• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z parkowaniem na chodniku? Ministerstwo rozwiewa wątpliwości

mJ
29 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W kwestii parkowania aut na chodnikach nic się nie zmienia. W kwestii parkowania aut na chodnikach nic się nie zmienia.

W ostatnim czasie w mediach głośno zrobiło się na temat parkowania aut na chodnikach. Pojawiły się informacje, że w prawie drogowym zmieni się definicja chodnika i zgodnie z nowymi przepisami nie będzie można parkować samochodem w tych miejscach. Resort Infrastruktury wypowiedział się na temat tych - jak się okazuje - błędnych doniesień.



Czy powinno się wprowadzić zakaz parkowania samochodów na chodnikach?

Od 21 września chodnik oficjalnie stanie się częścią drogi wyłącznie dla pieszych - informowały niektóre portale internetowe. Oznaczałoby to, że parkowanie pojazdem na chodniku stałoby się nielegalne. Te informacje wywołały burzę, a do całego zamieszania w rozmowie z Polską Agencją Prasową odniósł się przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

- W nawiązaniu do nieprawdziwych i wprowadzających w błąd doniesień medialnych informujemy, że znowelizowane przepisy ustawy - Prawo o ruchu drogowym - które będą obowiązywały od 21 września br., w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych - informuje Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

"Dajcie skośnie parkować, gdy można". Czytelnik o parkowaniu w centrum



Przedstawiciel resortu podkreślił, że głównym celem nowelizacji jest bezpieczeństwo.

Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinny dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów - powiedział wiceminister.
Ministerstwo podkreśliło, że w dalszym ciągu będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m.in. pod warunkiem, że szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m.

Co więcej, wiceminister odniósł się także do szerokości chodnika.

Nieprawdziwe są informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,8 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,5 m. Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami - tłumaczy.

Policjant motocyklista spisuje niepoprawnie zaparkowane "dostawczaki"

mJ

Opinie (116) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (1)

    To nie byłoby źle rozporządzenie. Jednak są różne chodniki. Taki jak na zdjęciu gdzie można by parkować pół na pół i jest masę szerokich gdzie wejdzie całe auto i dla pieszych jeszcze jest masę miejsca. Jednak najlepiej by było gdyby ktoś kiedyś myślał...

    • 16 16

    • Jest miejsce to wyznacza się miejsca postojowe, jak nie ma to nie ma

      parkowanie na chodniku powinno być zakazane!

      • 5 4

  • Dopóki można w tym kraju parkować na chodnikach, dopóty będziemy mentalnie bliżej Moskwy niż Zachodu.

    • 49 94

  • Opinia wyróżniona

    Nowe osiedla budowane gorzej niż 10 lat (7)

    Temu. Rzeczywiście deweloperzy nie muszą budować już miejsc parkingowych? Historia dewelopera który wybudował parking 3km od osiedla? Najpierw niech uszczelnią przepisy. Jak na razie urzędnicy są za bardzo skorumpowani.

    • 103 10

    • "Od września 2022 r. ma zacząć obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące warunków technicznych stawianych budynków i ich usytuowania, w którym zabrakło punktów związanych z miejscami parkingowymi"

      • 4 0

    • Przecież deweloperzy sięgają mackami zarówno w administracji centralnej(ustawodawsto), jak i lokalnej, tworzy to niebezpiecznie patologiczna mieszankę, której dzieła widać bardzo dobrze w dużych miastach.

      • 20 2

    • Przecież muszą i budują (1)

      tylko, że za miejsce parkingowe trzeba zapłacić, a na chodniku jest za darmo

      • 13 6

      • od 20 września 2022 dla nowych projektów nie muszą, zapis tajemniczo zniknął z ustawy

        Przepisu, który zobowiązuje gminy do tego, by zapewniły miejsca postojowe dla mieszkańców nowo budowanych budynków, zabrakło w rozporządzeniu, które ma obowiązywać w drugiej połowie roku.

        • 0 0

    • wolny kraj. nie podoba się to nie kupuj mieszkania w takim budownictwie (1)

      parkingi to koszt dla dewelopera jak i miasta który się nie zwraca, a jest uciążliwy!

      • 5 9

      • Haha

        Koszt dla dewelopera?
        Człowieku kupując mieszkanie, kupilem też miejsce parkingowe za które musiałem zapłacić. Zapłaciłem tyle , że deweloper odejmując koszty budowy i grunty zarobił na tym procentowo nie mniej niz za kwadrat. Co do miasta to zarabia na mnie że właśnie w nim kupiłem mieszkanie i mieszkam. Czyli oprocz podatków wydaje w nim swoje pieniądze. Gdybym w nim nie mieszkał to mohe pieniądze wydawał bym w innym. Proste

        • 10 3

    • Przecież budują miejsca parkingowe.

      Jest tylko jeden problem - są one najczęściej dodatkowo, jednorazowo płatne. A jak wiadomo nic tak nie boli polskiego kierowcy jak to, że ma zapłacić za możliwość parkowania. Kończy się to tym, że miejsca stoją puste a okoliczne chodniki i trawniki są pozastawiane.

      • 5 4

  • Niestety (6)

    "Samochodoza" kręci się w najlepsze.
    Wczoraj wokół parku w Brzeźnie. Co tam za wygibasy robili aby tylko zaparkować bliżej plaży (a najlepiej na plaży)
    Ile w tym złości, nerwów. Tak sobie siedziałem na ławce i obserwowałem chwilę. Wiele wskazuje na to że samochód już nie jest ułatwieniem życia, tylko jego komplikacją. Pisze to jako kierowca, pieszy i okazjonalny rowerzysta.

    • 85 100

    • (3)

      No dokładnie, ale to wieś przyjechała. I koniecznie- im większy tłok, tym bardziej tam trzeba się pchać xD

      • 11 15

      • (2)

        a gdzie tam poza okolicami można zaparkować?

        • 14 6

        • co za pomysł aby tam się w ogóle samochodem pchać

          • 11 12

        • Tramwaj podjeżdża pod samą plażę i to w kilku miejscach.

          Naprawdę nie trzeba się pchać samochodem...

          • 8 2

    • (1)

      Prawda, tylko, że w Polsce jest taka sytuacja, że samorządy mają to gdzieś, czasem chciałyby wybudować parkingi ale rentowne. Postrzegają parkingi jako inwestycję. Z drugiej strony ekolewactwo w ogóle jest przeciwko parkingom jakoby miałyby one powodować zwiększenie się ilości samochodów. Myślą, że jak parkingów nie będzie to problem zniknie a rozwiązanie jest jedno - proste. Przebudowa pętli Brzeźno Hallera na parking podziemny ale nie taki za 10 zł/h tylko tani. Resztę miejsc wokół zlikwidować lub odholowywać recydywistów. Bez takiego myślenia nic się nie zmieni. Wszędzie tak jest, tam gdzie są turyści- są parkingi płatne. Są parkingi drogie, przy wejściu do obiektu i tanie, odległe o kilka minut piechotą. Zwiedzałem ostatnio północne Bałkany i wszędzie były ogromne parkingi kubaturowe często z busami P&R, które kosztowały w granicach 1euro za godzinę, ale były i takie po 5 euro albo ograniczające czas parkowania do 2h. Były takie, które miały np 1h gratis a następne płatne. Nie wszystkie były piękne, ale samochodów na trawnikach i chodnikach tam nie było.

      • 4 7

      • Bo tu wiesz, chciałoby się być miastem turystycznym, takim oh-ach europejskim... ale z drugiej strony szkoda na to pieniędzy. Tańsza jest reklama i klepanie bzdur na portalach społecznościowych niż budowa parkingu wielopoziomowego, gęstej sieci toalet co by z wydm szczynami nie śmierdziało, doinwestowanie ZTM czy SKM aby w sezonie z oddalonych parkingów P&R funkcjonowała klimatyzowana nieprzepełniona po brzegi komunikacja. Ale po co, to przecież kosztuje. Więc dalej będzie taki syf, korki, bitwy o miejsca (płatne!), fekalia czy r*ygowiny na pasie wydm, plaża usłana petami.

        • 3 1

  • (2)

    Też zauważyliście, że im bardziej ktoś jest nowobogacki(wiadomo wypasiona fura w lyyyyziiing), tym bardziej ochoczo parkuje na chodnikach lub trawie(bo za darmo), często wgle nie zostawiając tam miejsca dla przechodniów? Może mi ktoś wytłumaczyć ten fenomen?

    • 38 70

    • Ja wytłumaczę:

      To są przeważnie jednostki które już na kursie prawa jazdy uważały że nic nie muszą włożyć od siebie w naukę i teraz jeżdżąc dużym suvem(a często i małym miejskim) po prostu nie ogarniaja auta nie mówiąc o parkowaniu a tak sobie postawi na środku i problem z głowy bo zawsze jakoś uda się wyjechac.

      • 6 15

    • Dokładnie, wolę jeździć starym Passatem ale elegancko zaparkować i za to zapłacić niż być taką mendą nowej furze.

      • 2 7

  • Nie można wprowadzić takiego zakazu. (1)

    Ile jest ulic w całej Polsce gdzie nie ma miejsca do parkowania. Ale na pewno trzeba egzekwować 1,5 metra przejścia na chodniku.

    • 38 15

    • świat nie kreci się tylko wokół waszych samochodów

      nogi służą do chodzenia, a nie ich wożenia

      • 13 10

  • A już myślałem, że dołączymy do cywilizowanych krajów (4)

    No ale nie, to byłoby zbyt piękne.
    W Polsce metalowa puszka ma status społeczny ten sam co obraz matki boskiej jasnogórskiej, więc chodnik musi być zastawiony, krzywy i zachlapany olejem. To nasza polska tradycja i będziemy jej bronić!

    • 63 98

    • (3)

      Dokładnie. Szrot jest jakaś mobilizacja, upoważniającą posiadacza do wolnej amerykanki. I nie tylko chodzi o parkowanie. Znajdźcie inny cywilizowany kraj, gdzie za śmiertelne potrącenie przechodnia z dużo większą prędkością niż dozwolona, do tego pod wpływem alko i bez prawa jazdy+ ucieczkę z miejsca wypadku i zacieranie sladow), sprawca dostał "aż" 4(!!!!!!!) Lata więzienia, a jego pomagier 2 xD. Chory kraj. Takim powinni ucinać głowy, a nie dawać tak żałosne wyroki. Myślicie, że krokodyle łzy w sądzie to skrucha?

      • 22 34

      • (2)

        To już nikogo nie interesuje, to nie lata '90 czy połowa dekady 2000 roku. Ludzie posiadają samochody, bo w końcu po ponad 40 latach komuny i biedzie lat '90 jest ich na to stać. Przemieszczają się, bo mają ku temu w końcu okazję. A to, że przepisy i infrastruktura jest opóźniona to inna sprawa. Zabicie komunikacji międzymiastowej, podmiejskiej i miejskiej potęguje problem.

        • 11 4

        • Zadna infrastruktura nie wytrzyma 2-3 samochodów na rodzinę...

          • 7 12

        • te 20letnie szroty nie mozna nazwac samochodami

          • 2 2

  • Co to znaczy "Koniec z parkowanie "?

    • 5 4

  • (4)

    Dobra, niech likwidują możliwość parkowania na chodnikach pod warunkiem utworzenia wystarczającej ilości innych miejsc parkingowych.

    • 35 31

    • jest wystarczająca (1)

      tylko samochodami obrodziło

      • 14 13

      • czyli nie jest wystarczająca

        • 10 4

    • kup teren i zrób parking ze swoich

      • 5 7

    • Widzę zwykłą nagonkę i podział na zmotoryzowanych i niezmotoryzowanych.

      Napisałeś jak najbardziej logicznie, coś za coś, bo jest potrzeba, a i tak łapki w dół, czyżby to byli hejterzy?

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane