- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (245 opinii)
- 2 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (134 opinie)
- 3 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (211 opinii)
- 4 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (253 opinie)
- 5 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (222 opinie)
- 6 138 policjantów z drogówki na torze (26 opinii)
Moto-poradnik: zakręty na sportowo
Zobacz kolejny odcinek moto-poradnika. Tym razem w nieco sportowym wydaniu.
Jedne łagodne i łatwe, drugie ostre i bardziej wymagające. Codziennie pokonujemy ich całą masę i raczej nie przywiązujemy do nich większej wagi. W dzisiejszym moto-poradniku prezentujemy bardziej wyczynową sztukę pokonywania zakrętów. A przy okazji wytykamy najczęstsze błędy i wierzymy, że przekazana wiedza pomoże uniknąć groźnych sytuacji na drodze.
Zakręt może zaskoczyć każdego, bez wyjątku. Nagle wpadamy w poślizg i tracimy panowanie nad autem. Z reguły doświadczamy podsterowności albo nadsterowności. Kierowcy mają problem z odróżnieniem obu zjawisk, nie wspominając o ewentualnym wyjściu obronną ręką z tych podbramkowych sytuacji. Uczmy się zatem reagować na niektóre zachowania naszego pojazdu.
W tym celu przenosimy was na moment do świata rajdów i bardziej ekstremalnej jazdy. Trening czyni mistrza, zatem warto na odpowiednio przygotowanym placu ćwiczyć, testować oraz badać zachowania i reakcje naszego pojazdu np. w zakrętach. To może być bezcenna nauka na przyszłość. I choć w dzisiejszych czasach bardzo mocno pomagają nam przeróżne systemy bezpieczeństwa - to taka wiedza może się przydać podczas codziennej jazdy, jednak nie praktykujcie tego na normalnych drogach, w normalnym ruchu.
Moto-poradnik: złe nawyki kierowców
- Ten odcinek powstał z myślą o tych, którzy chcieliby spróbować więcej, zbudować w sobie chęć posmakowania motoryzacji w dużo atrakcyjniejszy sposób niż codzienna jazda z punktu A do punktu B. Jako szkoła bezpiecznej jazdy potępiamy próby łamania przepisów na drogach. Jednak w odpowiednio przygotowanych warunkach jest to świetny sposób rekreacji, który zdecydowanie popieramy i pragniemy promować - tłumaczy Radek Ciepliński z Enjoy Driving.
W naszym moto-poradniku Radek podjął cztery próby pokonania zakrętu. Podczas przejazdów doświadczył trzech niekorzystnych zjawisk: podsterowności, nadsterowności i poślizgu czterema kołami (zły tor jazdy). Na samym końcu ekspert zaprezentował poprawną technikę pokonania zakrętu. Kluczem do prawidłowego przejazdu jest odpowiednie zgranie dohamowania i precyzyjnego dozowania gazu wraz z zachowaniem optymalnego toru jazdy. Więcej dowiecie się oglądając nasz film.
- Oczywiście sportowa technika pokonywania zakrętów jest o wiele bardziej złożona, ale emocje, które zostaną wam dostarczone, pozwolą na chłodno spojrzeć na to, co się dzieje w ruchu drogowym, a po wyciągnięciu wniosków... zdjąć nogę z gazu - dodaje.
Wierzymy, że wiedza, którą przekażemy, przyda się osobom chcącym spróbować swoich sił np. w zorganizowanych rajdach dla amatorów, ale również wszystkim "codziennym" kierowcom.
Auto podsterowne ma tendencję do poszerzania łuku. Załóżmy, że zakręt prowadzi w prawo. Zatem skręcamy w prawo, a auto w wyniku podsterowności jedzie prosto, jest wynoszone na zewnątrz drogi. Ewidentnie ucieka nam przód samochodu.
Jak uniknąć?
Musimy dociążyć przód auta poprzez np. odpuszczenie nogi z gazu albo lekkie przyhamowanie. Masa auta przesunie się na przednią oś, a my będziemy mieć szansę na opanowanie samochodu.
Nadsterowność
To przeciwieństwo podsterowności, czyli nadsterowne auto ma tendencję do zacieśniania łuku zakrętu. Podczas skręcania przyczepność traci tylna oś, czyli w momencie wejścia w zakręt tył samochodu zaczyna "wyprzedzać" przód. W efekcie czego nasz pojazd doświadcza obrotu wokół własnej osi.
Jak uniknąć?
Kontra, kontra i jeszcze raz kontra. Żeby uniknąć nadsterowności musimy w odpowiednim momencie skontrować samochód. Przykładowo, skręcamy w prawo, a tył auta ucieka w lewo. Kontrujemy również w lewą stronę.
W wielkim skrócie: podsterowność to poślizg przednich kół, a nadsterowność tylnych.
Miejsca
Opinie (30) 3 zablokowane
-
2015-10-16 12:32
Kolejny szkodliwy felieton na trojmiasto.pl (7)
z jednej strony mówi się o bezpieczeństwie, kulturze jazdy, ustępowaniu pieszym, itp. a z drugiej wtłacza jakieś sportowe techniki podobno potrzebne w ruchu drogowym. Można dyskutować czy są potrzebne ale jest to niecelowe bo większość i tak ich nie zna i nigdy nie zrozumie choć będzie się im wydawało że coś wiedzą i będą się uważać za dobrych kierowców. Sam mam znajomego co to się naczytał o cudownych własnościach przedniego napędu i wyprowadzaniu auta z poślizgu przez dodanie gazu - tylko jak te porady zastosował to wylądował na barierce i nie mógł zrozumieć dlaczego.
Tymczasem droga jest miejscem przemieszczania się a nie uprawiania sportów a zachowywany margines bezpieczeństwa powinien być tak duży że mówienie o jakiejś nad czy podsterowności lub poślizgach powinien być abstrakcją. Sportowcy od wyścigów niech idą na tor i zajmą się sobą a nie bawią w nauczanie swoich mądrości...- 4 33
-
2016-01-22 22:45
Twoj znajomy to piczka,
i ty tez - sadzac po wypowiedzi.
- 0 0
-
2015-10-16 12:48
a ja się naczytałem (4)
a ja się naczytałem, poćwiczyłem w bezpiecznych miejscach i pięknie działa :)
w nadsterownym z gazem trzeba DELIKATNIE a nie do podłogi. Jak za mocno to zamieli i nic to nie da, albo bujnie wyciągnie w drugą stronę i auto wpadnie wahadełko.
Co do podsterownego to warto się nauczyć hamowania lewą z gazem, przydatne zwłaszcza zimą :)- 9 1
-
2015-10-16 13:05
(1)
Lewa noga na ulicy to słaby temat, bo zbyt niebezpieczne, a nawet w sporcie nie wszyscy tego używają. Ale poćwiczyć warto :)
- 4 3
-
2015-10-18 15:03
Jeżdżę tak na co dzień i w korkach i bez ruchu innych aut, parę razy na lodzie d*pę uratowało. Ćwiczenie na placach itp. uczy pokory do auta i warunków na drogach. Ci co tak notorycznie na obwodnicy jadą zderzak w zderzak pewnie nigdy nic nie trenowali autem i mają g*wniane przeświadczenie o swojej za*ebistości.
- 4 0
-
2015-10-16 15:02
(1)
ewentualnie hamowanie heel-toe... gaz i hamulec jedną stopą.
- 3 3
-
2015-10-17 13:36
heel'n'toe to jest do redukcji z między gazem podczas hamowania a nie do zakrętów
- 3 0
-
2015-10-16 12:39
Nie zrozumiales. Wyraznie napisali zeby nie trenowac w ruchu ulicznym. A takie poznanie reakcji samochodu na zamknietym terenie moze ci tylko pomoc. Bo gdzie sie nauczysz wychodzic z poslizgow jak nie na placu?
- 21 0
-
2015-10-16 15:35
Zapraszam wszystkich na tor szkoleniowy (1)
Rondo pod Ergo areną. Już całkiem mocna grupa trenuje tam kontrolowane poślizgi. Noc, dzień, jedna cholera
- 9 1
-
2015-10-18 15:20
Kolejni na mokrym wchodzą w zakręt na
skrzyżowaniu dąbroszczaków z obrońców wybrzeża
- 0 0
-
2015-10-16 12:43
niezgodność filmu z komentarzem (3)
pan opowiada o poślizgu nadsterownym, że przyczyną jest odciążenie tyłu - zgoda, ale panie Radziu jak już pokazujecie to bez szarpania ręcznym proszę :) trochę tracicie na wiarygodności hehe
sami zobaczcie od 1:48 :)- 13 16
-
2015-10-16 13:01
(2)
W tym subaru nie ma ręcznego. Jeśli nie dodajemy gazu, odciążone koło w powietrzu może stanąć - w zależności od użytego programu dyfrów.
- 10 2
-
2015-10-18 15:19
bull shit - oczywiście, że jest ręczny
po co takie dyrdymały piszesz, skoro koleś zaciąga ręczny... zapewne nie seryjny, ale hydrauliczny.
https://youtu.be/zYkLbO-18e0- 0 0
-
2015-10-16 13:04
a no to w takim razie odszczekuję :)
- 9 0
-
2015-10-16 20:21
(1)
tak tak takich artykułów brakuje, na ulicach już jest dżungla i zoo a po przeczytaniu wariatów jeszcze przybędzie
- 2 8
-
2015-10-18 15:07
Póki co przybywa wariatów NIE ZNAJĄCYCH ŻADNYCH technik jazdy, o przepisach nie wspomnę. Ci co trochę autami polatali tu i ówdzie raczej trzymają dystans do innych, mają więcej wyobraźni co i kiedy może się stać.
- 2 0
-
2015-10-16 12:20
a ten fachura w tym Rasowym Trupie na filmiku to naped na 4 kola i chojrak? (1)
Denny artykul dla kogo??? chyba juz z braku pomyslow powielany temat 10000 razy . Nadsterownosc / podsterownosc a wmiescie widac jezdzcow ktorzy nawet pasa zmienic nie potrafia bo patrza w smrtphona i wlasnie pukaja w komunikatorze bzdury
- 8 32
-
2015-10-18 11:50
Brak polskich znaków i niechlujna konstrukcja zdań
Sugeruje, że to raczej ty piszesz swoje komentarze na trojmiasto.pl pozostając w ruchu.
- 1 0
-
2015-10-16 14:41
Artykuł skierowany do pilarzy Golfów (1)
Już niedługo spadnie śnieg no i golfiarze pokaża klasę
- 9 9
-
2015-10-18 00:09
a co jeśli to Golfy R ?
- 1 0
-
2015-10-17 14:42
eko jazda (1)
Moje zasady eko jazdy są następujące :
1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
7. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .- 1 12
-
2015-10-17 21:23
Umarłem ze śmiechu czytając te brednie.
- 3 0
-
2015-10-17 12:57
Lewy pas to nie kółko różańcowe.
- 20 0
-
2015-10-16 14:11
Codziennie widzę wielu asów kierownicy jak ćwiczą te elementy na ruchliwych trójmiejskich ulicach (1)
- 7 1
-
2015-10-16 21:52
Pewnie mnie widziałeś.
- 3 0
-
2015-10-16 14:11
Też uważam że to szkodliwe
Amatorzy naoglądają się takiego filmu, a potem szaleją na drogach nic niego nie rozumiejąc.
Szkolenia owszem - ale nie jakieś internetowe kursy teoretyczne.
Po pierwsze taki wyścigowy samochód to wspólnych części z drogowymi modelami to ma pewnie najwyżej znaczek marki.
To są zupełnie inne samochody, zupełnie inaczej się prowadzące.
A na drogach należy nie uskuteczniać jakieś dziwne porady dla sportowych kierowców, a jechać z dozwoloną prędkością, a do robienia jakiś tam podsterowności to w samochodach montowany jest obowiązkowy już od wielu lat system ESP i ABS.- 3 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.