• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

Michał Jelionek
2 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją. Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją.

Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.



Częstotliwość występowania korków na obwodnicy Trójmiasta jest:

Do tego typu sytuacji bardzo często dochodzi na obwodnicy Trójmiasta tuż za węzłem LotniskoMapka w kierunku Gdyni czy chociażby w przeciwnym kierunku za węzłem KarczemkiMapka. Tutaj oprócz pasa rozbiegowego mamy dodatkowo zwężenie z trzech do dwóch pasów.

Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.

Brakuje płynności



Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.

- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania. Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania.

A gdy stworzy się korek... suwak



A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.

- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.

Czytaj także:

Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców

Miejsca

Opinie (175)

  • Poszerzyć

    Obwodnica trójmiejska jest przeżytkuem z epoki Gierka.
    Musi być poszerzona do min 3 pasów w każdą stronę. Inaczej zawsze będzie kicha i jeszcze rykoszetem blokuje obwodnicę południową

    • 0 0

  • ZMienić system szkolenia i egzaminowania kierowców! (3)

    Te wszystkie fakapy na drodze to wina złego szkolenia, nie wpajania wartościowych nawyków i jazda po trasach egzaminacyjnych by zdać egzamin, a nie nauczyć się jeździć!
    Osobną sprawą są "starzy kierowcy" w tym dziadki i babcie za kierownicą. Oni żyją w swoim świecie. Nic nie widzą, nic nie słyszą.
    Sporo też dałaby kampania pt "ruszam razem z innymi spod świateł". Teraz po włączeniu zielonego przejeżdża 5-6 pojazdów, a mogłoby 2-3 razy tyle! Wbij bieg zawczasu, odłóż telefon, szminkę, książkę! Patrz za samochód przed sobą i ruszaj od razu!

    • 41 2

    • "Teraz po włączeniu zielonego przejeżdża 5-6 pojazdów, a mogłoby 2-3 razy tyle! Wbij bieg zawczasu, odłóż telefon, szminkę,

      Prawdopodobnie to spowodowałoby zniknięcie większości korków. A i jeszcze jak najszybciej osiągnij prędkość docelową. Ja osiągam 50, patrzę w lusterko, a z tyłu ponad 100m za mną jedzie reszta. W te sto metrów zmieściłoby się sporo samochodów.

      • 0 0

    • Taki mądrala jesteś?pewnie następny mistrz prostej!! Starsi mu przeszkadzają!! Tez taki bedziesz!!!

      • 0 0

    • najlepsze są światła w Gdyni na # al. Zwycięstwa i Wielkopolskiej w kierunku do centrum

      tam masz zielone czasem przez tylko 3 sekundy, także jak pierwszy gapi się w telefon to zdzarza się, że nic nie przejedzie.

      • 3 0

  • (24)

    Niektóre pasy rozbiegowe na obwodnicy są po prostu za krótkie. Przykład: Witomino w kierunku Chylonii. Jak przeciętne stukonne auto ma się tam rozpędzić do 100 km/h dozwolonego na obwodnicy, żeby nie powodować zagrożenia i nie spowalniać ruchu?

    • 106 18

    • Ja autem 80 konnym osiągam tam 100 daleko przed końcem pasa rozbiegowego.

      • 0 0

    • (12)

      redukując bieg, a nie jadąc na 5 licząc że w końcu się uda .....

      • 33 19

      • (11)

        Stary nie ucz mnie jeździć. Spróbuj z tego zakrętu wyjść z prędkością wyższą niż 50 km/h i na tym kawałku prostej podwoić prędkość a potem pogadamy. Nie jeżdżę rakietą.

        • 28 15

        • (6)

          Wystarczy zredukować do 3 biegu i wcisnąć gaz do oporu. Ja moim 60 konnym wypierdkiem jestem w stanie rozpędzić się na pasie rozbiegowym do 90km/h

          • 30 11

          • (5)

            Ale to nie chodzi o to, żeby silnik wył jak zarzynany. Owszem to się da zrobić: redukcja, kręcenie obrotów, tylko czy to jest normalna jazda, żeby się wbić na drogę szybkiego ruchu? No sorry, ale dla mnie to żenada.

            • 13 20

            • "tylko czy to jest normalna jazda, żeby się wbić na drogę szybkiego ruchu? " Tak.

              W przypadku potrzeby szybkiego nabrania prędkości, a tak jest przy wjeździe na ekspresówkę. To jest normalna jazda w takiej sytuacji. Ale dzięki swojej wypowiedzi wyjaśniłeś mi w końcu, dlaczego ludzie mają takie problemy z wjazdem na obwodnicę.

              • 0 0

            • to da się czy się nie da, bo motasz się jak ...

              • 1 0

            • Tak to jest normalna jazda jeśli się poskąpiło na mocniejszy silnik. Chciałeś oszczędzić kosztem kultury wobec innych użytkowników drogi.

              • 5 6

            • zarzynany to jest właśnie jak na 6 biegu rozpędzasz się z 40kmh (1)

              wysokie obroty to niekoniecznie zarzynanie, często zbyt niskie zarzynają bo nie ma ogranicznika zbyt niskich obrotów

              • 16 3

              • Jak masz za niskie obroty to ci gaśnie samochód. Nie wiedziałeś? ;)

                • 0 9

        • (3)

          Jeżeli naprawdę nie potrafisz wyjść z tego zakrętu z prędkością wyższą niż 50 to radze udać się na jakiś kurs doszkalający albo wreszcie kupić porządne opony które będą "trzymały" Cię przy tej zawrotnej prędkości. Jeżdżę tamtędy codziennie i pokonanie tego łuku 60 nie jest większym problemem, na wyjściu mam już minimum 70, wystarczy redukcja jak napisał Jakub a pasa rozbiegowego na pewno Ci wystarczy.

          • 25 11

          • (1)

            Ta, a przy opadach deszczu lub temperatury około 0 to ten zakręt na bank cię utrzyma w torze jazdy... Ty chyba nigdy tam nie jechałeś lub brak ci po prostu... Wyobraźni!!!

            • 10 2

            • to prawda, ja tam jechałem maks 80kilka i to było już na styk (na tym akurat zakręcie)

              • 0 0

          • Nie potrafięz tego zakrętu wyjść z prędkością wyższą niż 50 km/h nie łamiąc prawa. Tam jest ograniczenie do 40. Infrastruktura ma mnie zmuszać do łamania prawa?

            • 20 6

    • Wez kredyt, zmień auto

      • 1 1

    • wystarczy Opel Corsa 1.0/54KM i średnio rozgarnięty kierowca

      • 1 0

    • Do 90 km/h na tym pasie rozpędzam się Pandą 1.1 (54KM) więc da się.

      • 13 0

    • Fiatem Panda nie mam problemu nawet na krótkim wyjeździe przy Szadolkach, kierunek A1.

      Ludzie, używajcie skrzyni biegów i pedalu gazu. To naprawdę działa.

      • 15 0

    • kiedy się nauczycie? (2)

      Chyloni, Rumi, Gdyni - nie ma tam dwóch "i' !
      A wracając do tematu - równie dobrym przykładem źle zaprojektowanego wjazdu na obwodnicę jest węzeł Chwarzno w kierunku Chyloni - zbyt ostry zakręt, który jest na wzniesieniu + zdecydowanie zbyt krótki pas rozbiegowy.

      • 9 6

      • Jak nie umiesz jeździć to tłumaczysz to źle zaprojektowaną drogą.

        • 7 8

      • owszem jest dość ostry, ale nieco kompensuje tę niedogodność swoim nachyleniem

        może nie było miejsca na łagodniejszy łuk

        • 2 1

    • Kupić mocniejszy silnik jak nie potrafisz zredukować i wkręcić wyżej.

      • 6 6

    • stukonne? 75 konnę ci rozbujam tam do 100km/h

      • 7 3

    • ale tam sie jakoś korki nie tworzą...

      • 4 0

  • Nie dziwi już nic.

    Przerażające są minusy przy wypowiedzi9ach zalecających redukcję biegu i dodanie gazu. Sądzę, że osoby minusujący te wypowiedzi powinny oddać prawo jazdy. Dla swojego i innych bezpieczeństwa.

    • 0 0

  • Kuleje bo w Polsce mało jest takich, którzy wpuszczają włączających się do ruchu i w związku z tym,

    mimo nowych przepisów, wciąż wiszą komuś na zderzaku, byleby ktoś przed nich nie wjechał! Taka jest Polska, tacy są Polacy. Dodam, ze ta sytuacja pogarsza się niemal z dnia na dzień!

    • 0 0

  • obciążyć kosztami projektanta

    • 0 0

  • Jeszcze artykuł o zajmowaniu pasów ruchu (1)

    Ludzie skręcając nie potrafią zająć wszystkich pasów tylko stoją jeden za drugim. Np. z Kołobrzeskiej w Rzeczpospolitą. Na jednej turze świateł przesadą max 2 auta w godzinach szczytu. Jakby dzbany zajęły lewy pas to spokojnie 5 aut przejedzie. Niestety umiejętność wykorzystywania całej szerokości jezdni dla polaka jest zbyt trudne, bo za 20km skręca w prawo....

    • 6 0

    • ja znam panią, która w Redłowie zajmowała lewy pas, bo chciała skręcić w lewo...

      w Sopocie

      • 0 0

  • Zacznijmy od kultury jazdy (11)

    Wczoraj wracając z Wawki krew mnie zalewała, wszyscy siedzą na lewym pasie kyrwa ! Chyba z 30-40 razy musiałem wyprzedzać prawym pasem ? Co się dzieje.

    Jak być powinno:

    1 wszyscy jadą w miarę możliwości prawym pasem
    2. Jeśli jedziesz szybciej wyprzedzasz lewym wcześniej sprawdzając czy ktoś nie jedzie szybciej lewym(co drugi ma to w d*pie)
    3 wyprzedzasz, ale wcześniej się już rozpędz, nie jesteś tirem
    4. Wyprzedziłeś zjedź obowiązkowo na prawy pas i potem powtarzasz, dając możliwość aby wyprzedzili Cię szybsi kierowcy korzystający z tych samych zasad , a nie bo myślisz że za 5 min wyprzedzisz kolejnego, więc po co zmieniać pas i blokujesz cały lewym Pas!!!!

    • 17 2

    • Ale pamiętaj o ograniczeniu prędkości!!! (2)

      Która wynosi 100-120km/h. Nie patrz na innych - te ograniczenie prędkości też ciebie dotyczy!!! Jeżeli masz więcej to jest równoznaczne z tym że powinieneś zmniejszyć prędkość. Pamiętaj też o utrzymywaniu odległości pomiędzy samochodami - byś miał miejsce na hamowanie! A jeżeli tak mocno Cię zalewała krew to śmiem sądzić że jechałeś szybciej i sam nie przestrzegałeś zasad które napisałeś, bo gdyby tak było to byś tak nie pisał!

      • 1 2

      • Cokolwiek napisal to ma rację: (1)

        Masz prawy wolny więc masz obowiazek jechać prawym!

        • 1 1

        • bardzo wielu kierowców nie wie co oznacza zwrot "ruch prawostronny"

          często na zajęciach tego nie uczą bo wydaje się oczywiste - życie pokazuje, że wcale tak nie jest

          • 0 0

    • (3)

      Zapominasz - ważne, by ci "szybsi" przestrzegali ograniczeń prędkości i nie wymuszali zjazdu na prawy pas. A na prawy pas wracamy, gdy jest to bezpieczne i nie musimy się wciskać między inne pojazdy oraz gdy nie chcemy kontynuować wyprzedzania.

      • 4 0

      • Oczywiście ale bez przeginy...co do tego bezpiecznie na prawym (2)

        Ludzie za bardzo sobie wzięli chyba to"bezpieczeństwo" gdyż ziomeczki trzymają się twardo lewego pasa, zdążyłem do takiego delikwenta dojechać, mocno zredukować prędkość , zjechać na prawy pas, a delikwent dalej na lewym, trochę podjechać, aby może zaświeciła mu się lampa że coś nie tak, ten dalej nic, więc wyprzedziłem go prawym (tak wiem złamałem przepis) ale taka jazda lewym.łamie serce... coś za coś

        • 2 1

        • akurat w Polsce można wyprzedzać prawym (jeszcze), po prostu przepisy biorą poprawkę

          na to, że to co siedzi za kierownicą mogło dopiero niedawno być oderwane od pługa, a pod kopułą hula wiatr. Także przepisów nie złamałeś, ale jak przekroczysz granicę to sprawdź bo np. w Niemczech wyprzedzanie prawym jest (teoretycznie) niedozwolone. Choć często widzę jak Niemcy też tak wyprzedzają, najczęściej niedorozwojów jadących skrajnym lewym w miejscu bez ograniczenia prędkości - czyli nierzadko coś może tym pasem jechać ponad 300km/h.

          • 0 0

        • A to nie bylo auto z rejestracją GA?

          Oni są przyklejeni do lewego..... tylko granatem można ich oderwać...

          • 0 1

    • a ja dziś wlokę się za laską, która wyprzedza TIRa

      jej prędkość to 90km/h czyli....jedzie równo z TIRem. Za mną na lewym już tworzy się korek. Na szczęście była górka i TIR nieco spuchł pod tą górkę, więc 5 minut później udało się jej wyprzedzić. Przejeżdżając obok zajrzałem do jej kabiny.....i pazury pilnikiem piłuje.......k....prawko odbierać i**otkom

      • 0 0

    • Ale jak to?!

      Prawym pasem? Mam SUVa Volvo w leasingu i będę się wlókł prawym pasem! Pa tera Grażyna! Jadę bez trzymanki. XDDD

      • 1 0

    • Raz jechałeś i tyle przemyśleń

      Gratulujemy

      • 0 1

    • NIe chwal się, że byłeś w tym g... mieście.

      • 1 1

  • A może czas rozbudować obwodnicę do 3 pasów od Karczemek w stronę A1 ? (2)

    Miejsce jest.

    • 3 0

    • miejsce jest

      ale kasy nie ma (już sam wykup działek będzie grubo)

      • 0 0

    • bardziej potrzebne z Karczemek do Karwin (przynajmniej dla mieszkancow Trojmiasta)

      • 2 0

  • (5)

    Ciężko jest się włączyć szczególnie kiedy prawym pasem jedzie ciąg ciągników z naczepą z odległościami kilka metrów pomiędzy i oczywiście nikt nie chce wpuścić...

    • 4 2

    • Jak na rozbiegowce rozpedzisz sie do ich predkosci (1)

      Czyli około 100/h to nie będziesz miał żadnych problemów z wjechaniem między nich, co innego gdy się toczysz 60/h jak cio*a.... tacy później stoją przerażeni na końcu rozbiegowki ;)

      • 2 1

      • to prawda, ale jak mam wjechać między TIRy, albo mieć TIRa za sobą to nerwowy się robię

        trochę dużo tych kilogramów, a nie mam pewności czy kierownik TIRa nie pisze właśnie SMSka, albo nie przegląda fejsika, tudzież map trasy jaką ma pokonać

        • 0 0

    • (2)

      No pomyśl troszkę... wielotonowy tir z naczepami ma się bawić w dżentelmena i gwałtownie hamować żeby ciebie wpuścić...?

      • 0 5

      • (1)

        nie musi hamować - wystarczy, żeby zachował wymagany odstęp od poprzedzającego pojazdu. Po drugie - widząc pojazd, który chce się włączyć do ruchu - a nie ma miejsca, może po prostu nieco zwolnić. Nic mu się nie stanie.

        • 10 0

        • faktycznie tak czasami jest, że jadą sobie na zderzaku w kolumnie i rzeczywiście to może utrudniać

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane