• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maluch z Gdańska wyrusza do Monte Carlo

BamaM
26 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Rajd Monte Carlo Historique. Prestiżowa impreza motoryzacyjnych klasyków. Wśród nich nasz fiacik!



W najsłynniejszym na świecie Rajdzie Monte Carlo w wersji historycznej weźmie udział nasza ikona motoryzacji. Polski Fiat 126p przygotowany przez załogę do rajdu, to prawdziwy wehikuł czasu. W pieczołowicie odrestaurowanym Maluchu zasiądą Andrzej Lubiak i Jerzy Szymański.



Rajd Monte Carlo Historique, organizowany przez Automobile Club de Monaco, to marzenie wielu pasjonatów aut zabytkowych. W imprezie biorą udział najsławniejsze i najciekawsze samochody sportowe w historii motoryzacji, których obecność na starcie zatwierdza co roku specjalny komitet. W tym roku organizatorzy imprezy otrzymali ponad 300 zgłoszeń.

Jerzy Szymański (z lewej) i Andrzej Lubiak. Załoga gdańskiego Malucha, który powalczy w Monte Carlo. Jerzy Szymański (z lewej) i Andrzej Lubiak. Załoga gdańskiego Malucha, który powalczy w Monte Carlo.
Z numerem 275 na starcie tegorocznego rajdu stanie "nasz" Fiat 126p. Rajdowa wersja Malucha wygląda dziś tak, jak żywcem przeniesiona z lat 70. ubiegłego wieku. - Odbudowa naszego pojazdu trwała cztery lata - opowiada Andrzej Lubiak, który w rajdzie zasiądzie za kierownicą fiacika. - Wykorzystaliśmy praktycznie same oryginalne elementy z tamtych lat, nawet najmniejsze śrubki pochodzą od oryginalnych producentów części z epoki.

Andrzej Lubiak zna Maluchy jak nikt w tym kraju. Z pochodzenia gdynianin, z wykształcenia ekonomista, swoją karierę rajdową rozpoczynał jeżdżąc Syreną. Potem był Trabant, Fiat 126p i rajdowa Toyota. Lubiak był najdłużej jeżdżącym kierowcą fabrycznego teamu FSM. Sześć razy zdobywał tytuł Mistrza Polski, przez dziewięć lat partnerował mu Maciej Wisławski. Jest też współzałożycielem firmy Carter, gdańskiego przedstawiciela Toyoty.

Malucha odbudowano z samych oryginalnych części. To prawdziwy powrót do motoryzacji z lat 70. XX wieku Malucha odbudowano z samych oryginalnych części. To prawdziwy powrót do motoryzacji z lat 70. XX wieku
W rajdzie Monte Carlo Historique biorą udział samochody produkowane do 1980 roku. Zgodnie z tradycją imprezy załogi najpierw uczestniczą w zlocie gwiaździstym, który ruszy z pięciu miast: Glasgow, Kopenhagi, Turynu, Barcelony i francuskiego Reims. Po przejechaniu od 788 do 2263 kilometrów, 31 stycznia rozpocznie się prolog z Saint-Jean-la-Rivière do Levens. Do 4 lutego na uczestników rajdu czeka łącznie czternaście prób sportowych.

W tegorocznym rajdzie polskie załogi to - oprócz Fiata 126p - trzy Fiaty 125p, Zastava, Datsun oraz Fiat x1.

BamaM

Miejsca

Opinie (66) 4 zablokowane

  • Samochód sportowy :) (4)

    Faktycznie... Sylwetka sportowa, coupe... Dopóki nie trzeba podjechać pod wzniesienie to i faktycznie może ścigać się z niektórymi pojazdami :)

    • 4 8

    • (3)

      zimą w górach po śniegu jedzie lepiej niż niejeden mercedes czy bmw

      • 9 4

      • (2)

        Tak, oczywiście.
        W ogóle to super szybki samochód.
        Zwykły szrot, dobry może w latach 50/60 i to jako ekonomiczny samochód.

        • 1 6

        • jaki ekonomiczny ? z pojemnością 600 albo 650 spalanie 6-7 litrów/ 100 (1)

          i to ma być ekonomiczny, pusty śmiech ogarnia

          • 2 4

          • w dodatku głośny

            można po jakimś czasie trochę ogłuchnąć

            • 0 0

  • Fiat 126 (3)

    Idealny samochód łatwo naprawić tanie części lepszego miejskiego samochodu niema szkoda ze przestali produkować nawet w 21 byłby popularny w pl dużo osób by chciało kupić nowke ze salonu z ok 13000 tys lepiej miec samochód fabrycznie nowy niż jakieś gl... Sprowadzone z Niemiec i te ze narzekają ze to awaryjne auto wszystko wlasna reka można naprawić w własnym garażu prosta konstrukcja to jest to ! Idealny samochód dla studentów emerytów i dla osób mieszkających w mieście. Jestem za odnowienie produkcji fiata 126P bo polskie to dobre

    • 1 3

    • (1)

      Dobrze się czujesz?
      Co tam maluch w tym smutnym i biednym kraju1
      Może wróćmy do koni i powozów... tylko owsa i wody potrzeba.

      • 2 1

      • Wolny kraj

        Akurat ktos co zarabia 1500 wyda 40000 żeby kupić salonowy samochód po prostu nie stać i każdy powinien miec szanse kupić fabryczny nowy samochód myśle ze wieciej nowych maluchów by sie sprzedało niż nowych BMW czy audi razem w ciagu roku po prostu taki kraj takie zarobki nie każdy chce miec fure żeby sie lansowac po prostu miec właśne 4 koła posłużą miedzy A-B PL to jeszcze kraj co sie rozwija i potrzebny jest tani prosty samochod!!

        • 0 1

    • mhmm sadze ze japonski kamikaze podczas wojny mial wieksze szanse przezycia niz kierowca tego naszego cudu techniki przy 50-60km/h.

      • 3 0

  • Sławek

    Ciekaw jestem ile ludzi pracowało aby tak przygotować auto do rajdu a ilu z nich nie otrzymało zapłaty za swoją prace i trud włożony, jak chcecie chodzić w sandałach w zimę to możecie przybić piątkę tym co tak pięknie się afiszują

    • 1 1

  • Powodzenia Panie Andrzeju. (3)

    • 6 3

    • (2)

      szkodza ze pana zbyszka nie zabrał ze sobą

      • 1 2

      • (1)

        Zbyszka, jak Zbyszka..
        Roberta U. mogli ze soba zabrac :)

        Widzialem dzisiaj przed 10:00 lawete z Maluchem na A1 w strone Lodzi.
        Pewnie wlasnie pojechali do M-C.
        Powodzenia!

        • 1 1

        • Dobrze, że wzięli lawetę - przyda się.

          • 2 0

  • Fiat X1? (2)

    Chyba zabrakło czegoś w nazwie...

    • 2 1

    • (1)

      Był taki Fiat.

      • 1 0

      • Mógłbym prosić o jakieś informacje o nim. Mi wydaje się, że chodzi o Fiata X1/9 i nawet taki jest na liście startowej z polską załogą.

        • 0 0

  • gaznik (1)

    W 2008 roku jadac gdzieś we francji na rajdzie monte carlo patrze stoi ten maluch na poboczu,co jest? auto cos słabo jedzie patrze luzny gaznik wiadomo od drgań dokrecilismy go i dzida dalej ,pozdro dla załogi malucha

    • 2 2

    • To kolejny dowód na to, że to zwykły szrot.
      Ciekawe czy porsche 911 miało takie przypadłości? dodam, że zaprezentowana na początku lat 60-tych.

      • 1 2

  • Maluch (3)

    Do portalu: proszę o podjęcie interwencji kierowca zaparkował na kopercie dla niepełnosprawnych widać to na zdjęciu. Proszę to zgłosić do SM.

    • 15 13

    • To jest

      Teren prywatny przylegający do salonu samochodowego. Więc możesz sobie zgłaszać :)

      • 2 2

    • (1)

      Idź już spać bo rano musisz wcześnie wstać.

      • 6 1

      • eh

        Dobrze gada, nabijając się z artykułów autorstwa "parkingowych detektywów" na trojmiasto.pl.

        • 3 0

  • Gratuluję takiej pasji, super, powodzenia. (2)

    Szacunek dla takich ludzi.

    • 16 3

    • trudno mieć szacunek do głupoty (1)

      • 1 4

      • Jakiej glupoty? Kazdy prawdziwy milosnik motoryzacji gdyby mial tylko mozliwosc uczestniczenia w historycznym Monte Carlo nawet Fiatem 126p nie wahalby sie nawet 5 sekund. Stateczni panowie dwaj postanowili zrealizowac swoje marzenie i wystartowac autem z czasow swojej mlodosci. A wy gimbusy to co najwyzej macie marzenie wyciagnac troche wiecej kasy od starych i posiedziec w kolejnej galerii handlowej.

        • 7 1

  • (4)

    Mój rekord tym sprzętem to 130/godz.Wyczyn ten miał miejsce ok.20 lat temu na obwodnicy z górki między Gdynia , a GD-Osowa .Proszę to odnotować .

    • 6 3

    • Maluszek 1977r. (2)

      Mój Maluszek 600-tka z włoskim silnikiem 1977r. jechał tyle co na liczniku - 130km/h i palił przy tym 4,6 l /100km. Niestety jak każdy FIAT był BARDZO AWARYJNY.

      • 3 3

      • (1)

        Pewnie
        Przy 130 km/h 4,6l... napisz od razu 3,5.
        Zwykłe padło, które przy 100km/h się rozpadało, a o komforcie nawet niema co mówić.

        • 2 3

        • Co ty wiesz buraku nie

          • 1 3

    • 130, ale sekund to twój inny rekord.

      • 0 3

  • Czesi się chwalą swoją nową Skodą Superb, Rumuni chwalą się nowymi Daciami... (6)

    A my dalej wiecznie podjarani Maluchem, Polonezem i dużym fiatem... Inni budują nowe, a u nas laurki dla starych złomów, których jedyną "kultowością" było tylko to, że nie było nic innego, poza innymi złomami z NRD, albo Związku Sowieckiego. A jak ktoś mógł mieć plastikowego Trabanta, czy Wartburga to i tak wolał go od takiego Malucha... Super!

    Ale kto to dziś pamięta? Ludzie, którzy to przeżyli nie korzystają w większości z internetu, a takimi złomkami podniecają się ludzi, co nic nie pamiętają... Te auta wcale nie były kultowe, tylko awaryjne i przestarzałe...

    • 15 17

    • Czesi????? Rumuni???? A to dobre.... (2)

      Czesi produkowali gorszy złom od naszego! Jeszcze silniki w Feliciach 1.3 pamiętają konstrukcyjnie lata 60-te, a teraz to nic Czeskiego, a po prostu tańszy VW, Dacia od początku istnienia produkuje nic innego jak 'Renówki' pod swoim szyldem, począwszy od Dacii 1100 bazującej na Renault bodajże '8', do dzis upychając technologię żabojadów do swoich paskudnych pudełek wykończonych na poziomie wspomnianego powyżej 'malucha'! Poza tym jest tu mowa o autach historycznych - mamy taką historię motoryzacji jaką mamy - nic z tym nie zrobimy - trzeba się cieszyć, że są pasjonaci, którzy dbają, by wśród pseudo-prestiżowych Passatów, BMW serii jakiejśtam, czy Audi, można było spotkać coś, co na prawdę cieszy oko wśród tych szaro-czarno-srebrnych, nudnych jak 'm jak miłość' nowych aut....
      pozdrawiam.

      • 5 6

      • (1)

        Popatrz co Czesi robili już przed wojną - skoda, tatra...
        Jak widać dla nas nawet tańszy VW i podrabiana renówka jest nieosiągalna.
        I ciągle się brendzlujemy nad tymi szrotami z komuny, które nawet nie wszystkie są naszego pomysłu...
        Ok, dobrze zachować pamięć o nich, ale nie gloryfikujmy ich, w chwili produkcji były już szrotem, a Polska nigdy nie wyprodukowała samochody,który byłby znaczący w motoryzacji - w jakimkolwiek pozytywnym aspekcie: innowacyjność, osiągi, wygląd, legenda, trwałość, no cokolwiek...

        • 7 1

        • Ok....

          Oczywiście, jest to u nas nieosiągalne, ale to już kwestia polityki w jaką poszliśmy, a nie myśli technicznej - a o to mi chodzi - Skoda teraz nie jest technicznie Czeska, jak i Dacia Rumuńska - Co do Tatry - ok, była choćby T603, ale na tym, ew. na 613 tak na dobrą sprawę skończyła się ich 'kariera' z autami osobowymi.
          tu nie chodzi o ich gloryfikacje - wszyscy co są w temacie, mają zapewne zbliżone zdanie do Twojego - wiadomo jak Polonez "Borewicz" gdy zadebiutował w 1978 roku miał się choćby do Mercedesa W123, który wtedy jeździł radośnie już 3 lata po drogach zachodnich sąsiadów....
          Tu chodzi o pasję, o to, że ktoś właśnie tym 'szrotem z peerelu' rzuca się na taką wyprawę....
          Sam byłem na Złombolu w 2012 roku, w Olimpii w Grecji.... Pojechaliśmy Polonezem.... Auto nie zawiodło ani razu - a przygoda nie do opisania... :)
          Ja osobiście wspieram takie akcje i życzę naszej ekipie powodzenia i ukończenia rajdu.
          Pozdrawiam

          • 6 1

    • Prawda.
      To były zwykłe szroty i konieczność.
      Zwykła tandeta.
      Każda dłuższa podróż (100-200km) wymagała weekendu w garażu przed i po.
      40 milionowy naród w dziedzinie motoryzacji osiągnął to co widać...
      Żałosne
      I te legendy o syrenie sport,która podobno gdzieś była, ktoś ją widział... też tandeta, "plastikowy" odlew nadwozia przykrywający przedpotopową mechanikę np. silnik od motopompy...
      Popatrzcie na Jaguara E-type 1962 rok! bez komentarza...

      • 10 4

    • Podziękujmy "solidarności" która nie zgodziła się na przejęcie naszej fabryki przez VW, więc VW zainwestował w Skodę.

      • 14 1

    • W sumie racja;p Moi rodzice mieli malucha, ale jak na ulicy widziałem Audi 80, albo pierwszego Golfa, czy nawet Fiata Pandę to brała mnie zazdrość, że my jedziemy takim dziadostwem :-)

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane