• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Proponuje kupno drezyny

    ludxie sami bedą dojeżdżać na chu... nam to PKM

    • 11 3

  • To już na Ukrainie jest lepiej

    • 8 5

  • A kiedy PKM do północnych dzielnic Gdyni czyli tam gdzie najwięcej osób na to czeka? (1)

    Tory już są

    • 34 6

    • To jeszcze nie wiesz? Nie da się!!!

      Szczurek nie jest zainteresowany rozbudową PKM!!!

      • 18 2

  • (3)

    Niestety brak u mnie wiary ,że szybkie przywrócenie ruchu to priorytet. Niestety nie widać tego , prace idę bardzo mozolnie, nie widać aby pracownicy się uwijali. Gdyby to była skm, już dawno prace naprawcze byłyby wykonane, a tak że PKM przynosi straty i na dobrą sprawę jej brak nie paraliżuje miasta to nie bardzo zarządcy się spieszy z jej uruchomieniem . Błąd bo odzwyczajają ludzi od korzystania z niej i powodują niesmak!

    • 23 6

    • Czemu tak wolno?? (2)

      odp:bo robole sa zalani

      • 2 3

      • (1)

        nikt ich nie nadzoruje, często sobie tam po prostu siedzą

        • 3 2

        • Brak wiary...

          Oni sami nie wierzą w to, co robią.
          To i motywacji brak.

          • 1 1

  • Kilkunastometrowe olbrzymie zadaszenia nie mające żadnego praktycznego uzasadnienia, nie chroniące przed niczym, będące jedynie wizją projektanta za którą my płacimy. Vide jeden przystanek PKM Matarnia a : 4 windy, 4 zadaszenia, setki ton betonu na umocnienia (chyba z rok czasu budowany). Koszmar architaktoniczny za 1mld i 100mln a pasażerów jak na lekarstwo. O przystankach umiejscowionych polach

    • 29 12

  • Nieprawda (2)

    "Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy."
    Uszkodzenia nie powstały w wyniku powodzi, tylko DESZCZU, co nie najlepiej świadczy o jakości wykonania !!

    • 48 6

    • Żeby nie było, niczego się nie nauczyli. Znowu o wyborze w 90% decydowała cena.

      • 4 5

    • No i mieli szczście, ze deszczyk nie popadał dzien dłużej , bo nie było by co zbierać

      ..

      • 4 2

  • Po co jechać do Gdańska z Gdyni PKM skoro jest SKM ? (2)

    Chyba by zwiedzać Kaszuby, ale ekrany psują pejżaż...

    • 11 17

    • bo skm nie jeździ przez wszystkiedzilnice Gdyni tylko centralne!!!

      • 9 2

    • Bo miło się jedzie w klimatyzowanym, niemal zupełnie pustym pociągu. Cisza, spokój, jak ktoś ględzi przez komórkę to na drugim końcu. Prawie jak taksówka.

      Oczywiście nie o to chodziło twórcom tego pomysłu, ale za to ten pomysł lubię. ;)

      • 14 1

  • szczurek dlaczego nie robi tego MTM??? kiedy PKM na północ Gdyni???

    • 11 3

  • (1)

    Kilkunastometrowe olbrzymie zadaszenia nie mające żadnego praktycznego uzasadnienia, nie chroniące przed niczym, będące jedynie wizją projektanta za którą my płacimy. Vide jeden przystanek PKM Matarnia a : 4 windy, 4 zadaszenia, setki ton betonu na umocnienia (chyba z rok czasu budowany). Koszmar architaktoniczny za 1mld i 100mln a pasażerów jak na lekarstwo. O przystankach umiejscowionych w polach nie wspominając. Inwestycja nawet za sto lat nie zwróci się nawet w 1%. A tu dalej dwa przystaneczki i 25 baniek do zgarnięcia. Żyć nie umierać.

    • 22 6

    • Zależy jak chcesz liczyć zwrot z komunikacji miejskiej

      Autobusy się nie zwracają, a nie trzeba było budować prawie żadnej infrastruktury.

      Z drugiej strony 1mld kosztował stadion, używany kilka dni w roku.
      2 mld ma kosztować tunel pod pachołkiem (oby nie powstał).

      PKM pozwala przynajmniej dojechać do centrum z południowych dzielnic (nawet zza obwodnicy) w kilkanaście minut, bez stania w korkach.

      • 8 1

  • Porażka

    Czas przyznać drodzy rządzący - PKM okazała się klapą. Od początku same problemy i wiatr w oczy. Mnóstwo pieniędzy utopionych w błocie ( i to dosłownie), a i tak nikt tym nie jeździ. Teraz znowu budują za miliony kolejne przystanki, a puste składy będą wozić powietrze. Litości

    • 21 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane