• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy wymienić opony na zimowe?

mJ
23 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kiedy powinno się wymienić opony letnie na zimowe? Kiedy powinno się wymienić opony letnie na zimowe?

Aktualnie w Trójmieście jesień rozkręciła się na dobre, ale tak naprawdę niewiele osób myśli już o zimie. Warto jednak zawczasu (jeszcze nie teraz) przygotować własny samochód do zdecydowanie bardziej wymagającej, zimowej aury. Podpowiadamy, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.



W tych serwisach wymienisz opony


Zimą korzystasz z opon:

Kiedy zmienić opony z letnich na zimowe? To pytanie rokrocznie zadaje sobie wielu kierowców. Jedni robią to z dużym wyprzedzeniem, drudzy ze sporym spóźnieniem, a jeszcze inni wcale, bo korzystają z opon wielosezonowych albo jeżdżą cały rok na jednym komplecie - letnim bądź zimowym.

Tak naprawdę najważniejsze jest wyczucie. Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek pierwszych, niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie, uniknięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi. W tym roku nie dajmy się zaskoczyć zimie i wymieńmy ogumienie z wyprzedzeniem. Czyli kiedy?

Z pewnością jeszcze nie teraz, bo wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. A to właśnie słupki rtęci w termometrze są najlepszym wyznacznikiem. Skrobanie szyb przy porannych przymrozkach - to wystarczająco mocny argument, który zasygnalizuje nam, że to już czas odwiedzić wulkanizatora.

Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza systematycznie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Są osoby, które sumiennie trzymają się tej zasady, ale są też tacy, którzy traktują ją raczej jako tani chwyt marketingowy koncernów oponiarskich. Ci drudzy wymieniają opony, gdy zrobi się po prostu zimno.

Dlaczego warto wymienić opony z letnich na zimowe? Głównym powodem są właściwości. Opony letnie zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej niż opony zimowe i poniżej pewnej temperatury po prostu twardnieją, tracąc przy tym część swoich właściwości. Mieszanka gumowa "zimówek" jest bardziej elastyczna i przystosowana do niższych temperatur. Opony te mają też inną budowę, z odpowiednią rzeźbą, głębokością bieżnika i ze zdecydowanie większą liczbą lameli.

Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że opona oponie nierówna. Jest ogumienie zimowe, które świetnie poradzi sobie na suchej nawierzchni przy temperaturze przekraczającej 10 stopni Celsjusza. I analogicznie, są opony letnie, które przy zerowej temperaturze zapewnią nam przyczepność. To zasługa krzemionki w mieszance gumowej. Zapewnia ona większą elastyczność.

Warto przy tym pamiętać o kontrolowaniu stanu ogumienia. Jak nietrudno się domyślić - mniejszy bieżnik to słabsza efektywność. Gdy głębokość bieżnika w waszych oponach zimowych będzie liczyła 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich) - to należy pomyśleć o kupnie nowego kompletu. Nie zapominajmy także o wieku "gum". Te, które mają już około 10 lat powinny - pisząc wprost - trafić na śmietnik. Po tylu latach guma traci swoje właściwości.

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.? Kiedy wymienić opony na zimowe w 2023 r.?
mJ

Opinie (143) 1 zablokowana

  • zimą tak jak i latem korzystam z opon zimowych (3)

    • 1 0

    • Nie wolno tego robic. (2)

      Przy dużej prędkości kola nagrzewają się i bieżnik w zimowych oponach odkleja się co może doprowadzić do groźnego wypadku. Ja właśnie tak miałem w moim pierwszym samochodzie. Samochód Chevrolet kupiłem używany który mial letnie opony z przodu a zimowe na tylnich kolach. Acha, napęd w tym samochodzie był na tylnie kola. W 1986 roku latem jadąc na autostradzie prędkością 130 km/h odlepił się bieżnik i samochód zaczął skakać jak żaba. Na szczęście udało mi się go zatrzymać ale nerwy miałem przy gardle. Powoli zjechałem z highwayu i dojechałem do pobliskiego warsztatu gdzie właśnie zamontowano wielosezonowe na wszystkie kola.

      • 0 0

      • (1)

        W którym stanie USA to było?

        • 0 0

        • Na Queen Elizabeth Way w Burlington, Ontario, Kanada. Jechalem z Toronto nad Niagare.

          • 0 0

  • Nie nabierajcie się na ta glupote wymiany opon z letnich na zimowe i na odwrót. (14)

    Mechanicy wciskają wam kit bo chcą zarobić. Dokladnie od 37 lat jeżdżę na oponach uniwersalnych wielosezonowych. Pogodę mamy taka sama jak wy. Na wielosezonowych można zrobić nawet 60 tysięcy kilometrów i jeździ się wspaniale.

    • 12 22

    • (2)

      znam takich co 600 tys km robią i to w pół roku , tak mówią

      • 5 2

      • W dodatku na jednym oleju (1)

        • 4 0

        • i na jednym baku

          • 1 0

    • 37 lat temu nie było "uniwersalnych, wielosezonowych". (1)

      Nie było też letnich i zimowych.
      Były po prostu opony.

      • 1 1

      • W Polsce może nie było. Ale Polska to nie cały świat.

        • 1 0

    • (5)

      Ty nie wymieniaj ale jak wjedziesz we mnie to na oświadczeniu się nie skończy

      • 9 6

      • Niestety ale młodzi Polacy to bardzo naiwno głupiutki naród jeszcze jest. (4)

        Tylko wielosezonowe. Kup Toyo to się przekonasz.

        • 2 7

        • (3)

          Na czym polega korzyść jazdy na jednych tych wielosezonowych oponach ?

          • 5 0

          • Na tym ze warunki na drodze (1)

            Na opony zimowe masz 1 miesiąc, na letnie 5 a na całoroczne 6 miesięcy... Całoroczne lepiej się sprawują na drodze mokrej niż letnie i zimowe... Dobre całoroczne są lepsze niż często przeciętne zimówki...

            • 0 3

            • Od listopada do końca kwietnia jeżdżę na zimowych , resztę roku jeżdżę na letnich . Kiedy jeżdżę na zimowych letnie leżakują i odwrotnie więc poza wymianą nie jest to zaden koszt dodatkowy a opłatę za wymianę traktuje jako dodatkowy przegląd kół .Od lat ta zasada mi się sprawdza i nie zamierzam tego zmieniać bo uważam ze jest jeszcze niewiele firm które potrafią zrobić dobre opony na tak dużą amplitudę temperatur . To co się może sprawdzić np w Belgii czy UK nie zawsze sprawdzi się w naszych warunkach klimatycznych a nie sadzę ze firmy robią opony uniwersalne dla Suwałk i inne dla Nowego Targu

              • 5 0

          • Ze nigdy ich nie wymieniasz az do momentu kiedy bieznik jest plytszy niz 3 milimetry.

            A to zabiera jakies 60 tysiecy kilometrow jazdy. Czyli ze 40 miesiecy. Niektorzy przejezdzaja nawet 4 lata. Maja dobrany taki sklad chemiczny gumy ze jest sprawna na lodzie, sniegu i mokrej nawierzchni.

            • 0 1

    • Wielosezonowych tak, letnich nie

      To ogromna różnica.

      • 1 0

    • Skąd Wy się bierzecie? (1)

      polscy wszystkowiedzący samozwańczy profesorowie co na łysych,wielosezonowych, nadlanych oponach cały rok zasuwacie, filtr dpf wycinacie a zimowy płyn wodą rozcieńczacie, no skąd?

      • 10 2

      • głupich nie sieją sami sie rodzą

        • 2 1

  • Dobrze mieć dobrą letnią (1)

    Która będzie odpowiednio odprowadzała wodę i zmniejszała długość hamowania.
    Uniwersalna tego nie uczyni

    • 1 3

    • Bzdury.

      • 1 1

  • (1)

    Latem chodzę w sandałach bądź półbutach zimą w kozakach bądź innych wysokich butach. Taki mamy klimat

    • 5 1

    • Stopa to nie kolo.

      • 0 0

  • Nie zmieniam (4)

    cały rok jeżdżę na zimowych.

    • 3 3

    • Tego nie wolno robic. (3)

      Latem przy duzej prędkości bieżnik tak sie nagrzewa ze sie "odtapia" od opony i wypadek zaraz. Tylko wielosezonowe...

      • 1 4

      • "bieżnik tak sie nagrzewa ze sie "odtapia"" (1)

        Tak tak tak....a żyrafy wychodzą z szafy na ulice

        • 0 2

        • Nie rozumiesz języka polskiego wiec nie odzywaj się tłumoku.

          • 1 0

      • Co to znaczy duża prędkość?

        • 0 0

  • Nie wymieniać tylko kupić całoroczne.

    • 3 0

  • Opony całoroczne i napęd 4x4.

    • 1 0

  • Złoty kompromis. (1)

    Dwie zimówki i dwie letnie.
    A na zapasie "all season" :D

    • 6 1

    • Słabo

      Ja mam lepszą technikę. Na jednym kole letnia, potem zimowa, allseason i na prawym tylnym mam opone od traktora. Nic mnie nie zaskoczy.

      • 1 0

  • (5)

    Trzeba jeździć na jednych oponach, do czasu pojawienia się drutów. Zero waste. Planeta nam za to podziękuje.

    • 21 5

    • Jak już wiadać druty to takie opony są dobre na zimę, druty dobrze łapią przyczepnność .

      • 3 0

    • Za co nam planeta podziękuje?

      Jesteś z tych, co myślą, że wyrzucone śmieci same się utylizują i ich nie ma. Opona podczas eksploatacji się ściera i kawałki gumy zostają. Nie znikają. Chcesz ratować planetę, to chodź pieszo.

      • 1 3

    • no i wtedy dodatkowa korzyść , na tych drutach możesz skarpety zrobić

      • 2 0

    • Druty na zimę są najlepsze.

      • 5 0

    • kiedy druty będą wystawać ....

      ..eksport - afryka .....

      • 4 0

  • Hola, hola redaktorze - z letnich od razu na zimowe?

    Najpierw chyba jesienne.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane