• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia sugerowane. Co to takiego?

mJ
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa. Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa.

Od 21 września 2022 roku w polskim kodeksie drogowym pojawiło się zupełnie nowe pojęcie "przejścia sugerowanego". Nie są to typowe przejścia dla pieszych, bo pieszy na nich nie ma pierwszeństwa. Więc czym są i komu mają służyć?



Czy zdarza ci się przechodzić przez jezdnię poza przejściami dla pieszych?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 roku już oficjalnie weszło w życie i wprowadziło kilka istotnych zmian (ale i kontrowersji) dotyczących pieszych. Jedną z nowości jest dość enigmatycznie brzmiące "przejście sugerowane". Co to takiego?

W świetle polskich przepisów przejście sugerowane to: "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Brzmi dziwnie i chyba niepotrzebnie wprowadza zamęt.

Przejście sugerowane: nie będzie znaku ani "zebry"



Pisząc wprost - będzie można legalnie korzystać z przejść innych niż popularna "zebra", które jednak nie będą w żaden sposób oznakowane. Kierowcy czy piesi łatwo rozpoznają standardowe pasy - informuje o nich m.in. znak D-6. Przy przejściach sugerowanych takich znaków nie będzie.

W zasadzie jedynym znakiem rozpoznawczym przejścia sugerowanego będzie wspomniane wyżej dostosowanie techniczne, które ma ułatwić pieszym przejście na drugą stronę jezdni. Cóż to za ułatwienia? Przykładowo obniżony krawężnik, oznaczenia fakturowe czy oświetlenie.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa



Sugerowane przejście dla pieszych: bez pierwszeństwa



Kluczowa kwestia przejścia sugerowanego to brak pierwszeństwa pieszych. Tak naprawdę osoba, która zdecyduje się przez takie przejście przejść, zrobi to na własną odpowiedzialność. I musi w pierwszej kolejności przepuścić pojazdy znajdujące się na drodze, a dopiero później, po upewnieniu się, że jest bezpiecznie i nie wymusi pierwszeństwa, może udać się na drugą stronę.

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 roku piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy się do niego zbliżają.

Sugerowane przejścia dla pieszych - gdzie powstaną?



To, jaki pomysł na przejścia sugerowane ma ustawodawca, jeszcze nie wiadomo. Można się jedynie domyślać, gdzie takowe przejścia z obniżonym krawężnikiem mogą powstać, ale to trochę wróżenie z fusów. Pewne jest, że ruch w tych lokalizacjach powinien być mniejszy.

Być może będą to większe osiedla, być może ścisłe centra miast z ograniczonym ruchem pojazdów (np. Strefa Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku). Czas pokaże.
mJ

Opinie (108) 1 zablokowana

  • Piesi nie mają pierszeństwa jak się (7)

    Zbliżają...

    • 2 8

    • Piesi mają pierwszeństwo na przejściach PRZED wejściem na jezdnię (6)

      przedtem nie mieli, dopiero gdy byli na jezdni, teraz jako kierujący masz obowiązek zatrzymać się by przepuścić pieszego na przejściu, nawet jeśli nie znajduje się na jezdni, chyba ze chcesz zapłacić bodaj 1500 mandatu

      • 5 2

      • Pieszy wchodzący' na pasy (5)

        A nie zblizajacy sie... W szkocji uk juz Cie przepuszczaja jak jestes 2 metry od przejscia, u nas nie musza..

        • 2 3

        • próbuj Janusz, zobaczymy jak dostaniesz mandat, czy go nie przyjmiesz i będziesz wykłócał się w sądzie (3)

          przepis mówi o zachowaniu ostrożności przy zbliżaniu się do przejścia, skoro zachowujesz, to widzisz czy ktoś wchodzi na przejściu czy nie - nikt nie wymaga byś się zatrzymywał, gdy ktoś jest 5 metrów od przejścia, ale gdy jest metr i idzie w kierunku jezdni, to według mnie dla każdego sadu jest jane, że wchodzi

          ty sugerujesz, ze nadal obowiązuje kategoria znajdowania się na przejściu, ale to zostało właśnie zmienione i intencja jest jasna

          • 2 2

          • Naucz się czytać.. (1)

            • 0 2

            • no właśnie naucz się rozumieć co czytasz Januszu

              • 0 0

          • intencja jest jasna: poprawa bezpieczeństwa pieszych a nie tolerowanie lekceważenia limitów prędkości pojazdów

            jak dotychczas. Przy prędkości 30 km/h lub mniejszej czas reakcji kierowcy wystarczy na zwolnienie i przepuszczenie pieszego, który przechodzi przez jezdnię w dowolnym miejscu.

            • 0 3

        • Bo tam to zwykła kultura jazdy

          O której u nas usłyszysz tylko na kursie, w życiu nie doświadczysz.

          • 3 2

  • one już są

    Wystarczy otworzyć oczy. Takich przejść jest już na naszych osiedlach całą masa. Teraz w końcu będzie wiadomo, że 1. Można przez nie otwierać bez mandatu 2. Nie ma się na nich pierwszeństwa ...

    To ostatnie dotyczy szczególnie bandy dzieciaków na hulajnogach wyskakujących wprost pod koła samochodów na przyjęciu sugerowanym na przeciwko Sushi Rola na Wiszących Ogrodach - może szanowni rodzice wreszcie zainteresują się zachowaniem i bezpieczeństwem swoich pociech.

    • 0 0

  • "Domniemane" przejścia? Co za głupi pomysł (1)

    Czyli kierowcy mają kolejny argument do wymuszania pierwszeństwa. Tak jak teraz jest w strefach zamieszkania - dla oszczędności farby przejść się nie maluje więc w świecie kierowcy przejść nie ma. A ten śmieszny prostokątny znak niebieski to nie wiadomo co oznacza, pewnie jakiś ozdobnik.

    • 1 3

    • Ty przestań się czepiać kierowców. Zacznij myśleć przed wejściem na przejście dla pieszych

      Masz tylko dwie opcje do wyboru.
      Dasz radę.

      • 1 0

  • Panda

    Piesi wchodza przed sama maska swiete krowy to male okreslenie .Kazdy kto zginie na przejsciu jest ofiara tego kto to wymyslil!!!!

    • 0 1

  • A to Polska właśnie... (1)

    Zgon sugerowany?

    • 1 3

    • Nie, selekcja naturalna

      Ludzi na poziomie rozwoju pantofelka, nie potrafiący odróżnić przejścia z pasami, od przejścia sugerowanego bez pasów.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Przejścia sugerowane a dzieci (2)

    Jak wytłumaczyć dzieciom czy osobom starszym, co to znaczy i że już nie mają pierwszeństwa, tak jak sto metrów dalej. Niejednoznaczne przepisy, tak jak "zabranie samochodu w celu krótkotrwałego użycia" nie było kradzieżą, jak "światła do jazdy dziennej" w dowolnym miejscu i dowolnej jasności, w deszcz.

    • 9 7

    • Dzieci do lat siedmiu nie mogą same przechodzić przez ulicę

      Dzieci od lat ośmiu bez problemu to zrozumieją, w przeciwieństwie do ciebie.
      Osoby starsze bardziej uważają na ulicy i przejściach, od współczesnej młodzierzy zapatrzonej w ekran swojego boga smartfona.

      • 3 0

    • Bardzo prosto. Nie widzisz zebry i jednocześnie znaku D-6? Nie masz pierwszeństwa.

      • 5 0

  • Uważam ,że kombinowanie z nowymi rozwiązaniami zwiększy tylko ilość wypadków z pieszymi na takich przejściach. (1)

    Takie kombinacje są niepotrzebne. Przejścia dla pieszych powinny być jak dotąd konkretnie wydzielone .wyraźnie oznakowane, z konkretnymi prawami pieszych na tychże i nic poza tym.

    • 17 5

    • Wiem, że będziesz musiał pomyśleć przed jakim przejścjem stoisz

      Ale nie bój się. Myślenie boli. Za to bardzo pomaga w życiu i na drodze czy chodniku.

      • 1 0

  • To jest przepis na katastrofę (3)

    I przepełnione szpitale

    • 3 2

    • Dlaczego?

      Albo piesi będą dbali o swoje bezpieczeństwo, co nic nie kosztuje, albo selekcja naturalna zrobi swoje.

      • 1 0

    • Będzie masakrycznie!

      • 0 2

    • Bo o to chodzi!

      • 2 1

  • Typowo polskie zamotanie prawa (1)

    Bo tak naprawdę oznacza to wprowadzenie, bardzo sensownej zasady że pieszy może przechodzić wszędzie gdzie jest mu to wygodne z zachowaniem ostrożności (w odróżnieniu od bezwzględnego pierwszeństwa na oznakowanych przejściach).

    Zakańcza to kuriozalny przepis nakazujący biegać 100m do przejścia dla pieszych żeby przejść choćby przez ścieżkę rowerową, co zresztą było przepisem martwym.

    Natomiast zamotanie polega na tym że wprowadza się pojęcie bez definicji, tyko po to że jak się ktoś krzywo spojrzy na milicjanta, to milicjant może zawsze uznać że tu nie było przejścia sugerowanego i wlepić mandat za przechodzenie w niedozwolonym miejscu.

    • 6 0

    • Nie do końca jest prawdą to co piszesz

      Takie przejścia nie mają co prawda pasów, ale są obniżone krawężniki.

      • 1 0

  • Przed każdym przejściem postawić znak stopu z kamerą. (1)

    • 1 7

    • I takie zmieniające się napisy w chodniku. Idź, stój.

      Dla tych pieszych zapatrzonych w ekrany smartfonów.
      Albo jeszcze lepiej taka stalowa bariera podnosząca się przed przejściem dla pieszych jak mają czerwone.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane