoich Kartuzach a od Gdańska trzymaj się z daleka

      • 2 1

  • Rowerofczyki i tak będą jeździć po jezdni "bo w ich kierunku nie ma ścieżki" xD (1)

    • 7 3

    • A pisarczyki będą trolować

      Jeśli ktoś chce jeździć rowerem to nic Ci do tego pisarczyku o małym rozumku.

      • 1 3

  • I gdzie teraz są obrońcy drzew, którzy tak kwiczeli za poprzedniej władzy? (2)

    A obcisłym galociarzom już nie wystarczą ścieżki leśne, tylko asfalciku się zachciewa w parku krajobrazowym?
    Hipokryzja level hard!
    A ciemny lud daje się ciągle manipulować oszołomom...

    • 7 2

    • a tobie nie wytarczą nogi?

      może byś sobie piechotą chodził?

      • 0 3

    • Jeśli park krajobrazowy graniczy z dużym miastem to niestety ale potrzebne są kompromisy.

      1. 3-city położone jest między Bałtykiem i TPK.
      2. Miasto rozwija się w te strony, które może.
      3. Asfalt nie jest jakąś zachcianką rozkapryszonego dziecka. Słabo jedzie się po nierównościach lub błocie.
      Potrafisz to zrozumieć czy właśnie jesteś cwaniakiem, który chce manipulować innymi.

      • 0 0

  • Tylko tunel! Żadne półśrodki!

    Macie premiera i cały rząd to działajcie, zamiast ciągle narzekać, czego to się nie da zrobić. Można było wykorzystać Damrokę z tunelu pod Martwą Wisłą bo była na miejscu to woleliście ją pociać na żyletki i później biadolić, że kasy nie ma. Do roboty, nieroby i nieuki jedne!

    • 5 2

  • i w czym problem ?

    8 ******** rządzi no to nie ma problemu !!!!!!!!!!!

    • 3 1

  • Tunel pod pachołkiem to szkodliwa inwestycja (3)

    Ekstremalnie droga, długa w realizacji tłocznia aut z obwodnicy na dolny taras. Momentalnie zakorkuje to Niepodległości i Grunwaldzką. Absurdem byłoby gdyby to powstało. Co do buspasa to robić jak najszybciej, niech ludzie mają wybór jak chcą docierać do miasta.

    • 7 10

    • (1)

      Co za bzdura, to jest właśnie wyniesienie ruchu z zabytkowej Oliwy bezpośrednio na główną ulice, nikt wiecej nie pojedzie specjalnie spacerową uwierz mi

      • 5 0

      • Można to samo zrobić przez Czyżewskiego

        • 0 3

    • Absurdem jest Twoja opinia

      Żeby jeszcze chodziło o dojazd do Osowej, ale tam jest jeden z głównych wylotów z miasta na obwodnicę, a zarazem dojazd do Ergo Areny, z której wyjeżdżający potok pojazdów regularnie blokuje miasto.
      Czego jeszcze nie rozumiesz?

      • 3 0

  • Tunel!

    Tunel, tunel i jeszcze raz tunel, wyprowadzenie ruchu z Oliwy, buspasy na spacerowej, przebudowa skrzyżowania z CH Osowa (mam nawet własną koncepcję tego skrzyżowania), i wtedy z nowej Spacerowej w miejscu gdzie będzie tunel bezkolizyjny przejazd autobusów na starą Spacerową ,a z ulicy Opata Jacka Rybińskiego zrobić deptak

    • 5 5

  • Nieprzemyślane Rozwiazania

    Buspasy na całym odcinku nic nie dadzą, szkoda lasu. Trzeba przebudować skrzyżowania w Oliwie i Osowie i zrobić ewentualnie buspasy tylko przy Osowie i Oliwie, na końcowych odcinkach spacerowej.

    • 5 0

  • A może w ogóle zrezygnować tam z ruchu samochodów? (14)

    Jakoś Sopot w temacie ulicy Reja potrafił podjąć jedyną słuszną decyzję i w ogóle nie zdecydował się na połączenie z obwodnicą (a przecież jakie to by było ach i och wygodne dla każdego samochodziarza).

    Wyjazd z Gdańska ma obwodnicę zapewnia ul. Słowackiego i wystarczy.

    • 61 248

    • Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?

      • 16 7

    • Leki dzis wziete? (1)

      • 15 5

      • Na głupotę nie ma lekarstwa.

        • 3 1

    • Sopot do ulicy Reja nie ma nic do gadania.

      Bo zasadnicza część tej ulicy jest własnością lasów państwowych, które nie życzą sobie ponosić kosztów wzmożonego ruchu więc postawili szlabany. Podejrzewam że gdyby cała trasa aż do Spacerowej była miejska to już by była poszerzona, las niszczony przez nadmierny ruch a Spacerowa jeszcze bardziej zakorkowana.

      • 14 1

    • A może by tak niektórym prąd odłączyć? Będzie taniej, bardziej eko, mniej głupot w necie :P

      • 34 3

    • nie no pewnie, zostawmy zakorkowaną słowackiego jako jedyną alternatywę na dotarcie do reszty miasta, jeszcze okrężną.

      • 11 3

    • Wszystko trzeba robić etapami.

      Proponuję zacząć od zakazu ruchu autobusów po Spacerowej. Problem bus-pasa się rozwiąże.

      • 13 6

    • Jedyne słuszne rozwiązanie

      Po co w ogóle rozmawiać o jakichś tam inwestycjach jak można ludziom po prostu zabronić wychodzić na zewnątrz i wszelkie problemy związane z komunikacją zostaną rozwiązane

      • 18 3

    • Sopot nie jest zainteresowany bezpośrednim połączeniem z Obwodnicą, bo przecież frajerzy z Oliwy mają takie połączenie, a to blisko. Więc cały ruch w kierunku Sopotu jest wtłaczany Spacerową do Oliwy.
      Może czas to zmienić i uruchomić Reja do Sopotu.

      • 21 2

    • A może w ogóle zrezygnować z ruchu autobusowego (1)

      Na tej ulicy ?

      • 16 2

      • dobry pomysł , i tak najczęściej jeżdżą nimi cyganie którzy za przejazd nie płacą

        • 4 0

    • A może w ogóle zrezygnować z Sopotu

      Sopot jest wrzodem na pupci Trójmiasta

      • 18 3

    • takich jak ty powinni zamknąć w psychiatryku .. i wystarczy

      • 5 2

    • A co ty porownujesz Sopot i gdansk

      Ilość ludzi, długość miasta,co za porównanie,zapraszamy w korki na slowackiego

      • 2 1

  • Zostawić tak jak jest

    Po co kupowali mieszkania i domy na obrzeżach

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane