- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (20 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (278 opinii)
- 3 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (5 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (136 opinii)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (16 opinii)
Mniej wypadków motocyklistów, ale więcej ofiar
W pierwszym półroczu tego roku na polskich drogach odnotowano mniej wypadków z udziałem motocyklistów niż w analogicznym okresie roku 2022. I choć zdarzeń było mniej, to niestety - rannych i ofiar więcej.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2023 w Polsce doszło do 836 wypadków, w których uczestniczyli motocykliści. Zginęły w nich 83 osoby, a 777 zostało rannych. Pod względem liczby wypadków - jest niewielka poprawa w porównaniu do analogicznego okresu roku 2022, bo w tym roku wypadków było o 12 mniej. Niestety, liczby rannych i zabitych są większe.
Główną przyczyną wypadków z udziałem motocyklistów jest niedostosowanie prędkości. Kierowcy jednośladów równie często jak powodują wypadki i kolizje - są także ich ofiarami.
Mówi się o tym, że statystyki wypadkowe w Polsce w pierwszych miesiącach 2023 roku są rekordowo niskie względem poprzednich lat. Jak podaje Biuro Ruchu Drogowego KGP, w okresie od stycznia do końca czerwca na polskich drogach doszło do 170 828 kolizji i 9413 wypadków. Zginęło w nich 820 osób, a 10 957 osób zostało rannych. To spadek o 20 proc. względem podobnego okresu w roku 2022 (kolizje: 181 062, wypadki: 10 051, ofiary śmiertelne: 893, ranni: 11 623).
Jak na tym tle wypadają motocykle? Zerknijmy na statystyki z jeszcze wcześniejszych lat:
2020 - udział motocyklistów w wypadkach: 2075, liczba zabitych: 249 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 927,
2021 - udział motocyklistów w wypadkach: 2050, liczba zabitych: 215 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 870,
2022 - udział motocyklistów w wypadkach: 1827, liczba zabitych: 158 osób, wypadki, do których przyczynili się motocykliści: 770.
Największą różnicę widać między rokiem 2021 a 2022. Choć obecnie możemy porównać ze sobą jedynie pierwsze sześć miesięcy lat 2022-2023, już widać, że tendencja spadkowa raczej wyhamowała, a sezon motocyklowy wciąż w pełni.
Spadek liczby wypadków z udziałem motocykli blednie jednak w zestawieniu ze skutkami tych zdarzeń. Okazuje się bowiem, że rok temu odnotowano mniej osób, które w wyniku wypadku z motocyklem straciły życie. W tym samym kierunku zmierzają statystyki dotyczące osób rannych. Jaki z tego wniosek? Zdarzeń drogowych zgłaszanych jest mniej, jednak są one tragiczniejsze w skutkach.
Do wypadkowych statystyk należy dodać także kolizje z udziałem motocyklistów, czyli zdarzenia drogowe, w wyniku których nie doszło do śmierci żadnego z uczestników czy poważnego uszczerbku na zdrowiu, a jedynie do strat materialnych. W Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji można przeczytać, że w całym 2022 roku motocykliści uczestniczyli w 6749 zdarzeniach na drodze. W 2021 było to 6802 zdarzeń, a w 2020 roku 6954. Rok 2019 prezentował się na tym tle najsłabiej - 8736 wypadków i kolizji z udziałem motocyklistów. Na podsumowanie kolizyjne na trasach motocyklistów w 2023 roku trzeba jeszcze poczekać.
Czarna seria. 4 wypadki motocyklistów, 3 śmiertelne
Kiedy motocykliści mają najwięcej wypadków?
Ze względu na nasze uwarunkowania klimatyczne sezon motocyklowy trwa od kwietnia do października. Późną jesienią czy zimą na maszynę wsiadają już tylko najwięksi pasjonaci. W tym kontekście statystyki dotyczące czasu wypadków w skali roku nie zaskakują. Co roku najgorzej wypadają pod tym względem letnie wakacje. W 2022 roku w czerwcu były to 323 wypadki, w lipcu - 274, a w sierpniu - 300. Najwięcej ofiar śmiertelnych w ich wyniku było właśnie w ostatnim miesiącu wakacji (29 osób).
W przypadku ostatnich miesięcy 2023 roku, liczby nie są optymistyczne. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji tylko w samym czerwcu motocykliści brali udział w aż 312 wypadkach, w których śmierć poniosło 35 osób.
Na wakacyjnej mapie wypadków ze skutkiem śmiertelnym prowadzonej na bieżąco przez Biuro Ruchu Drogowego KGP widać natomiast, że od początku wakacji liczba śmiertelnych wypadków z udziałem motocyklistów to 49 (stan na 9 sierpnia 2023).
Nie bez znaczenia jest także dzień tygodnia. Z policyjnych statystyk wynika, że wypadkom i kolizjom niezmiennie sprzyjają dni weekendowe. W 2022 roku największa liczba wypadków motocyklistów miała miejsce w niedzielę - 336 (co stanowi ponad 18 proc. wszystkich wypadków w tym okresie). W ten dzień tygodnia zginęło 35 osób, a 316 zostało rannych.
Opinie wybrane
-
2023-08-12 14:52
Czas na zmiany (1)
Wydaje mi się że problem jest bardziej złożony. W Gdyni i Sopocie po remontach pozwężano pasy ruchu, często po to by stworzyć pasy / kantrpasy dla rowerów, lub po to by utworzyć ścieżki rowerowe. Samochody są coraz szersze (moda na SUVy). Przepisy ruch pozwalają motocyklistom na tzw. slalom jeżeli pozwalają na to warunki drogowe, coraz częściej
Wydaje mi się że problem jest bardziej złożony. W Gdyni i Sopocie po remontach pozwężano pasy ruchu, często po to by stworzyć pasy / kantrpasy dla rowerów, lub po to by utworzyć ścieżki rowerowe. Samochody są coraz szersze (moda na SUVy). Przepisy ruch pozwalają motocyklistom na tzw. slalom jeżeli pozwalają na to warunki drogowe, coraz częściej zwyczajnie nie ma miejsca na trzeci pas ruchu dla motorów, bo nikt nie będzie ryzykował uszkodzenia koła o krawężnik. Dlatego motocykliści również powinni trochę zmienić styl jazdy.
- 15 3
-
2023-08-13 17:34
motocyklisci powinni móc jeździć chodnikami. Trzeba zmienić prawo
- 0 2
-
2023-08-12 17:36
Jak to jest. (3)
Gdy wprowadzono ruch jednokierunkowy na ulicy Świętojańskiej w Gdyni to zaroiło się na tej ulicy od patroli policji. Dzisiaj trzeba uważać aby nie zostać rozjechany przez samochód jadący "pod prąd". Na tej ulicy jest zakaz wjazdu dla jednośladów a jeżdżą czasami grupami. Nikogo to nie interesuje oprócz pieszych narażonych na niebezpieczeństwo.
- 9 1
-
2023-08-14 11:46
Eeee... tam. Widzialem tam radiowoz jadacy pod prad. Nie mial wlaczonego koguta, nie byl uprzywilejowany wiec zlamal prawo.
- 1 0
-
2023-08-12 19:26
jest zakaz dla motocykli, ale nie dla motorowerow/skuterow (1)
- 2 2
-
2023-08-14 08:33
Ponizej litra
To rowery
- 0 1
-
2023-08-12 15:43
To normalne (2)
Bum na motocykle był parę lat temu dzis jeździ zdecydowanie mniej z tym że dużo leprze i szybsze maszyny statystycznie też jeżdżą lepiej ale co jakiś czas niestety nie zawsze z winy motocyklisty też! Dochodzi do nieszczęścia
- 6 2
-
2023-08-12 15:58
Motocykliście zawsze ktoś wymusi... Nie ważne że na blacie miał 170km/h na dozwolonym 50kmh (1)
Biedni Ci motocykliści, jacyś tacy nie za mądrzy.
- 9 5
-
2023-08-13 08:55
Ko
Co ty możesz o tym wiedzieć, siadaj na rower
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.