- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (83 opinie)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (84 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 4 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (144 opinie)
Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę
Blisko pięć lat po zapowiedziach realizacji inwestycji i na nieco ponad tydzień przed wyborami samorządowymi władze Gdyni ogłosiły rozpoczęcie poszukiwań wykonawcy obwodnicy Witomina. Oferty pojawią się 10 maja, a termin realizacji ma wynieść blisko 2 lata.
Oficjalne ogłoszenie przetargu nastąpiło na kładce nad ul. Chwarznieńską. Zebrani dziennikarze i obserwatorzy mogli poczuć deja vu. 11 lipca 2019 r., kilka miesięcy po wygranych przez Samorządność wyborach i w identycznym składzie personalnym, władze Gdyni ogłaszały rozpoczęcie prac nad powstaniem tej samej drogi.
Gdynia: powstanie obwodnica Witomina
Obwodnica Witomina: problemy z projektem
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.
- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Szybko okazało się, że inwestycja ani nie powstanie w zakładanym terminie, ani też ingerencja w tereny zielone nie pozostanie bez odzewu ze strony ekologów.
Jedynie z wyborem projektanta poszło gładko - została nim w lutym firma Lafrentz Polska z Poznania - oferując wykonanie prac za 2 mln zł.
1,5 roku później zaczęły się problemy. Gdy zapytaliśmy, czy jest gotowy projekt, okazało się, że miasto podpisuje aneks do umowy na jego opracowanie. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.
- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - twierdził jednak Marek Łucyk.
Plan zakładał puszczenie autobusów obwodnicą Witomina
Wtedy też ujrzały światło dzienne plany, by po obwodnicy jeździły autobusy. Powodem była chęć starań o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pod tym względem sytuacja się nie zmieniła. Inaczej inwestycja nie ma szans na realizację.
Jak tłumaczą urzędnicy, budowa buspasów oraz infrastruktury pieszo-rowerowej w ramach budowy Witomino jest jednym z kilkunastu zadań (dotyczących rozwoju usług ITS, węzłów integracyjnych, buspasów i infrastruktury pieszo-rowerowej) planowanych przez Gdynię do realizacji w ramach projektu pn. "Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni".
Będą chodnik i rowerzyści obok aut
W lutym 2022 r. okazało się, że dokumentacja branżowa dla obwodnicy Witomina jest już uzgodniona. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową.
Wciąż jednak nie było decyzji środowiskowej i inwestycja utknęła w miejscu. Na początku roku informowaliśmy jednak, że odwołanie od niej zostało oddalone. Z kolei wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został złożony w ostatnich miesiącach.
Przetarg na tydzień przed wyborami
Na tydzień przed wyborami okazało się, że wszystkie formalności zostały dopięte i Gdynia ogłosiła przetarg na prace budowlane. Na oferty czeka do 10 maja.
Kryteria przetargowe:
- 60 proc. cena
- 20 proc. doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zadania
- 20 proc. czas udzielonej gwarancji
Droga ma powstać w 20 miesięcy
Szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina wzrósł w ostatnich miesiącach do 100 mln zł. Czy tyle wystarczy? Okaże się po otwarciu kopert z ofertami. Dofinansowanie unijne będzie maksymalne w wysokości 40 proc.
- Rozwój dzielnic zachodnich, sprawna komunikacja z Obwodnicą Trójmiasta, ale przede wszystkim oddech dla Witomina, które przestanie być dzielnicą podzieloną przez sznury aut jadących w ruchu tranzytowym - przekonuje Wojciech Szczurek.
Co ciekawe, podczas konwencji wyborczej Samorządności, która odbyła się kilka tygodni temu, winą za brak inwestycji obarczył PiS.
- Ubolewam, że brak 750 mln zł podczas ostatnich 4 lat rządów PiS, przy koszcie obwodnicy Witomina, spowodował, że ten projekt musiał zostać przesunięty, ale obecnie jest twardo wpisany do naszego programu na nadchodzące lata - tłumaczył dziennikarzom.
Opinie (236) 4 zablokowane
-
2024-03-28 15:59
Koszt 100 mln (2)
Tyle chyba kosztowało lotnisko Gdynia/Kosakowo z którego mieszkańcy wylatują i przylatują do Gdyni
- 44 4
-
2024-03-28 16:33
Patrząc na stale malejąca ilość mieszkańców, to to lotnisko służy tylko wylotom.
- 8 2
-
2024-03-29 10:36
Gdyby nie skargi i protesty Gdańszczan
lotnisko by działało i zarabiało pieniądze.
- 0 1
-
2024-03-28 16:05
Hahahaha
Jak ta władza szybko działa, moj Boże, i nawet Pan Prezydent i Pan Wiceprezydent znalazł czas zeby wyjść z zamkniętego um Gdynia... Aha, no tak , zaraz wybory
- 41 1
-
2024-03-28 16:07
(1)
Czy ktoś im jeszcze wierzy ?!
- 41 2
-
2024-03-28 16:34
Niestety jeszcze są tacy ludzie :(
- 6 1
-
2024-03-28 16:09
Fajne wyborcze kiełbasy (1)
Siema samorządność. Fajnie jakby w Gdyni była alternatywa dla waszej bandy, ale nie mam zamiaru zaprosić PO i PIS do władz miasta. To was ratowało przez ostatnie 2 kadencje. Ruszcie te wasze leniwe dupska i zacznijcie dbać o Gdynię tak, jak to robiła Prezydent Cegielska. Jak nie, bando głąbów, to was na taczkach w końcu wywieziemy!!
- 33 7
-
2024-03-28 16:36
Niestety PO i Szemiot krzywdy Szczurkowi nie zrobią... Pisowiec nie ma szans na wygraną. I dobrze. Nadzieja w Kobiecie, która może nawiązać do wspomnianej przez Ciebie prezydent Cegielskiej.
- 8 2
-
2024-03-28 16:09
WG (5)
Nie będzie żadnej obwodnicy. Wymieniałem się jakiś czas temu mailami z jednym z wiceprezydentów Gdyni przy okazji przebudowy dróg na Dąbrowie.. Chcą ograniczać ruch samochodowy, bo samochody trują. Wiceprezydent proponował mi przeczytanie książek o katastrofie świata, którą spowodują samochody i cywilizacja. Nie ważne to, że stojące samochody w korkach emitują więcej spalin niż samochody poruszające się. Ponadto nie ma kasy w budżecie Gdyni i nie będzie, bo jest deficyt i trzeba pożyczki spłacać i obsługiwać. Ale 150 mln na drogi rowerowe w mieście kasa jest. I na likwidacje zatoczek autobusowych.
- 61 5
-
2024-03-28 16:35
Bo rozmawiałeś z jednym z nadludzi
Nie z Polakiem, ale z Europejczykiem! Oni będą mogli wszystko ,a ty, musisz im to umożliwić,wierząc w to, że ratujesz świat!
- 10 2
-
2024-03-28 16:46
I na Central Park także
- 4 1
-
2024-03-28 17:07
Co kilka milionów lat Świat przeżywał katastrofy i własnie idą następne. My go nie zbawimy.
- 3 2
-
2024-03-29 05:54
Psychiatra by się przydał
Który Vice? Bo koleś do psychiatryka się nadaje.
- 3 2
-
2024-03-29 10:40
Wiadomo, że nie powstanie.
To dobrze bo niedługo wejdą opłaty dla posiadaczy aut spalinowych i opłaty za wjazd do miasta. Korki znikną automatycznie i ta drogą będzie całkowicie zbędna.
- 0 0
-
2024-03-28 16:11
Elon Musk ma odwiedzić Gdynię, aby spotkać się wiecie z kim... (1)
- 13 3
-
2024-03-28 16:29
Z psychiatrą.
- 9 1
-
2024-03-28 16:22
Przed wyborami
To i na obwodnicę Świętojańskiej zrobiliby przetarg! A na każdym rogu, stacja benzynowa...z paliwem po 5.19pln!
- 28 3
-
2024-03-28 16:22
Kiełbasa wyborcza.
- 28 1
-
2024-03-28 16:23
Prima Aprilis w Gdyni od 26 lat
- 42 1
-
2024-03-28 16:26
mniam, mniam kiełbaska wyborcza. Który to już raz przed wyborami tą obwodnicę chcą budować.
- 35 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.