• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda na SUV-y trwa w najlepsze

Michał Jelionek
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y. Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y.

Od kilku dobrych lat SUV-y cieszą się niesłabnącą popularnością. Kierowcy pokochali te przestronne, rodzinne auta z podwyższonym prześwitem. Doskonale zdają sobie z tego sprawę producenci, którzy co rusz raczą nas nowymi SUV-ami i crossoverami. Na czym polega fenomen tych "uterenowionych" aut?



Czy jesteś fanem/fanką SUV-ów i crossoverów?

Moda na SUV-y trwa w najlepsze. Samochody imitujące poniekąd auta terenowe są trochę wizytówką dzisiejszych, motoryzacyjnych czasów. Ten trend przypłynął do nas zza wielkiej wody, bo to przecież Stany Zjednoczone kojarzone są z przestronnymi SUV-ami. Po niemrawym początku "uterenowionych" aut w Europie, dziś śmiało można napisać, że motoryzacyjny rynek jest przesycony tymi samochodami.

Aktualnie każdy liczący się na rynku producent aut musi posiadać w swojej gamie co najmniej jeden samochód w nadwoziu SUV. Niektórzy w swojej ofercie mają już po kilka takich aut. A to nie koniec, bo przecież na każdym kroku, co chwilę kuszeni jesteśmy debiutującymi modelami. Jest tego tak dużo, że można się pogubić.

Absolutnie nas to nie dziwi, bo każdy chce uszczknąć choćby kawałek z tego lukratywnego tortu. Nawet producenci supersamochodów. Kto jeszcze kilka lat temu pomyślałby, że Lamborghini, Bentley czy Maserati będą oferować możnym tego świata SUV-y? No właśnie. A już niebawem do tego grona prawdopodobnie dołączą Rolls-Royce, Ferrari i Aston Martin. Co zabawne, większość z tych producentów zarzekało się, że nigdy nie zbudują takiego samochodu. A jednak, rynek szybko zweryfikował ich plany.

  • Lamborghini Urus
  • Bentley Bentayga
  • Maserati Levante
Początkowo SUV-y reklamowane były jako idealne samochody rekreacyjne, które świetnie sprawdzą się podczas wypadów za miasto. Dziś ta dewiza nie ma absolutnie żadnego znaczenia, chociaż w reklamówkach wciąż prezentowane są głównie na bezdrożach, w trudnych, wymagających warunkach. Tylko po co? Skoro dla większości z nich największą przeszkodą, którą kiedykolwiek przyjdzie im pokonać, będzie kilkunastocentymetrowy krawężnik. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Miasto to dziś naturalne środowisko SUV-ów.

Dlaczego kierowcy tak często wybierają SUV-y? Odpowiedź jest dość prosta. Stawiają na uniwersalność, której tego typu samochodom na pewno odmówić nie można. Komfort jazdy, dająca poczucie bezpieczeństwa wysoka pozycja za kierownicą, a do tego więcej miejsca nad głową, a nierzadko również na nogi - to główne zalety SUV-ów. Oczywiście większość modeli posiada napęd na wszystkie koła, który z pewnością okaże się pomocny, gdy zjedziemy z utwardzonej drogi. Nie zapędzałbym się jednak w bardziej wymagający teren, bo tego typu napędy mają zazwyczaj niewielkie właściwości terenowe.

Masywne SUV-y mają oczywiście swoje minusy. A tym największym jest chyba cena. Posiadanie klockowatego SUV-a wiąże się również z wyższymi kosztami eksploatacji (np. większe zużycie paliwa) czy utrudnionym parkowaniem w mieście.

Nie zmienia to jednak faktu, że kupujemy SUV-y na potęgę i nic nie wskazuje, aby w najbliższych latach ten trend miał się zmienić.

  • Alfa Romeo Stelvio
  • Mazda CX-5
  • Jeep Compass
  • BMW X3
  • Jaguar E-Pace
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Volvo XC40
Aktualne modele SUV-ów i crossoverów:

  • Alfa Romeo - Stelvio
  • Audi - Q2, Q3, Q5, Q7
  • Bentley - Bentayga
  • BMW - X1, X2, X3, X4, X5, X6
  • Citroen - C3 Aircross, C4 Cactus
  • Dacia - Duster
  • Fiat - 500X
  • Ford - Ecosport, Kuga, Edge
  • Honda - HR-V, CR-V
  • Hyundai - Kona, Tucson
  • Infiniti - QX30, QX70
  • Jaguar - E-Pace, F-Pace
  • Jeep - Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee
  • Kia - Stonic, Niro, Sportage, Sorento
  • Lamborghini - Urus
  • Land Rover - Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover
  • Lexus - NX, RX
  • Maserati - Levante
  • Mazda - CX-3, CX-5
  • Mercedes-Benz - GLA, GLC, GLE, GLS,
  • Mini - Countryman
  • Mitsubishi - ASX, Eclipse Cross, Outlander
  • Nissan - Juke, Qashqai, X-Trail
  • Opel - Crossland X, Mokka X, Grandland X 
  • Peugeot - 2008, 3008, 5008
  • Porsche - Macan, Cayenne
  • Renault - Captur, Kadjar, Koleos
  • Seat - Arona, Ateca
  • Skoda - Karoq, Kodiaq
  • SsangYong - Tivoli, XLV, Korando, Rexton
  • Subaru - XV, Forester, Outback
  • Suzuki - SX4 S-Cross, Vitara
  • Toyota - C-HR, RAV4
  • Volkswagen - T-Roc, Tiguan, Touareg
  • Volvo - XC40, XC60, XC90

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Tego ursusa bym se kałfnoł (2)

    ale nie wiem gdzie jest salon w Kartuzach.

    • 9 1

    • Urus ma klamki od skody fabii. Krótka

      seria to Niemiec wy_ż_ydził.

      • 1 0

    • Boś ze wsi

      Pewnie i w Kartuzach się gubisz. Od kościoła 300m i w prawo.

      • 0 0

  • Pozdrawiam normalnych kierowców (5)

    Co wiedzą że jedyne słuszne rodzaje auta to coupe, sedan i kombi. Przecież te suv-y są debilne i w większości jeżdżą nimi sfrustrowane mamusie. Ponad 90% wyżej wymienionych aut nie daje sobie rady na trawniku a co dopiero na bardziej zaawansowanym terenie. Jeśli już musiałbym mieć suv-a to tylko Alfe Romeo bo po prostu jest piękna i nie zrobi wstydu pod prywatną szkołą czy tam kosmetyczką :) .

    • 25 13

    • Jeden kupi buty, które mu się podobają, drugi, bo da wygodne, a kolejny (1)

      takie, które łączą te cechy.

      Coś jeszcze Ci wytłumaczyć?

      • 3 5

      • Przeczytaj jeszcze raz to co napisałeś

        Ze wszystkich aut z tego zestawienia, w terenie czy jak kto woli na zaśnieżonym podjeździe tylko Land Rover i ewentualnie Volvo daje rade z czego ten pierwszy łączy obydwie cechy (w mojej opinii). Land rover jest na szczęście niedostępny dla większości mikropenisków i mamusiek bo to porządne auta premium dla ludzi z kasą i klasą. Reszta tych autek to jak tu ktoś wspomniał dziwne twory powstałe w większości na bazie hachbacków, sedanów itp o podwyższonym zawieszeniu żebyś miał to poczucie wyższości i...... nic poza tym. Co najmniej 3/4 z tych aut nawet niema 4x4 że o blokadzie dyfru nie wspomnę. Dodam jeszcze że Mercedes klasy G też wie co to błoto, piach i fatalny teren i nie wstyd tym jeździć.
        Coś jeszcze Ci wytłumaczyć?

        • 5 0

    • (1)

      Kombi żeby zmieści bojler na gaz?

      • 6 2

      • Zeby drabina na budowe weszła i 2 worki cementu

        • 1 2

    • Tu nie ma SUV'ów

      Chciałbym zauważyć, że w powyższym zestawieniu nie ma SUV'ów na miarę tych na których się wzorowano, czyli zza Oceanu. Spora część to crossover'y lub inne trudne do opisania kombinacje aut segmentu B, C czy D, trochę podniesionego zawieszenia, gdzieniegdzie napędu AWD (najczęściej bez blokady mechanizmu). Zamiast większości powyższych lepiej kupić kombi lub vana, bardziej przestronne.

      Czytając SUV to szukałem na liście Chevroleta Tahoe czy Suburbana, GMC Yukon, Forda Excursion, Dodge Durango, Toyoty Sequoi, Lincolna Navigatora. Chyba jednak amerykanie rozumieją inaczej ten segment niż europejczycy.

      • 8 0

  • mam defendera

    i to jest terenówka. Tak jak Gelanda czy pierwszy HMMWV albo Samuraj. Lub customowa zmota.
    To co w artykule to dla leszczy chcących wypąść "terenowo". Potem takie paździerze grzęzną na prostej terenowej przeszkodze.

    Punkty bonusowe dla frajerów stawiajacych zabłoconego suva pod chatą zeby błysnac rzekomo offroadowym zacięciem,

    Pozdro dla kumatych. A owieczki niech kupują, dealer się cieszy.

    • 18 2

  • Wstajesz rano , calą noc padał śnieg . (9)

    Zamiast lapać za łopatę, i szuflować do drogi którą jeżdziły pługi , albo prosić sąsiada (któremu nie po drodze wstawać o 6,00 rano aby ci pomagać) , unosisz bramę garażową , (odsuwaną może być trudno ) , i walisz na zblokowanym napędzie naprzód. Proponuję cwaniakom obśmiewającym SUVy ruszyć pod górkę na skręconych kołach po wyjechaniu z garażu na ulicę zasypaną śniegiem , poprzedniego dnia wyślizganą przez "mistrzów prostej" uczynić to autem z napędem na przód , albo na tył .Nawet na dobrych zimówkach. Po odkopaniu się, użyciu wszystkich możliwych rzeczy do podłożenia pod koła , zwolaniu domowników i sąsiadów , idziesz wziąć prysznic aby nie śmierdzieć jak cyklista w biurze , a po pracy odwiedzasz pierwszy salon samochodowy oferujący SUVy . Choćby tylko popatrzyc. To tylko drobny przyklad,

    • 9 23

    • jeżeli nawet twój SUV podoła co piszesz, bo 90% to fikcja

      to ile razy w roku jest taki temat? raz? dwa?
      i tak jeździsz cały rok ciężkim klocem, o spalaniu nie mówiąc

      • 11 2

    • (3)

      Da się, kwestia bieżnika i umiejętności. Jeżeli masz sam lód na drodze, ten suv nie wiele zmienia a nawet utrudni bo jest ciężki żeby pchnąć.
      Z resztą dla mnie suv to auto terenowe a z tym podobno bywa różnie... tak wiec zamiaru konstrukcji poza lansem nie widzę w tego tupu autach

      • 7 1

      • Za mną przemawia osobiste doświadczenie (2)

        a nie chęć zdyskredytowania za wszelką cenę kogoś kto ma inne zdanie . Już nie raz wyciągalem geniuszy kierownicy z przednim napędem postawionych w poprzek na wprost mojej bramy tyłem wrąbanych w zaspę z odgarnianego śniegu a z przodu z taką samą górą. Też tak miałem do chwili kiedy nie zmieniłem samochodu na 4X4. Nawet jak jest lód , to zawsze jakieś koło złapie przyczepność i da się jechać . A właśnie waga często w tym pomaga. Co robisz jak nie możesz ruszyć? Ano dociążasz koła napędowe, albo zwiększasz tarcie innym sposobem.

        • 2 3

        • (1)

          Przez wiele lat grzązłem wózkiem widłowym tzw. sztaplarką w śniegu i lodzie bo firmy nie stać oczywiście na pług do wózka a na odśnieżanie przez pługo-piaskarke tym bardziej. Sztaplarka w śniegu to bardzo wywrotne i nieporęczne urządzenie ale zasada pracy na czymś takim w Polsce jest brutalnie prosta, im bardziej się nauczysz tym mniej się namachasz łopatą.
          Po takich praktykach tą zakichana sztaplarką w tym śniegu nie potrafię się zakopać autem i nie bardzo che wierzyć w tą wyższość suv-a nad przednio napędowym zwykłym samochodem. Ale każdy ma swoje teorie na zimę, pozostanę przy sedanie jednak

          • 4 0

          • Szerokiej drogi

            i sukcesów w rajdach sztaplarką !!

            • 1 1

    • (1)

      O podgrzewanym podjeździe naprawdę nie słyszałeś?

      • 3 0

      • Podgrzejesz sobie 100 metrów dojazdu do całodobowo

        odśnieżanej drogi ?? Gratuluję pomysłu.

        • 1 2

    • Mieszkanie na wsi nie jest obowiązkowe

      W mieście jest mnóstwo opcji, nawet domki z ogrodami 5 minut od tramwaju, który pomaga w takich sytuacjach. Może i kiedyś mieli takie tylko UBeki, ale czasy się zmieniły i teraz można je kupić na wolnym rynku.

      • 3 0

    • A ile u na ostatnio było takich dni, żeby odkopywać cały samochód i zakładać łańcuchy? Niech no pomyślę... ZERO?! Zwykłe zimówki wystarczą żeby nie musieć udawać "arktycznego bohatera" w suvie 4x4 :)

      • 0 0

  • (1)

    Ludzie dali sobie wmówić, że potrzebują aut cięższych, na większych kołach, z większymi oporami powietrza, które palą więcej. Brawo!

    • 24 1

    • Jakby kogoś, kogo stać na samochód za 200-300K+(cena za dobrego Suva, z silnikiem większym niż w kosiarce) obchodziło ile on pali, ludzie ogarnijcie w końcu, że niektórzy czerpią przyjemność z jazdy, a nie patrzą tylko i wyłącznie na ceny paliw i ile zostało im do przejechania na reszcie baku

      • 2 2

  • Typowy lans (1)

    Kiedyś pomagałem wyjechać pewnej Pani w suv-ie pod marketem bo ona jak stwierdziła nic tu nie widzi. Pomogłem, nie pytałem po co jej takie wielkie auto

    • 16 1

    • Cóż...
      Wiadomo
      Z vw b5 w Tdi jeszcze nikt nie wygrał

      • 2 2

  • nowobogadzkie buractwo musie byc widoczne dlatego takie czołgi kupują które tylko do jazdy pomiescie is nadaja

    • 20 3

  • guuupota

    • 10 1

  • Taki suv (1)

    To powoli robi się zwykła siara. Coś jak Golf 2 w tdi

    • 14 4

    • Golf 2 to juz nie jest siara.

      To young timer.

      • 3 1

  • Większość opini czytelników których nie stać na kupno felgi do tego auta. (12)

    Słabe macie Państwo pojęcie o typie tego auta

    • 15 15

    • (8)

      W takim razie podziel sie prosze swoja opinia. Od dawna wiadomo, ze jak cos jest do wszystkiego tzn do niczego. Ani combi ani buz ani terenowka. Jedynie co dobrze robi to leczy kompleksy znudzonych pańć oraz Edkow słokikow wszelkej masci . Chcesz combi kupujesz A6 chcesz terenowke Land Criusera chcesz busa bierzesz np T4

      • 8 5

      • Niektórzy leczą swoje własne kompleksy opluwając wszystko to na co

        ich nie stać , i nigdy nie bedzie im dane samemu wypróbować, bo całe życie odśnieżali na parkingu pod blokiem najpierw syrenkę , potem malucha , tico, lub szkodziankę . Teraz zaszaleli i użerają się z współlokatorami o miejsce do zaparkowania jakiegos tdi po niemcu ,w dyzlu , z wyciętym filtrem cząsteczek stałych.

        • 9 5

      • Moja odp. (5)

        Ponad 60 samochodów,różnego typu,od usportowionych,sportowych,kombi,sedanów,hatchbacków,a od 10 ostatnich lat vany ,i typowo terenowe z reduktorami ręcznymi.Motoryzacja idzie z postępem,nie zawsze w dobrym kierunku,ale zawsze.Osoba co wsiądzie do Suva,wątpie ze bedzie chciała wrócić do normalnych aut.Nie raz wyciągałem ludzi z zasp śnieżnych,komfort,wysoka pozycja za kierownicą.Na siłe robiłem testy aby wpaść w poślizg,na śniegu,lodzie.Przyczepe załadowaną torfem o wadze ok 1500kg,z masłem wyciągnąłem ze stawu i to pod górke nie małą.Dużo mogę jeszcze napisać.Oczywiście są przeciwnicy i zwolennicy,ale ja nie wróce do zwykłej osobówki.Kiedyś jechałem szwagra mazdą z żoną.Patrzeliśmy się na siebie i śmiech.Wrażenie jak jazda gołym tyłkiem po asfalcie.Czułem się jak zamknięty w konserwie,ciasno,ledwo sie obrucić mozna.No i bezpieczeństwo najważniejsze

        • 4 5

        • uwago platny troll dealera aut typu suv i terenowych (1)

          • 1 5

          • Żałosny jesteś z tą opinią płatnego trolla

            • 1 1

        • (1)

          Jakoś pasowało twojej żonie jak była u mnie w vw b5...
          I chce jeszcze

          • 2 3

          • Pewnie dlatego, ze podtrula sie spalinami z twojego TDI z wycietym DPF.

            • 3 0

        • Akurat Mazda 6 to specjalny przypadek - po przesiadce z S-Maxa mialem klaustrofobie.

          • 3 1

      • A jak chce SUVa to kupuje....

        Tak jak napisales - SUV to taki "szwajcarski scyzoryk": w niczym nie jest idealny, ale bardzo przydatny przez swoja uniwersalnosc.

        Zamiast kupowac LC (w ciezki teren sie nie wybieram), T4 I kombi - kupuje jednego sredniego Suva:
        w miescie lepszy od LC I T4,
        w lekkim terenie lepszy od kombi I T4

        No I wychodzi taniej niz kupno LC w teren I np. kompakt do miasta.

        • 2 3

    • Suvy jak suvy, są gusta i guściki, ale prawda taka, że zdecydowana większość osób, nie miała okazji widzieć drogi, z poza swojej zdezelowanej skody, passata czy innego wiekowego auta, a opinie mają na każdy temat

      • 5 3

    • 99% wlaścicieli takiego auta... (1)

      Jest na żebractwie.Co ? Za gotóweczkę ciężko?Frajerzy

      • 3 5

      • Po co za gotowke, jesli moge odliczyc od podatku a gotowka obrocic i zarobic?

        Frajerstwem jest kupno za gotowke, jesli mozna oszczedzic/zarobic biorac w leasing.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane