• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 czerwca nowe przepisy drogowe

mJ
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych. Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych.

We wtorek, 1 czerwca, w życie wejdą nowe, rewolucyjne przepisy drogowe. Kluczowy z nich mówi o pierwszeństwie pieszych na przejściach. Zmian jest jednak więcej. Sprawdź, jakie zasady zaczną obowiązywać.



Napisaliśmy już kilka tekstów, na temat nowych przepisów. Teraz, tuż przed ich wejściem w życie, przypominamy, co się zmieni.


Piesi z pierwszeństwem



Co myślisz o nowych przepisach?

Po pierwsze, zwiększona zostanie ochrona pieszych w strefie przejść. Piesi będą mieć bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

Od 1 czerwca kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

"Pięćdziesiątka" w obszarze zabudowanym 24/h



Kolejna istotna zmiana dotyczy dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. W świetle nowych przepisów ta prędkość zostanie ujednolicona i niezależnie od pory dnia będzie wynosiła 50 km/h. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h.

Czytaj także: "Czarne skrzynki" w nowych autach



Większe odstępy między autami



Nowe przepisy mają za zadanie ukrócić jazdę na zderzaku. Od wtorku na drogach szybkiego ruchu, autostradach i "ekspresówkach" bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się samochód. Przy założeniu, że samochód jedzie z prędkością 100 km/h, kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp od poprzedzającego pojazdu (np. 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m). Pytanie tylko, jak odległości między samochodami będą weryfikowane?
09:19 1 CZERWCA 21

Od dzisiaj nowe przepisy! (32 opinie)

Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Zobacz więcej
mJ

Opinie (239) 3 zablokowane

  • Głupota

    Przepisy bez sensu. Powinny zmuszać pieszych do szybkiego przejścia na drugą stronę. A tak to wygląda jakby zaraz chcieli się położyć na pasach. Głupota ludzi musi być eliminowana. A tu odwrotnie , raj dla spacerowiczów. Policja? Ich nie ma , może ćwiczą jak tłuc staruszki.

    • 2 5

  • bezwzględne pierwszeństwo

    W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450) wprowadza się następujące zmiany:

    1)
    w art. 13:
    a)
    ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych.",

    b)
    po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
    "1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.";

    2)
    w art. 14 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
    "8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.";

    3)
    w art. 19 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
    "3a. Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.";

    4)

    • 2 0

  • Widzę tu niemal same jęki kierowców (1)

    Może po prostu przestańcie przekraczać prędkość, szczególnie na osiedlach

    • 6 6

    • oni zawsze widzą tylko innych sami są przecież święci.

      uśmiercają średnio 8 osób dziennie. powodują 40tys wypadków i 500tys kolizji rocznie ale według nich to rowerzyści są zagrożeniem, a korki powodują naziemne przejścia dla pieszych.
      Kierowca to stan umysłu.

      • 3 1

  • Dać im pierwszeństwo nawet przed pociągiem. (1)

    • 6 4

    • 86% incydentów na przejazdach kolejowych to incydenty z udziałem samochodu

      to chyba jednak kierowcy mają z tym problem, a nie piesi jak widać

      • 1 0

  • Kierujący (1)

    Całościowo zmiany ok. Jednak pierwszeństwo pieszego zbliżającego się do przejścia, nie bardzo to widzę. Z doświadczenia wiem,że połowa pieszych nawet nie rozejrzy się czy coś jedzie. pukniesz takiego zawsze wina kierowcy, bo pieszy na pasach święta krowa. To tak jakby na przejeździe kolejowym pociąg musiał zachować szczególną ostrożność, bo może akurat wjechać mała osobówka-absurd. Pieszy powinien zatrzymać się, upewnić czy może wejść na pasy, a najlepiej zasygnalizować swój zamiar np. ręką uniesioną do góry. Jest tylko kwestią czasu, kiedy te przepisy zaczną naginać piesi.

    • 3 4

    • Zasada jest taka.

      To ty masz uważać na pieszego, a nie on na ciebie. czy to takie skomplikowane?

      moim zdaniem to kierowca powinien się zatrzymać przed każdy przejściem i upewnić się czy może przejechać przez przejście.

      • 2 3

  • Pieszy (1)

    całościowo zmiany na lepsze. Jednak pierwszeństwo pieszego już zbliżającego się do przejścia nie jest dobre. Dlatego,,że większość gwałtownie wchodzi na przejście, jak konie z klapkami na oczach, połowa nawet nie rozejrzy się czy może wejść-przepis zły. To tak jakby na przejeździe kolejowym samochód miał pierwszeństwo przed pociągiem-absurd. piszy powinien zatrzymać się, upewnić czy może przejść, a nawet zasygnilozować ten zamiar kierowcy np. ręką podniesioną do góry. Terza aby przejechać przez moją miejscowość, gdzie na 1 km jest pięć przejść -to będę jechał 5 minut. Akurat tem przepis do niczego.

    • 4 3

    • jak to jest "gwałtownie wchodzi na przejście"?

      pieszego zawsze widać dużo wcześniej. to się wszystko da przewidzieć. wystarczy nie pędzić na oślep.

      • 2 2

  • Kolejna chała ustawodawcy, kto będzie mierzył odległość? Jarek z PiS-u? Ten nawet nie ma prawa jazdy.

    • 2 0

  • Ciekawe jak

    wyegzekwować ten odstęp od poprzedzającego pojazdu :D

    • 1 0

  • Do wszystkich zwolenników pierwszeństwa dla pieszych (2)

    Wyobraź sobie sytuację że jak to często jest spotykane przed przejściem spotyka się kilka osób i chce sobie podyskutować. Każdy musi się zatrzymać bo nie wie czy państwo urządzili sobie pogawędkę czy też zaraz będą przechodzić. Druga sytuacja miejscowość turystyczna np Karwia. Setki ludzi co na chama będą się pchać na przejścia, życzę powodzenia w przejechaniu. Trzecia sytuacja awaria świateł na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej, miasto stoi bo spacerowicze będą sobie łazić jak chcą. Kretyńskie przepis.

    • 7 8

    • (1)

      To dlaczego podobne przepisy z powodzeniem funkcjonują w innych krajach? Czemu tam można, a u nas (jak zawsze) się nie da?

      • 5 0

      • Podobne, bardzo dobre słowo. Wiesz jakie typu są przejścia? Przykłady? Tylko nie podawaj Niemiec, bo tam przejścia są innego typu i tylko na drogach można powiedzieć osiedlowych pieszy ma pierwszeństwo. Tam nie istnieje coś takiego jak "zebra". Proszę o przykłady.

        • 1 3

  • Definicja słowa wchodzenie - przekraczanie granicy jakiegoś pomieszczenia lub obszaru.

    Tu przekraczanie granicy chodnik - pasy, w takiej sytuacji pieszy zyskuje dodatkowo pierwszeństwo. Pieszy idący w stronę przejścia czy stojący przy nim, nie ma pierwszeństwa. Był projekt, aby dać pierwszeństwo pieszemu mającemu zamiar wejść na przejście, ale po konsultacjach zrezygnowali z niego.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane