• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stinger: tak, to naprawdę Kia

Michał Jelionek
6 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

To bez dwóch zdań jedna z bardziej wyczekiwanych samochodowych premier tego roku. To model, który kazał na siebie czekać długo, ale czekać zdecydowanie warto było. Przed wami najbardziej spektakularny debiut w historii koreańskiej marki - Kia Stinger.



Czy podoba ci się Kia Stinger?

Od kilku lat koncern Kia Motors sukcesywnie umacnia swoją pozycję na Starym Kontynencie. Koreańczycy bez żadnych kompleksów walczą o klienta na przesyconym niemieckimi samochodami rynku. A mają czym wojować, bo przecież ich oferta modelowa prezentuje się interesująco. Przy współpracy z europejskimi projektantami budują naprawdę solidne i atrakcyjnie wyglądające auta. Wystarczy rzucić okiem na nowe Sorento, Optimę czy chociażby debiutującego Stonika. Jednak wisienką na torcie tej imponującej gamy jest Stinger, czyli najszybsza Kia w historii, którą mieliśmy przyjemność przetestować.

W zasadzie od samego początku, od pierwszych zapowiedzi Koreańczyków - Kia Stinger wywołuje mieszane uczucia. Z jednej strony to najbardziej spektakularna nowość w historii koreańskiej marki, bo przecież takiego samochodu Kia w swojej ofercie nigdy przedtem nie miała. Z drugiej jednak pojawiają się pewne obawy i uprzedzenia. My je rozwiewamy.

  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
Jeszcze kilka lat temu raczej mało kto przypuszczał, że Kia jest w stanie stworzyć samochód, który będzie wyglądał właśnie tak. Czyli jak? Zjawiskowo. Długa maska z wyraźnie opadającą linią dachu, a do tego zadziorna stylistyka z agresywnymi rysami i przetłoczeniami - to wszystko nadaje Stingerowi charakteru. Stylistom zależało na podkreśleniu sportowej natury Stingera, dlatego dorzucili dwie podwójne końcówki układu wydechowego, ciekawie zaprojektowany zderzak, czarny dach panoramiczny, skrzela czy wloty na masce, które niestety są tylko atrapami, ale i tak komponują się bardzo ciekawie.

Zapewne wiele osób w wyglądzie sportowej Kii doszukuje się inspiracji innymi modelami. Słyszeliśmy opinie, że Stinger to taka koreańska Panamera z tyłem od Maserati. Być może coś w tym jest. Mimo to, czapki z głów przed niemieckim zespołem stylistów, którym zarządzał Peter Schreyer. Koreańczycy zapewniają, że Stinger to popisowy model marki, który otrzymał wszystko to, co aktualnie Kia ma najlepszego do zaoferowania. Mowa oczywiście o mocy, osiągach, właściwościach jezdnych i jakości wykonania.

Czytaj także: Arteon - najładniejszy VW w historii?

  • Ciekawa zaprojektowany tył Stingera z dwoma podwójnymi końcówkami układu wydechowego.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
Kia Stinger mierzy 4831 mm długości, 1869 mm szerokości oraz 1400 mm wysokości. Rozstaw osi liczy 2906 mm, a to więcej niż w m.in. Audi A5 Sportback, Infiniti Q50, Lexusie IS, BMW serii 4 Gran Coupe, Mercedesie-Benz CLS czy Volkswagenie Arteonie. Auto wygląda masywnie, ale to nie do końca przekłada się na ilość wolnej przestrzeni w drugim rzędzie. Osoby mierzące powyżej 185 cm wzrostu odczują na tylnej kanapie dyskomfort. Miejsca na kolana i głowę nie ma zbyt dużo. To uroki samochodów typu coupe z mocno opadającą linią dachu, ale coś za coś, atrakcyjny wygląd kosztem przestrzeni. Dodajmy tylko, że pojemność bagażnika w Stingerze wynosi 406 litrów.

Samo wnętrze należy zaliczyć do tych bardzo udanych, choć mało oryginalnych. Wizualnie nie jest tak spektakularne jak nadwozie, ale jest przyjemne. W oczy rzucają się trzy charakterystyczne wloty powietrza i wystający wyświetlacz w konsoli centralnej, który na pewno skojarzycie z modelami Mercedesa. Warto zaznaczyć, że w Stingerze położono mocny naciska na jakość. I rzeczywiście faktura materiałów, z których wnętrze GT zostało zbudowane, jest na bardzo wysokim poziomie. Kokpit tworzą bardzo miękkie i przyjemne w dotyku elementy. Całkiem wygodne fotele, (grzane i wentylowane), sportowe koło kierownicy, dużo aluminiowych wstawek i czarna podsufitka - jesteśmy zdecydowanie na tak.

Kia Stinger jest oferowana w sumie w czterech wersjach wyposażenia: L, XL, GT Line i GT.

  • Wnętrze - choć nie jest oryginalne - należy do bardzo przyjemnych. Zostało skomponowane z elementów bardzo dobrej jakości.
  • Fani Mercedes-Benz znają ten obrazek doskonale.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
Oprócz samego wyglądu, w Stingerze najważniejsze jest serce bijące pod jego maską. W topowej wersji GT bije V6 o pojemności 3,3 litra i aż 370 KM (510 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Do testowanego przez nas egzemplarza trafił słabszy "benzyniak". Słabszy nie oznacza jednak słaby. 2-litrowa jednostka generująca moc 255 KM i 353 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który przekazywany jest wyłącznie na tylną oś, daje sporo frajdy podczas jazdy.

Silnik, który współpracuje z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, osiąga "setkę" po upływie 6 sekund, natomiast mocarna wersja GT jest szybsza o nieco ponad sekundę. Prędkość maksymalna dla 2-litrówki wynosi 240 km/h, a dla GT 270 km/h. Podczas testów średnie spalanie Stingera - przy dość ciężkiej stopie - oscylowało w granicach 12-13 litrów paliwa na 100 km.

Podczas jazdy kierowcy mają do wyboru pięć trybów (inteligentny, ekonomiczny, komfortowy, sportowy i sportowy plus), które odpowiednio zestrajają pracę zawieszenia, układu kierowniczego, skrzyni biegów, a także reakcję na gaz. Trzeba przyznać, że w trybie komfortowym Stinger zamienia się w limuzynę, która bardzo efektywnie wybiera i tłumi nierówności. Nas jednak najbardziej zaciekawił moduł "sport plus", który automatycznie odcina system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji. Przy tej opcji, w warunkach torowych można sobie pozwolić na nieco więcej.

  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
  • Kia Stinger - najbardziej spektakularna premiera w historii marki.
Kia długo trzymała fanów Stingera w niepewności, bo jego cennik ujawniono dopiero pod koniec lipca. Oczywiście motoryzacyjny świat najbardziej interesowała cena wersji GT. Dziś już wiemy, że trzeba za nią zapłacić co najmniej 235 tys. zł. Ceny słabszego "benzyniaka" startują od 149 900 zł, natomiast demonstracyjny egzemplarz z wyposażeniem GT Line został wyceniony na niespełna 200 tys. zł.

Pora na drobne podsumowanie. Zapewne pod tym artykułem pojawią się komentarze typu: wszystko fajnie, ale to wciąż Kia. Pamiętajmy jednak, że od kilku dobrych lat Kia produkuje naprawdę solidne modele. To już nie są jakieś tam koreańskie samochody, to auta, które z powodzeniem konkurują z najlepszymi w segmentach. Teraz Koreańczycy wypuścili prawdziwą petardę, która na pewno namiesza na rynku.
Samochód do testów użyczyła firma Kia Interbis.
Materiał filmowy oraz zdjęcia zostały wykonane na ODTJ Autodrom Pomorze w Pszczółkach.

Miejsca

Opinie (105) 1 zablokowana

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kia Stinger - pierwsze koreańskie GT

    hehe

    5/10 bez charakteru

    • 0 2

  • Za zlepek z innych aut takie pieniądze???

    Tył kopia Alfy Gulii itp. W tej cenie można kupić nową Alfę Gulię jakość wykończenia Alfy bije na głowę Kia

    • 4 3

  • Na pierwszy rzut oka fajny ,ale ...

    Na 2,3,4,5,6,7,8,9 Już widać w nim wszystkie samochody klasy premium po 10 % . Podniecać się nią mogą osoby z KIA wersje dziadkowe do Lidla na niedziele no taka prawda. Bo to ich KIA Ooo ich ich od razu lepsze od BMW i Mercedesa he he.

    • 2 1

  • Kto co woli (3)

    Znam dobre jakość samochodów Kia, miałem w firmie kilka ceed'ów poprzedniej generacji. Auta nie do zajechania przez przedstawicieli handlowych/ Przypuszczam , że Stinger również pokaże odpowiednią jakość. Ale, ale, ale... ta cena to jest błąd. Prywatnie jeżdżę od kilkunastu lat nowymi modelami BMW. Półroczne 525xd z obłędnym wyposażeniem, po menadżerach z Monachium jest do kupienia z pełną gwarancją i 5-letnim pakietem przeglądów juz za 175000zł - w kazdym salonie BMW w Polsce. Niedawno odebrałem 535xd, 313KM z dodatkowym wyposażeniem za 160.000. Wyprodukowane w 2017roku. Cennikowo 450.000zł!!! Zgadnijcie ile zapłaciłem w Bawaria Motors. 240000zł. Czyli dokładnie tyle ile ma kosztować Stinger GT. Może ktoś będzie wolał wydać takie pieniądze na Kię, obawiam się jednak że większość będzie wolała niemalże topową wersję serii 5.

    • 1 1

    • zarąbiscie masz - jestes dla mnie kozakiem!

      • 1 0

    • Kto co woli

      Widzisz są jeszcze tacy co na niemieckie dla zasady nie spojrzą. Dlaczego? Bo nie pozwala im na to pozycja i autorytet. Niestety BMW odbieram jako markę dla tych co muszą pokazać moc na autostradzie i jeszcze są na etapie wallki o pozycje i "autorytet".Ty szukaj promocyji wsród samochodów zagrzanych przez menagerów ( ichwal się jaki byznes ubiłeś) ja preferuje oryginalność, odwagę i coś co czasami nie można zdefiniować walutowo.

      • 1 0

    • Re: Kto co woli

      Trichę BMW już w życiu przerobiłem i wiem że 535 x w podstawie kosztuje pod 300 k pln a BMW nie daje 50% rabatów na pół roczne auto. To w takim razie albo golas albo ściemniasz

      • 0 0

  • dla mnie bomba

    Testowałem dwa dni temu w K&K w Gdyni. Według mnie petarda. Pięknie się prowadzi, tak samo też się prezentuje!

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kia Stinger - pierwsze koreańskie GT

    Jestm ciekaw czy ten spec od aut wie co to jest np. kucizna ?

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kia Stinger - pierwsze koreańskie GT

    bezsensu spece zawsze gadaja o charakterze auta (1)

    kolorach nici w tapicerce i kratkach od wentylatorow.

    To jak bys opisal fabie R5? Jak tam nie ma skor i niema wentylacji chromowanej ("brak charakteru") ?

    Wez to do chamowni czlowieku sprawdz czy te 255 km i 250Nm naprawde jest. Trubo to jest twin-scroll, czy to "regenerja" w polsce?
    Napisz co to za automat. Jaki to ma wydech 2,5" czy 3" czy przelot to jest ( penwnie nie bo premium).
    Jak na tor bierzesz to wez jezdzij tym jak mezczyzna i pokaz jak to lata bokiem . Czy jak to sie prowadzi ? Czy nie jest zbyt nadsterowne etc...

    • 0 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kia Stinger - pierwsze koreańskie GT

      Zahamuj swoją głupotę lepiej...

      chamownia :d

      • 2 0

  • Coś mi się nie zgadza (2)

    Kia Optima posiada ten sam silnik 2.0 co Stinger i przyspiesza do 100km/godz w 7.5 sek a Stinger w 6.0sek a masy mają podobne skąd taka różnica - niebywałe ?

    • 0 0

    • (1)

      Skrzynia

      • 0 0

      • skrzynia bez plandeki powoduje mniejsze opory powietrza

        • 1 0

  • widziałem na S8

    pierwsza myśl ? panamera...
    potem dojeżdżam, te 4 wydechy, bryła auta jak RS7, no kozak po prostu,
    wpatruję się w logo..... KIA :-)
    Naprawde kozak auto zrobili. Obecna Kia może smiało konkurować z Toyotą.
    To chyba najszybciej rozwijający się producent aut, jakiego zna rynek europejski, i nie tylko.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana:

 

Najczęściej czytane