• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe samochody będziemy kupować przez internet? Co z salonami?

mJ
21 stycznia 2024, godz. 06:00 
Opinie (134)
W modelu agencyjnym jednym z zadań dealera byłoby wydawanie nowych aut. W modelu agencyjnym jednym z zadań dealera byłoby wydawanie nowych aut.

W Trójmieście nowoczesnych i dużych salonów samochodowych nie brakuje. Coraz częściej i głośniej mówi się jednak o tzw. modelu agencyjnym w sprzedaży nowych aut. A to dla motoryzacji mogłoby oznaczać chociażby koniec z budowaniem wielkich salonów.



Jaka jest przyszłość motoryzacji? Wszystko wskazuje, że elektryczna i... internetowa. Co to oznacza? Prawdopodbnie nowe samochody będziemy kupować przez internetowe formularze producentów. A cały proces zakupu zajmie raptem kilka minut. To model na wzór Tesli. I jak widać, po słupkach sprzedaży w Polsce - taka forma zdaje egzamin.

W tradycyjnym, dobrze nam znanym systemie, to dealer kupuje samochody, wstawia je na plac, do salonu, sprzedaje, rejestruje. W modelu agencyjnym to producent byłby właścicielem aut i przejąłby pełną kontrolę nad ustalaniem cen czy zawieraniem umów z klientami.

W takim razie jaką rolę w tym systemie pełniliby dealerzy? Do ich obowiązków należałoby np. informowanie klientów o procesie zakupu, doradztwo, organizowanie jazd testowych, a także wydawanie zakupionych aut.

Salony samochodowe w 2023 r. - co działo się na lokalnym rynku? Salony samochodowe w 2023 r. - co działo się na lokalnym rynku?

Dla producentów to dobre rozwiązanie



Dlaczego producentom może zależeć na modelu agencyjnym? Z kilku powodów. A tymi głównymi są: wciąż zyskująca na popularności sprzedaż w internecie, popularyzacja aut elektrycznych (zdalne konfigurowanie jest prostsze i szybsze niż w przypadku aut spalinowych) czy w końcu szukanie oszczędności (koncerny przy wyśrubowanych normach emisji spalin wydają fortunę na badania i rozwój, głównie modeli hybrydowych i elektrycznych). Dlatego z ekonomicznego punktu widzenia model agencyjny byłby dla producentów wodą na młyn.

Co z salonami?



Przy modelu agencyjnym wielkie salony nie będą miały racji bytu. Bo tak naprawdę wystarczyłby niewielki obiekt z wygospodarowanym miejscem na spotkania z klientami, "wydawką" nowych samochodów oraz parkingiem na auta demonstracyjne. Bez zbędnych, ogromnych stref ekspozycyjnych na kilkdziesiąt aut.

Domy Stellantis powstaną w Trójmieście? Wiele marek pod jednym dachem Domy Stellantis powstaną w Trójmieście? Wiele marek pod jednym dachem

Pierwszym koncernem, który na naszym rynku zapowiedział wprowadzenie modelu agencyjnego jest Stellantis. Wdrożenie nowego modelu wymaga jednak restrukturyzacji sieci, która dotkęła ponad 15 tys. przedstawicielstw w całej Europie, w tym wielu w Polsce i samym Trójmieście. Dlatego też wielu dealerów z Trójmiasta, wchodzących w skład koncernu, przestała... istnieć.
mJ

Opinie (134) 5 zablokowanych

  • (6)

    Jak to co? Będą zamkłe... Po co iść do salonu? By wysłuchać "pucowania" pracownika? By dowiedzieć się, że ekran ma tyle i tyle oraz ładowarkę do smartfona? Co tam większość obchodzi obecnie?! Może serwis by się przydał, ale z przeszklona ścianą do poczekalni...

    • 24 4

    • W salonie można było dostać rabat, w jednym więcej w drugim mniej. (5)

      Był wybór.

      • 4 7

      • wierzysz w to? (1)

        Myślisz, że właściciel salonu sprzeda ci auto poniżej ceny od producenta? Zawsze, ale to zawsze płacisz więcej niż u producenta.

        • 13 1

        • ale możesz obniżyć marżę

          mi jeden salon toyoty na odpowiedź że znalazłem o 20% tańszą astrę powiedział że to tylko opel. No nie zgodzę się ale jakby drążyli to znaleźliby argumenty bo 5 zamiast 6 biegów i coś tam jeszcze. Ale drugi, może i niedużo ale dał rabat 4 koła co przy zakupie za 6 dych dało już parę mocnych procent. Życia to mi nie zmieniło ale zostawiło jakiś grosz w kieszeni. Jakbym 4 koła znalazł na ulicy to na pewno bym się schylił.

          • 1 0

      • Jaki rabat? Rozpytaj jak to wygląda. Ile dostają na jedno auto na samo przygotowania do sprzedania. Te auta powinny być tańsze.

        • 8 0

      • Salon temat rzeka. (1)

        Tak na poważnie to marże są wysokie. Dowody, słucham w radio reklam na auta z rocznika 2023 Audi, KIA, Hyundai, i inne, rabaty po kilkadziesiąt tys. na wybrane modele czyli po stratach na Covidzie trzeba sobie teraz odbić w cenach? A tu Zonk, za drogo i ręce w nocniku. I tak sobie myślę, dlaczego np prosta DACIA by Renault daje 3 lata gwarancji, a oryginalne Renault ciągle jeszcze tylko dwa?

        • 1 0

        • jak polazłem do Audi

          i zapytałem o S3 to od razu zaproponowali 2 dychy rabatu czyli prawie 10%. Kiedyś te fury były tańsze 5 dych ale też dawali 10% rabatu. Ceny nie poszły przez ich chciwość bo niby jak? Jest konkurencja, jak jesteś chciwy to konkurencja cię wygryzie. Ceny poszły przez politykę unii, ograniczone łańcuchy dostaw, wojnę i inflację. Czynników jest znacznie więcej niż jeden.

          • 0 0

  • Ciekawe czy te prognozy sprawdzą się bardziej (1)

    Niż te horoskopy o północy?

    • 26 0

    • Musi coś w tym być bo jak pół roku temu zmienialiśmy auto to pan sprzedający właśnie nam o tym opowiadał, to kwestia czasu. Dealerzy już się szykują na zmiany.

      • 1 0

  • Oby jak najszybciej

    W usa salony samochodowe to jedna wielka mafia, w Polsce to też nikomu niepotrzebny pośrednik.
    Opcje w konfiguratorze na stronie potrafię sobie wyklikać sam.

    • 14 4

  • Kwestia czasu

    • 6 1

  • Ludzi nie stać na używane trupy a wy o nówkach z salonu piszecie (8)

    • 48 4

    • zależy kogo

      • 7 10

    • Niekoniecznie (4)

      Przecież samych Porsche w zeszłym roku zeszło grubo ponad 400 w sopockim salonie. Na ulicy gdzie nie rzucisz kamieniem tam nowa KIA czy Toyota. Jakoś tego nie widać żeby ludzi było nie stać. Samochody na trójmiejskich ulicach robią wrażenie. Nawet na bogatym zachodzie nie widać na ulicach tylu stosunkowo nowych aut co w Trójmieście.

      • 7 8

      • Spłata w ratach

        Jak widzisz marca na blachach GDA to wiedz że to wypożyczony.

        • 5 0

      • (1)

        Bo to jest efekt kupowania w leasingu krótkoterminowym lub na raty 500+ ( 800+) i na firmę. Państwo płaci moje raty przez 18 lat, w pale się nie mieści.

        • 3 3

        • tobie płaci ale leasingu na 18 lat nie dostaniesz

          • 1 0

      • bo to jest efekt wzrostu cen nieruchomości a nie bogacenia się obywateli

        wzrost cen nieruchomości spowodował że przestali się interesować nimi mniej zamożni. Wzrosła ilość dobrze sytuowanych nabywców a ci mogą sobie pozwolić też na lepsze samochody. Też się nad tym zastanawiałem, ale ta zależność jest bardzo logiczna. Mniej zasobni po prostu wynieśli się na obrzeża lub w ogóle poza miasto. Natomiast nie zgodzę się z twierdzeniem ze "na bogatym zachodzie nie widać... bogatych fur". Widać. Sam VW w Niemczech w poprzednim roku sprzedał więcej nowych aut niż wszyscy producenci w Polsce. To się też przekłada na sprzedaż aut luksusowych. W dojczlandii sprzedali tyle meroli, audic i beemek co wszystkich nowych aut w Polsce. Są dużo bogatsi. Nawet jakby odnotować że kraj 2 razy ludniejszy. Nie zmienia to faktu że nowych fur sprzedają tam 6 razy więcej niż u nas. 2.85 miliona vs 475tys u nas. Taki rynek

        • 0 0

    • No ktoś to jednak kupuje co nie?

      Mamy zamknąć wszystkie salony, bo ciebie nie stać?

      • 5 4

    • Yelyty siem zawiązują , obrzezane lub liŻące .

      • 0 0

  • (1)

    Do wyburzenia

    • 6 4

    • Jedź do Kamiennego Potoku i powiedz to tym od Porsche. To będzie elegancki salon na skalę światową i w końcu znikną te auta stojące pod pokrowcami na kempingu od wielu miesięcy.

      • 0 1

  • Nierealny pomysł (18)

    Przy zakupie auta największy wpływ na mój wybór miała możliwość obejrzenia go w salonie i jazdy próbne. Jeździłem kilkoma różnymi. Tym które wybrałem nawet 3 razy. Odrzuciłem auto innej marki bo w salonie nie byli w stanie mi pokazać jednego z elementów wyposażenia.
    Kupno auta to nie jest zakup butów, które można zwrócić bo w rzeczywistości podobają się mniej niż na zdjęciu w Internecie.

    • 104 42

    • Oho

      Tutaj prezes konsorcjum motoryzacyjnego. Po przeczytaniu Pana komentarza skontaktowałem się ze wszystkimi zarządami firm motoryzacyjnych i zgodnie przyznaliśmy, ze odchodzimy od pomysłu salonów zdalnych.

      Xd

      • 25 16

    • Realny, tylko nie bierze pod uwagę twojego marudzenia. (1)

      Jesteś ziarnkiem w piasku w ich przychodach, twoje 100 tys nic nie znaczy. Ale tłumacz sobie dalej że jesteś kimś

      • 16 14

      • Nie zgodzę się

        Z tych ziarenek składa się całość więc nie masz racji. Tak czy siak rynek zweryfikuje te pomysły

        • 19 2

    • Ciekawe

      Też bym nie kupił auta w ciemno ale ze względu na możliwość przyjrzenia się materiałom czy jakości w salonie i odczuć z jazdy próbnej, to czy sprzedawca posiadał wiedzę o wyposażeniu raczej nie wpłynęłoby na moją decyzję.

      • 9 0

    • Przeczytaj jeszcze raz, ze zrozumieniem!!!!!!!! (3)

      Dealerzy zostaną na rynku i u nich będziesz mógł obejrzeć jak i odbyć jazdę próbną. Zakup będzie dostępny na stronie producenta, jak w zwykłym sklepie internetowym. Dokładnie to samo zrobił Trek i Specialized, dymając tym samym stacjonarne salony rowerowe. Ludzie kupowali rowery przez internet, z odbiorem w salonie. Salon był odpowiedzialny za przygotowanie roweru do jazdy i jego przekazanie właścicielowi. Podczas gdy ten sam towar, w tej samej cenie nadal zalegał u niego w magazynie. Wydymani w d.pe w białych rękawiczkach. Teraz to samo czeka dealerów samochodowych!!!

      • 8 3

      • (2)

        Fakt zalegania towaru w magazynie nie świadczy dobrze o zarządzaniu firmą. Widać że zoptymalizowali proces.

        • 1 2

        • Dzisiaj dużo ludzi ogląda towar w sklepie, a kupuje przez Internet. Z autami to nie wyjdzie bo kosztują sporo kasy. Do tego w salonie możesz zostawić stary do rozliczenia i ubezpieczyć auto. Nie każdy też ma Internet.

          • 4 4

        • Jeśli to się stało nagle to też nie świadczy o złym zarządzaniu. Po prostu polityka się zmieniła i ktoś został z małym magazynem. Czasem sam kupowalem rowery z upustem nawet 25% bo się chcieli pozbyć ale co mieli zrobić jak im producent obciął dostawy.

          • 0 0

    • Zawsze, ale to zawsze znajdzie się jeden z drugim cep, który czyta tylko tytuł i się wypowiada

      Napisali w tekście:
      " Bo tak naprawdę wystarczyłby niewielki obiekt z wygospodarowanym miejscem na spotkania z klientami, "wydawką" nowych samochodów oraz parkingiem na auta demonstracyjne"

      • 8 2

    • Dzbanie ten projekt działa juz na całym swiecie i rozwija sie doskonale i taka własnie jest przyszłosc czyci sie podaoba czy

      wiec twoja głupota nikogo nie iteresuje bo to jest projekt dokonały i ekonomicznie przynosi zyski ogromne

      • 2 9

    • Ale to się nie zmieni (1)

      Mają zostać niewielkie salony gdzie możesz wszystko pomacać i pojeździć. Dopiero sprzedaż ma być przez internet. Czyli najpierw oglądasz na żywo, a potem przez internet samodzielnie wyklikujesz wyposażenie, zamawiasz i czekasz na odbiór

      • 2 2

      • Biznes

        Ale na salony firm zewnętrznych, jak do tej pory, nie ma miejsca w tym biznesie. Jak będą chcieli to jakieś ochłapy będą wyłapywać. Młode pokolenie już nie będzie korzystać z salonów. Filmik na Youtube zobaczą, kilka opinii zasięgną i dodadzą do koszyka klik i auto za jakiś czas "pod dom" przyjedzie. Świat się zmienia, a dilerzy będą musieli się przebranżowić albo na lakiernie przestawić, bo z takim momentem obrotowym jak elektryki mają, będzie co naprawiać :) Będziemy mieli przy obwodnicy piękne pustostany.

        • 5 1

    • Nie zawsze buty możesz zwrócić gdy były choć raz używane, tak samo jak auto. Widziały gały co brały.

      • 1 1

    • (4)

      No popatrz, a ja właśnie w internecie na stronie producenta wyklikałem w zeszłym roku samochód dla żony. Opcji wyposażenia było bez liku (ponad 250tys. zł w samym wyposażeniu dodatkowym). Nawet koloru na żywo nie widziałem, tylko na zdjęciach w internecie. Skonfigurowałem w sieci praktycznie wszystko co się dało i z takim czymś poszedłem do salonu ponegocjować cenę. Można? Można. Oczywiście ja jestem wieloletnim klientem dwóch marek premium (Porsche i BMW), więc znam wyposażenie i ogólnie interesujące mnie modele. Gorzej jak ktoś w ogóle nic nie wie i nawet nie wie czego chce. Ten pewnie musi iść pomacać, pooglądać, pojeździć. Ale nie mów mi, że się nie da kupić auta przez internet.

      • 0 13

      • Kupiłeś

        przez pośrednika, zupełnie nie rozumiem czemu się cieszysz, że więcej wydałeś? Każda Tesla narobi ci wstydu na ulicy, kosztuje 3x mniej a producent zarabia najlepiej w branży. Wyobraź sobie ile przepłaciłeś :p

        • 3 2

      • Wow. Jesteś gość. 250 tys w dodatkowym wyposażeniu.

        Wąski? To ty?

        • 5 0

      • A potem się obudziłeś

        • 4 0

      • małżonka zadowolona z wyboru, czy obrażona bo jej kolor nie pasuje do kolczyków?

        • 1 0

  • (1)

    ja tak kupilem swoj,bez ogladania

    • 6 4

    • jednoślad ze zużytą baterią ?

      • 0 0

  • bez żadnego problemu ....

    mogę kupić w necie bez prowizji ... nie potrzebne mi są marmury ,krawaty ,szmery bajery ...

    • 27 3

  • (4)

    Co z salonami? Już deweloperzy zacierają ręce

    • 7 2

    • I co w tym złego?

      • 4 0

    • Głupi i bezmyślny hejt (1)

      Jak zamkną budynek z salonem, to ma tam być klepisko?

      • 3 0

      • Tak

        Żeby Bracia Golec mieli o czym śpiewać.

        • 1 0

    • I tak, i nie. Są salony w centrach miast, są tez i takie na obrzeżach. Na pierwsze deweloperzy zacierają ręce i ostrzą zęby, na drugie - niekoniecznie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane