• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • nareszcie coś o południowej części Gdańska

    bo dotychczas zdaniem ZDiZ uwidocznionym nawiatach południe naszego miasta jest na zachodzie np. w Jasieniu Chełmie czy Zaborni

    • 1 0

  • trakt

    tak jak ulica, aleja czy plac pisze się z małej litery

    • 1 0

  • Wydaje mi się, że więcej by dało: (1)

    a) zrobienie przy stacji kolejowej w Pruszczu Gdańskim porządnego węzła integracyjnego, czegoś podobnego do tego w Tczewie, dla rowerów, samochodów, z pętlą autobusową - miejsce jest.
    b) przywrócenie SKM-ek do Pruszcza
    Wtedy może mieszkańcy podgdańskich miejscowości mieliby motywację, żeby z tej drogi korzystać

    • 3 0

    • w Pruszczu już pracują nad tą koncepcją

      można dodać jeszcze: cyklostrady wzdłuż linii SKM z Pruszcza do centrum Gdańska

      • 1 0

  • Nowe władze miasta a nie nowy trakt (1)

    Ludzie. Nowy trakt sw. Wojciecha to chora koncepcja. Zamiast rewitalizować orunię i lipce to pracownicy brg wola zrównać tę dzielnicę z ziemią i postawić jakieś baraki. Perły architektury w tej częsci miasta walą niszczeją i wołają o pomstę do nieba. Dodatkowo ten poroniony pomysł spowoduje, że orunia i lipce będą slumsy . Tutaj potrzebne są nowe władze miasta zamiast nowego traktu!!

    • 5 3

    • albo nowe władze albo dotychczasowe inaczej rozumujące

      sama zmiana władzy dla zmiany władzy nic nie da. konkurenci dotychczasowego prezydenta zwykle uważali, że mają receptę na korki - poszerzanie dróg. I mamy to co mamy.

      • 1 0

  • Busdujcie trase polnoc poludnie

    • 0 3

  • Orunia powinna byc zburzona - tam jest tylko syf i zgnilizna

    Trzeba wymienic wladze gdanska - oraz zburzyc orunie i zbudowac wszystko nowe - tam nic niema juz wartosciowego - ludzie nie dajcie sie oglupiac - taniej jest zburzyc i postawic nowe jak ten syf remontowac - na zachodzie tak sie robi - moge dac wam dac przyklad -
    na oruni powinny stanac wierzowcw to powinna byc mieszkalna dzielnica a nie fabryczna i przemyslowa - wcentrum miasta na swiecie nie ma fabryk syfu i przemyslu

    • 2 6

  • Bez sensu (6)

    po to jest obwodnica południowa, sucharskiego i stara obwodnica, żeby wszyscy nie pchali się przez śródmieście.

    • 58 41

    • Jedź obwodnicami z centrum Pruszcza na Stare Miasto w Gdańsku. Powodzenia (1)

      • 11 11

      • No to do wyboru

        obwodnica, WZ

        obwodnica, poludniowa obwodnica, sucharskiego, WZ

        Dwie drogi juz istnieja. Jesli wygodniej sie jedzie traktem, to moze nie nalezalo go remontowac, ani budowac nowego - jezdzi sie nim wygodniej niz nowo wybudowanymi autostradami...

        • 2 0

    • A jak jadą do Śródmieścia, to co? (3)

      myślenie nie boli

      • 7 6

      • LOL (2)

        WŁAŚNIE TAK!!! Z centrum Pruszcza Gdańskiego do centrum Gdańska powinieneś jechać przez obwodnicę! Ludzie myślcie - poszerzanie ulic nie jest ratunkiem a morderstwem!

        • 11 1

        • Taaak

          Nie dosć, że stoisz w korku przed obwodnica, to w newralgicznych miejscach róznica w dojeździe do pracy to ponad 20km. Pomijając ogromne korki na zjazdach z obwodnicy. Taki wariant nie ma sensu.

          • 6 1

        • ale zrobienie tej nitki nie rozwiąże w ogóle problemu

          bo korek się tworzy przy okopowej. Ta nitka to wyrzucone pieniądze w błoto, żeby chociaż była jakaś druga odnoga do toruńskiej to by to miało sens ale obecny wariant nic nie daje.

          • 6 2

  • Jedyne rozwiązanie to budowa lini metra (2)

    • 4 5

    • i to do samej Warszawy

      • 1 0

    • wystarczy dodatkowy tor do Pruszcza

      • 3 0

  • Wariant b to bardzie dobry pomysł - tam i tak jest hałas od kolei (5)

    Ktoś tutaj bełkocze, że bez sensu i że jest obwodnica płd i sucharskiego i obwodnica... A jak dojechać z tych ulic do centrum?

    • 58 20

    • przesunięcie korka

      zamiast 5 minut tu i 5 minut przed okopową będzie 10 minut przed okopową
      a kasa poleci

      • 3 0

    • powiedz mi w jaki sposób ta nowa droga rozwiąże problem korków

      skoro korki się tworzą przed okopową? Nigdzie indziej na trakcie nie pojawiają się korki przcież.

      • 6 3

    • Pomyślmy... może trasą W-Z budowaną przez 10 lat za grube setki milionów złotych?! Tak - właśnie ona miała służyć do zjazdów z obwodnicy do centrum! I co? Mało? Korki są? Słowackiego poszerzyli. Tam też są korki?! No właśnie! i tu poszerzysz ulicę i nie zgadniesz co? Tam też będą korki!

      • 7 1

    • Zapewne wiesz o tym bo tam mieszkasz. pewnie oczywiście ze jak jest hałas od kolei to co będzie przeszkadzać droga...

      • 4 0

    • no jak normalnie jak szkoda tobie pol litra paliwa zeby nadrobic 5 km to twoj problem...

      W korku i tak spalisz więcej...trzeba włączyć myślenie i po sprawie.

      • 9 5

  • Tramwaj do Pruszcza ? (1)

    Wielu o tym pisze. A czy ktokolwiek zapytał burmistrza i wójta o to, czy Pruszcz ma pieniądze na współfinansowania budowy linii tramwajowej, zakup taboru. A następnie rok w rok dopłacanie do utrzymania tego połączenia.

    • 0 6

    • Pruszcz to bardzo bogate miasto. Prędzej w Gdańsku zabraknie kasy

      na tą trasę.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane