• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Rozbudowa..

    Przede wszystkim, gdy dojdzie już do kolizji bądź po prostu zepsuje się samochód - nie ma gdzie zjechać. Paranoja, żeby na takiej trasie w zasadzie nie było pobocza.... a oddzielenie kierunków, tak aby nie mozna bylo "popatrzeć" raczej nie spowoduje nie wiadomo jakich korków, więc jest to ewidentny brak chęci. Sadzenie krzaków, bądź stawianie ekranów między pasami można robić również w nocy.

    • 2 0

  • obwodnica

    zwróćcie uwagę na jedną rzecz, a mianowicie
    za komuny gdy samochody mieli tylko taksówkarze, złodzieje i ludzie pracujący w KC, wybudowano naszą tak obecnie poniewieraną obwodnicę, po której jechał jeden samochód na godzinę, ale trzeba przyznać że komuniści myśleli perspektywicznie, natomiast teraz nasza Władza przespała o dobre kilka lat rozwój dróg , i nic nie zmieni teraz tej sytuacji, dobudowanie trzeciego pasa będzie trwało kilka lat, a po oddaniu w końcu inwestycji będziemy wszyscy krzyczeć że należy zacząć budowę czwartego pasa bo obwodnica się korkuje. Co do kultury jazdy, i jazdy na zderzaku to niestety jest normą wymuszanie zmiany pasa dojeżdżaniem do kierowcy wyprzedzającego inny pojazd jak by mogli to pewnie by spychali te auta do rowu. niestety Policja tylko karze za prędkość, a inne paragrafy kodeksu na obwodnicy nie obowiązują.

    • 3 0

  • Ja mam pomysł jak usprawnić ruch

    Przesiadłem się dwie dekady temu na rower. Samochodem jeżdżę, kiedy nie mam wyjścia.

    • 3 1

  • tak na serio

    to potrzebujemy szerszej obwodnicy 3 pasmowej od Oliwy do końca GDYNI bo tam jest największy ścisk - reszta da radę

    • 2 0

  • motorider

    Trójmiasto potrzebuje dużych, darmowych parkingów na obrzeżach oraz sieci komunikacji miejskiej (najlepiej torowej - tramwaje i kolejki żeby to nie stało w korkach) łączących te parkingi z nawjażniejszymi punktami. Wylanie asfaltu w miejscu A skutkuje albo staniem w korkach w miejscu B za miejscem A, albo stanie w korkach na większej ilości pasów. owszem, druga, równoległa do obwodnicy trasa szybkiego przelotu (bez świateł itp) poprawi przepływ pojazdów, ale za kilka lat problem wróci.

    • 0 3

  • Był

    Był taki czas kiedy facet nazywany Bolek , otworzył granice Polski dla importu samochodów
    Ponoć 20 lat później klepnął sie w łepetynkę i zawołał
    zapomniałem o budowie dróg i autostrad parkingów też !
    Nawiasem mówiąc wkrótce potem niejaki pan Goryszewski przed kamerami TVP ogłosił ,,rzad podjął decyzję o wysokości opłat za przejazdy autostradami ,, i przez wiele następnych lat nic nie wybudowano !
    Teraz obecne ,,władze ,, n.p. Gdanska wyganiają samochody i kierowców poza centrum , choc doskonale wiedzą że, wiekszosc urzedów i banków ....jest w centrum
    Może p Adamowic zwolni pan parkin pod UM dla petentów , każde miejsce będzie wykorzystane wielokrotnie w ciągu dnia .A panscy urzednicy ...na parking na ul Jana z Kolna

    Ludzie .....takich wybieracie sobie przedstawicieli , to tak macie .

    • 1 2

  • Po rozpatrzeniu skarg owych pięciu osób, w razie ich bezzasadności, należałoby skasowac je po milion dolców od głowy, tak żeby jeszcze w trzecim pokoleniu opowiadano ściszonym głosem o ich o ich mądrości. To samo państwo, które gotowe ścigać prawnie za jakieś bzdury, wykazuje miękkość w sprawie, od której zależy mobilność milionów. Godziwe odszkodowanie za wyburzenie / przeniesienie w łapę i jazda z trasy budowy.

    • 4 1

  • 40 kolizji? (1)

    40 kolizji rocznie? Chyba miesiecznie!

    • 3 0

    • Na każdym kilometrze obwodnicy...

      • 0 2

  • kiedy powstaną nowe przepisy i obwodnica?!

    Najlepiej nieudolnością samorządowców miasta Gdańska obarczać kierowców! Brak obwodnicy to nie jest wina kierowców, potrojona liczba aut to tez nie jest wina kierowców, tylko braków odpowiednich przepisów! Gdyby obwodnica mogły poruszać się wyłącznie pojazdy 8-letnie lub młodsze a kara za złamanie przepisu było by odebranie prawa jazdy na 5 lat, to problemy by zniknęły. Brak nowej obwodnicy to sprawa zawalona przez samorząd Gdańska i od tego żadnymi artykułami się nie ucieknie. Zamiast dla mieszkańców w Polsce trwa eldorado dla dealerów, koncernów samochodowych, firm ubezpieczeniowych i warsztatów blacharskich. Ograniczenie ruchu pojazdów na drogach w godzinach 6-22 dla pojazdów nie starszych niż 15-letnie i posiadanie 1 auta na osobę zmieni krajobraz dróg w trójmieście. Sami sobie stwarzacie problemy a potem narzekacie. W dzisiejszych czasach przy możliwości kredytowania i leasingowania posiadanie auta z rocznika do 15 lat nie jest żadnym problemem. Wydział Transportu i Dróg ma problemy typu gdzie jeszcze dowalić "policjanta" na dziurawej drodze i gdzie postawić elektroniczne informacje zwolnij/dziękuję. A prawdziwymi problemami nie zajmują się w ogóle. Może gdyby przyblokować z miesiąc tak, żeby nie wyszli z magistratu, to by ich czegoś nauczyło i zamiast bzdur zajęli by się robotą.

    • 2 1

  • komfort

    Ostatnio jak jechałem w podróż służbową to też wpakowałem się w ogromne korki. Akurat jechałem samochodem z Panek więc dało się jechać nawet komfortowo

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane