• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • To nie będzie już to samo (1)

    Gdy zburzą kładkę to nie będzie już to samo, diametralnie zmieni się to chataktetystyczne miejsce.
    Wyremontować to co jest i zostawić jako pamiątkę dla następnych pokoleń.

    • 15 3

    • jasne by było jak dawniej za PRLu czyli komuno wracaj

      • 3 1

  • Pewnie miasto chce burzyć bo ma zlecenie od developerów, (1)

    którzy chcą przybliżyć bloki do skrzyżowania, a pieniądze nie śmierdzą jak mawiali starożytni.

    • 17 2

    • Co do tego to tylko prok kijanko...

      ...może mieć wątpliwości.

      • 2 1

  • Witkiewicz

    Dodać wyższe, bezpieczniejsze ogrodzenie, powstawiać moduły, ew. poszerzyć kładkę w niektórych miejscach i zrobić skate park. Pasowałby idealnie. Pomysł z kwiatami obok dwóch parków poroniony.

    • 3 3

  • A może coś ciekawego (3)

    Zatrudnić dobre studioarchitektoniczne. Nie pana Staszka ale kogoś z fantazja. Wybudować duży punkt widokowy z widokiem na morze. Zrobić z tego główna atrakcje turystyczną. Wkomponować w to restauracje i inne obiekty.

    • 16 8

    • proponuje tam lotnisko pobudowac (1)

      • 3 1

      • Nie przejdzie. Już było. Zlikwidowali bo za mało samolotów i niedochodowe .

        • 4 1

    • Konkurs

      Dla studentów architektury i nie tylko.
      Ja proponuję duże rondo turbinowe a nad nim restauracja obrotowa z widokiem, w formie latajacego talerza.
      I jeszcze naokoło miejsca postojowe dla autobusów (węzeł przesiadkowy) i autobusów turystycznych

      • 3 0

  • (2)

    Jakiemus developerowi nie pasuje?

    • 14 4

    • co ma kladka nad ulicą do dewelopera ?Głupiego udajesz czy jestes? (1)

      Deweloper bedzie na kładce bloki budowac:)

      • 2 6

      • Na kładce nie, ale coś wspominał, że tuż przy kładce chce coś wysokiego wstawić i kąłdka by mu wadziła.

        • 6 2

  • Jak zwykle urzędasy kręcą, aby wszystko zniszczyć i od nowa, tylko wtedy będą potrzebni

    Cześć kładki b.dobrze wyremontowano, wystarczy w takim systemie zabezpieczyć pozostałe segmenty i schody dobudować dwie windy od strony Burzyńskiego i Dywizjonów lub przenieść je z miejsc przy jezdni gdzie w ogóle nie są wykorzystane. Dosadzić zimozielonej zieleni do skarp (tworząc ekran zabezpieczający) od strony budynków, ponieważ tam są przekroczone normy akustyczne i smogowe - wystarczy popatrzeć na mapkę.
    No ale urzędasy wszystko robią, aby zamieszać - zwiększyć niepotrzebne koszty, utrudnić i pogorszyć, A przez to chcą czuć się ważnymi i b, potrzebnymi.
    - Przypomnę, że od pierwszej edycji w każdym Budżecie Obywatelskim pojawia się ten projekt i na dodatek sygnowany przez innym mieszkańców.

    • 9 3

  • trasa czerwona i nowa kościuszki

    Budyń i ekskluzywni deweloperzy cieszą się, bo na przymorzu, zaspie i żabiance zrobiło się piekło po uruchomieniu tunelu i wiaduktu przy "bałtyckiej".

    • 9 3

  • Czas już najwyższy na zlikwidowanie tego komunistycznego koszmarka !

    Całe to skrzyżowanie po prostu Gdańsk ośmiesza. Czy zauważyliście (na filmie widać to doskonale) ,że przystanek tramwajowy jest umieszczony w NAJDALSZYM punkcie od okolicznych domów ??! I to też ma być ułatwieniem dla mieszkańców?

    • 5 15

  • zabudować i zaadoptować pod powierzchnie handlowo-usługowe

    Inwestycja byłaby wykonana z pieniędzy prywatnego inwestora

    • 3 3

  • Zasypać i zrobić normalne skrzyżowanie.

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane