• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miernik lakieru, szwagier i ruszamy na łowy nowego auta

mJ
14 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (90)
Wielu kupujących na oględziny auta nie rusza bez miernika lakieru. I słusznie. Wielu kupujących na oględziny auta nie rusza bez miernika lakieru. I słusznie.

Sprzedaż 20-letniego samochodu w naszym kraju to gotowy scenariusz na film. I to komedię. To, jak zachowują się niektórzy potencjalni nabywcy... bywa wręcz zabawne. Niekiedy zdumiewające.



Czy podczas zakupu auta sprawdzasz miernikiem lakieru jego grubość?

Kupując samochód, nikt nie chce naciąć się na minę czy też skarbonkę bez dna. To jasne. Nieistotne, czy to auto 3-letnie czy też pełnoletnie. Pojazd ma być sprawny, najlepiej bez dodatkowego wkładu finansowego, gotowy do jazdy od zaraz. Oczywiście z tym różnie bywa, bo nieuczciwych sprzedawców w Polsce nie brakuje. Ja jednak w tym artykule skupiam się na tej drugiej stronie transakcji, czyli kupujących.

W wielu przypadkach model wspomnianego na wstępie "potencjalnego nabywcy" idealnie obrazuje poniższy mem.


Kredyt na 30 lat? Bardzo proszę, biorę



Jakie to prawdziwe. Załóżmy, że naszym bohaterem jest przeciętny Kowalski, który otrzymując zdolność kredytową, bez większego namysłu i przede wszystkim konsultacji z biegłymi w temacie kredytów czym prędzej leci do banku podpisać podsuniętą mu pod nos umowę, a tym samym "uwiązać" się kredytem na 30 lat. Carpe diem. Nie mając tak naprawdę zielonego pojęcia, co się wydarzy, gdy np. nadejdzie kryzys z galopującą inflacją. Czego boleśnie doświadczają dziś wszyscy kredytobiorcy.

"Dziś 2-letnie auto kosztuje niemal tyle, co nowe"

20-letnie auto? Najpierw ekspertyza



Dla porównania ten sam Kowalski, umawiając się na oględziny 20-letniego auta, które prawdopodobnie w swoim życiu miało niejednego właściciela i zaliczyło prawdopodobnie wiele "parkingówek", najpierw sumiennie się przygotowuje do... ekspertyzy. To w końcu nie są przelewki. I jednak trochę to rozumiem, bo przecież, jakby nie było, szansa na "wtopienie" przy pełnoletnim aucie jest raczej większa niż w stosunkowo świeżych samochodach. A przynajmniej tak się wydaje.

Sztab ekspertów. Szwagier na czele



Potencjalny nabywca w pierwszej kolejności zwołuje sztab ekspertów na czele z wszechwiedzącym szwagrem. To z reguły on ma decydujący głos w sprawie. Szwagier wie wszystko. Szwagier to zazwyczaj także mechanik (a przynajmniej tak mu się wydaje), negocjator, no i oczywiście prawa ręka potencjalnego nabywcy.

Czasami na oględzinach obecna jest też trzecia osoba - to już prawdziwy mechanik. Zazwyczaj domorosły, z wieloletnim doświadczeniem. Jego zdanie jest istotne, ale nie aż tak ważne jak opinia szwagra.

Handlarze aut oszukują coraz mniej? Handlarze aut oszukują coraz mniej?

Miernik lakieru oznacza koniec żartów



Ekipa jest. Pora skompletować ekwipunek. Oczywiście podstawą jest miernik lakieru - bez niego ani rusz. Mocniejsi gracze wyposażeni są dodatkowo w komputer diagnostyczny.

Eksperci rozpoczynają oględziny. Atmosfera jest raczej gęsta. Bez ceregieli. Sztab ekspertów wykonuje siedemnaste okrążenie dookoła auta. Po kolei "kopią w oponkę" i sprawdzają wszystko, co sprawdzić można. A lista jest długa...

Czy przypadkiem 20-letni samochód nie miał w swojej historii "obcierek", czy wszystkie szyby są oryginalne, czy nie ma ognisk korozji, czy na wszystkich elementach zgadza się odcień lakieru, czy wszystkie śrubki-śrubeczki są oryginalne, czy nie ma "masła" pod korkiem oleju, czy w aucie były palone papierosy, czy nie ma żadnych wycieków, czy kierownica przypadkiem nie jest wytarta nieco mocniej niż w 20-letnim aucie, no i w końcu, czy wszędzie zgadzają się mikrony (chodzi o grubość lakieru).

Koloryzowane.

I bardzo dobrze, że nabywca chce kupić auto w jak najlepszym stanie. Bierzmy jednak poprawkę na fakt, że cały czas mowa o oględzinach egzemplarzy wyprodukowanych w okolicach 2002 roku. Te samochody po prostu mogą być już - jakby to delikatnie ująć - zmęczone.

Gdy auto zdaniem ekspertów przejdzie pierwszy etap rekrutacji, ten drugi odbywa się na kanale. Ewentualnie, jeśli kanału w okolicy nie ma, szwagier i mechanik "nurkują" pod auto.

Panie, Niemiec płakał, jak sprzedawał Panie, Niemiec płakał, jak sprzedawał

Przebieg - byle poniżej 200 tys. km



Oczywiście istotnym kryterium podczas zakupu auta jest jego przebieg. Mam wrażenie, że wielu potencjalnych nabywców lubi być po prostu oszukiwanych. Nieważne, że samochód śmiga po drogach już od 20 lat, ale przebieg musi się zgadzać. Czyli mieć poniżej 200 tys. km. "Inny jest nie do zaakceptowania". To taka bezpieczna dla wewnętrznego spokoju kupującego granica.

Trzeba być niepoprawnym optymistą, żeby uwierzyć, że samochód, który ma 20 lat, przejechał poniżej 200 tys. km. Albo szczęściarzem, bo pewnie takie egzemplarze też istnieją. Nie łudźmy się jednak. Normalnie użytkowane auta w takim wieku powinny mieć na liczniku co najmniej 300-350 tys. km.



"Panie, tyle to nie"



Gdy sztab ekspertów - oczywiście na osobności, jak przy tajnych naradach - zgodnie powie "ja bym brał", to pozostaje jeszcze smaczek w postaci negocjacji. Finalna cena podana została w ogłoszeniu, ale wiadomo, że targować się po prostu trzeba. Jakoś tak się utarło. Kiedy cena wynosi, dajmy na to 10490 zł, no to chyba każdy wie, po co to 490 zł w cenie się znalazło.

Przy 20-letnim aucie zazwyczaj burzliwe negocjacje rozgrywają się o 100, a niekiedy nawet o 50 zł. I wtedy słyszymy klasyczne "panie, tyle to nie" albo "zejdź pan na dobry obiadek", albo "dorzuć pan na paliwko do domu". I tak to się kręci.

To trochę zrozumiałe



Oczywiście ten artykuł należy potraktować z pewnym dystansem. Tekst nie ma na celu wyśmiania osób, które kupują starsze samochody. Absolutnie nie. Trzeba jedynie zdać sobie sprawę, że 20-letnie auto zapewne będzie miało wiele skaz i wad. To całkowicie normalne, nie wymagajmy cudów. Trzeba je po prostu zaakceptować albo szukać dalej. Sprawdzajmy, weryfikujmy, ale nie spodziewajmy się "igły" w tak leciwych samochodach. A mam wrażenie, że jest wielu potencjalnych nabywców, którzy własnie takiego stanu wymagają.
mJ

Opinie (90) 9 zablokowanych

  • Po co porównanie do brania kredytu? (1)

    Co za i**otyzm. Przecież nikt nie bierze w taki sposób kredytu. Może z 20-15 lat temu tak, teraz są inne czasy

    • 4 0

    • Zdziwiłbyś się :) masa ludzi pobrała kredyty na świetnych warunkach w pandemii pod sam korek, a teraz placz

      • 1 0

  • (1)

    Miernikiem bardzo łatwo sprawdzić czy coś było bite czy nie. Jak bite bez naruszenia elementów wzmacniających można myśleć nad zakupem.

    • 3 1

    • Miernikiem bardzo łatwo sprawdzić

      Hahaha... wszystko jeszcze przed tobą widzę :D

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Akurat w tym kraju miernik to podstawa (8)

    Nawet przy nowych autach potrafią być szkody lakiernicze. A w tym kraju potrafili takie cuda blacharskie robić przy sprowadzanym szrocie z zachodu, o jakich się producentom nie śniło..

    • 60 8

    • (2)

      To ,że nowe samochody często mają malowane karoserie u dealera (parkingówki itp.) jest akurat częste. Ale odbierając nówkę z salonu nikt nie sprawdza jej miernikiem, zwłaszcza, że odbierasz już zapłacony i zarejestrowany samochód.

      • 9 2

      • Ja sprawdzałem :)

        Gdyby miał coś z lakierem to oczywiscie auto i tak bym kupił ale poprosiłbym o jakąś zniżkę albo np. hak w gratisie w zamian, że biorę lakierowane auto.

        • 1 0

      • Dokładnie. Ja się o tym dowiedziałem jak sprzedawałem swój kupiony w salonie samochód, od kupującego wyposażonego w miernik lakieru. Oczywiście nie miałem nigdy nawet obcierki.

        • 2 0

    • I co ci da miernik

      Jak będzie szkoda. Ktoś założy używana część. Ściągnie lakier do zera i nałoży nowy. I poznasz ze była szkoda nawet. Inna sprawa że każde auto miała jakaś przygodę. A Polacy kupują 15-20 letnie auto. A oglądają i chca aby bulo jak nowe

      • 3 2

    • A jak sprawdzisz czy lakier oryginalny czy nowy bez podkładu ? Gdy grubość taka sama ? (3)

      • 4 7

      • Bierzesz pomiar z dachu (2)

        W każdym odcinku Motodziennika pan Jacek B. sprawdza samochody używane, i zawsze zaczyna pomiar od sprawdzenia z dachu. Człowiek ma spore doświadczenie w tej materii, więc mu wierzę.

        • 13 1

        • uwierz że są lakiernicy którzy ogarną to w ramach tolerancji zbliżonych do fabrycznych (1)

          • 4 9

          • Pewnie, ale nie na tanim aucie bo to się nie opłaca. To że coś było bite nie znaczy, że jest źle zrobione i nie nadaje się do jazdy.

            • 9 0

  • Samochód można zrobić pod miernik, więc amator z takim urządzeniem przepłaci za bezwypadkowy

    Mówię to jako osoba znająca temat z drugiej strony.

    • 1 0

  • co ten artykuł miał na celu? co wnosi? każdy chce kupić jak najlepiej. czy autor jak cos kupuje to nie zwraca uwagi na kupowaną rzecz? o nic nie pyta, nie ogląda? jak tak to lekko dziwne i powinien napisac artykuł o sobie.

    • 2 0

  • Ja kupiłem 3 lata temu z salonu

    Już wymienili skrzynię biegów, sprzęgło a za drugim razem też jakieś drogie elementy, na szczęście jeszcze na gwarancji.
    Takie są właśnie te nowe auta.

    • 8 0

  • Zapomnieliście dodac że całe towarzystwo ma rumiane twarze ... (3)

    A kupiec ma turecki sweter ,mokasyny z frędzlami , pod pachą saszetę . Obiektem analizy i kupna jest 20 letni pastuch na gnojówkę lub nie młodsze kAudi w tedejiku .

    • 10 10

    • (1)

      Znamy ten kawał. Znamy. Zazwyczaj opowiada go właściciel francuza z pakietami "laweta 24h".

      • 7 5

      • Francuza to ty masz w tym audi A4 tedeji

        pod maską. A konkretnie rozrusznik Valeo made in France. Kumpela zmieniła hondę civic na A4 i naprawialiśmy.

        • 3 0

    • Mokasyny z frędzlami? - zapewne by chcieli ale nie każdego na nie stać!

      • 2 0

  • Wszystko rozumiem ale

    Certolić sie z kupnem używanego auta do miasta to nie kumam.Mozna się zaglebiac jesli to jest wyzszy segment (stary ale wyzszy) czyli wieksze ryzyko przy usterkach bo są droższe w naprawie np jakas s klasa albo cayenne używane itp.Ale załóżmy focus,megane,golf itp to naprawdę proste i tanie w naprawie samochody.Sprawdzić podwozie,zbić z ceny ile się da i do przodu.To nie jest fizyka kwantowa.Wybór części jest ogromny a ceny części są niskie.Co zrobimy dla siebie to już nasze.

    • 4 1

  • Ja, swój samochód sprzedawałem prawie rok ( nie będę pisał marki , bo zaraz się zacznie) dodam tylko że" płakał jak sprzedawał", samochód kupiony od dilera serwisowany w autoryzowanej stacji, czyli historia na talerzu .
    Cena nie była wygórowana , ale w górnych granicach. Nie spieszyłem się bo miałem drugie auto. Klient zadzwonił ,że jest zainteresowany umówiliśmy się na spotkanie, pomierzył grubość lakieru , sprawdził w środku i mówi że jak nowy.
    Opuściłem 50 zł. dla zasady, poszedł za 24 950 zł.

    • 3 1

  • Dobrze napisane ale za krótko sredni wiek 80% aut w trójmiescie to15 lat i wiecej Ale kazde auto tylko w niedziele do koscioła (1)

    To jak teks tylko w Polsce dla Polaków wymyślony ze Niemiec płakał jak sprzedawał :) Mileismy juz cała gale kabaretową opisujacą jak oszukuje sie w Polsce na uzywanych autach a z tego ponad połowa sprowadzana z zachodu albo obecnie i z prawą kierownica legalnie!!
    Polsce bardzo łatwo kupic złom i to na dodatek bardzo drogo bo odpowiedzialność unas jest bardzo mała za takie oszustwa!
    Dlatego mielismy najwiecej autochandli w europie zakladanych przez zwykła patologie co sie dorabiała na tym bezkarnie.
    Zawsze bardzo oplacało sie jechac zagranice kupowac złoma powyzej 10lat a teraz oplaca sie jeszcze bardziej bo szroty podrozały dzieki wymówce o inflacji i pandemi.
    Polska jest najwiekszym importerem szrotów w całej europie to juz samo osobie mówi .

    • 6 1

    • Zaraz dowalą podatek od importu i się to skończy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane