• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

Michał Jelionek
2 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją. Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją.

Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.



Częstotliwość występowania korków na obwodnicy Trójmiasta jest:

Do tego typu sytuacji bardzo często dochodzi na obwodnicy Trójmiasta tuż za węzłem LotniskoMapka w kierunku Gdyni czy chociażby w przeciwnym kierunku za węzłem KarczemkiMapka. Tutaj oprócz pasa rozbiegowego mamy dodatkowo zwężenie z trzech do dwóch pasów.

Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.

Brakuje płynności



Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.

- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania. Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania.

A gdy stworzy się korek... suwak



A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.

- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.

Czytaj także:

Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców

Miejsca

Opinie (175)

  • (1)

    janusze nie potrafia jezdzic na suwak. nie potrafia zrozumiec ze nalezy dojechac do konca pasa i wtedy sie wlaczac. blokuja pas konczacy sie juz w polowie bo oni musza sie wcisnac.

    druga sprawa to pas rozbiegowy. janusz nie ma sily docisnac pedalu gazu. on chce wjechac na obwodnice majac 40km/h

    ale co sie dziwic jak prawo jazdy zdawali 30 lat temu na maluchu a zamiast egzaminu wreczana byla flaszka

    • 2 0

    • Ja uczyłem się na "maluchu" i nie mam problemu z jazdą czy jadę Oplem Corsa 1.0/60KM czy Mitsubishi 3000GT 3.0/320KM

      • 0 0

  • korki są dlatego...

    że ludzie jeżdżą samochodami

    • 1 2

  • Niestety, w tym kraju chipsy są bardzo popularne

    • 0 0

  • (17)

    Pasy rozbiegowe są za krótkie. Najpierw trzeba jechać max 50, bo zakręt, a jak się z niego wyjedzie, to trzeba cisnąć na maksa, żeby się rozpędzić jako tako. A potem i tak nie ma gdzie wjechać, bo jedzie tir za tirem, nos w kuper.

    • 133 33

    • (4)

      Obwodnica południowa, węzęł Lipce - chyba jeden z najdłuższych pasów rozbiegowych w Trójmieście, w obu kierunkach, a kierowcy co? Przy 60km/h wjeżdżąją przed maskę komuś jadącemu 120.

      • 26 1

      • Bo to są tępe dekle a nie kierowcy!

        • 2 0

      • Dlatego trzeba zredukować maksymalną dopuszczalną prędkość na obowdnicy do 80km/h (2)

        I wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary na newralgicznych odcinkach.

        • 7 12

        • raczej powinno się zmniejszyć do 50kmg i wpuścić hulajnogi (ale tylko elektryczne)

          • 4 1

        • Sorry, ale Janusz nigdy nie zrozumie że stała prędkość 80 sprawi że na miejsce dojedziesz szybciej niż skacząc między 40 i 180...

          • 6 5

    • Na ale autorze - to TY robisz coś źle! (2)

      Pas rozbiegowy jest po to by z prędkości 50-60km/h rozpędzić się do 80-90-100km/h. A nie jechać całą długością pasa rozbiegowego z prędkością 50-60km/h. Ten zakręt jest na tyle długi i nie ostry byś mógł już rozpędzać się w trakcie jazdy tym pasem rozbiegowym. Jak tego nie robisz - zaprzestań natychmiast używania obwodnicy i dróg szybkiego ruchu - przesiądź się na drogi miastowe. Zasad jazdy na drogach szybkiego ruchu trzeba się nauczyć samemu (żadna szkółka jazdy Cię tego nie nauczy).

      • 8 2

      • Może sam zacznij od odłożenia prawka na półkę. (1)

        W którym miejscu przestaje obowiązywać limit prędkości?

        • 3 6

        • Drogi Anonimie

          Ale właśnie cały sens polega na tym że jesteś na pasie włączającym się do ruchu - do drogi z pierwszeństwem przejazdu! Jak masz włączyć się do ruchu jak na głównym pasie jadą pojazdy z prędkością 90-100km/h a Ty masz 60... Tiry często mają te 90km/h, myślisz że oni wpuszczą Cię przed siebie i zwolnią do Twojej prędkości? I powiedz mi kto teraz NIE zna się na przepisach drogowych... Pamiętaj też że jest zabronione zatrzymywanie się na drogach ekspresowych w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu - np. w sytuacji jeżeli jedziesz pasem rozbiegowym te swoje 60, bo przecież wcześniej był znak ograniczający limit prędkości!, i po swojej lewej masz sznur tirów i w następstwie nikt Cię nie wpuszcza i kończy Ci się pas rozbiegowy - co wtedy????

          • 4 3

    • (2)

      Było trzeba większy, normalny silnik kupić.

      • 4 3

      • Większy silnik nie pomoże... (1)

        jak się nie umie jeździć. Nawet dychawicznym Matizem nie miałem kłopotu na żadnym z pasów rozbiegowych trójmiejskiej obwodnicy, a to tylko 800cm3 i 50KM.

        • 15 0

        • bo jak niektórzy przyśpieszają z 40kmh do 90kmh na 6 biegu to trudno się dziwić, że dla nich pas za krótki

          do tego szkodzą silnikowi, ale to już ich problem

          • 12 0

    • (3)

      mi jakoś wystarczają, na rozbiegu mam nierzadko większą prędkość niż ci na głównym i spokojnie się włączam do ruchu nikomu nie przeszkadzając. A jak robisz eko jazdę na rozbiegówce to weź pod uwagę, że twój powolny wjazd na pas główny spowoduje, że ci których spowolnisz będą musieli spalić więcej paliwa niż ty zaoszczędziłeś (żeby przywrócić swoją prędkość)

      • 19 1

      • Węzeł Chwarzno (2)

        Spróbuj się tak lajtowo włączyć do ruchu na niemożliwe"długim" pasie z Chwarzna w stronę Chylonia. Powodzenia, tam nie ma chyba 50 metrów a wychodzisz z naprawdę ostrego zakrętu...

        • 12 4

        • Który to pas rozbiegowy

          Kończy się barierą energochłonną więc nie ma miejsca na błąd.
          Wielu tam hamuje do zera i włącza się z pierwszego biegu.

          • 6 0

        • Trzeba mieć porządne auto a nie utopca od turasa.

          • 2 11

    • Na rozbiegowce masz miec predkość 120km/h (1)

      I w tej sytuacji zawsze płynnie włączysz się do ruchu, chyba że przed tobą na rozbiegowce jedzie Januszek 60km/h to wtedy porażka..... rozbiegowka jak sama nazwa wskazuje służy do osiągnięcia tej samej prędkości co na drodze na którą wjeżdżasz ZANIM na nią wjedziesz.

      • 13 2

      • Dlatego nigdy nie jadę za kimś

        Zostawiam sobie miejsce, a potem gaz!

        • 7 0

  • Na szczescie nie mam tego problemu. (2)

    400 koni pod maska, wiec nawet krotki pas wystarcza do nabrania predkosci.

    • 1 2

    • 400 pod maska a miedzy uszami przeciag? (1)

      Nabierzesz ta predkosc i co gdy pas zajety .... mistrzu BMW

      • 0 1

      • Oj, bol zada wyczuwam.

        Nie napisal ze wpycha sie na zajety pas przeciez. Nawet gdy zajmujesz go swoja Dacia Logan.

        • 0 1

  • połowa kierowców nie umie jeździć i to jest fakt!

    • 1 0

  • Bardzo trafny artykuł (11)

    Ludzie nie nabierają rozpędu na pasie rozbiegowym tylko wloką się 50 km/h i mają trudności z włączeniem się do ruchu. Powoduje to wymuszenia pierwszeństwa lub zatrzymywanie się na końcu pasa rozbiegowego. Ale dziwnym trafem gdy już dostanie się na obwodnicę to dziduje na lewy pas i bez problemu wciska gaz do 150 km/h. Nie rozumiem tej pokrętnej logiki

    • 149 5

    • Nie zgadzam się (3)

      Jak z trzech pasów robią się dwa to musi być korek, jest po prostu za duży ruch.
      Identycznie macie zaraz w drugą stronę, za Karczemkami - robi się korek i nie jest to wina tych, co nie umieją jechać na zamek - po prostu droga ma ograniczoną przepustowość i tego nie przeskoczymy w żaden sposób.

      • 13 4

      • (2)

        Mylisz się - często korek jest dlatego, że kierowcy muszą się niepotrzebnie zatrzymać albo zwolnić, bo albo nie chcą się wzajemnie przepuścić, albo nie potrafią płynnie jechać. Oczywiście gdy wszystko stanie, korek i tak będzie. Ale może trwać krócej dzięki umiejętnej jeździe.

        • 8 6

        • pozwól że Cię zacytuję "często korek jest dlatego, że kierowcy muszą się niepotrzebnie zatrzymać"

          jeśli jezdnia zwęża się z 3 pasów do 2 to muszą spowolnić. Nie ma ci*la to też powoduje korki. Przepustowość przecież nie wzrasta. Jeśli drogą jedzie 60 samochodów, po 20 na pas, i nagle ma to być po 30 to doliczając odstępy między nimi które każdy musi zachować by się nie zderzyć, musi dojść do spowolnienia. To działa tak samo jak mechanika płynów.

          • 1 0

        • Problem w tym, że to co większość ludzi uważa za "umiejętną jazdę" jest dokładnie tym co powoduje korki.

          Wystarczyłoby nie wyprzedzać i jechać równo z limitem wszystkimi trzema pasami, a korków by nie było...

          • 4 3

    • (6)

      Artykuł nie jest do końca trafny - bo pomija zwyczaj znany choćby z niemieckich autostrad. Czyli zjeżdżanie na lewy pas, by ułatwić innym włączenie się z pasa rozbiegowego. Jest tylko jeden problem - takie zachowanie jest bardzo utrudnione przez kierowców cisnących lewym pasem z prędkością o wiele wyższą od dopuszczalnej.

      • 35 1

      • (4)

        widzę dość często, że kierowcy zjeżdżają na lewy pas by ułatwić, za co oczywiście jestem wdzięczny. Jednocześnie jak jadę szybciej to na wysokości pasa rozbiegowego biorę poprawkę na to, że być może ktoś będzie chciał tak pomóc innemu włączyć się na główny

        • 15 0

        • A ja biorę taką poprawkę i zachowuję najwyższą ostrożność z nieco innego powodu: na Zachodzie jest OK, wszyscy wiedzą, do czego służy pas rozbiegowy, ale polski kierowca zamiast się rozpędzić od razu idzie jak przecinak na główną jezdnię, często przecinając linie ciągłe.
          Inną, typowo "polską" specjalnością jest wymuszanie pierwszeństwa na rondzie.

          • 3 0

        • jedz przepisowo lewym pasem z max dozwolona predkościa (2)

          szybko zostaniesz otrąbiony i zamrugany - przez bezczelnych pirat-januszków kierownicy

          • 18 5

          • Jak już wyprzedzisz przepisowo lewym pasem to potem przepisowo trzymaj się prawej strony jezdni i miało kto będzie poganiał.

            • 8 1

          • Lewym...

            Jedź środkowym przepisowo to też się jakiś szeryf zaraz znajdzie...

            • 3 4

      • Na połączeniu z południową obwodnicą jadąc od Pruszcza ci co jeżdżą "szybko ale bezpiecznie" potrafią np nagle zjechać na prawy

        Bo ktoś ustępujący włączającym się z południowki śmiał wjechać im na lewy, z prędkością tylko 120 km/h, a oni przecież zwalniać z byle powodu nie będą.
        I robi się zamieszanie.

        • 8 0

  • Wczoraj na S7 w kierunku Gdańska trafiłem na takiego asa ze stolycy (2)

    Wyjeżdżał z lotosu na wysokości Koszwał. Nie zdążył nawet zahaczyć o pas rozbiegowy, bo od razu wyleciał na prawy pas S7 z zawrotną prędkością 50kmh, ścinając przez powierzchnię wyłączoną z ruchu. Dobrze że nikt za mną nie jechał, bo ładnie byśmy się sprasowali...
    W starym oplu siedział typowy janusz z grażynką i parą znajomych na tylnej kanapie. Nie pozdrawiam...

    • 45 2

    • To samo się dzieje na estakadzie w Gdyni, ale z innymi prędkościami

      Korki się ciągną z Janka Wiśniewskiego w kierunku Obłuża, bo na estakadzie każdy musi jak najszybciej wjechać na estakadę, bo myśli że jest na buspasie... Ale buspas zaczyna sie dopiero na środku estakady i spokojnie z 500m można jechać pasem rozbiegowym na suwak...

      • 1 0

    • jak na prawy pas, to co on pojechał pod prąd?

      • 1 6

  • (2)

    Zachowanie na obwodnicy powinno się nauczać na kursach prawa jazdy.

    • 50 0

    • Najlepsi są kierowcy ciężarówek na autostradzie

      Jak gość widzi kolegę wjeżdżającego na pas rozbiegowy np. z MOPu, to natychmiast zjeżdża na skrajny lewy pas, żeby wpuścić typa na samym początku pasa. W ten sposób mamy TIRa na lewym pasie i na rozbiegowym, natomiast prawy (środkowy) jest pusty.... Ostre hamowanie ze 140 do 86km/h gwarantowane. HATFU na was "zawodowi kierowcy"

      • 1 1

    • Jest to w programie nauczania, ale wszyscy mają to w D.

      • 10 0

  • (23)

    Pamiętajmy z pasa rozbiegowego nie "włączamy się do ruchu".
    My w ruchu już jesteśmy (chyba, że mieliśmy na tym pasie postój).
    Pas rozbiegowy zatem traktujemy jak prawy pas obwodnicy - gdy auto z pasa rozbiegowego chce wjechać na pas "środkowy" i tak samo auto z lewego chce wjechać na "środkowy" to pierwszeństwo ma auto z pasa rozbiegowego.
    Wielu kierowców o tym nie wie i dlatego przy wyjeździe ze Słowackiego na obwodnicę GDDKiA nawet wymalowało P3 aby z lewego pasa auta nie wymuszały pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu.

    • 2 40

    • Pamiętajmy z pasa rozbiegowego nie "włączamy się do ruchu".

      Nie, nie włączamy się. Jesteśmy na drodze podporządkowanej a nie na "prawym pasie obwodnicy". Jako pojazd na podporządkowanej, musimy wszystkim ustąpić. A w momencie zmany pasa, najlepiej unikać tego w momencie, gdy robi to równiez pojazd z lewego skrajnego pasa na prawy. Dziękuję, można się rozejść.

      • 0 0

    • BŁĄD (9)

      akurat tutaj się mylisz bo przed wjazdem na "drogę ekspresową" masz znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) i opisana przez Ciebie zasada w tym przypadku nie obowiązuje. Poza tym tam pas rozbiegowy oddzielony jest grubą linią krawędziową. Pozdrawiam ;)

      • 14 1

      • Może warto dodać do artykułu post tego Pana? (2)

        Z tego co widać ludzie nie znają przepisów ruchu drogowego.

        • 5 0

        • Weź już nic nie pisz (1)

          Robisz bałwana z siebie.

          • 0 5

          • Idź na ponowny kurs na PJ. O ile w ogóle zdałeś jakiś

            • 0 0

      • Prawo jazdy z czipsów masz?? (5)

        • 0 7

        • sprawdź sobie na streetview - jak byk masz znak nakaz jazdy prosto C-5, a nad nim ustąp pierwszeństwa A-7 (4)

          • 6 1

          • I co do końca obwodnicy ma mnie obowiązywać? (2)

            Nie dało ci do myślenia czemu jest na początku a nie na końcu?

            • 1 1

            • dżizas, skąd się biorą tacy jak ty? (1)

              Do Końca Pasa Rozbiegowego cię obowiązuje. Ręce opadają jak patrzę na to społeczeństwo, kompletnie bezmyślne. Jakby mieli mózg tylko dla......dekoracji.

              • 5 0

              • Pierwszy lepszy artykuł w necie

                Potwierdza tezę autora postu. Wiec masz mózg dla ozdoby czy zadasz sobie trud poszukania na googlach?

                • 1 1

          • Znak jest w przypadku jak namalowany pas byłby zasłonięty

            Na przykład śniegiem.

            • 0 3

    • bzdura!!!!!! (2)

      Proponuję poczytać zanim znów podobną głupotę napiszesz:
      Włączając się do ruchu na autostradzie lub drodze ekspresowej:
      -wykorzystaj całą długość pasa do przyspieszania, by rozpędzić pojazd, zanim włączysz się do ruchu,
      -obowiązkowo włącz kierunkowskaz, by dać znać innym uczestnikom, że włączasz się do ruchu,
      -zbliżając się do wyjazdu (np. z MOP), spójrz w lusterka i sprawdź martwe punkty, poczekaj na bezpieczną lukę między pojazdami na prawym pasie ruchu,
      -przestrzegaj znaków drogowych,
      -nie wjeżdżaj na powierzchnie wyłączone z ruchu (P-21 "zakreskowane pola", czyli tzw. wysepki) przed włączeniem się do ruchu,
      -bezwzględnie ustąp pierwszeństwa pojazdom jadącym autostradą lub drogą ekspresową,
      -dostosuj prędkość pojazdu tak, aby włączając się do ruchu, jechać z prędkością jak najbliższą pojazdów na prawym pasie,
      -każdą zmianę pasa należy traktować jako osobny manewr, pozostań na swoim pasie, dopóki nie dostosujesz się do prędkości ruchu, zanim znowu zaczniesz wyprzedzać.
      źródło: https://tiny.pl/9mdpr
      i nie pisz więcej podobnych bzdur bo się ośmieszasz!

      • 2 0

      • Kierowca

        Jak mam dostosować prędkość do jadących obok, jeśli nikt mnie nie wpuści to raczej muszę hamować więc rada do niczego :(

        • 0 1

      • Już po włączając się do ruchu

        Przestałem czytać bo kierowca z ciebie żaden.

        • 0 3

    • no i**ota

      Właśnie przez takich nieudacznikow jak ty mamy wypadki

      • 2 0

    • Masz totalna racje (2)

      Patrząc na odpowiedzi do twojego posta widać jacy idioci jeżdżą po obwodnicy.
      Do czasu aż zalicza dzwona i się przekonają boleśnie.
      Jeszcze te łapki w dół. Jprdl.

      • 2 4

      • Masz totalną... (1)

        Zastanawia mnie do kogo napisałeś, kto jest tym i**otą? Bo nie wiem czy masz rację czy nie?
        Nigdy nie nauczycie się podpisywać postów a potem zaznaczać do kogo piszecie?:( oczywiście teoretycznie odpisujemy na pierwszego posta, ale potem odpisujemy na kolejne i kolejne... i w końcu nie wiadomo na czyje;))

        • 2 0

        • Racje ma autor postu

          Kierowcy chcący zjechać z lewego na prawy musza ustąpić tym zjeżdżającym z pasa dojazdowego na prawy. Mimo ze autor ma same łapki w dół, ma racje. Była taka kolizja na obwodnicy nie raz i policja mówiła dokładnie to co autor. Zatrważająca jest wiedza dzisiejszych kierowców.

          • 0 2

    • Auto z pasa rozbiegowego nie ma pierwszeństwa ale auta jadące trasą szybkiego ruchu powinny umożliwić wjazd tym z rozbiegowego. To właśnie u nas kuleje. Oprócz tego oczywiście, że są tacy co zbyt wolno próbują się włączać.

      • 3 0

    • .?

      Kto dał temu komuś prawo jazdy?

      • 2 1

    • Ale Ty tak naprawdę?

      • 3 1

    • (1)

      Co za bzdura.

      • 3 1

      • Pooglądaj sobie Marka Dworaka na yt

        Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz.

        • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane