- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 5 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 6 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (111 opinii)
Latające samochody to niedaleka przyszłość?
Latające samochody to nie mrzonki, to się naprawdę dzieje. Pod koniec czerwca słowacka firma Klein Vision odbyła inauguracyjny, 35-minutowy lot samochodem-samolotem AirCar. Firm, które mają chrapkę na zawojowanie rynku, jest zdecydowanie więcej. Czy już za kilka, może kilkanaście lat nad naszymi głowami będziemy obserwować latające pojazdy?
28 czerwca 2021 roku latający pojazd AirCar słowackiej firmy Klein Vision zdał bardzo ważny test. Wzbił się w przestworza i odbył premierowy, trwający nieco ponad 30 minut lot międzymiastowy z Nitry do Bratysławy. Po wylądowaniu na płycie lotniska w stolicy Słowacji konstruktor prof. Stefan Klein złożył skrzydła w swoim prototypowym pojeździe i po prostu wyruszył w drogę powrotną do domu, już na kołach.
Dwuosobowy AirCar z samochodu w samolot zamienia się w ciągu 2 minut i 15 sekund. Latające auto może lecieć z prędkością 170 km/h (na kołach prędkość maksymalna wynosi 190 km/h), na wysokości przelotowej do 2,5 tys. m. Pojazd wyposażony został w 160-konny silnik od BMW. Klein twierdzi, że jest w stanie stworzyć latający pojazd, który w chmurach pokona 1000 km.
Pojazd stworzony przez Kleina, aby oderwać się od ziemi, potrzebuje pasa startowego. To niestety minus w porównaniu do pojazdów typu VTOL, które startują pionowo. AirCar ma już za sobą setki startów i lądowań, a także ponad 40 godzin spędzonych w powietrzu. Niewykluczone, że kiedyś słowacki pojazd trafi do masowej produkcji.
Prototypów jest więcej
Chiński XPeng Voyager X2
Swój pojazd chcą mieć Chińczycy, którzy są w fazie testów autonomicznego pojazdu pionowego startu VTOL XPeng Voyagera X2. Chińska maszyna posiada kadłub z włókna węglowego, a cała konstrukcja waży zaledwie 400 kg. Pojazd zasilany jest elektrycznie, a na pokład może zabrać dwie osoby. Baterie wystarczają na 35-minutowy lot. Prędkość maksymalna XPeng Voyagera X2 wynosi 130 km/h.
Japoński SkyDrive
Holenderski Pal-V Liberty
Słowacki AeroMobil 4.0
Zachęcamy do obejrzenia poniższych filmów, które przedstawiają kolejne prototypy, m.in. Bell Nexus 4EX, CityAirbus, Lift Hexa, Boeing PAV, Seraph czy Heaviside.
Latające samochody coraz bliżej?
Kolejne latające pojazdy
Zobacz także
Opinie (82) 6 zablokowanych
-
2021-10-13 12:52
Jednorożce tez są realne (1)
- 2 0
-
2021-10-13 22:01
Jednorożce
są bardziej praktyczne od latających samochodów
- 1 0
-
2021-10-13 14:38
Może i przyszłość, ale dostępna dla 2% Polaków.
- 3 0
-
2021-10-13 14:39
Latające auta istnieją już od końca lat 40-tych (1)
Co jakiś czas ktoś odkrywa ten wynalazek na nowo. Za każdym razem okazuje się, że ani to dobrze nie lata, ani dobrze nie jeździ. Samolot musi być lekki i opływowy, samochód wychodzi z tego za mały i za ciasny. Samochód z kolei musi dobrze trzymać się drogi, co stoi w sprzeczności z samolotem. Zdublowany napęd na koła i na śmigło, samochodowa skrzynia biegów i hamulce, chłodzenie cieczą zamiast powietrzem, inne sterowanie, to wszystko dodaje szkodliwej masy i skomplikowania do samolotu.
- 6 0
-
2021-10-13 15:38
Dokładnie
To taka świnka morska. Ani świnka, ani morska.
- 3 0
-
2021-10-13 17:41
Lepiej żeby nie (4)
1. jak popatrzymy na wyczyny naszych kierowóców w 2D to przeniesienie ich poczynań 3D stworzy zagrożenie już nie tylko na drogach i chodnikach ale praktycznie wszędzie.
2. jak pomyślę ile miliardów trzeba bedzie wydać dla naszej milicji na nowe technologie do ścigania i kontrolowania latających kierówców to ciarki mnie przechodzą.- 39 1
-
2021-10-13 18:40
i tak będziesz musiał zrobić papiery lotnicze (2)
Bez tego nie polecisz. Chyba że bezprawnie o ile ci życie niemiłe.
- 3 1
-
2021-10-13 23:06
A ilu jeździ po drogach bez uprawnień? Myślisz, że tu nie będzie chętnych spróbować "się przelecieć"? (1)
- 8 1
-
2021-10-14 07:25
500 za brak uprawnień, to po co je robić
- 2 0
-
2021-10-13 22:10
Hehe
Szkoda, że tu nie można zareagować na komentarz śmiejąca się emotka. Też mi to na myśl przyszło, wystarczy popatrzeć na filmiki na Trójmieście gdzie parkują na drzewach naziemnymi autami
- 4 0
-
2021-10-13 18:02
Do helikopter dodac kola - Tesla
- 1 0
-
2021-10-13 19:38
Latające samochody ? Napewno nie w takim kształcie jak obecnie.
- 0 0
-
2021-10-13 19:51
jestem na tak.
wierze w to ze w niedalekiej pszyszlosci wejda do produkcji latajace samochody , moze i w Polsce bedzie mozna kupic taki srodek lokomocji , no ale jak bedzie PIS u wladzy to podatek przekroczy cene tego pojazdu
- 0 2
-
2021-10-13 20:15
Co prawda samochód był ubezpieczony ....ALE??
..nie od wypadków lotniczych ...
- 1 0
-
2021-10-13 20:37
Dodam od siebie ze większość z Was nie jest w stanie zrobić nawet podstawowej licencji PPL(A) (4)
Nie mówiąc już o kolejnych licencjach i uprawnieniach to wymaga inteligencji i ogromnej wiedzy.
- 5 1
-
2021-10-13 20:47
Większość wykłada się nawet na prostych testach z przepisów. (3)
W droniarskiej grupie na FB trafiłem na gorzkie żale asów, którzy po raz trzeci oblali egzamin teoretyczny przed egzaminatorem ULC na A2 (w kategorii otwartej) - Certyfikat kompetencji pilota Bezzałogowego Statku Powietrznego.
- 1 0
-
2021-10-13 20:59
(2)
A pytania w formie testu, przykładowe:
W dniu 19 marca 2018r. strefa TSA02 znajduje się w AUP od 10.00 do 16.00 co oznacza, że:
a) nie można w niej latać w godzinach 10.00-16.00 LTM
b) nie można w niej latać w godzinach 11.00-17.00 LTM
c) nie można w niej latać w godzinach 12.00-18.00 LTM
Jeśli w kierunku BSP leci załogowy statek powietrzny na tym samym pułapie i przeciwnym kursie, operator musi:
a) odbić w lewo
b) odbić w prawo
I niektórzy nawet z tym mają problem.- 1 0
-
2021-10-13 21:18
No właśnie
Oprócz wiedzy trzeba to kochać bo droga trudna i kosztowna ale polecam każdemu kto o tym marzy WARTO się pilnie uczyć i spełnić marzenie !
- 0 0
-
2021-10-13 22:10
Położyć teorię na BSP
to trochę obciach. Jedyne utrudnienie, to to, że w tym temacie przepisy zminiają się jak na karuzeli
- 1 0
-
2021-10-13 20:38
(2)
Badanie lotniczo-lekarskie II klasy: 315 złotych.
Kurs teoretyczny: 5500 złotych.
110 godzin na kursach. W tym dostęp do platformy e-learningowej, który stanowi integralną część szkolenia w Goldwings i zawiera ponad 900 stron materiału edukacyjnego w formie prezentacji, ponad 400 stron materiałów pomocniczych oraz bazę ponad 2000 pytań egzaminacyjnych wraz z prawidłowymi odpowiedziami.
Kurs praktyczny: już od 36285 złotych.
Kurs składa się z 45 h lotów z czego 40 h na samolotach PS-28 Cruiser z glass cockpit, Diamond DA-20 lub Cessna 172 do wyboru oraz 5 h nowoczesnego symulatora z "glass cockpit".
Lotnicza Komisja Egzaminacyjna opłata za egzamin teoretyczny: 322 złotych.
PPL(A), 2 godzinny egzamin praktyczny: 1266 złotych. 44 punkty do zaliczenia na egzaminie, np. Współpraca oraz stosowanie się do poleceń służb kontroli ruchu lotniczego ATC, procedury radiotelefoniczne; Plan lotu, nawigacja zliczeniowa i czytanie mapy; Obliczanie ciężaru, położenia środka ciężkości oraz osiągów; Przeciągnięcie w konfiguracji gładkiej samolotu, wyprowadzenie z użyciem mocy; Podejście do lądowania i przejście na drugi krąg z symulowaną asymetrią ciągu; Wyłączenie silnika i jego uruchomienie w locie.
Biorąc pod uwagę to, że większość ludzi ma nawet problem z zaliczeniem prostego egzaminu teoretycznego oraz równie prostego praktycznego na prawo jazdy kat. B za pierwszym razem, można stwierdzić, że 98% taki egzamin na PPL(A) obleje.- 7 0
-
2021-10-13 21:10
Pięknie o tym właśnie pisałem
Dodam ze ATPL(a) lat temu kilka zdawałem po angielsku i nie wiele się zmieniło i ile mi wiadomo w ULCu wiec pozdrawiam wszystkich lotników ; )
- 1 0
-
2021-10-16 16:08
ogólnie tak ale trochę przesadziłeś
w AG robisz PPL(A) w okolicach 32 tys. PLN
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.