- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (102 opinie)
- 2 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (128 opinii)
- 3 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (204 opinie)
- 4 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (220 opinii)
- 5 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (253 opinie)
- 6 138 policjantów z drogówki na torze (26 opinii)
Moto-poradnik: zakręty na sportowo
Zobacz kolejny odcinek moto-poradnika. Tym razem w nieco sportowym wydaniu.
Jedne łagodne i łatwe, drugie ostre i bardziej wymagające. Codziennie pokonujemy ich całą masę i raczej nie przywiązujemy do nich większej wagi. W dzisiejszym moto-poradniku prezentujemy bardziej wyczynową sztukę pokonywania zakrętów. A przy okazji wytykamy najczęstsze błędy i wierzymy, że przekazana wiedza pomoże uniknąć groźnych sytuacji na drodze.
Zakręt może zaskoczyć każdego, bez wyjątku. Nagle wpadamy w poślizg i tracimy panowanie nad autem. Z reguły doświadczamy podsterowności albo nadsterowności. Kierowcy mają problem z odróżnieniem obu zjawisk, nie wspominając o ewentualnym wyjściu obronną ręką z tych podbramkowych sytuacji. Uczmy się zatem reagować na niektóre zachowania naszego pojazdu.
W tym celu przenosimy was na moment do świata rajdów i bardziej ekstremalnej jazdy. Trening czyni mistrza, zatem warto na odpowiednio przygotowanym placu ćwiczyć, testować oraz badać zachowania i reakcje naszego pojazdu np. w zakrętach. To może być bezcenna nauka na przyszłość. I choć w dzisiejszych czasach bardzo mocno pomagają nam przeróżne systemy bezpieczeństwa - to taka wiedza może się przydać podczas codziennej jazdy, jednak nie praktykujcie tego na normalnych drogach, w normalnym ruchu.
Moto-poradnik: złe nawyki kierowców
- Ten odcinek powstał z myślą o tych, którzy chcieliby spróbować więcej, zbudować w sobie chęć posmakowania motoryzacji w dużo atrakcyjniejszy sposób niż codzienna jazda z punktu A do punktu B. Jako szkoła bezpiecznej jazdy potępiamy próby łamania przepisów na drogach. Jednak w odpowiednio przygotowanych warunkach jest to świetny sposób rekreacji, który zdecydowanie popieramy i pragniemy promować - tłumaczy Radek Ciepliński z Enjoy Driving.
W naszym moto-poradniku Radek podjął cztery próby pokonania zakrętu. Podczas przejazdów doświadczył trzech niekorzystnych zjawisk: podsterowności, nadsterowności i poślizgu czterema kołami (zły tor jazdy). Na samym końcu ekspert zaprezentował poprawną technikę pokonania zakrętu. Kluczem do prawidłowego przejazdu jest odpowiednie zgranie dohamowania i precyzyjnego dozowania gazu wraz z zachowaniem optymalnego toru jazdy. Więcej dowiecie się oglądając nasz film.
- Oczywiście sportowa technika pokonywania zakrętów jest o wiele bardziej złożona, ale emocje, które zostaną wam dostarczone, pozwolą na chłodno spojrzeć na to, co się dzieje w ruchu drogowym, a po wyciągnięciu wniosków... zdjąć nogę z gazu - dodaje.
Wierzymy, że wiedza, którą przekażemy, przyda się osobom chcącym spróbować swoich sił np. w zorganizowanych rajdach dla amatorów, ale również wszystkim "codziennym" kierowcom.
Auto podsterowne ma tendencję do poszerzania łuku. Załóżmy, że zakręt prowadzi w prawo. Zatem skręcamy w prawo, a auto w wyniku podsterowności jedzie prosto, jest wynoszone na zewnątrz drogi. Ewidentnie ucieka nam przód samochodu.
Jak uniknąć?
Musimy dociążyć przód auta poprzez np. odpuszczenie nogi z gazu albo lekkie przyhamowanie. Masa auta przesunie się na przednią oś, a my będziemy mieć szansę na opanowanie samochodu.
Nadsterowność
To przeciwieństwo podsterowności, czyli nadsterowne auto ma tendencję do zacieśniania łuku zakrętu. Podczas skręcania przyczepność traci tylna oś, czyli w momencie wejścia w zakręt tył samochodu zaczyna "wyprzedzać" przód. W efekcie czego nasz pojazd doświadcza obrotu wokół własnej osi.
Jak uniknąć?
Kontra, kontra i jeszcze raz kontra. Żeby uniknąć nadsterowności musimy w odpowiednim momencie skontrować samochód. Przykładowo, skręcamy w prawo, a tył auta ucieka w lewo. Kontrujemy również w lewą stronę.
W wielkim skrócie: podsterowność to poślizg przednich kół, a nadsterowność tylnych.
Miejsca
Opinie (30) 3 zablokowane
-
2015-10-17 12:57
Lewy pas to nie kółko różańcowe.
- 20 0
-
2015-10-17 14:42
eko jazda (1)
Moje zasady eko jazdy są następujące :
1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
7. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .- 1 12
-
2015-10-17 21:23
Umarłem ze śmiechu czytając te brednie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.