• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Manualna czy automat: dla kogo ta skrzynia?

Marcin Tymiński
2 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:50 (2 grudnia 2007)
Automatyczne skrzynie biegów to obecnie jedne z najbardziej wyrafinowanych elementów w samochodach, zwłaszcza segmentu premium. Automatyczne skrzynie biegów to obecnie jedne z najbardziej wyrafinowanych elementów w samochodach, zwłaszcza segmentu premium.
Ręczna czy automatyczna - która skrzynia biegów jest lepsza? Która sprawia większą frajdę, z którą samochód prowadzi się lepiej, dynamiczniej, bezpieczniej? Taka dyskusja trwa "od zawsze" wśród miłośników motoryzacji.

Koncerny motoryzacyjne skupiają się tymczasem na produkcji coraz bardziej wyrafinowanych "automatów" i za swoje wynalazki każą sobie naprawdę słono płacić.

Smart Fortwo z automatem umożliwiającym sekwencyjną zmianę biegów Smart Fortwo z automatem umożliwiającym sekwencyjną zmianę biegów
Na początek stereotypy. W dość powszechnej u nas opinii samochody z automatyczną skrzynią biegów stworzono dla:

- Amerykanów (przeciętny mieszkaniec USA ucieknie, gdy zobaczy manualną skrzynię biegów )
- kobiet (wiadomo, że jeżdżą gorzej)
- tych co mają kłopoty z jazdą (m.in. patrz punkt 2)
- leniuchów
- snobów.

Rzeczywiście jazda "automatem" jest o wiele prostsza. Sprzęgła nie ma. Wystarczy zapamiętać tylko oznaczenia przy dźwigni pomiędzy siedzeniami: P - parking, R- wsteczny, N- luz, D- jazda i ewentualnie inne oznaczenia oznaczające poszczególne programy jazdy (zimowy, sportowy itd.).

Lewa noga zawsze odpoczywa, auto nigdy nie zgaśnie. W korku nie trzeba co chwilę gmerać przy skrzyni biegów, tak naprawdę można zapomnieć, że coś takiego w ogóle istnieje. Prawda, że proste i wygodne? Istnieje całkiem spora grupa kierowców, którzy po spróbowaniu jazdy z automatem, nigdy więcej nie chcieli jeździć samochodami ze skrzyniami manualnymi.

Sekwencyjną zmianę biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Na zdjęciu Citroen C4 Picasso Sekwencyjną zmianę biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Na zdjęciu Citroen C4 Picasso
Ta wygoda jednak zawsze trochę kosztuje. Obok niebezpieczeństwa zaliczenia do jednej ze stereotypowych grup użytkowników "automatów", o skrzyniach tych mówi się, że:

- zwiększają zużycie paliwa (nawet o 15 proc.)
- pogarszają osiągi pojazdu
- trudno nimi dynamicznie ruszać (np. spod świateł)
- są bardziej podatne na awarie, nawet przy prawidłowej eksploatacji
- o wiele trudniej się je naprawia.

Do niezaprzeczalnych utrudnień przy posiadaniu automatu należy również (ze względów konstrukcyjnych) niemożność holowania samochodu przy wyłączonym silniku. W większości skrzyń biegów zwłaszcza starszego typu daje się też odczuć szarpanie przy zmianie biegów, czy wyraźne opóźnienie w zmianie biegów przy wyprzedzaniu (naciskamy mocno gaz, wyprzedzamy i przez chwilę włosy stają nam dęba na głowie, zanim automat zmieni bieg na niższy i auto wyrwie do przodu).

Producenci większości aut umożliwiają w skrzyniach automatycznych sekwencyjną zmianę biegów za pomocą samej dźwigni lub łopatek przy kierownicy (biegi w nich zmieniamy kolejno bez możliwości ich omijania). Popularnie system ten nazywa się Tiptronic, choć jest nazwą handlową zastrzeżoną dla Porsche, która udzieliła na niego licencji Volkswagenowi i Audi. System ten pod różnymi nazwami znajdziemy u większości producentów.

Automatyczna skrzynia biegów w Porsche Cayenne S Automatyczna skrzynia biegów w Porsche Cayenne S
Nowe technologie, np. DSG Volkswagena czy sekwencyjna możliwość zmiany biegów, nie wyeliminowały jednak wszystkich bolączek związanych z automatami. Te niestety kończą się dopiero przy autach segmentu premium, czyli tam, gdzie kończą się również możliwości finansowe większości kierowców. Jazda Porsche, Mercedesem z siedmiobiegową skrzynią 7G-Tronic, czy pierwszym na świecie ośmiobiegowym Lexusem LS pokazuje technologiczne zaawansowanie i wyrafinowanie na razie nieosiągalne w zwyczajnych pojazdach - praktycznie niewyczuwalne zmiany biegów, płynne przyspieszenia i potężne osiągi.

Ci, którzy do jazdy samochodem nie podchodzą w sposób ideologiczny, powiadają, że wybór skrzyni biegów to tak naprawdę kwestia gustu, a o tych podobno się nie dyskutuje. Jednak czy zawsze?

Opinie (39) 1 zablokowana

  • a co sie dzieje przy holowaniu?

    i jak zepsuty samochod sciagnac pod blok? tylko laweta? slabo.

    • 1 0

  • manual przyjemnośc jazdy !

    w nicym mi nie przeszkadza ruch tą gałką :)

    • 0 0

  • Więc

    Dla tych co lubią jezdzić - Automat
    Dla tych co lubią prowadzić - Manual

    • 1 4

  • Holowanie automatu

    Nie można holować automatu:,jeżeli pracuje silnik napędzana jest pompa olejowa skrzyni.Praca pompy olejowej bez oleju spowoduje jej zniszMweczenie

    • 3 0

  • Za i przeciw

    Pozwolę sobie wyrazić swoją opinię o automacie i manualu.
    Od blisko roku użytkuję auto z ASB i nigdy w życiu nie wrócę już do manuala. Może dlatego, że cenię sobie wygodę i nie potrzebuję już auta, którym możnaby poszaleć, chociaż czasami widzę dziwną minę posiadaczy niby-sportowych aut z toną spojlerów na sobie kiedy "bujam" ich na światłach. Niestety mój silnik ma ponad 350KM, a to okrutnie boli zwłaszcza na stacji benzynowej: i tu zaczynają się wady. Znajomi mają taki sam model, ale na manualu i rzeczywiście spalanie jest niższe o około 10%. Być może wpływ na to ma styl jazdy i jak ktoś pisał ilość świateł po drodze. Awaria ASB? Przeżyłem to i baaardzo bolało to mój portfel. Podsumowując: ASB to nadzwyczajna wygoda i komfort i jednocześnie wymagana szczególna dbałość o nią. Do szybkiej jazdy polecałbym jednak manual, chyba że ktoś ma najnowsze generacje ASB i tam już nie ma różnicy pomiędzy osiągami manuala.

    • 0 0

  • ASB

    A JA MAM ASB I 115KM POD MASKĄ 2,5 TONOWEGO KOMBIAKA ALE PO PRZEŁĄCZENIU NA JAZDE SPORTOWĄ ZUPEŁNIE WYSTARCZY ZEBY GAMONIĄ W GOLFAH SZCZENY OPADAŁY JAK WĄCHAJĄ CZMURKE SPALIN I NIGDY WIĘCEJ MANUALA JAK SIĘ O FURKE DBA TO CHODZI JAK TA LALA

    • 0 0

  • Do Pani S

    Na temat tego, czy kobiety są dobrymi kierowcami.
    Jak to mówią: jeden obraz jest wart tysiąca słów.

    http://www.humorpage.pl/obrazki2/inne/i4.jpg

    • 0 0

  • kpina

    Wiecie co?
    Mnie leczy, jak ludzie wypowiadaja sie na temat innych kierowcow, ze jezdza zle, do bani (cenzura). A sami maja prawko od 4,15 lat. itd.

    A juz najbardziej mnie leczy, jak ocenia kierowce ktos, kto w ogole nie potrafi jezdzic (lub nie ma prawka) :>

    "Dobry kierowca" - to mozna powiedziec o kims, kto zmarl z przyczyn naturalnych nie kasujac przy tym samochodu :D.

    Reszta to sredni kierowcy :]

    EOS.

    • 0 0

  • AUTOMAT - MITY

    Autor zapomniał, że DSG przełącza szybciej biegi niż manual, do tego większość skrzyń auto. pozwala na holowanie do 50 km, nie przekraczając 50 km/h. Zresztą co za problem wziąć lawetę?

    • 0 0

  • to tylko część prawdy

    Nowoczesne automaty, mając coraz doskonalsze sterowniki elektroniczne, potrafią zapewnić dokładnie taką samą, a czasami lepszą dynamikę niż skrzynię manualne, a co najważniejsze - pozwalają oszczędzać paliwo. Większa ilość przełożen (7 u Mercedesa i aż 8 w nowych Lexusach LS) pozwala tak dobierać przełożenia, że nawet wytrawny kierowca nie byłby w stanie zrobić tego tak dokładnie.
    Co do skrzyni DSG - jest to jedna z najlepszych skrzyń 6-cio stopniowych na świecie (pierwsza skrzynia dwusprzęgłowa), z którą auta przyspieszają lepiej i spalają mniej paliwa niż z manualną. Dodowem mogą być niezależne testy, zresztą - polecam jazdę próbną jakimkolwiek VW albo nawet Skodą - zobaczycie wyraźną różnicę.
    Co do przyszłości - oczywiście najbardziej hardcorowe auta będą nadal mieć jako bazę skrzynie manualne, chociaż i to niekoniecznie. Skrzynia w wersjach "M" BMW jest skrzynią zrobotyzowaną, w Porsche oraz sportowych modelach Mercedesa, Audi (moce ponad 400KM) także standardem są już skrzynie zautomatyzowane, z wieloma trybami pracy.
    Nawet w nowym Lancerze Evo X, oprócz tradycyjnego manuala dostępny jest dwysprzęgłowy automat.
    Cóż...takie życie. Ilość czasy, którą przeciętny człowiek spędza w korkach, potrzeba coraz większego komfortu, bez utraty kontroli nad autem, stwarza coraz większy popyt i wymusza na koncernach tworzenie coraz lepszych automatów, z korzyścią dla kierowców oczywiście.
    Ja osobiście następne auto kupię z automatem...Warto!
    Pozdrawiam!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane