- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (83 opinie)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (82 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 4 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 5 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (218 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę
Blisko pięć lat po zapowiedziach realizacji inwestycji i na nieco ponad tydzień przed wyborami samorządowymi władze Gdyni ogłosiły rozpoczęcie poszukiwań wykonawcy obwodnicy Witomina. Oferty pojawią się 10 maja, a termin realizacji ma wynieść blisko 2 lata.
Oficjalne ogłoszenie przetargu nastąpiło na kładce nad ul. Chwarznieńską. Zebrani dziennikarze i obserwatorzy mogli poczuć deja vu. 11 lipca 2019 r., kilka miesięcy po wygranych przez Samorządność wyborach i w identycznym składzie personalnym, władze Gdyni ogłaszały rozpoczęcie prac nad powstaniem tej samej drogi.
Gdynia: powstanie obwodnica Witomina
Obwodnica Witomina: problemy z projektem
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.
- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Szybko okazało się, że inwestycja ani nie powstanie w zakładanym terminie, ani też ingerencja w tereny zielone nie pozostanie bez odzewu ze strony ekologów.
Jedynie z wyborem projektanta poszło gładko - została nim w lutym firma Lafrentz Polska z Poznania - oferując wykonanie prac za 2 mln zł.
1,5 roku później zaczęły się problemy. Gdy zapytaliśmy, czy jest gotowy projekt, okazało się, że miasto podpisuje aneks do umowy na jego opracowanie. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.
- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - twierdził jednak Marek Łucyk.
Plan zakładał puszczenie autobusów obwodnicą Witomina
Wtedy też ujrzały światło dzienne plany, by po obwodnicy jeździły autobusy. Powodem była chęć starań o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pod tym względem sytuacja się nie zmieniła. Inaczej inwestycja nie ma szans na realizację.
Jak tłumaczą urzędnicy, budowa buspasów oraz infrastruktury pieszo-rowerowej w ramach budowy Witomino jest jednym z kilkunastu zadań (dotyczących rozwoju usług ITS, węzłów integracyjnych, buspasów i infrastruktury pieszo-rowerowej) planowanych przez Gdynię do realizacji w ramach projektu pn. "Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni".
Będą chodnik i rowerzyści obok aut
W lutym 2022 r. okazało się, że dokumentacja branżowa dla obwodnicy Witomina jest już uzgodniona. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową.
Wciąż jednak nie było decyzji środowiskowej i inwestycja utknęła w miejscu. Na początku roku informowaliśmy jednak, że odwołanie od niej zostało oddalone. Z kolei wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został złożony w ostatnich miesiącach.
Przetarg na tydzień przed wyborami
Na tydzień przed wyborami okazało się, że wszystkie formalności zostały dopięte i Gdynia ogłosiła przetarg na prace budowlane. Na oferty czeka do 10 maja.
Kryteria przetargowe:
- 60 proc. cena
- 20 proc. doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zadania
- 20 proc. czas udzielonej gwarancji
Droga ma powstać w 20 miesięcy
Szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina wzrósł w ostatnich miesiącach do 100 mln zł. Czy tyle wystarczy? Okaże się po otwarciu kopert z ofertami. Dofinansowanie unijne będzie maksymalne w wysokości 40 proc.
- Rozwój dzielnic zachodnich, sprawna komunikacja z Obwodnicą Trójmiasta, ale przede wszystkim oddech dla Witomina, które przestanie być dzielnicą podzieloną przez sznury aut jadących w ruchu tranzytowym - przekonuje Wojciech Szczurek.
Co ciekawe, podczas konwencji wyborczej Samorządności, która odbyła się kilka tygodni temu, winą za brak inwestycji obarczył PiS.
- Ubolewam, że brak 750 mln zł podczas ostatnich 4 lat rządów PiS, przy koszcie obwodnicy Witomina, spowodował, że ten projekt musiał zostać przesunięty, ale obecnie jest twardo wpisany do naszego programu na nadchodzące lata - tłumaczył dziennikarzom.
Opinie (236) 4 zablokowane
-
2024-03-28 15:39
Spoko, dzień po wyborach unieważnienie
- 52 2
-
2024-03-28 15:40
Obwodnica im. Braciaków xD
- 23 3
-
2024-03-28 15:42
Zmarnowanych szans już mieli wiele. Pogonimy ich w wyborczą niedzielę. (2)
- 65 7
-
2024-03-28 16:23
Ładnie
- 5 0
-
2024-03-29 10:29
Śnij dalej.
- 0 0
-
2024-03-28 15:43
Ta inwestycja to zbrodnia na przyrodzie i chronionym TPK (1)
- 23 51
-
2024-03-28 18:38
TPK
Nie jest chroniony.
- 1 7
-
2024-03-28 15:43
Przed wyborami to zawsze wszystko ma powstać, pytanie czy po nich n-ty raz nie zakopie się projektu
- 38 2
-
2024-03-28 15:43
Będą za drogie oferty i miasto (po wyborach) zrezygnuje z projektu. Miliony przeznaczone na projekt umoczone. Klasyka po (6)
- 105 15
-
2024-03-28 16:08
ale w Gdyni nie rządzi PO (1)
- 5 9
-
2024-03-28 17:04
Skąd napływowe Trolle mają to wiedzieć?
- 1 2
-
2024-03-28 16:08
Mam nadzieję, że tak się stanie
- 3 3
-
2024-03-28 16:46
Szczurek ze strachu dostaje s.aczki.
- 6 2
-
2024-03-28 23:39
A jakie znasz przykłady tych umoczonych projektów? (1)
- 3 2
-
2024-03-29 09:38
Basen, lodowisko, stadion lekkoatletyczny, lotnisko.
- 2 1
-
2024-03-28 15:46
Szwagrowy
Szwagroszczak tez ofertę dał
Sam ze Szwagerko zrobi to za 500 tyś
Odesłali go w diabły
Piniondz marnujo a Szwager dali bez pracy- 5 8
-
2024-03-28 15:48
Nerwowo się robi w obozie władzy (1)
Wojtek papa
- 57 4
-
2024-03-29 10:31
Sam nawet w to nie wierzysz.
Ciekawe jak przeżyjesz kolejną porażkę?
- 0 1
-
2024-03-28 15:51
Opinia wyróżniona
(4)
Mam nadzieje ze da sie jakos przejsc przez obwodnice miedzy Kielecka a Witominska, jest tam bardzo fajna sciezka biegnaca szczytami wzgorz i laczaca Witomino z Dzialkami Lesnymi. Ale na projekcie niestety nic nie widac. Przynajmniej sa uwzglednione przejazdy na pozostalej czesci trasy.
- 42 8
-
2024-03-28 16:44
Przejść będzie trzeba wzdłuż Kieleckiej albo Witomińskiej, pomiędzy tymi ulicami przez obwodnicę przejścia nie będzie.
- 3 3
-
2024-03-28 16:44
Nie będzie żadnej obwodnicy (1)
Więc szkoda czasu na myślenie o szczegółach. To kiełbasa wyborcza nieudolnej ekipy rządzącej. Nic nie zbudują. Ogłosili przetarg a po wyborach się okaże że za drogie oferty Okłamują tak wyborców od lat, obiecanki takie jak baseny, lodowiska i inne wodotryski. Nic z tego nie powstaje.
- 26 8
-
2024-03-29 10:33
Na szczęście nie będzie tej obwodnicy.
Ta droga nie zlikwiduje korków tylko przeniesie je w inne miejsca.
- 1 1
-
2024-03-28 17:04
tutejszej gawiedzi wystarczy powiedzieć, że wszystko co złe to wina pis i łykną wszystko
od czasu zmiany władzy nie zmieniły się żadne przepisy podatkowe i samorząd ma dokładnie tyle samo pieniędzy. Dlaczego teraz nie wyją, że to wina po ko??
- 11 8
-
2024-03-28 15:54
(3)
to te w pasy w kazdym kierunku beda dla aut, czy jeden z nich jako buspas?
- 21 5
-
2024-03-28 16:36
bus pas (2)
bus pas na obwodnicy? po co? Chyba autobusy maja zgarniać pasażerów z przystanków.
- 4 5
-
2024-03-28 16:49
(1)
przeciez tam beda sam busy pasy....
bedzie razem 1,5 pasa = i po 0,75 to bedzie bus pas, ze swiatlami do mijania sie.
To miasto to jest ZART.- 4 2
-
2024-03-29 10:34
Co to za
skrót "ZART"?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.