• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego

mJ
25 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych. Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który zawiera m.in. przepisy o pierwszeństwie na przejściach dla pieszych. Istotnych zmian jest więcej.



Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt pojawił się w styczniu i miał zostać wdrożony w życie w lipcu, ale plany pokrzyżowała pandemia.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć, jest to priorytet polskiego rządu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi z pierwszeństwem, ale bez telefonów komórkowych



Czego zatem dotyczą zmiany? Po pierwsze, piesi będą mieć pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

W świetle obecnych przepisów kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinni zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na "pasach". Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Ten przepisy nie tyczy się tramwajów, ponieważ droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

50 km/h w obszarze zabudowanym już przez całą dobę



Zmiany tyczą się także ujednolicenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, niezależnie od pory dnia. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Projekt zakłada wprowadzenie "pięćdziesiątki" przez całą dobę.

Większe przerwy między autami



Koniec z jazdą na zderzaku. W projekcie zmian zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się pojazd. Czyli przy założeniu, że auto jedzie z prędkością 100 km/h - kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp do poprzedzającego samochodu (120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m).

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zanim to nastąpi, ustawę w pierwszej kolejności musi uchwalić sejm i podpisać prezydent.
mJ

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • Jakiś link do tego nowego projektu?

    Bo w poprzednim projekcie nie było mowy o tel. komórkowych na przejściu.

    • 3 0

  • Na polskich drogach obowiązuje prawo dżungli, to nie są standardy zachodnioeuropejskie. (1)

    Na polskich drogach obowiązuje prawo dżungli, mocniejszy dyktuje warunki. Na samej górze są kierowcy tirów i innych kolosów, później kierowcy samochodów osobowych, a pieszy przejdzie przez przejście, jeśli kierowca będzie miał ochotę go przepuścić.

    • 18 6

    • Co Ty za bzdury gadasz jedz do Hiszpani albo do Anglii.... o Włochach czy Grekach nie mówiąc... a i w niemczech turasy przywiozły ze sobą swoje przepisy :) no ale w europie to jest u nas to niema xD

      • 3 1

  • Dobry start,

    ale potrzeba dużo więcej. Zacząłbym od wprowadzenia odpowiedzialnosci karnej za lekkomyślne narażające innych na niebezpieczeństwo zachowania takie jak: wyprzedzanie na przejściu, przejazd na strzałce przez pieszymi/rowerami ("może zdążę zanim oni będą mieli zielone"), przekraczanie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 30km/h etc.

    • 6 8

  • Może w końcu wprowadzone zostaną ograniczenia prędkości. A, czekaj, one chyba już są, tylko nikt o tym nie wie...

    • 9 6

  • (5)

    Co z pieszymi którzy nie mogą się zdecydować czy przechodzą czy tylko stoją przy pasach?

    • 22 9

    • Zwolnisz i (4)

      spokojnie obok nich przejedziesz uważając na to, czy nie zmienią zdania.

      • 7 8

      • (3)

        tylko że oni potrafią zmienić zdanie kiedy samochód już jest na pasach...

        • 10 1

        • (1)

          bez przesady.

          • 1 6

          • Tp wtedy kamera w aucie zalatwia sprawę

            • 0 0

        • To się zatrzymasz

          Jadąc 10-15km/h zrobisz to praktycznie w miejscu

          • 3 5

  • Gdy wchodzi - co za nieprecyzyjne określenie

    Tzn. Ma nogę w powietrzu nad krawędzią jezdni? A na serio, to i tak w takich sytuacjach większość kierowców przepusza pieszych bez problemu, przynajmniej w dużych miastach. A kierowcy matoły i zagapieni w telefony nie będą się zatrzymywać niezależnie od przepisów.
    Za to piesi dostaną w skórę tym zakazem korzystania z urządzeń mobilnych, hehe! Baaaardzo to mi się podoba. Jeśli przepis wejdzie, to każdego używającego telefonu będę przepuszczał, bo i tak mam taki nawyk od lat, ale przy tym obtrąbiał.

    • 1 1

  • Trójmiasto ma najwięcej piratów drogowych

    Dlatego mamy najwyższe składki OC w Polsce!Tutaj powinno się wprowadzić obowiązkowe 30km /h w całym miescie.

    • 8 8

  • Ciekaw jestem jak jakikolwiek przepis, mógłby pomóc pieszemu w zderzeniu z pojazdem. (3)

    Bo mnie się wydaje, że w w momencie zderzenia, jedyne prawa jakie mają coś do powiedzenie, to prawa fizyki.

    • 19 3

    • (2)

      Może obarczenie winnego kosztami leczenia i rehabilitacji?

      • 3 1

      • Albo poniesiem kosztów pogrzebu... (1)

        bo przy zderzeniu pieszego z samochodem najczęściej tak to się kończy.
        Znowu rządzący, dziennikarze popełniają błąd i nie, nie chodzi nawet o wprowadzenie tego przepisu ale jego nazywanie i tłumaczenie: zwiększenie bezpieczeństwa pieszego. NIE, ten przepis w żaden sposób nie zwiększa bezpieczeństwa pieszego, tylko zwiększa jego prawa.
        Natomiast sam przepis nawet bym popierała, tylko, żeby nie był wtłoczony pieszym do głowy, że teraz są na pasach bezpieczni i mogą przechodzić jak i kiedy chcą. Żeby zwracać uwagę, że jednak czasami powinni zrezygnować z egzekwowania tego prawa właśnie dla własnego bezpieczeństwa. Żeby zdawali sobie sprawę, że jeżeli przejście jest tak położone, że kierowca nie widzi jak zbliżają się do przejścia, że wbiegając na przejście nie dają szansy kierowcy, że wchodząc przed ciężarówkę, autobus nawet wolno jadący popełniają samobójstwo, tak samo jak wchodząc tuż przed stojącą ciężarówkę i nie widząc kierowcy, bo on wówczas również nie widzi tego pieszego. Więc przepis nawet ok, przepuszczać pieszych na przejściach, ale pieszych "z głową".

        • 3 2

        • zwiekszy

          jak sie wbije kierowcom ze za potracenie pieszego na przejsciu ponoszą pełną odpowiedzialnośc i kończy sie to pierdlem. To zwiekszy. Czas skończyć poblazac kierowcom.

          • 2 0

  • No i na jakiej podstawie zostanie wymierzona kara za niezachowanie odległości zgodnej ze wzorem prędkość/2? ;) Przecież to są martwe przepisy.

    • 7 3

  • Czy zdelegalizowali wyścigi w Trójmieście? Śmieszą mnie te zmiany przepisów, bo głównie dotyczą osób ich przestrzegających. Czarna mara z nieoświetlonego przejścia przy dozwolonej prędkości 70 km/h będzie miała pierwszeństwo z momentem zrobienia kroku na pasy, mimo obecności innych pojazdów.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane