• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

Michał Jelionek
2 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją. Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją.

Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.



Częstotliwość występowania korków na obwodnicy Trójmiasta jest:

Do tego typu sytuacji bardzo często dochodzi na obwodnicy Trójmiasta tuż za węzłem LotniskoMapka w kierunku Gdyni czy chociażby w przeciwnym kierunku za węzłem KarczemkiMapka. Tutaj oprócz pasa rozbiegowego mamy dodatkowo zwężenie z trzech do dwóch pasów.

Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.

Brakuje płynności



Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.

- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania. Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania.

A gdy stworzy się korek... suwak



A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.

- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.

Czytaj także:

Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców

Miejsca

Opinie (175)

  • Pas rozbiegowy jest w celu właczenia się do ruchu

    Niestety wielu włączających się do ruchy wymusza pierwszńwo przejazdu powodując że poruszający się szybko obwodnicą musi hamowaść i zwalniać. Włączający się do ruchu musi tak dostosować swoją prędkość aby włączyć sie do ruchu szukając bezpiecznej luki pomiędzy poruszajacymi się samochodami lub zwolnić a nawet się zatrzymać na pasie rozbiegowym.

    • 1 0

  • Prawda boli

    Niby w wypowiedziach wszyscy wiedzą do czego służy pas rozbiegowy, a prawda jest taka, że jak tylko skończy się linia ciągła to już jeden z drugim zmienia pas i wpycha się przed maskę innemu kierowcy z prędkością światła czyli 50 km/h.

    • 4 0

  • w Polsce projektuje się ulice na obecne natężenie ruchu (2)

    nikt nie chce podejmować się projektowania na obciążenie ruchem za 5 albo 10 lat bo trzeba by było budować 3 a nie 2 pasy a na to inwestor się nie zgodzi... dlatego specyfikacje zamówień są pisane pod dyktando urzędników a nie pod potrzeby kierowców, zazwyczaj jest tak, że wybudowany węzeł czy odcinek drogi jest już zapchany po tygodniu od dani oddania do użytkowania... flesze gasną, dygnitarze wracają do swoich obowiązków a kierowcy na świeżym asfalcie stoją już w korkach... teraz tylko poczekać 20 lat, zebrać fundusze, przeprowadzić badania, projekt i ruszamy z budową, poszerzymy kierowcom korek w szerz o jeden pas...
    a tak przy okazji - węzeł Karczemki w Kierunku A1 - z 5 pasów zejście do 2 pasów na odcinku 750 metrów - jak to nie ma się korkować każdego dnia... podajcie głośno imię i nazwisko urzędnika który podpisał się pod taką specyfikacją techniczną zamówienia na budowę tego węzła...

    • 9 0

    • Tak, chetnie uscisnąlbym temu urzednikowi....coś

      Jak z dwóch prawych i trzech prostych pasów ruch ma się zmieścić na 2 pasy? To sen i**oty chyba. Nie dało się dalej pociągnąć przynajmniej 3 pasów aż do autostrady? To problem wyburzyć most na Stezyckiej i postawić szerszy tak jak teraz w Gdyni robią? Urzednicy którzy tak projektują drogi powinni iść do więzienia bo przez ich decyzję codziennie są korki.....

      • 2 0

    • myślisz, że samochodow może być jeszcze więcej niż dziś?

      gdzie ci ludzie to wszystko trzymają, i jeszcze bulić za OC, parkowanie, paliwa, badania techniczne, przeglądy seriwsowe ehhhh

      • 1 1

  • Jaki kraj taka jazda...

    Polacy to ofermy na drogach... ale zapierd. 200 na prostej to tak.
    Najlepiej 1m za samochodem przed. Albo obtrabic gdy tamten jedzie tylko 140
    Zmienic pas aby wpuscic auta wlanczajace sie do ruchu... po co

    Inna sprawa Polska mysl techniczna i kto kuzwa projektowal, na przyklad, "kolizyjny" zjazd i wjazd na obwodnice.

    Patologia na tylu plaszczyznach

    • 5 0

  • jak jest korek to jadę zawsze do końca pasa rozbiegowego (2)

    te nowsze pasy rozbiegowe są tak wyprofilowane, że swobodnie zjeżdżamy i nie ma opcji aby nam ktoś zatarasował drogę ale warto uważać na ciężarówki i inne wysokie pojazdy bo w nich jest spore martwe pole, tak więc nie wciskamy się bezpośrednio pod tiry

    oprócz tego waliłbym mandaty wszystkim którzy zatrzymują się na "poboczu", jest ciągła linia i nie wolno się zatrzymywać - jedź do najbliższego zjazdu

    • 32 1

    • zawsze się jeździ do końca pasa rozbiegowego

      bez względu czy jest korek

      • 7 1

    • mqmo mamo ja muszę siku

      niektórzy ludzie są zwyczajnie za głupi, a do tego nie mają wyobraźni

      • 5 0

  • ludzie nie wiedzą do czego służy pas rozbiegowy, czy to obwodnicy, autostradzie czy drodze szybkiego ruchu

    dla nich najważniejsza sprawa to jak najszybciej dostać się na lewy skrajny pas

    • 4 0

  • Do autora

    Pisząc taki artykuł warto by było zwrócić się do jakiegoś projektanta, aby wyjaśnił jak dobiera się długości, z jakich odcinków składa się pas, jaka powinna być widoczność itp. No i ten "pas rozbiegowy" strasznie kłuje w oczy. Jest to pas włączania.

    • 1 1

  • Odstępy

    Możliwość wjazdu z pasa rozbiegowego bardziej zalezy od mozliwości znalezienia luki na głównym pasie, niż od zdecydowanej jazdy. Dojazd do końca pasa rozbiegowego, gdy nie ma gdzie zjechać, natychmiast stworzy korek i zagrożenie stłuczka. Jeśli jest luka, trzeba zdecydowanie wjeżdżać, aby ktoś nastepny miał jeszcze kawałek drogi, zanim zostanie zablokowany. Zachowanie odpowiednich odstępów powinno cały problem zlikwidować, bo wówczas każdy dojeżdżający do końca pasa rozbiegowego powinien mieć możliwość zjechania na główny pas bez blokowania kogokolwiek.

    • 1 0

  • trzeci pas i nie ma bata

    • 2 1

  • takie rzeczy pisać to brak odpowiedzialności

    "wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie" pisać takie rzeczy o obwodnicy to brak odpowiedzialności bo na obwodnicy to standard jeżdżenie na zderzaku i za szybko - ludzie teraz usłyszą że mimo wszystko trzeba odważniej i będą jeszcze bliżej jechać... Akurat większy dystans pozwoli ludziom się bezpiecznie włączać no i drogi mają przepustowość - jeden dolotowy i drugi się kończy to przy pewnej ilości pojazdów nie zmieszczą się na dwóch.. Redaktorku oddaj prawo jazdy!!

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane