• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego

mJ
25 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych. Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który zawiera m.in. przepisy o pierwszeństwie na przejściach dla pieszych. Istotnych zmian jest więcej.



Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt pojawił się w styczniu i miał zostać wdrożony w życie w lipcu, ale plany pokrzyżowała pandemia.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć, jest to priorytet polskiego rządu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi z pierwszeństwem, ale bez telefonów komórkowych



Czego zatem dotyczą zmiany? Po pierwsze, piesi będą mieć pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

W świetle obecnych przepisów kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinni zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na "pasach". Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Ten przepisy nie tyczy się tramwajów, ponieważ droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

50 km/h w obszarze zabudowanym już przez całą dobę



Zmiany tyczą się także ujednolicenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, niezależnie od pory dnia. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Projekt zakłada wprowadzenie "pięćdziesiątki" przez całą dobę.

Większe przerwy między autami



Koniec z jazdą na zderzaku. W projekcie zmian zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się pojazd. Czyli przy założeniu, że auto jedzie z prędkością 100 km/h - kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp do poprzedzającego samochodu (120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m).

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zanim to nastąpi, ustawę w pierwszej kolejności musi uchwalić sejm i podpisać prezydent.
mJ

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • A co z autobusami, którymi też bardzo ciężko wyhamować, bo przecież też na wozie jest dużo ludzi..

    A czy nasza infrastruktura jest do tego odpowiednia..

    • 1 2

  • a co z tym ?

    Wtargnięcie pieszego na jezdnię jest wyłączną przyczyna potrącenia pieszego, jeśli kierowca zachował należytą ostrożność w ruchu drogowym, uważnie obserwował przedpole i chodnik lub pobocze drogi, jechał z prędkością bezpieczną, zaś pieszy wszedł na tor ruchu pojazdu nagle i w takiej odległości, że nawet hamując kierowca nie zdołał uniknąć potrącenia pieszego.

    • 1 1

  • A kiedy wejdzie nareszcie ten przepis, ze przechodząc po pasach trzeba trzymać gazetę wyborcza w lewej ręce?

    • 1 0

  • To jest tylko projekt

    przyjęty przez radę ministrów, takich projektów było wiele w ciągu ostatnich lat. "Rewolucja" dopiero będzie jak sejm i senat go uchwala a prezydent podpisze i pojawi się w Dzienniku Ustaw.

    • 3 0

  • Czyli muszę trzymać odstęp 125m? (1)

    Bez sensu :)

    • 1 1

    • Ja będę musiał trzymać 150m.

      Nie mam ogranicznika prędkości ;-)

      • 0 0

  • Głupota

    Ale głupota. Teraz piesi będą wchodzili dużo pewniej na przejście i częściej będą przejeżdżani. Ale za to prawo "z tryndem".

    • 2 1

  • Warto przypomnieć jednak o przepisach mowiacych ze nie wolno wjezdzac na przejście jesli nie zszedl jeszcze z niego pieszy. Nagminne i bardzk niebezpieczne. Szczegolnie gdy ide z malym dzieckiem za reke przez przejscie a kierowcy doslownie wjezdzaja mi w pięty gdy jestem na srodku przejscia! A co gdyby dziecku wypadl z ręki miś? Albo zwyczajnie by mi sie to dziecko z ręki wyrwało chociaz na przejściu zawsze mocno ściskam mu ręke? Czy naprawde te 2 cenne sekudny życia kierowcy są warte życia dziecka? Zreszta nie musi to być dziecko. Mi rowniez przechodząc przez przejscie moze cos upasc czy wypasc z kieszeni - odruchowo przystaje lub sie cofne i prosto pod auto. To nie jest mój wymysł ale uczono mnie o tym na kursie prawa jazdy 14lat temu a za wjechanie pieszemu w piety na przejsciu oblewa sie egzaminy.

    • 6 0

  • Zamiast na siłę żonglować przepisami (1)

    osobiście postawiłbym na edukację i kulturę ruchu. Czyli nauczanie przepisów ruchu drogowego w podstawówkach i liceach, karty rowerowe i motorowerowe. W tej chwili dzięki obecnym przepisom piesi, rowerzyści i skuterzyści nie muszą o przepisach wiedzieć nic! Sprawa druga kultura ruchu drogowego - jak długo nie wyeliminuje się z ruchu wszelkiej maści buraków i chamów - i dotyczy to wszystkich - samochodziarzy-piratów, pieszych lemingów z gałami wślepionymi w telefon, skuterzystów "przepcham siem z dostawom" i rowerzystów chodnik-ulica-chodnik, pan czerwonych, najlepiej właśnie poprzez edukację - to długo nie będzie porządku na drogach.

    • 0 0

    • masz chłopie rację

      zgadzam się w 100 % - ale proszę wskaż mi w PrD ten jeden chociażby artykuł , paragraf , ustęp czy akapit który mówi o "uprzejmości na drodze" ? I nie wyjeżdżaj mi tylko z kulturą osobistą czy czymś takim( bo o tym można tylko przeczytać w podręcznikach historii ) - "kulturę" możesz obejrzeć w tv w relacjach z protestów. Edukacja drogowa - tak od najmłodszych lat i "może" za 30 - 40 lat coś się zmieni.

      • 1 0

  • Wszystko bez sensu, tylko zachowanie odległości jest Ok

    Kiedy mandaty dla rowerzystów i pieszych?

    • 0 0

  • i**otyczne przepisy

    Kolejne martwe i bezsensowne prawa. Lawinowo wzrośnie liczba wyłudzaczy wchodzących na zebrę w ostatniej chwili. Wystarczy teraz że taki nogę wystawi, dotknie auta i będzie zgrywał potrąconego.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane