Wiadomości

stat

Moto-poradnik: hamowanie

Zobacz praktyczny poradnik o hamowaniu

Hamowanie - niby nic trudnego, niby każdy kierowca doskonale wie, jak to się robi. Czy aby na pewno? Niekoniecznie. Wielu zmotoryzowanych ma poważne problemy z poprawnym operowaniem pedałem hamulca, ale również z oceną drogowych zdarzeń. Jak na dłoni widać to na naszych, polskich drogach. Prezentujemy filmowy poradnik efektywnego hamowania.



Czy kiedykolwiek byłe(a)ś zmuszon(a)y do hamowania awaryjnego?

tak, kilkukrotnie, niestety skutki były opłakane 8%
tak, zdarzyło mi się, na całe szczęście bez konsekwencji 78%
nie, nigdy 14%
zakończona Łącznie głosów: 139
Z pewnością większość osób po obejrzeniu poradnika zada sobie pytanie: po co nagrywać film o hamowaniu, przecież to oczywiste. Dla wielu być może tak, jednak hamowanie to nie tylko wciśnięcie hamulca do deski. Warto wyuczyć w sobie dobre nawyki hamowania.

- Hamowanie to bardzo ważny element bezpieczeństwa. Właściwa reakcja pozwala skrócić drogę hamowania do minimum. W sytuacji zagrożenia, nie ma czasu na głęboko przemyślane i zaplanowane reakcje, pozostają odruchy. Jeśli wypracujemy odruch szybkiego i właściwego hamowania w sytuacji zagrożenia - doskonale. Jednak wcześniej musimy sobie uświadomić, czym w ogóle jest hamowanie - wyjaśnia Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Hamowanie to czynność, którą każdy kierowca wykonuje instynktownie. A czy zastanawialiście się kiedykolwiek czy robicie to poprawnie?

Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu. Na skuteczność hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników, począwszy od umiejętności kierowcy, po warunki atmosferyczne i przyczepność opon, skończywszy na losowych zdarzeniach drogowych. Pamiętajmy, że odpowiednie hamowanie podnosi poziom naszego bezpieczeństwa, ale również pozostałych uczestników ruchu. Dlatego o tym, jak istotne jest efektywne hamowanie - nie musimy nikogo przekonywać.

Niestety, problem leży gdzie indziej. Wielu kierowców zbyt lekceważąco podchodzi do czynności hamowania, popełniając przy tym szereg błędów. Najbardziej rażącym problemem jest niewłaściwe używanie sprzęgła, a w zasadzie - hamowanie "na luzie" (z wyjątkiem hamowania awaryjnego), przez co droga zatrzymania pojazdu znacząco się wydłuża. Kierowcy mają również trudności z poprawną oceną odległości od przeszkody oraz właściwym momentem rozpoczęcia hamowania. W końcu, błędem popełnianym przez sporą część zmotoryzowanych jest niewłaściwe hamowanie autem wyposażonym w ABS. Robimy to za krótko, a dodatkowo ze zbyt słabym naciskiem na hamulec. To złe nawyki, których należy się oduczyć.

Dlatego też, stworzyliśmy poradnik poprawnego hamowania, w którym opowiedzieliśmy o trzech różnych rodzajach zatrzymywania pojazdu: klasycznym, silnikiem oraz awaryjnym.

Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa. fot. trojmiasto.tv
Chyba najistotniejszym typem hamowania jest nieplanowane zatrzymanie samochodu w awaryjnych sytuacjach. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności i zdarzeń na drodze. W każdym momencie przed maskę naszego auta może wyskoczyć człowiek czy zwierzę. Naszą czujność może sprawdzić również jadący przed nami samochód, który gwałtownie wyhamuje do zera. Wówczas liczy się refleks i wyuczone zachowanie. Bez zastanowienia, z całej siły obiema nogami równocześnie uderzamy w pedały hamulca i sprzęgła, aż do całkowitego zatrzymania. Wciąż uruchomiony silnik pozwoli na ewentualną ucieczkę przed samochodami, które napędzone, mogą nas staranować od tyłu.

- Hamowanie awaryjne jest hamowaniem nieplanowanym. Przykładowo, nagle, znienacka na drogę wybiegnie nam człowiek. Efektywne hamowanie pozwoli uratować nas i innych z opresji. Zawsze powtarzamy wszystkim kursantom: hamowanie awaryjne to silne, zdecydowane kopnięcie w pedały - tłumaczy Ciepliński.

Trzecią metodą skutecznego zatrzymania auta jest hamowanie silnikiem, które jakiś czas temu opisaliśmy w oddzielnym artykule, który przeczytasz tutaj.

- Podczas hamowania silnikiem wykorzystywane są opory silnika w celu zmniejszenia prędkości jazdy, zaoszczędzenia podzespołów pojazdu oraz oczywiście zwiększenia bezpieczeństwa. Hamowanie silnikiem stosujemy jedynie w sytuacji, gdy jest to hamowanie w pełni zaplanowane - dodaje.

Pamiętajmy jednak, że umiejętność poprawnego hamowania to połowa sukcesu. Warto również sumiennie kontrolować stan techniczny klocków czy tarcz hamulcowych naszego samochodu.

O tym wszystkim dowiecie się oglądając nasz moto-poradnik hamowania.

Opinie (57) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?