• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które opony wybrać: zimowe czy całoroczne?

Michał Jelionek
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Grubość bieżnika ma znaczenie. Grubość bieżnika ma znaczenie.

Jedni nie wyobrażają sobie jazdy zimą bez... "zimówek", drudzy stawiają na tryb oszczędnościowy i przez 12 miesięcy korzystają wyłącznie z opon całorocznych. Jeszcze inni, najodważniejsi, w trakcie zimowych wojaży testują możliwości opon letnich. Każdorazowo, przygotowując się do pierwszych śniegów, kierowcy stają przed frapującym dylematem: które opony wybrać?



W okresie zimowym korzystam z opon:

Austria, Niemcy, Szwecja, Finlandia, a nawet Turcja - to tylko nieliczne europejskie kraje, w których kierowcy mają obowiązek stosowania opon zimowych. W Polsce, pomimo podjętych prób wdrożenia dość kontrowersyjnego przepisu, pomysł nie znalazł zwolenników i spalił na panewce.

W naszym kraju ponad przepisami znajduje się zdroworozsądkowe myślenie zmotoryzowanych. Każdy dobrowolnie decyduje, na jakich oponach mierzyć będzie się z oblodzonymi i ośnieżonymi drogami.

Pamiętajmy jednak, że dobrej jakości ogumienie to podstawa naszego bezpieczeństwa. To jedyny element auta, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. A ta, szczególnie w okresie zimowym, lubi płatać figle.

Sezonowe czy całoroczne?

To odwieczny dylemat zmotoryzowanych. Zaznaczmy, że nie ma opon idealnych, a przy doborze odpowiedniego ogumienia nie znajdziemy złotego środka. Niestety, wybór opon to ciąg kompromisów, które my, kierowcy, musimy zaakceptować. Z jednej strony stawiamy na większe bezpieczeństwo, z drugiej zaś na oszczędność i wygodę.

Dla wielu, szczególnie kierowców starszej daty, opony zimowe to wymysł producentów, którzy usilnie próbują wygenerować potężne zyski. Czy w tej sytuacji warto zaufać oponom całorocznym?

Sprawdź, gdzie w Trójmieście wymienisz opony

Głównym argumentem przemawiającym za oponami "uniwersalnymi" jest ich cena. Ten rodzaj ogumienia jest tańszy od zimowych konkurentek. Ponadto, nie tracimy cennego czasu na wymianę opon, której dokonujemy przecież dwa razy w roku.

"Wielosezonówki" to swego rodzaju kompromis między oponami letnimi a zimowymi. Z doświadczenia wiadomo jednak, że integracja właściwości jezdnych opon, które docelowo mają zastosowania w zupełnie odmiennych warunkach atmosferycznych, nie do końca się sprawdza. Z całą pewnością opony całoroczne poradzą sobie w warunkach umiarkowanie dokuczliwej zimy. Co jednak w przypadku siarczystych mrozów i wszechobecnego śniegu?

- W przypadku ogumienia całorocznego idealnie sprawdza się powiedzenie: jeśli coś jest do wszystkiego, to jest też do niczego. Opony sezonowe są tworzone z odpowiednich materiałów, dzięki czemu zapewniają dużo lepsze osiągi. Opona letnia ma przede wszystkim bieżnik, który oferuje lepszą przyczepność, a to przekłada się na krótszą drogę hamowania - tłumaczy Filip Fischer z oponeo.pl.

Lista trójmiejskich sklepów oponiarskich

Opony wielosezonowe to dobre rozwiązanie dla właścicieli aut o niezbyt imponujących osiągach, którym pojazd służy głównie do jazdy po mieście. Pamiętajmy jednak, że tego typu ogumienie mocno ściera się podczas letnich upałów, co niestety prowadzi do gorszej przyczepności pojazdu, a w efekcie wydłużonej drogi hamowania. Wyeksploatowanie odczujemy szczególnie zimą.

Ogumienie sezonowe, w tym przypadku zimowe, tworzone jest ze zdecydowanie bardziej elastycznej mieszanki gumy. "Zimówki" wyposażone w głęboki bieżnik efektywnie ugniatają śnieg podczas jazdy, a tym samym, biały puch nie przylega do opony. Pozwala to na lepsze "klejenie" pojazdu z nawierzchnią.

Czytaj także: Przygotowanie auta do zimy

Czy rzeczywiście zwolennicy opon wielosezonowych oszczędzają więcej pieniędzy? Nie do końca. Pamiętajmy, że z ogumienia całorocznego korzystamy przez 12 miesięcy, niemal dzień w dzień. Mieszanka "uniwersalnych" opon zużywa się z większą intensywnością, a tym samym częściej musimy wymieniać wysłużone ogumienie na nowy zestaw. Niewykluczone, że w przeliczeniu, zakup dwóch kompletów: letnich i zimowych, będzie bardziej opłacalny dla naszego portfela niż inwestycja w opony całoroczne. Tym bardziej, że producenci opon na każdym kroku kuszą ciekawymi promocjami.

Jeżeli ponad wszystko stawiamy bezpieczeństwo - wybierzmy opony sezonowe. Dodajmy jednak, że żadna opona zimowa nie zapewni nam odpowiedniej trakcji, jeżeli głębokość bieżnika nie osiągnie przynajmniej 4-5 mm. Zasada jest banalnie prosta: im przepustowość kanalików jest większa, tym większa ilość wody zostanie odprowadzona, a to z kolei wpłynie na lepszą przyczepność pojazdu.

Szersze czy węższe?

To niezwykle ciężki temat. Ilu ekspertów, tyle opinii. Wśród wielu polskich kierowców pokutuje przekonanie, że opony zimowe powinny być węższe od letnich o jeden rozmiar. Czy słusznie?

Dobra przyczepność i sterowność - to podstawowe kryteria wyboru opon. W zimowych warunkach, za szerszym ogumieniem przemawiają dwa argumenty: większa powierzchnia styku z drogą oraz bardziej skomplikowana budowa "zimówek". Wspomniane zalety walnie przyczyniają się do lepszej przyczepności auta. Dodatkowo, szersze "gumy" zdecydowanie skuteczniej radzą sobie z ubitym śniegiem czy w pokonywaniu zakrętów.

Czytaj także: Przygotowanie motocykla do zimy

Z kolei w walce z głębokim śniegiem, błotem pośniegowym czy wodą, lepiej wypadną opony węższe. Ich głównym atutem jest jednostkowa siła nacisku na podłożę, dzięki której ogumienie wręcz wgryza się w nawierzchnię, a nasze auto z większą łatwością pokona kolejne kilometry. Niestety, węższe opony to automatycznie wydłużona długość hamowania pojazdu.

- Producenci samochodów nie bez powodu rekomendują do swoich aut konkretne rozmiary opon. To właśnie pod nie ustawiane są systemy bezpieczeństwa, np. ABS i ASR, które przy węższej oponie mogą nie działać prawidłowo. Czasami zdarza się, że węższe opony zimowe są rekomendowane przez producentów danych samochodów, ale zdarza się to przede wszystkim w przypadku pojazdów o większej mocy. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku mocniejszych aut należy zachować ostrożność przede wszystkim na zakrętach, ponieważ nawet niewielkie dodanie gazu może sprawić, że mniejsza o jeden rozmiar opona straci przyczepność - dodaje Fischer.

Przed podjęciem decyzji, które opony wybrać - przeanalizujmy, w jakich warunkach przyjdzie nam jeździć. Jeżeli poruszamy się głównie po odśnieżonych drogach w mieście, nie kombinujmy, postawmy na "zimówki" w identycznym rozmiarze jak opony letnie. Jeśli mieszkamy poza miastem lub pokonujemy odległe trasy, na których często zalega śnieg, a widok pługów to rzadkość - warto przemyśleć zakup zimowych opon w nieco węższym rozmiarze.

Pamiętajmy jednak, że nawet najlepsze "zimówki" wyposażone w głęboki bieżnik nie zapewnią nam całkowitego bezpieczeństwa. Kierowcy inwestując w najdroższe zimowe ogumienie, często nadużywają zaufania i wiary w możliwości topowych "gum". To spory błąd. Ponad wszystko stawiajmy myślenie i przewidywanie, w końcu zima to najbardziej wymagający test dla każdego zmotoryzowanego.

Opinie (195) 5 zablokowanych

  • Vredestein Quatrak 3 (3)

    220 za sztukę, 165/65/14 nie ma lepszej opony, produkowana w Holandii, Niemcy i cały Beneluks na nich śmiga, zimówki na Pomorzu sa dla frajerów

    • 4 6

    • mam te opony

      Sa naprawdę dobre i choć nie są tanie to mogę jechać gdziekolwiek ,nad morze i w góry w okresach przejściowych bez obawy o pogodę. A czesto jest tak szczególnie wiosną, że czasami jest -5 a czasami prawie 20 i zimówki zdzieraja frajerzy sezonowi aż się kurzy.

      • 3 3

    • mysle, ze w Beneluxie

      to wiekszosc smiga na Michelinach i Continetalach, a na Vredesteinach jakies zmywaki i cyganie

      • 2 2

    • Nawet na takie warunki jakie były w czasie Ksawerego z zeszłym roku zimówki są dla frajerów? Nic nie zastąpi porządnych zimówek. Podkreślam: porządnych. Ani razu mi samochód na drodze wtedy nie zatańczył, nawet nie próbował.

      • 2 2

  • W naszym klimacie zdecydowanie całoroczne (2)

    Zimówki są wyraźnie lepsze od letnich tylko na śniegu. Ile dni w roku jeździcie po śniegu? Jeździłem prawie 10 lat na całorocznych, teraz mam letnie/zimowe bo tak ma samochód który kupiłem i jest to dla mnie dodatkowa upierdliwość.
    Zimówki obniżają bezpieczeństwo na drogach ponieważ mają gorszą od całorocznych przyczepność na suchej oraz mokrej nawierzchni - a ta dominuje u nas w sezonie zimowym.
    Polecam zapoznać się z testami opon a potem opowiadać dyrdymały typu "rozbił się bo nie miał zimówek" - prędzej się rozbił, bo je miał! Zimówki mają gorszą przyczepność bo to cena którą trzeba zapłacić za ich dostosowanie do jazdy po śniegu - wbijcie sobie to do głów!

    • 27 13

    • prawda ale polak wie lepiej..

      zima to zimówki i zasuwa na deszczu :))

      • 4 0

    • nastepny wszechwiedzacy

      Ze udalo ci sie przez 10 lat bez dzwonu to naprawde szczescie (daj na tace bo masz za co dziekowac) ale przestan plesc bzdury wszyscy pamietamy jakie warunki byly na drogach w zeszlym roku Zimowa opona jak mowi nazwa jest przeznaczona do jazdy w zimie

      • 3 0

  • Obowiązkowe zimowe w innych krajach? (3)

    A czy przypadkiem ten obowiązek nie obejmuje w tych krajach opon zimowych lub właśnie całorocznych? Innymi słowy czy tam nie chodzi po prostu o zakaz używania opon letnich w zimie, a nie o obowiązek używania wyłącznie zimowych?

    akurat tu u nas, w trójmieście, nad morzem - zimy sa raczej łagodne. Opony zimowe są przydatne w jeździe w śniegu i w ostrych mrozach. Ile - w skali roku - mamy tu dni z ostrym mrozem lub ze śniegiem leżącym na jezdni?

    zdarzają się niestety gołoledzie, albo ubity na twardo "lodośnieg" - ale tu żadne opony nic nie pomogą, chyba że z kolcami. A te są w polsce zakazane.

    • 46 4

    • (1)

      Zwykle, gdy w kraju wymagane są opony "zimowe", wlicza się też do tej grupy opony całoroczne z oznaczeniem M+S (mud + snow)

      • 5 0

      • Ano właśnie.

        Kraje na tej mapce, w których rzekomo jest obowiązek używania zimowych opon to w rzeczywistości kraje, gdzie dopuszcza się do użytku w okresie zimowym zarówno typowe zimówki jak opony całoroczne!

        • 4 0

    • Zobacz mapke w tekscie

      • 0 3

  • czy opony całoroczne są legalne w Niemczech? (1)

    rozumiem, że nie wolno na letnich w zimie, a na całorocznych?

    • 3 0

    • te mlaskacze dalej niż Kościerzyna nie byli, nie pytaj tu

      • 1 0

  • Jesli kogoś nie stać na opony zimowe (1)

    to znaczy, że go nie stać na samochód

    • 4 6

    • rzekł handlowiec lub wulkanizator

      • 4 1

  • na nasze warunki całoroczna wystarczy

    ale jak ktoś chce się pewniej poczuć w czasie większych opadów śniegv to zimówka. ot filozofia

    • 6 0

  • Czytam i czytam (2)

    Rozumiem ze sporo ludzi nie stac na zimowe opony ale po co wystawiac opinie Mysle ze kazdy kto sprobowal dobrej nowej (nie mosi byc najdrozsza) zimowej opony bedzie widzial roznice . Kupno opon zimowych to nie wydatek a inwestycja w bezpieczenstwo rodzinny, bliskich Tyle krajow na swiecie ma obowiazek opon zimowych ale to nic bo my przeciez wiemy lepiej a pozniej placz I gdybanie do konca zycia.... Tylko pytanie czy warto

    • 2 0

    • (1)

      Jeździłem i nie widzę różnicy przy NORMALNEJ jeździe pomiędzy całorocznymi i zimowymi. Zamiast biednych letnich i biednych zimowych mam porządne całoroczne i jeździ się bardzo dobrze.

      • 1 4

      • Nie wytlumaczysz cebulaka oni wiedza najlepiej a ogolnie najleprze prosto z gieldy

        • 2 1

  • opona

    Najlepiej wybrać wyobrażnię

    • 2 1

  • Które opony wybrać klorowe najlepiej dopasowane do koloru auta:) (4)

    I jak zawsze mamy tekst sponsorowany i masę postów od handlarzy oponkami i ich wymianą!! Wszystkie testy wykazały ze opony zimowe sa nieznacznie lepsze ale tylko na śniegu !! Jazda nimi w takim klimacie to zwykła fanaberia!!
    Równie dobrze mozesz wymienac opony na letnie latem na deszcz specjalne do tego przystosowane itp !! Tak opony całoroczne sa uniwersalne!!

    • 7 6

    • (2)

      Aha, uniwersalne, pewnie. To czemu nie chodzisz w uniwersalnych ciuchach cały rok tylko latem zasuwasz w sandałach i krótkich gaciach, a zimą chodzisz w kalesonach i kufajce?

      • 5 4

      • Jak sie ma napęd na tył to sie psioczy na całoroczne :)

        • 2 1

      • Co ma piernik do wiatraka?

        • 3 2

    • Niemcy zrobili testy w których opony LETNIE na nawierzchni wolnej od śniegu i lodu, w temp. ujemnych, byly LEPSZE od ZIMOWYCH.

      • 3 1

  • Ktoś wie czy wprowadzą u nas obowiązek zimówek ?

    Bo zamierzam komplet nowych całorocznych zakupić

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane