- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (33 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Przejścia sugerowane. Co to takiego?
Od 21 września 2022 roku w polskim kodeksie drogowym pojawiło się zupełnie nowe pojęcie "przejścia sugerowanego". Nie są to typowe przejścia dla pieszych, bo pieszy na nich nie ma pierwszeństwa. Więc czym są i komu mają służyć?
W świetle polskich przepisów przejście sugerowane to: "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".
Brzmi dziwnie i chyba niepotrzebnie wprowadza zamęt.
Przejście sugerowane: nie będzie znaku ani "zebry"
Pisząc wprost - będzie można legalnie korzystać z przejść innych niż popularna "zebra", które jednak nie będą w żaden sposób oznakowane. Kierowcy czy piesi łatwo rozpoznają standardowe pasy - informuje o nich m.in. znak D-6. Przy przejściach sugerowanych takich znaków nie będzie.
W zasadzie jedynym znakiem rozpoznawczym przejścia sugerowanego będzie wspomniane wyżej dostosowanie techniczne, które ma ułatwić pieszym przejście na drugą stronę jezdni. Cóż to za ułatwienia? Przykładowo obniżony krawężnik, oznaczenia fakturowe czy oświetlenie.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Sugerowane przejście dla pieszych: bez pierwszeństwa
Kluczowa kwestia przejścia sugerowanego to brak pierwszeństwa pieszych. Tak naprawdę osoba, która zdecyduje się przez takie przejście przejść, zrobi to na własną odpowiedzialność. I musi w pierwszej kolejności przepuścić pojazdy znajdujące się na drodze, a dopiero później, po upewnieniu się, że jest bezpiecznie i nie wymusi pierwszeństwa, może udać się na drugą stronę.
Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 roku piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy się do niego zbliżają.
Sugerowane przejścia dla pieszych - gdzie powstaną?
To, jaki pomysł na przejścia sugerowane ma ustawodawca, jeszcze nie wiadomo. Można się jedynie domyślać, gdzie takowe przejścia z obniżonym krawężnikiem mogą powstać, ale to trochę wróżenie z fusów. Pewne jest, że ruch w tych lokalizacjach powinien być mniejszy.
Być może będą to większe osiedla, być może ścisłe centra miast z ograniczonym ruchem pojazdów (np. Strefa Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku). Czas pokaże.
Opinie (108) 1 zablokowana
-
2022-09-30 11:40
Brak oznaczenia to brak przejscia
- 3 4
-
2022-09-30 09:16
Mandaty powinny być po 30 tys. zł i 25 pkt. karnych (4)
wtedy ebile się nauczą, że przejście dla pieszych jest teraz chodnikiem z warunkowym wjazdem na nie pojazdów mechanicznych, a przejście sugerowane to każdy odcinek drogi na który wejdzie pieszy i który ma na jezdni pierwszeństwo.
- 6 18
-
2022-09-30 11:35
Powiedział człowiek, który nigdy uczciwie nic nie zarobił
- 3 4
-
2022-09-30 10:59
Idź do psychiatry, albo zarób na samochód.
- 4 5
-
2022-09-30 09:21
na sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa (1)
- 3 3
-
2022-09-30 09:38
myślę, że on pisze o tym gdy już na jezdni jest
- 4 0
-
2022-09-30 11:33
Niestety "nasz" tzw. rząd spi...li wszystko. Ich niekompetencja poraża.
W filmie pt. Wielka wsypa był taki tekst "d**il na górze, d**il na dole".- 1 3
-
2022-09-30 11:23
a nie prosciej pozwolić przechodzić wszędzie (z wyjatkiem dróg szybkiego ruchu)
pod warunkiem że nikt nie będzie hamował wymuszał. A przy kolizji wina pieszego? Siedzą i wymyślają kajdany i przepisy ograniczające wolność. A społeczeństwo coraz głupsze i będzie niebawem potrzebować zgody na wysranie się.
- 8 1
-
2022-09-30 10:46
Opinia wyróżniona
Takie coś już jest w strefach Tempo 30 (1)
Np. na Leszczynowej na całej długości jest chyba jedno przejście + relikty przejść, które piesi pamiętają i myślą (lub nie), ze mają tam pierwszeństwo (szczególnie od strony Kartuskiej, tam gdzie przystanek) i chyba zrobiło to więcej zamętu niż klasyczne przejście.
- 18 4
-
2022-09-30 11:09
Na Srebrnej nie chcieli wymalować przejścia żeby nie narzucać ludziom gdzie mają przechodzić. Ale ustawili progi zwalniające przy miejscu "przejścia sugerowanego"
- 1 0
-
2022-09-30 11:02
Kodeks drogowy mówi (napisane jest), że
przy zachowaniu ostrożności można przechodzić w granicach skrzyżowania.
- 1 0
-
2022-09-30 09:25
czyli jedyna różnica w porównaniu do braku przejścia to po prostu obniżony krawężnik (2)
i ewentualnie latarnia. Bo przecież i tak można przekraczać jezdnię nawet jak przejścia nie ma o ile znajdujemy się co najmniej 100m od innego.
- 24 1
-
2022-09-30 10:24
Przejście sugerowane
Do 21.09.2022 r. było to przejście ,,lewe" (policjant miał zawsze rację!), po 21.09.2022 r. jest to przejście sugerowane (, Panie władzo! Sugeruję nie wypisywać mandatu. Co najwyższej ...pouczenie.)
- 1 1
-
2022-09-30 10:16
obniżony krawężnik nie jest wymogiem
to jest tylko przykład.
Generalnie takim przejściem może być wszystko. Jeśli pieszy przez to przejdzie, to znaczy, że tak zasugerował.- 9 0
-
2022-09-30 08:55
Znowu ankieta niepzemyslana (2)
Gdzie opcja tylko tam, gdzie nie ma przejścia?
- 3 1
-
2022-09-30 09:20
bo takich ludzi nie ma (1)
nie uwierzę że po lotem przeskakujesz przez płot zamiast przejść tunelem albo przejściem
- 0 1
-
2022-09-30 10:02
To chyba nigdy nie spieszyłeś na tramwaj ;)
- 2 0
-
2022-09-30 09:25
Taki misz masz nie moze sie dobrze skonczyc
Chaos
- 3 3
-
2022-09-30 08:37
(1)
To nie jest żaden nowy wymysł. Istnieją one we większości państw Unii od dawna i regulują coś co tak naprawdę istniało.
- 5 0
-
2022-09-30 08:58
Tak, regulują zachowania wymuszone przez durne decyzje, na podstawie których przejścia buduje się wg urzędniczego widzimisię, a nie wg faktycznych potrzeb. No ale łatwiej jest komplikować przepisy, niż upraszczać rzeczywistość. Przecież kodeks drogowy nadal jest zbyt krótki.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.