• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

Michał Jelionek
2 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją. Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją.

Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.



Częstotliwość występowania korków na obwodnicy Trójmiasta jest:

Do tego typu sytuacji bardzo często dochodzi na obwodnicy Trójmiasta tuż za węzłem LotniskoMapka w kierunku Gdyni czy chociażby w przeciwnym kierunku za węzłem KarczemkiMapka. Tutaj oprócz pasa rozbiegowego mamy dodatkowo zwężenie z trzech do dwóch pasów.

Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.

Brakuje płynności



Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.

- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania. Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania.

A gdy stworzy się korek... suwak



A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.

- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.

Czytaj także:

Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców

Miejsca

Opinie (175)

  • (2)

    Zachowanie na obwodnicy powinno się nauczać na kursach prawa jazdy.

    • 50 0

    • Jest to w programie nauczania, ale wszyscy mają to w D.

      • 10 0

    • Najlepsi są kierowcy ciężarówek na autostradzie

      Jak gość widzi kolegę wjeżdżającego na pas rozbiegowy np. z MOPu, to natychmiast zjeżdża na skrajny lewy pas, żeby wpuścić typa na samym początku pasa. W ten sposób mamy TIRa na lewym pasie i na rozbiegowym, natomiast prawy (środkowy) jest pusty.... Ostre hamowanie ze 140 do 86km/h gwarantowane. HATFU na was "zawodowi kierowcy"

      • 1 1

  • Nieprawda. zatory są przez przejścia naziemne tam (1)

    kierowców mamy tak doskonałych że to niemożliwe że przez nich tak się dzieje.

    • 7 19

    • To jedno

      Ale spora część korków jest przez sltuczki powodowane przez rowerzystów.
      Wyjedzie taki nagle nie patrząc na lewy pas, trzeba gwałtownie hamować i nieszczęście gotowe.
      60% wypadków na obwodnicy powodują rowerzyści, jakieś 30% piesi a kierowcy tak naprawdę najwyżej co dziesiąty.
      Takie są fakty, no i wiadomo, że kierowców mamy najlepszych na świecie - tradycja jeszcze z husarskiej jazdy konnej.

      • 8 3

  • (2)

    Tak, tak. Korki wcale nie sa przez prawie 100k samochodow na dobe tylko przez nieumiejetne korzystanie z pasa rozbiegowego.

    • 36 12

    • Dokładnie jest tak (1)

      jak opisano to w artykule. Korek, korek i nagle go nie ma.

      • 18 1

      • czary

        mary

        • 0 0

  • Wczoraj na S7 w kierunku Gdańska trafiłem na takiego asa ze stolycy (2)

    Wyjeżdżał z lotosu na wysokości Koszwał. Nie zdążył nawet zahaczyć o pas rozbiegowy, bo od razu wyleciał na prawy pas S7 z zawrotną prędkością 50kmh, ścinając przez powierzchnię wyłączoną z ruchu. Dobrze że nikt za mną nie jechał, bo ładnie byśmy się sprasowali...
    W starym oplu siedział typowy janusz z grażynką i parą znajomych na tylnej kanapie. Nie pozdrawiam...

    • 45 2

    • jak na prawy pas, to co on pojechał pod prąd?

      • 1 6

    • To samo się dzieje na estakadzie w Gdyni, ale z innymi prędkościami

      Korki się ciągną z Janka Wiśniewskiego w kierunku Obłuża, bo na estakadzie każdy musi jak najszybciej wjechać na estakadę, bo myśli że jest na buspasie... Ale buspas zaczyna sie dopiero na środku estakady i spokojnie z 500m można jechać pasem rozbiegowym na suwak...

      • 1 0

  • jak jest korek to jadę zawsze do końca pasa rozbiegowego (2)

    te nowsze pasy rozbiegowe są tak wyprofilowane, że swobodnie zjeżdżamy i nie ma opcji aby nam ktoś zatarasował drogę ale warto uważać na ciężarówki i inne wysokie pojazdy bo w nich jest spore martwe pole, tak więc nie wciskamy się bezpośrednio pod tiry

    oprócz tego waliłbym mandaty wszystkim którzy zatrzymują się na "poboczu", jest ciągła linia i nie wolno się zatrzymywać - jedź do najbliższego zjazdu

    • 32 1

    • mqmo mamo ja muszę siku

      niektórzy ludzie są zwyczajnie za głupi, a do tego nie mają wyobraźni

      • 5 0

    • zawsze się jeździ do końca pasa rozbiegowego

      bez względu czy jest korek

      • 7 1

  • pas rozbiegowy powinna oddzielać ciągła linia (3)

    i dopiero pod sam koniec przejść w przerywaną

    • 40 5

    • (1)

      Przecież tak jest. Ale ludzie mają to gdzieś

      • 16 3

      • Właśnie że nie jest

        o 190m za dużo przerywanej linii

        • 16 3

    • Przecież 10-20% kierowców "miszczów kierownicy" wlatuje na lewy pas z pasa rozbiegowego jeszcze po powierzchni wyłączonej z ruchu!
      Nawet nie czekają na linie ciągłą :D

      Tam powinno się postawić fotorejestrator wykroczeń.
      Wystawić 1000-2000 mandatów dziennie za wjechanie na P2 i P21 i może za 2-3 miesiące byśmy mieli poprawę :)

      • 14 0

  • ZMienić system szkolenia i egzaminowania kierowców! (3)

    Te wszystkie fakapy na drodze to wina złego szkolenia, nie wpajania wartościowych nawyków i jazda po trasach egzaminacyjnych by zdać egzamin, a nie nauczyć się jeździć!
    Osobną sprawą są "starzy kierowcy" w tym dziadki i babcie za kierownicą. Oni żyją w swoim świecie. Nic nie widzą, nic nie słyszą.
    Sporo też dałaby kampania pt "ruszam razem z innymi spod świateł". Teraz po włączeniu zielonego przejeżdża 5-6 pojazdów, a mogłoby 2-3 razy tyle! Wbij bieg zawczasu, odłóż telefon, szminkę, książkę! Patrz za samochód przed sobą i ruszaj od razu!

    • 41 2

    • najlepsze są światła w Gdyni na # al. Zwycięstwa i Wielkopolskiej w kierunku do centrum

      tam masz zielone czasem przez tylko 3 sekundy, także jak pierwszy gapi się w telefon to zdzarza się, że nic nie przejedzie.

      • 3 0

    • Taki mądrala jesteś?pewnie następny mistrz prostej!! Starsi mu przeszkadzają!! Tez taki bedziesz!!!

      • 0 0

    • "Teraz po włączeniu zielonego przejeżdża 5-6 pojazdów, a mogłoby 2-3 razy tyle! Wbij bieg zawczasu, odłóż telefon, szminkę,

      Prawdopodobnie to spowodowałoby zniknięcie większości korków. A i jeszcze jak najszybciej osiągnij prędkość docelową. Ja osiągam 50, patrzę w lusterko, a z tyłu ponad 100m za mną jedzie reszta. W te sto metrów zmieściłoby się sporo samochodów.

      • 0 0

  • Wczoraj

    Wczoraj na S7 wieśniak na rejestracji LLU korzystał z pasa rozbiegowego wjeżdżając z miejsca.

    • 9 2

  • Wszystko przez głupi nawyk jeżdżenia metr za poprzedzającym pojazdem.

    Nie ma opcji by włączyć się do ruchu.

    • 32 5

  • (23)

    Pamiętajmy z pasa rozbiegowego nie "włączamy się do ruchu".
    My w ruchu już jesteśmy (chyba, że mieliśmy na tym pasie postój).
    Pas rozbiegowy zatem traktujemy jak prawy pas obwodnicy - gdy auto z pasa rozbiegowego chce wjechać na pas "środkowy" i tak samo auto z lewego chce wjechać na "środkowy" to pierwszeństwo ma auto z pasa rozbiegowego.
    Wielu kierowców o tym nie wie i dlatego przy wyjeździe ze Słowackiego na obwodnicę GDDKiA nawet wymalowało P3 aby z lewego pasa auta nie wymuszały pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu.

    • 2 40

    • BŁĄD (9)

      akurat tutaj się mylisz bo przed wjazdem na "drogę ekspresową" masz znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) i opisana przez Ciebie zasada w tym przypadku nie obowiązuje. Poza tym tam pas rozbiegowy oddzielony jest grubą linią krawędziową. Pozdrawiam ;)

      • 14 1

      • Prawo jazdy z czipsów masz?? (5)

        • 0 7

        • sprawdź sobie na streetview - jak byk masz znak nakaz jazdy prosto C-5, a nad nim ustąp pierwszeństwa A-7 (4)

          • 6 1

          • Znak jest w przypadku jak namalowany pas byłby zasłonięty

            Na przykład śniegiem.

            • 0 3

          • I co do końca obwodnicy ma mnie obowiązywać? (2)

            Nie dało ci do myślenia czemu jest na początku a nie na końcu?

            • 1 1

            • dżizas, skąd się biorą tacy jak ty? (1)

              Do Końca Pasa Rozbiegowego cię obowiązuje. Ręce opadają jak patrzę na to społeczeństwo, kompletnie bezmyślne. Jakby mieli mózg tylko dla......dekoracji.

              • 5 0

              • Pierwszy lepszy artykuł w necie

                Potwierdza tezę autora postu. Wiec masz mózg dla ozdoby czy zadasz sobie trud poszukania na googlach?

                • 1 1

      • Może warto dodać do artykułu post tego Pana? (2)

        Z tego co widać ludzie nie znają przepisów ruchu drogowego.

        • 5 0

        • Weź już nic nie pisz (1)

          Robisz bałwana z siebie.

          • 0 5

          • Idź na ponowny kurs na PJ. O ile w ogóle zdałeś jakiś

            • 0 0

    • (1)

      Co za bzdura.

      • 3 1

      • Pooglądaj sobie Marka Dworaka na yt

        Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz.

        • 0 6

    • Masz totalna racje (2)

      Patrząc na odpowiedzi do twojego posta widać jacy idioci jeżdżą po obwodnicy.
      Do czasu aż zalicza dzwona i się przekonają boleśnie.
      Jeszcze te łapki w dół. Jprdl.

      • 2 4

      • Masz totalną... (1)

        Zastanawia mnie do kogo napisałeś, kto jest tym i**otą? Bo nie wiem czy masz rację czy nie?
        Nigdy nie nauczycie się podpisywać postów a potem zaznaczać do kogo piszecie?:( oczywiście teoretycznie odpisujemy na pierwszego posta, ale potem odpisujemy na kolejne i kolejne... i w końcu nie wiadomo na czyje;))

        • 2 0

        • Racje ma autor postu

          Kierowcy chcący zjechać z lewego na prawy musza ustąpić tym zjeżdżającym z pasa dojazdowego na prawy. Mimo ze autor ma same łapki w dół, ma racje. Była taka kolizja na obwodnicy nie raz i policja mówiła dokładnie to co autor. Zatrważająca jest wiedza dzisiejszych kierowców.

          • 0 2

    • Ale Ty tak naprawdę?

      • 3 1

    • .?

      Kto dał temu komuś prawo jazdy?

      • 2 1

    • bzdura!!!!!! (2)

      Proponuję poczytać zanim znów podobną głupotę napiszesz:
      Włączając się do ruchu na autostradzie lub drodze ekspresowej:
      -wykorzystaj całą długość pasa do przyspieszania, by rozpędzić pojazd, zanim włączysz się do ruchu,
      -obowiązkowo włącz kierunkowskaz, by dać znać innym uczestnikom, że włączasz się do ruchu,
      -zbliżając się do wyjazdu (np. z MOP), spójrz w lusterka i sprawdź martwe punkty, poczekaj na bezpieczną lukę między pojazdami na prawym pasie ruchu,
      -przestrzegaj znaków drogowych,
      -nie wjeżdżaj na powierzchnie wyłączone z ruchu (P-21 "zakreskowane pola", czyli tzw. wysepki) przed włączeniem się do ruchu,
      -bezwzględnie ustąp pierwszeństwa pojazdom jadącym autostradą lub drogą ekspresową,
      -dostosuj prędkość pojazdu tak, aby włączając się do ruchu, jechać z prędkością jak najbliższą pojazdów na prawym pasie,
      -każdą zmianę pasa należy traktować jako osobny manewr, pozostań na swoim pasie, dopóki nie dostosujesz się do prędkości ruchu, zanim znowu zaczniesz wyprzedzać.
      źródło: https://tiny.pl/9mdpr
      i nie pisz więcej podobnych bzdur bo się ośmieszasz!

      • 2 0

      • Już po włączając się do ruchu

        Przestałem czytać bo kierowca z ciebie żaden.

        • 0 3

      • Kierowca

        Jak mam dostosować prędkość do jadących obok, jeśli nikt mnie nie wpuści to raczej muszę hamować więc rada do niczego :(

        • 0 1

    • Auto z pasa rozbiegowego nie ma pierwszeństwa ale auta jadące trasą szybkiego ruchu powinny umożliwić wjazd tym z rozbiegowego. To właśnie u nas kuleje. Oprócz tego oczywiście, że są tacy co zbyt wolno próbują się włączać.

      • 3 0

    • no i**ota

      Właśnie przez takich nieudacznikow jak ty mamy wypadki

      • 2 0

    • Pamiętajmy z pasa rozbiegowego nie "włączamy się do ruchu".

      Nie, nie włączamy się. Jesteśmy na drodze podporządkowanej a nie na "prawym pasie obwodnicy". Jako pojazd na podporządkowanej, musimy wszystkim ustąpić. A w momencie zmany pasa, najlepiej unikać tego w momencie, gdy robi to równiez pojazd z lewego skrajnego pasa na prawy. Dziękuję, można się rozejść.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane