• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • racja (1)

    Popieram zdanie pani Moniki. Absolutnie popieram opinię o niepotrzebnym generowaniu sztucznego ruchu i kosztów. Codziennie korzystam z usług ZTM i widzę, co się dzieje. Tak być nie może. Apeluję o rozsądek decydentów i wzięcie sobie do serca a także rozumu słów Czytelniczki.

    • 47 8

    • Miasto miało i nadal ma obowiązek znaleźć pętlę

      zastępczą - tak jak obiecywał półtora roku temu Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. Przewozów - w okolicach Placu Giełguda (wszyscy widzieliśmy w mediach te oświadczenia, które należy traktować jako przyrzeczenie publiczne), a nie gasić pożar wpuszczając mieszkańcom prawie w ścisłym centrum Starego Miasta położonego w oddaleniu od głównych dróg publicznych pod oknami intensywny ruch autobusowy, a kierowców przechowywać na przystankach bez dostępu nawet do sanitariatów z bieżącą wodą.

      Za nie wykonanie własnych zobowiązań, Miasto powinno pociągnąć do odpowiedzialności służbowej w trybie natychmiastowym podległych mu urzędników, a nie legitymizować ich absurdalne pomysły niszczące do końca trudny układ komunikacyjny w rejonie Łagiewników, stan nawierzchni nieprzystosowanych do tego dróg itp.

      • 17 2

  • Zwykli ludzie jak zwykle wiedza lepiej...

    ...jak zorganizowac komunikacje ,niz przyglupy siedzace na stolkach , czasem mam wrazenie ,ze przydalby sie polityczny przewrot , zmiana w ukladzie sil , rewolucja...bo to co sie dzieje to wola o pomste do nieba.

    • 45 4

  • (5)

    Jadę dziś zobaczyc jak autobusy daja rade wjechać w ulice Rybaki... nieraz osobówką trudno lusterkiem nie przychaczyć :-)

    • 43 3

    • To jedz. (1)

      Kozacka atrakcja , nie ma co.

      • 9 2

      • lekcje w gimnazjum były dzisiaj krótsze? sprawdx czy plecak masz spakowany na jutro :-)

        • 0 10

    • Masz załączone zdjęcia :-)

      • 6 0

    • (1)

      to jest normalnie paranoja...
      stado autobusów na wąskich dróżkach wokół dziury w ziemi

      • 12 1

      • Zastawionej wysokim płotem z bardzo ograniczoną widocznością :-)

        To chyba jakiś spisek aby uwikłać kierowców w jakiś wypadek. Czy na te trasy wysyłane są osoby niewygodne? Panowie kierowcy, jak to tam u was jest?

        • 11 1

  • a gdzie myslenie

    dlaczego na parterze tego parkingu nie moze byc pętli autobusowej, wyzej dla aut. tak sie robi w madrych krajach...

    • 45 2

  • Jestem za (4)

    Pani Moniko, dla Pani to nowość - pewnie mieszka Pani przy którejś z tych ulic. Ja mieszkam przy ul. Łagiewniki, miedzy Wałami Piastowskimi a Wałową. Tutaj te wszystkie autobusy jeżdżą tam i z powrotem, niezależnie czy jadą do końca prosto na Wałową, czy krążą po okolicznych ulicach (tu dopiero jest komora gazowa, hałas,drgania itp). Puste autobusy powinny zawracać po prostu poza strefą zamieszkałą. A do końca Wałowej wystarczy jedna linia np 184

    • 40 5

    • Ma Pan oczywiście rację. (3)

      Jedziemy na jednym wózku, choć Pan ma rzeczywiście gorzej. Najgorsze jest to, że nie ma żadnego uzasadnienia, aby kursy kończące się wcześniej na pętli Jana z Kolna przenosić w dużej części na przystanki Łagiewniki, Wałową i częściowo na Heweliusza. Wałowa już wcześniej była wystarczająco obciążona ruchem autobusowym zaspakajającym potrzeby mieszkańców w nadmiarze (z przystanków na tych ulicach autobusy zawsze jeździły prawie puste, a pasażerowie pojawiali się dopiero na dworcu PKP). Zwielokrotnienie ilości kursów ulicą Wałową dopóki nie powstanie Młode Miasto, Muzeum II wojny światowej itp. inwestycje, nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego i społecznego, będzie miało natomiast z pewnością wpływ na koszty ponoszone przez podatników związane z wożeniem powietrza oraz na ocenę działań - zakłócających im w niczym nieuzasadniony sposób spokój - w oczach wyborców z ulic Łagiewniki, Wałowa, Lisia Grobla, Heweliusza, Mniszki, Refektarkiej, Rybaków Górnych i Dolnych, Brygidki, Stajennej itp. (zwłaszcza że jest to obszar ostatnio już wystarczająco trudny do w miarę spokojnego zamieszkiwania ze względu na liczne prowadzone miesiącami prace infrastrukturalne i drogowe, a lokalne ulice są już wystarczająco obciążone ciężkim sprzętem budowlanym, nimi przemieszczającym się na okoliczne place budowy na terenach stoczniowych).

      Czy planujecie Państwo jakąś akcję protestacyjną w tej sprawie, bo uważam że tego absurdu nie można tak pozostawić.

      • 17 3

      • do kierowców !!! (2)

        Myślę, że także kierowcy opuszczający starówkę ulica Stolarską, Targiem Drzewnym, Rajską - powinni się wypowiedzieć masowo w tej sprawie - a nie tylko mieszkańcy. Bo to im wydłuży się stanie w korkach w godzinach szczytu. Sprawa nie dotyczy przecież tylko Heweliusza - ten stan przełoży się na wszystkie drogi wyjazdu z centrum. Nie mówiąc już o narażaniu się na stłuczki, "otarcia" z autobusem, i nagłe zdziwienie, gdy wyrośnie on z zasłoniętego niebieskim płotem i drzewami zakrętu dla samochodów jadących Stolarską w stronę stoczni. Czy ktoś przeanalizował dotychczasową ilość zdarzeń drogowych na skrzyżowaniu Heweliusza / Łagiewniki - przecież tam niektórzy gnają wieczorami na pamięć - po kiedyś to była prawie pusta o tej porze droga. Nawet nie zdążą zahamować i zrobi się z nich mało smaczna konserwa. W tym mieście ktoś myśli ???

        • 14 2

        • No właśnie wróciłem do domu.

          Ja p..... . Makabra!

          • 11 2

        • nie popieram tej niby pętli, ale jeśli co niektórzy kierowcy osobówek

          jeżdżą na pamięć, to że pojawią się tam wieczorami autobusy to przytemperuje te jazdy i oduczy jazdy na pamięć - ot malutka zaleta.

          • 4 5

  • Niech Pani Monika nie przesadza. (3)

    Po pierwsze autobus nie wjeżdża na ulicę Heweliusza a jeździ Łagiewnikami i Rybakami. Po wtóre pętle uliczne są bardzo popularne w wielu miastach. Po trzecie w końcu rozbawił mnie fragment o sanepidzie i spalinach. Droga Pani - to jest miasto i czy tych parę autobusów na godzinę przejedzie czy nie - sytuacja się nie zmieni.

    • 13 54

    • Jedzie dokładnie ulicą Heweliusza. (1)

      • 15 3

      • Łosiu ze ZDiZ, weź do rączki plan miasta

        sprawdź nazwę ulicy i przeproś zanim kolejny raz zaczniesz minusować. Wiem chyba na jakiej ulicy mieszkam :-)

        • 19 3

    • Ty chyba jesteś tym osłem ze ZDiZ, co to wymyślił :-)

      Konsultowałem sprawę z rzecznikiem jednego z przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z jednego z największych miast w Polsce. Szczęka mu opadła nad waszą indolencją, panowie z ZTM i ZDiZ.

      • 22 7

  • gdynia lepiej wypada :) (4)

    zajezdnie autobusowe petle :) zakret do oksywia, karwiny tesco, polifarb, rumia pkp, chylonia pkp ;)

    Szybka Gdynia - Wolne Miasto Gdansk

    • 7 19

    • dziecko, to są pętle na wygnaniowach

      a nie w centrum

      • 9 1

    • zapomniałeś dodać rowerowa estakada w Gdyni

      jeszcze nie oddana a już się wali

      • 4 3

    • już lepiej? (1)

      a może jednak idź do specjalisty po jakieś lekarstwa :D

      • 0 2

      • "... idź do specjalisty po jakieś lekarstwa" - to ma być odpowiedź ?

        Ale ten mądrala wyżej - "dziecko, ..."
        A ja mu napiszę - "źle porównujesz Johnny. Tu chodzi o pętlę w śródmieściu a nie w peryferyjnych dzielnicach." Nigdy komuś nie napiszę odpowiedź typu "idź do psychiatryka leczyć się" lub "dzieciaku ... mleko masz pod nosem"
        Musicie obrażać ludzi ? Nie umiecie dyskutować ?

        • 0 0

  • lulu (1)

    to wsystko wina adomowicz

    • 12 3

    • A kogo?

      Skoro USA za prowokacyjne użycie sarinu przez opozycję powiązaną z Al-Kaidą w Syrii, obwinia legalną władzę, bo nie dopilnowała - to Budyń też musi odpowiadać za szaleńców, których zatrudnia ;-P

      • 4 2

  • Dziekuje za glos w tej sprawie... (1)

    ... na Pani wniosek przyjzelismy sie sprawie i postanowilismy przystosowac ulice do nowej funkcji - wprowadzimy calkowity zakaz parkowania i zlikwidujemy miejsca postojowe na calej ulicy - jezeli to nie pomoze to wprowadzimy zakaz wjazdu z wyjatkiem autobusow, sluzby komunalnej i taxi - w koncu miasto jest dla ludzi a nie na odwrot...

    • 26 10

    • Zgodnie z pomysłem ZDIZ "Miasto jest dla pustych autobusów".

      Ludzie nie mają tu żadnego znaczenia ;-P

      • 19 2

  • Długi Targ jest szeroki i pomieści wszystkie autobusy (1)

    oraz absurdalnie myślących urzędników w naszym mieście

    • 36 3

    • myślących - mówisz.... :) :) :)

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane