• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • a co na to administracja kolejowa .........

    mam nadzieję że dyrektor, PIskorski , ten "wspaniały" projekt uzgodnil z dyrekcją
    PKP , bo o ile sie orientuje to jest strefa ochronna dla kolei 15 m nie wolno wbić łopaty a przy modernizacji linii kolejowej to moze być jak w/w drogą czerwoną we Wrzeszczu., po co rysowac nalezy uzgodnić z PKP.

    problemem nie jest odcinek od ul.Gościnnej do Obwodnicy Południowej ,nie mozna takich problemow rozwiązywać na dł 2,0 km to dotyczy całej części południowej Gdańska,od Urzedu Wojewódzkiego do Pruszcza.i Straszyna .

    Projekt nie rozwiązuje problemu ul.starogardzkej nie widzę rezerwy pod skrzyzowanie na drogę do Straszyna . ten ruch jest coraz wiekszy i przy rozbudowie na górnym tarasie to rozwia zanie nic nie wnosi a bardziej kompikuje dojazd do Straszyna

    cały projekt do ponownej analizy szkoda waszej pracy panowie ipanie urbaniśc
    trzeba duzo wiecej danych o ruchu drogowym i proszę o uzupelnienie o kartogramami ruchu , drogowcy sie nie popisali ..........
    a rozwiązanie na starówce Oruńskiej , brak w opisach szkoly gmnazjalnej nr10 i prowadzenie ruchu po ulicy Gościnnej na nowe rondo to jakaś zgroza
    na odcinku od Bbłednika do Pruszcza nie ma polaczenia pod koleją 10 km , Orunia za koleją nie ma bezkolizyjnego połaczenia z traktem cale zabezpieczenie karetki, straż pożarna niema przejazdu bezkolizyjnego ,muszą czekac na przejazdach ,w XXi wieku taka praktyka to brak myślenia podstawowego ponowie architeki to jest cala orunia anie dwaplany jak sądzicie im dzielicie dzielnicę na pół,........

    file 1951

    • 9 0

  • Poszerzymy drogi i aut przybędzie

    Czemu nie zrobią skm do Pruszcza? Jasne lepiej budować na palę bez pomysłu. Kto powie, czemu po tych wszystkich ekstra kosztownych inwestycjach nadal nie ma jednego przejazdu bez świateł przez miasto? Co zrobią jakiś odcinek to korki się tylko przesuwają w dalsze miejsca.

    • 5 0

  • Likwidacja tramwaju na Orunię była totalną głupotą

    Chyba ci co ją podejmowali nie przewidzieli że przyniesie to opłakane skutki , w postaci gigantycznych korków. Gdyby on istniał teraz , to można by na Gościnnej , gdzie była kiedyś pętla zbudować Węzeł Przesiadkowy , podobny do tego na Łostowicach z przesiadką autobus - tramwaj w drzwi w drzwi , tam jeszcze skoordynowanie go z SKM , oraz z parkingami dla samochodów i rowerów.
    Tramwaj do Pruszcza jest w planach , ale przez dzielnicę Gdańsk Południe , tu by był nie złym rozwiązaniem. A to że tramwaje mogą obsługiwać okoliczne miejscowości pokazuje chociażby przykład Łodzi , gdzie tramwaje jeżdżą np. do Zgierza , czy Pabianic a nawet Ozorkowa , jakieś 35 km. Dodam jeszcze że linia tramwajowa Łódź - Ozorków , jest najdłuższą w Polsce i drugą pod względem długości w Europie

    • 9 1

  • Trakt niech zostanie jaki był.

    Proponuję pokierować ruch ze Starogardu na węzeł Havla poprzez Nową Świętokrzyską łącząc ją z Niepołomicką. I Orunia dolna odkorkowana dla tych od strony Tczewa.

    • 4 1

  • Niezależnie od wszystkiego...

    ...jest to MÓJ pomysł sprzed trzech lat. Opublikowałem go na forum Pruszcza, ale został wykpiony. Nie piszcie więc, że to pomysł jakiś tam "miejscy urbaniści" są autorami pomysłu, bo są najzwyczajniej w świecie ZŁODZIEJAMI. Zmieńcie to, albo podam tych "miejskich urbanistów" do sądu!

    • 2 1

  • Korki na trakcie?

    Wydano dużo pieniędzy na fragment Traktu, który to okazał się "korkiem" , za to na Zaroślaku grosza nie widział -korków także ;-) ... Śmiech na sali... Planistom chyba się nudzi lub nieźle im płaca za wymyślanie "udrożnień korkowych"

    • 6 0

  • (3)

    Naprawdę tak cięzko zrozumieć że nalezy przeprowadzic szeroką debatę na temat zrównoważonego rozwoju. Zrównoważnony rozwój cechuje sie tym, że jest zrównowazony. Oraz debatę na temat wykorzystania przestrzeni publicznej. Prawidlowe wykorzystanie przestrzeni publicznej cechuje to , ze jest przestrzeń jest prawidlowo wykorzystana. Nie ma ulic, nie ma korków. Likwidowanie korków za pomocą zawężania dróg i uspokajania ruchu to jest jak walka z anoreksją za pomocą kupowania coraz węższych spodni.

    • 11 1

    • debata publiczna odbyła się niejedna (1)

      wniosek jeden: budowa dróg nie likwiduje korków, tylko przesuwa je gdzie indziej.
      wniosek drugi: mieszkańcy widzą potrzebę rozbudowy systemów transportu szynowego i poprawy jakości dojść do stacji i węzłów przesiadkowych.
      wniosek trzeci: środki przeznaczać raczej na naprawę i utrzymanie istniejących dróg a nie na rozbudowę sieci drogowej

      • 1 2

      • mityczne "srodki"

        Wywalac. Komunikacja publiczna jest droga. Najbardziej efektywnym srodkiem jest samochod . T

        • 1 1

    • Prosimy coś o tkance i sznycie

      • 4 1

  • nowa droga to fikcja (1)

    Na zdjęciu pokazujecie inny odcinek drogi . Tam gdzie ma powstać bedą tylko same zakręty. Nowa droga to bzdura, ona nigdy nie powstanie, to pic na wodę , propaganda przed wyborami. Potem będzie tłumaczenie że myśmy chcieli a Oruniacy nie.

    • 12 5

    • Też tak myślę

      • 0 0

  • uwazam ze tramwaje jak juz napisano wyzej daly by wiekszy rezultat niz przebudowa prostego odcinka albo niech ktos wkoncu potpatrzy jak jest na zachodzie i wyciagnie z tego wnioski ze najlepszym rozwiazaniem bylo by kolejka nad albo pod ziemna

    • 9 1

  • a my w kółko macieju.... (4)

    ile razy trzeba uczyć,że 2+2=4 i że ziemia krąży wokół słońca

    tak samo z drogami
    więcej dróg=więcej samochodów=upadek transportu publicznego=znów więcej aut=kolejna nowa droga itp - to jest dogmat od co najmniej 40 lat obowiązujący!

    jedynym rozwiązaniem jest doskonały transport publiczny -
    - na początek bus pas aż do Pruszcza, autobusy co 2 min
    - docelowo przedłużyć SKM, pociągi co 5min oraz linia tramwajowa co najmniej do Oruni
    - oczywiście wspólny bilet musi musi realnie działać, a nie być kwiatuszkiem do kożuszka jak dzisiaj
    - wtedy nikt nawet nie zatęskni do samochodu, a przy obecnej polityce niestety auto jest koniecznością, bo korzystanie z komunikacji w gdańsku to masochizm

    • 38 5

    • (1)

      Te 2+2=4 niekoniecznie się sprawdza w przypadku dróg. Pomyśl sobie, że jedzie 10 samochodów/s, mają 1 pas, będzie problem, jaki problem będzie przy 10 pasach dla tych 10 samochodów/s? A przy 100 pasach to skąd weźmiesz te dodatkowe 90 samochodów/s by te pasy wypełnić? Polska to nie Emiraty, tu się samochodów nie rozdaje po przekroczeniu pełnoletności.

      • 2 8

      • bo istnieje coś takiego jak "ruch indukowany" czyli każde udogodnienie dla aut (np. poszerzenie drogi) powoduje w niedługim czasie wzrost ruchu samochodowego - ponieważ łatwiej się jeździ część ludzi z autobusu przesiada się w samochód, inni zmieniają dotychczasową trasę dojazdu na tą nową, szerszą i w ten sposób jeśli dotąd jeździło np 1000 aut/h to wkrótce będzie 2000
        dlatego w usa czy moskwie są już autostrady/obwodnice po 12 pasów i ciągle zakorkowane

        statystycznie 4 lata po każdym poszerzeniu sytuacja wraca do stanu (zakorkowania) sprzed remontu (Słowackiego jest dopiero 1rok po a już są problemy)

        a u nas nikt Ci 10 czy 100 pasów nie wybuduje... i całe szczęście

        • 5 2

    • he

      prędzej ta droga się wybuduje niż te punkty zostaną zrealizowane, ta budowa to najprostsze rozwiązanie :)

      • 2 2

    • tylko, że ...

      1. ze słońcem to nie koniecznie prawda (cały czas zresztą mówi się na to "teoria kopernikowska")

      2. z trzech pierwszych myślników nic nie działa ...

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane