• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • PKM to dobra inwestycja, stare nasypy a zwłaszcza wysadzone wiadukty straszyły jeszcze wojną... (3)

    Kasa przyszła z UE i tu została...a PKM jest przyszłościowa, za jakiśczas teren się zaludnią i będzie miło.

    • 16 12

    • Ten argument odszedł w niebyt wraz z ulewą. Nikt nie zwiąże swoich życiowych planów, takich, jak zakup mieszkania, z czymś, co w każdej chwili może zostać wyłączone z eksploatacji na 2 miesiące (niech będzie - optymistą jestem).

      • 6 5

    • chciałbym tylko dyskretnie zauważyć, że te straszące nasypy przetrwały sporo ulew przez te wszystkie lata...

      • 8 1

    • z uni 30% - reszta to również Twoje pieniądze

      • 0 0

  • szkoda że u nas w przetargach nikt nie patrzy na jakość wykonania. Co z tego że tanio skoro zaraz po upływie gwarancji trzeba naprawiać. Idealny przykład to trasa Kwiatkowskiego, która nie ma 10 lat a już trzeba było wymieniać dylatacje w lesie w kierunku oksywia!!!

    • 15 2

  • na północ by się przydała :) (1)

    • 13 2

    • Nie da się

      • 7 1

  • "Naprawa" (2)

    Na Strzyży dosypują piachu, przyklepują łychą koparki, trochę poprawiają małą zagęszczarką, na to sypią czarnoziem i wszystko. Żadnej geokraty, niczego.

    No nic, po raz kolejny wszystkim, którzy mają choć odrobinę inżynierskiej wyobraźni, nie pozostaje nic innego, tylko życzyć PKM-ce powodzenia.

    • 16 3

    • akurat ma samym końcu zostanie przykryte kamieniami (1)

      • 0 5

      • To po co czarnoziem i nasiona trawy?

        • 4 2

  • a co w specyfikacji? Znów baum i polbruk?

    • 7 0

  • naprawa

    Codziennie śledzę "naprawy" nasypu jeżdżąc rowerem. Myślę, że nie będzie już potrzeba wielkiej ulewy, aby wszystko popłynęło. Potem będzie podsypywanie, utwardzanie, zachowanie pozorów i okres gwarancyjny minie i szara rzeczywistość okaże się brutalna. Wzmocnieniem jest ubita ziemia, to chyba zbyt mało jak na takie obciążenia. Ciekawe, kto bierze za to odpowiedzialność.

    • 23 3

  • Jestem przekonany że w ciągu roku, (1)

    dojdzie do osunięcia się nasypu a co gorsza wypadku.

    • 12 4

    • No ci od PKM-ki

      pewnie liczą na to, że uda im się przeturlać jeszcze 4 lata. Do końca trwałości projektu, żeby kasy do UE nie oddawać, a potem będzie można zwinąć interes. Byle tylko za mocno nie padało. ;)

      • 6 1

  • Pkm

    Dworzec Gdynia remontowany za Unijne środki a jest Makdonald czy tak wydajemy środki unijne

    • 12 2

  • PKM powinna sie zatrzumywac tylko na lotnisku i Wrzeszczu (1)

    PKM powinna sie zatrzymywac tylko na lotnisku i Wrzeszczu PKP.w kazdym cywilizowanym kraju jest takie szybkie polaczenie(obecny czas przejazdu do Wrzeszcza jest za dlugi).oprocz tego powinna jezdzic 24/7 co 15 min.tylko wtedy lobby taxowkarskie by ucierpialo.zakladam ,ze sa jakies rodzinno-biznesowe koneksje miedzy decydujacymi o rozkladzie ,a taxowkarzami.

    • 9 8

    • nie, nie powinni, powinna być elektryfikacja i zwiększenie v-max

      tak, jeździ bardzo... wolno.

      • 5 1

  • A to ciekawe.

    A co to jest "druga w kolejności najlepsza oferta" panie redaktorze? ;) Najlepsza rzecz jest tylko jedna!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane