• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

Michał Jelionek
2 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją. Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją.

Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.



Częstotliwość występowania korków na obwodnicy Trójmiasta jest:

Do tego typu sytuacji bardzo często dochodzi na obwodnicy Trójmiasta tuż za węzłem LotniskoMapka w kierunku Gdyni czy chociażby w przeciwnym kierunku za węzłem KarczemkiMapka. Tutaj oprócz pasa rozbiegowego mamy dodatkowo zwężenie z trzech do dwóch pasów.

Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.

Brakuje płynności



Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.

- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania. Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania.

A gdy stworzy się korek... suwak



A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.

- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.

Czytaj także:

Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców

Miejsca

Opinie (175)

  • Zjazd szadółki w stronę A1 (2)

    Najgorszy pas rozbiegowy jest właśnie na szadółkach w stronę A1, nie można w ogóle się rozpędzić, a jak ciężarówka stanie na tym pasie na awaryjnych to jest jeszcze gorzej

    • 4 1

    • (1)

      A kto pozwolił tam stawać na awaryjnych?

      • 0 0

      • Projektanci drogi?

        Którzy "zapomnieli" o pasie awaryjnym...

        • 1 0

  • A może czas rozbudować obwodnicę do 3 pasów od Karczemek w stronę A1 ? (2)

    Miejsce jest.

    • 3 0

    • bardziej potrzebne z Karczemek do Karwin (przynajmniej dla mieszkancow Trojmiasta)

      • 2 0

    • miejsce jest

      ale kasy nie ma (już sam wykup działek będzie grubo)

      • 0 0

  • Bo nie uczą tego na kursie?

    Najważniejsze jest przecież parkowanie, co tam jakaś jazda ekspresówkami czy (o zgrozo) autostradami. Tego się kursant sam nauczy, bo to są bezpieczne miejsca pełne uprzejmych kierowców, którzy trzymają odstępy używają migaczy, nie poganiają światłami i zawsze wpuszczą przed siebie.

    Co innego parkowanie, tam trup ściele się gęsto, dlatego trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i oblewać na egzaminach.

    A pisząc poważnie, u nas nauka jazdy wygląda tak jakby pilota uczyć na dwupłatowcu i po zrobieniu paru idealnych kręgów, startów i lądowań dać mu licencję na dream linera i niech się uczy latając.

    • 7 0

  • Niestety ...

    Najczęściej korek tworzą TiRowcy, którzy nie rozumieją idei rozbiegówki.
    Tworzą też korki, gdyż przez wiele minut usiłują się na siłę wyprzedzić !!

    • 3 1

  • Zacznijmy od kultury jazdy (11)

    Wczoraj wracając z Wawki krew mnie zalewała, wszyscy siedzą na lewym pasie kyrwa ! Chyba z 30-40 razy musiałem wyprzedzać prawym pasem ? Co się dzieje.

    Jak być powinno:

    1 wszyscy jadą w miarę możliwości prawym pasem
    2. Jeśli jedziesz szybciej wyprzedzasz lewym wcześniej sprawdzając czy ktoś nie jedzie szybciej lewym(co drugi ma to w d*pie)
    3 wyprzedzasz, ale wcześniej się już rozpędz, nie jesteś tirem
    4. Wyprzedziłeś zjedź obowiązkowo na prawy pas i potem powtarzasz, dając możliwość aby wyprzedzili Cię szybsi kierowcy korzystający z tych samych zasad , a nie bo myślisz że za 5 min wyprzedzisz kolejnego, więc po co zmieniać pas i blokujesz cały lewym Pas!!!!

    • 17 2

    • NIe chwal się, że byłeś w tym g... mieście.

      • 1 1

    • (3)

      Zapominasz - ważne, by ci "szybsi" przestrzegali ograniczeń prędkości i nie wymuszali zjazdu na prawy pas. A na prawy pas wracamy, gdy jest to bezpieczne i nie musimy się wciskać między inne pojazdy oraz gdy nie chcemy kontynuować wyprzedzania.

      • 4 0

      • Oczywiście ale bez przeginy...co do tego bezpiecznie na prawym (2)

        Ludzie za bardzo sobie wzięli chyba to"bezpieczeństwo" gdyż ziomeczki trzymają się twardo lewego pasa, zdążyłem do takiego delikwenta dojechać, mocno zredukować prędkość , zjechać na prawy pas, a delikwent dalej na lewym, trochę podjechać, aby może zaświeciła mu się lampa że coś nie tak, ten dalej nic, więc wyprzedziłem go prawym (tak wiem złamałem przepis) ale taka jazda lewym.łamie serce... coś za coś

        • 2 1

        • A to nie bylo auto z rejestracją GA?

          Oni są przyklejeni do lewego..... tylko granatem można ich oderwać...

          • 0 1

        • akurat w Polsce można wyprzedzać prawym (jeszcze), po prostu przepisy biorą poprawkę

          na to, że to co siedzi za kierownicą mogło dopiero niedawno być oderwane od pługa, a pod kopułą hula wiatr. Także przepisów nie złamałeś, ale jak przekroczysz granicę to sprawdź bo np. w Niemczech wyprzedzanie prawym jest (teoretycznie) niedozwolone. Choć często widzę jak Niemcy też tak wyprzedzają, najczęściej niedorozwojów jadących skrajnym lewym w miejscu bez ograniczenia prędkości - czyli nierzadko coś może tym pasem jechać ponad 300km/h.

          • 0 0

    • Raz jechałeś i tyle przemyśleń

      Gratulujemy

      • 0 1

    • Ale jak to?!

      Prawym pasem? Mam SUVa Volvo w leasingu i będę się wlókł prawym pasem! Pa tera Grażyna! Jadę bez trzymanki. XDDD

      • 1 0

    • Ale pamiętaj o ograniczeniu prędkości!!! (2)

      Która wynosi 100-120km/h. Nie patrz na innych - te ograniczenie prędkości też ciebie dotyczy!!! Jeżeli masz więcej to jest równoznaczne z tym że powinieneś zmniejszyć prędkość. Pamiętaj też o utrzymywaniu odległości pomiędzy samochodami - byś miał miejsce na hamowanie! A jeżeli tak mocno Cię zalewała krew to śmiem sądzić że jechałeś szybciej i sam nie przestrzegałeś zasad które napisałeś, bo gdyby tak było to byś tak nie pisał!

      • 1 2

      • Cokolwiek napisal to ma rację: (1)

        Masz prawy wolny więc masz obowiazek jechać prawym!

        • 1 1

        • bardzo wielu kierowców nie wie co oznacza zwrot "ruch prawostronny"

          często na zajęciach tego nie uczą bo wydaje się oczywiste - życie pokazuje, że wcale tak nie jest

          • 0 0

    • a ja dziś wlokę się za laską, która wyprzedza TIRa

      jej prędkość to 90km/h czyli....jedzie równo z TIRem. Za mną na lewym już tworzy się korek. Na szczęście była górka i TIR nieco spuchł pod tą górkę, więc 5 minut później udało się jej wyprzedzić. Przejeżdżając obok zajrzałem do jej kabiny.....i pazury pilnikiem piłuje.......k....prawko odbierać i**otkom

      • 0 0

  • Sami tworzymy korki

    Nie tylko krótkie pasy rozbiegowe czy beznadziejne umiejętności kierowców. Kolejnym problemem jest siedzenie na zderzaku. Przykładowo jadą trzy samochody na zderzaku. Ktoś chce się włączyć z pasa rozbiegowego więc pierwszy hamuje do 70, drugi do 50, a trzeci do 20 itd, aż w końcu ktoś stanie i już mamy korek. Na YT można znaleźć wyjaśnienie powstawania korków.

    • 3 0

  • bo jeździć

    to trzeba umieć, a jak widzę rozbieg mamałyg, to koń z dorożką by ich wyprzedził.
    Jak się rozpedzacie do +- 50km/h to nie płaczcie.
    Pokolenia prawka z czipsów i innych frykasów

    • 5 0

  • Jeszcze artykuł o zajmowaniu pasów ruchu (1)

    Ludzie skręcając nie potrafią zająć wszystkich pasów tylko stoją jeden za drugim. Np. z Kołobrzeskiej w Rzeczpospolitą. Na jednej turze świateł przesadą max 2 auta w godzinach szczytu. Jakby dzbany zajęły lewy pas to spokojnie 5 aut przejedzie. Niestety umiejętność wykorzystywania całej szerokości jezdni dla polaka jest zbyt trudne, bo za 20km skręca w prawo....

    • 6 0

    • ja znam panią, która w Redłowie zajmowała lewy pas, bo chciała skręcić w lewo...

      w Sopocie

      • 0 0

  • Polak nie korzysta z pasu rozbiegowego

    • 0 0

  • Zabawne

    Gdy korków nie ma to wszyscy od razu zjeżdżają z pasa rozbiegowego, a jak jest korek to lecą do samego końca.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane