• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda na SUV-y trwa w najlepsze

Michał Jelionek
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y. Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y.

Od kilku dobrych lat SUV-y cieszą się niesłabnącą popularnością. Kierowcy pokochali te przestronne, rodzinne auta z podwyższonym prześwitem. Doskonale zdają sobie z tego sprawę producenci, którzy co rusz raczą nas nowymi SUV-ami i crossoverami. Na czym polega fenomen tych "uterenowionych" aut?



Czy jesteś fanem/fanką SUV-ów i crossoverów?

Moda na SUV-y trwa w najlepsze. Samochody imitujące poniekąd auta terenowe są trochę wizytówką dzisiejszych, motoryzacyjnych czasów. Ten trend przypłynął do nas zza wielkiej wody, bo to przecież Stany Zjednoczone kojarzone są z przestronnymi SUV-ami. Po niemrawym początku "uterenowionych" aut w Europie, dziś śmiało można napisać, że motoryzacyjny rynek jest przesycony tymi samochodami.

Aktualnie każdy liczący się na rynku producent aut musi posiadać w swojej gamie co najmniej jeden samochód w nadwoziu SUV. Niektórzy w swojej ofercie mają już po kilka takich aut. A to nie koniec, bo przecież na każdym kroku, co chwilę kuszeni jesteśmy debiutującymi modelami. Jest tego tak dużo, że można się pogubić.

Absolutnie nas to nie dziwi, bo każdy chce uszczknąć choćby kawałek z tego lukratywnego tortu. Nawet producenci supersamochodów. Kto jeszcze kilka lat temu pomyślałby, że Lamborghini, Bentley czy Maserati będą oferować możnym tego świata SUV-y? No właśnie. A już niebawem do tego grona prawdopodobnie dołączą Rolls-Royce, Ferrari i Aston Martin. Co zabawne, większość z tych producentów zarzekało się, że nigdy nie zbudują takiego samochodu. A jednak, rynek szybko zweryfikował ich plany.

  • Lamborghini Urus
  • Bentley Bentayga
  • Maserati Levante
Początkowo SUV-y reklamowane były jako idealne samochody rekreacyjne, które świetnie sprawdzą się podczas wypadów za miasto. Dziś ta dewiza nie ma absolutnie żadnego znaczenia, chociaż w reklamówkach wciąż prezentowane są głównie na bezdrożach, w trudnych, wymagających warunkach. Tylko po co? Skoro dla większości z nich największą przeszkodą, którą kiedykolwiek przyjdzie im pokonać, będzie kilkunastocentymetrowy krawężnik. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Miasto to dziś naturalne środowisko SUV-ów.

Dlaczego kierowcy tak często wybierają SUV-y? Odpowiedź jest dość prosta. Stawiają na uniwersalność, której tego typu samochodom na pewno odmówić nie można. Komfort jazdy, dająca poczucie bezpieczeństwa wysoka pozycja za kierownicą, a do tego więcej miejsca nad głową, a nierzadko również na nogi - to główne zalety SUV-ów. Oczywiście większość modeli posiada napęd na wszystkie koła, który z pewnością okaże się pomocny, gdy zjedziemy z utwardzonej drogi. Nie zapędzałbym się jednak w bardziej wymagający teren, bo tego typu napędy mają zazwyczaj niewielkie właściwości terenowe.

Masywne SUV-y mają oczywiście swoje minusy. A tym największym jest chyba cena. Posiadanie klockowatego SUV-a wiąże się również z wyższymi kosztami eksploatacji (np. większe zużycie paliwa) czy utrudnionym parkowaniem w mieście.

Nie zmienia to jednak faktu, że kupujemy SUV-y na potęgę i nic nie wskazuje, aby w najbliższych latach ten trend miał się zmienić.

  • Alfa Romeo Stelvio
  • Mazda CX-5
  • Jeep Compass
  • BMW X3
  • Jaguar E-Pace
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Volvo XC40
Aktualne modele SUV-ów i crossoverów:

  • Alfa Romeo - Stelvio
  • Audi - Q2, Q3, Q5, Q7
  • Bentley - Bentayga
  • BMW - X1, X2, X3, X4, X5, X6
  • Citroen - C3 Aircross, C4 Cactus
  • Dacia - Duster
  • Fiat - 500X
  • Ford - Ecosport, Kuga, Edge
  • Honda - HR-V, CR-V
  • Hyundai - Kona, Tucson
  • Infiniti - QX30, QX70
  • Jaguar - E-Pace, F-Pace
  • Jeep - Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee
  • Kia - Stonic, Niro, Sportage, Sorento
  • Lamborghini - Urus
  • Land Rover - Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover
  • Lexus - NX, RX
  • Maserati - Levante
  • Mazda - CX-3, CX-5
  • Mercedes-Benz - GLA, GLC, GLE, GLS,
  • Mini - Countryman
  • Mitsubishi - ASX, Eclipse Cross, Outlander
  • Nissan - Juke, Qashqai, X-Trail
  • Opel - Crossland X, Mokka X, Grandland X 
  • Peugeot - 2008, 3008, 5008
  • Porsche - Macan, Cayenne
  • Renault - Captur, Kadjar, Koleos
  • Seat - Arona, Ateca
  • Skoda - Karoq, Kodiaq
  • SsangYong - Tivoli, XLV, Korando, Rexton
  • Subaru - XV, Forester, Outback
  • Suzuki - SX4 S-Cross, Vitara
  • Toyota - C-HR, RAV4
  • Volkswagen - T-Roc, Tiguan, Touareg
  • Volvo - XC40, XC60, XC90

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Auta w sam raz

    dla ułomnych. Potem taka bidulka parkuje na ulicy, tamując ruch niemal godzinę, bo nie potrafi się zmieścić a pcha się na miejsce dla seicento ;)

    • 1 2

  • Tylko na LandRover z Abrahama

    Przestrzegam przed tymi januszkami biznesu. Wszystko ok dopoki nie wyjedziesz z salonu. Od tego momentu tylko rachuneczki za kazda pitole po 10000zl za wszystko

    • 0 1

  • Mam Toyotę RAV-4 w hybrydzie. (2)

    Auto firmowe, firma płaci leasing (rata zależna od stanowiska), a markę i model mogłem sobie wybrać. Za podobną ratę miałem do wyboru Passata w wersji Highline z silnikiem 1.8 TSI i skrzynią DSG i RAV-4 po dobrym rabacie. Wybrałem to drugie, bo lubię wyżej siedzieć (prywatnie mam Citroena C4 Grand Picassso i się po prostu przyzwyczaiłem).
    Dla mnie SUV to wygoda jeśli chodzi o dłuższe trasy, dobra widoczność, fajne prowadzenie i ogólnie komfort, sporo systemów wspomagających jazdę i manewrowanie(asystent pasa, ostrzeganie przed kolizją, aktywny tempomat, światła Full LED, kamerka cofania i inne bajery). Wady też są: spalanie na trasie potrafi skoczyć do 12 litrów jak się ostrzej depcze gazem, bagażnik jest mniejszy niż w Passacie lub Avensisie (dodatkowo pomniejszony o przestrzeń na baterie do napędu elektrycznego), zbiornik paliwa na trasie czasem nie wystarcza. Nie zabrakło mi paliwa, ale częściej trzeba patrzeć na wskaźnik poziomu i zastanawiać się nad tankowaniem.
    Na chwilę obecną przebieg dość symboliczny - 12 tys. km w 3 miesiące. Tyle co nic.

    Ocena: prywatnie bym tego chyba nie kupił, prędzej wziąłbym Avensisa w wersji Prestige i automatyczną skrzynią biegów. Jako służbowe auto, które czasem pełni funkcję (powiedzmy) reprezentacyjną - daje radę. W teren tym nie wjadę, bo szkoda porysować. Na krawężnikach też trzeba uważać, bo szkoda pogiąć alufelgi.

    • 0 3

    • Jeździsz z Zietarskim?

      Ładnie cię tam gonią

      • 0 0

    • Szkoda, że przy jeżdzie na długie trasy wybraleś hybryde.

      2,5 l silnik benzynowy przy prędkości autostradowej potrafi zeżreć. Ta sama Ravka , tylko z tradycyjnym napędem , przy silniku 2 l z automatem pali sporo mniej, a zachowuje się akceptowalnie. Jak dla mnie hybryda , to jeszcze nie to. Ani oszczędność, ani ekologia.
      To już druga z kolei moja Ravka, i z obu byłem (jestem) zadowolony.
      Jak ktoś przesiadł się do Suva , to bardzo niechętnie wraca do tradycyjnych modeli. Zwłaszcza jak musi się od czasu do czasu przepchnąć przez śnieg lub błoto i nie lubi wrażenia jazdy tyłkiem po asfalcie.

      • 0 0

  • Mam suw-a i jrstem zadowolona

    • 1 1

  • przerzuciłem się ostatnio na ssangyong rextona i jestem zadowolony. W poprzednim aucie sie bardzo męczyłem. nie dość że mało przestronne to i brakowało czasami miejsca, żeby coś przewieźć. Na szczęście ten problem jest już za mną :)

    • 0 0

  • Ja też w dalszym ciągu na dalekie podróże wypożyczam SUVy w Panek. Mają sporą pojemność i wysoki komfort jazdy więc na długiej trasie to jest przydatne

    • 0 0

  • Wolę kabriolety od SUV-ów

    Dlatego swojego Hummera 1 przerobiłem na kabrio. Widzę nad sobą niebo, a zarazem patrzę na wszystkich z góry (zamiast oni na mnie). Drogą kompromisu pożna pokonać wszelkie sprzeczności.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane