• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego

mJ
25 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych. Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który zawiera m.in. przepisy o pierwszeństwie na przejściach dla pieszych. Istotnych zmian jest więcej.



Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt pojawił się w styczniu i miał zostać wdrożony w życie w lipcu, ale plany pokrzyżowała pandemia.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć, jest to priorytet polskiego rządu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi z pierwszeństwem, ale bez telefonów komórkowych



Czego zatem dotyczą zmiany? Po pierwsze, piesi będą mieć pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

W świetle obecnych przepisów kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinni zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na "pasach". Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Ten przepisy nie tyczy się tramwajów, ponieważ droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

50 km/h w obszarze zabudowanym już przez całą dobę



Zmiany tyczą się także ujednolicenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, niezależnie od pory dnia. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Projekt zakłada wprowadzenie "pięćdziesiątki" przez całą dobę.

Większe przerwy między autami



Koniec z jazdą na zderzaku. W projekcie zmian zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się pojazd. Czyli przy założeniu, że auto jedzie z prędkością 100 km/h - kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp do poprzedzającego samochodu (120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m).

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zanim to nastąpi, ustawę w pierwszej kolejności musi uchwalić sejm i podpisać prezydent.
mJ

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • Przejście dla pieszych to zgodnie z obowiązującą ustawą

    "powierzchnia jezdni". A zatem projektowane zmiany przepisow nic nie wnoszą. Jeśli wejdą w życie nie muszę się zatrzymywać bezwzględnie bo święta krowa dopiero zbliża się do krawędzi przejścia etc. etc. Jak już wlezie na jezdnię choćby krawędzią buta to wówczas mam obowiązek się zatrzymać.

    • 0 0

  • połowa prędkości to znaczne uproszczenie

    taka linearyzacja drogi hamowania z uśrednieniem masy i skuteczności hamulców. generalnie droga hamowania jest bliższa kwadratowi prędkości i przy 30 km/h odstęp15 metrów to gruba przesada, a przy 200 km/h to 100 metrów to prawie jazda na zderzaku. Oczywiście na drogach szybkiego ruchu nie powinno się jechać szybciej niż 120, w takim wypadku 60m jest absolutnym mimimum, teraz potrafią jechać 3-4m za poprzedzającym. Z drugiej strony zmiana pasa zwykle odbywa się kosztem odległości, bo ładujesz się tuż za samochód i dopiero po zmianie pasa odpuszczasz i zwiększasz odległość.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane