• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego

mJ
25 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych. Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który zawiera m.in. przepisy o pierwszeństwie na przejściach dla pieszych. Istotnych zmian jest więcej.



Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt pojawił się w styczniu i miał zostać wdrożony w życie w lipcu, ale plany pokrzyżowała pandemia.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć, jest to priorytet polskiego rządu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi z pierwszeństwem, ale bez telefonów komórkowych



Czego zatem dotyczą zmiany? Po pierwsze, piesi będą mieć pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

W świetle obecnych przepisów kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinni zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na "pasach". Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Ten przepisy nie tyczy się tramwajów, ponieważ droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

50 km/h w obszarze zabudowanym już przez całą dobę



Zmiany tyczą się także ujednolicenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, niezależnie od pory dnia. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Projekt zakłada wprowadzenie "pięćdziesiątki" przez całą dobę.

Większe przerwy między autami



Koniec z jazdą na zderzaku. W projekcie zmian zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się pojazd. Czyli przy założeniu, że auto jedzie z prędkością 100 km/h - kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp do poprzedzającego samochodu (120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m).

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zanim to nastąpi, ustawę w pierwszej kolejności musi uchwalić sejm i podpisać prezydent.
mJ

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • ,,aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę

    Połowa prędkości 100 km/h to 50 km, a nie metrów. Brakuje w artykule przelicznika 1 km/h = 1 metr odległości.

    • 3 0

  • czyli pieszego z telefonem można przejechać? :)

    zrobią się z tego święte krowy i będzie coraz więcej epitafiów "Przecież miałem pierwszeństwo"

    • 2 3

  • A gdzie fizyka ? Zapraszam pod TIRY, najlepiej po deszczu. Prawo Was ochroni !!! Bełkot prawny

    • 4 5

  • Ustanów kontrowersyjne przepisy (1)

    I patrz jak piesi wpadają pod auta "bo mają pierwszeństwo" . Rozsądny nie wejdzie pod rozpędzone auto, ale tych nierozsądnych jest bardzo dużo niestety. I co ci co te przepisy ustanowili o tym nie wiedzą?

    Świat stoi do góry nogami i ma to teraz odzwierciedlenie również w tych przepisach.

    • 6 4

    • czyli cała europa sie myli?

      takie przepisy są już niemal wszedzie... i wszedzie mniej pieszych ginie niz w polsce.

      • 1 0

  • Ciekaw jestem jak jakikolwiek przepis, mógłby pomóc pieszemu w zderzeniu z pojazdem. (3)

    Bo mnie się wydaje, że w w momencie zderzenia, jedyne prawa jakie mają coś do powiedzenie, to prawa fizyki.

    • 19 3

    • (2)

      Może obarczenie winnego kosztami leczenia i rehabilitacji?

      • 3 1

      • Albo poniesiem kosztów pogrzebu... (1)

        bo przy zderzeniu pieszego z samochodem najczęściej tak to się kończy.
        Znowu rządzący, dziennikarze popełniają błąd i nie, nie chodzi nawet o wprowadzenie tego przepisu ale jego nazywanie i tłumaczenie: zwiększenie bezpieczeństwa pieszego. NIE, ten przepis w żaden sposób nie zwiększa bezpieczeństwa pieszego, tylko zwiększa jego prawa.
        Natomiast sam przepis nawet bym popierała, tylko, żeby nie był wtłoczony pieszym do głowy, że teraz są na pasach bezpieczni i mogą przechodzić jak i kiedy chcą. Żeby zwracać uwagę, że jednak czasami powinni zrezygnować z egzekwowania tego prawa właśnie dla własnego bezpieczeństwa. Żeby zdawali sobie sprawę, że jeżeli przejście jest tak położone, że kierowca nie widzi jak zbliżają się do przejścia, że wbiegając na przejście nie dają szansy kierowcy, że wchodząc przed ciężarówkę, autobus nawet wolno jadący popełniają samobójstwo, tak samo jak wchodząc tuż przed stojącą ciężarówkę i nie widząc kierowcy, bo on wówczas również nie widzi tego pieszego. Więc przepis nawet ok, przepuszczać pieszych na przejściach, ale pieszych "z głową".

        • 3 2

        • zwiekszy

          jak sie wbije kierowcom ze za potracenie pieszego na przejsciu ponoszą pełną odpowiedzialnośc i kończy sie to pierdlem. To zwiekszy. Czas skończyć poblazac kierowcom.

          • 2 0

  • (5)

    Co z pieszymi którzy nie mogą się zdecydować czy przechodzą czy tylko stoją przy pasach?

    • 22 9

    • Zwolnisz i (4)

      spokojnie obok nich przejedziesz uważając na to, czy nie zmienią zdania.

      • 7 8

      • (3)

        tylko że oni potrafią zmienić zdanie kiedy samochód już jest na pasach...

        • 10 1

        • (1)

          bez przesady.

          • 1 6

          • Tp wtedy kamera w aucie zalatwia sprawę

            • 0 0

        • To się zatrzymasz

          Jadąc 10-15km/h zrobisz to praktycznie w miejscu

          • 3 5

  • Tutaj elementarz odstępu, prędkości, jazdy na suwak. Powinni to pokazywać codziennie w tv (1)

    https://youtu.be/M4MUJp49Rag

    • 1 0

    • Ja mam suwa i nikogo nie wpuszczam

      • 0 0

  • Ok.

    ...jest ciemno, pada deszcz i nie ważne , że jestem ubrany na czarno....mnie się należy

    • 6 2

  • Teraz musi to przejsc przez sejm , senat ,znów sejm a potem sekretarz musi to podpisac

    potem publikacja i za 14 dni bedzie dopiero bedzie obowiazywało ,
    zakaz uzywania telafonów na przejsciu a co ze słuchawkami w uszach?
    a kiedy zwikszenie wysokosci mandatów dla rowerzystów za jazde na czerwonym?

    • 4 1

  • No i dobrze. Szkoda, że zapomnieli a aktualizacji (4)

    teryfikatora mandatów. 500 zł to śmiech na sali.

    • 40 15

    • mandat czy nieuchronnosc kary?

      Wiekszosc kierowcow stara sie jezdzic bezpiecznie i kulturalnie
      W/g mojej oceny to ponad 95o/o
      Pozostale mniej niz procent wymaga kontroli
      a niecaly 1 o/o eliminacji z ruchu drogowego

      fotoradary
      placi wlasciciel samochodu
      Zlikwidowac punkty karne a wprowadzic komputrowa rejestracje wykroczen
      Wlaciciel odpowiada lub wskazuje winnego.
      Kary. mandaty powinny rosnac logrytmicznie.

      Osoba prowadzaca z zakazem tracji pojazd, - ?

      odstep miedzy pojazdami to minimum 2 sekundy - patrz kodeksy USA/Canada

      Nigdy nie pisz ma pierszenstwo. musi udzielic pierszenstwa!!

      Pozdrawiam

      • 4 1

    • wystarczyło by dopisać 0 na końcu każdej pozycji i byłoby znacznie lepiej.

      • 1 1

    • Proporcjonalnie do zarobków (1)

      Wysokość mandatów należy dostosować do wysokości dochodu osoby winnej wykroczenia.
      Tak jest w krajach skandynawskich i to działa.

      • 7 6

      • Nie, tak jest w jednym kraju nordyckim, który akurat nie jest skandynawskim

        Ofierze akurat nie robi specjalnej różnicy, czy zostanie zabita przez kogoś ubogiego, czy zamożnego. Jak wszędzie ma być casus majątkowy, to mierzmy siłę głosu w wyborach wielkością strumienia podatków zapłaconych w trakcie poprzedniej kadencji.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane