• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 czerwca nowe przepisy drogowe

mJ
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych. Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych.

We wtorek, 1 czerwca, w życie wejdą nowe, rewolucyjne przepisy drogowe. Kluczowy z nich mówi o pierwszeństwie pieszych na przejściach. Zmian jest jednak więcej. Sprawdź, jakie zasady zaczną obowiązywać.



Napisaliśmy już kilka tekstów, na temat nowych przepisów. Teraz, tuż przed ich wejściem w życie, przypominamy, co się zmieni.


Piesi z pierwszeństwem



Co myślisz o nowych przepisach?

Po pierwsze, zwiększona zostanie ochrona pieszych w strefie przejść. Piesi będą mieć bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

Od 1 czerwca kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

"Pięćdziesiątka" w obszarze zabudowanym 24/h



Kolejna istotna zmiana dotyczy dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. W świetle nowych przepisów ta prędkość zostanie ujednolicona i niezależnie od pory dnia będzie wynosiła 50 km/h. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h.

Czytaj także: "Czarne skrzynki" w nowych autach



Większe odstępy między autami



Nowe przepisy mają za zadanie ukrócić jazdę na zderzaku. Od wtorku na drogach szybkiego ruchu, autostradach i "ekspresówkach" bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się samochód. Przy założeniu, że samochód jedzie z prędkością 100 km/h, kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp od poprzedzającego pojazdu (np. 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m). Pytanie tylko, jak odległości między samochodami będą weryfikowane?
09:19 1 CZERWCA 21

Od dzisiaj nowe przepisy! (32 opinie)

Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Zobacz więcej
mJ

Opinie (239) 3 zablokowane

  • mandaty za rozmowy (2)

    powinny być także dla osób które ucinają sobie towarzyskie pogawędki przy samych pasach.
    Na Chyloni sytuacja często spotykana w okolicach marketów. Auto się zatrzymuje bo musi, a nikt nie ma zamiaru ruszyć d*pska i przejść przez jezdnię.

    • 28 21

    • wysokie mandaty dla pieszych!!!

      • 0 0

    • Nie musi się zatrzymać jak osoby stoją na chodniku

      Dopiero jak wchodzą na przejście.

      • 1 0

  • (26)

    Jako kierowca uważam, że przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych są bardzo dobre. Może inni kierowcy w końcu zwolniat i zaczną uważać. W Irlandii sprawdza się to bardzio dobrze. Ale z drugiej strony tam istnieje kultura na drodze, która u nas jest dopiero w powijakach.

    • 190 71

    • Irlandia to nie Polska. Nienawidzę takiego porównania (10)

      A przepisy to totalna bzdura. Pieszy dla własnego bezpieczeństwa powinien się upewnić czy nie jedzie żaden pojazd.

      • 28 48

      • tak, Polska to bardziej taka Rosja (5)

        nam tu odpowiada chamstwo i dzicz na drogach

        • 28 5

        • (4)

          Nie odpowiada. Ale niestety masz rację, mentalnie ten "naród" jest na poziomie tak wykpiwanych ukraińców czy rosjan. Większość Polaków myśli, że "są" zachodem Europy, a niestety dumnie reprezentują wschód i co gorsza ten stan się pogłębia. Dzicz, patologia i stan umysłu.

          • 29 4

          • (3)

            Dziwisz sie minimalna pensja w Polandii 3 euro ,gdzie na zachodzie za minimalną człowiek w miarę godnie żyje,wyjeżdża i jeszcze coś odloży, u nas biduje ,cięzko pracując za miskę ryżu więc nie ma nic do stracenia.

            • 4 12

            • Zamożność a chamstwo to dwa zupełnie różne czynniki (2)

              Bywałem w krajach biedniejszych o rażąco wyższej kulturze drogowej.

              • 19 1

              • bo niskie stawki mandatów ... (1)

                oraz poczucie nieomal absolutnej bezkarności
                ... no bo ile wykroczeń Policjanci wyłapią - jeden na milion? jeden na 10milionów?
                więc i mandat powinien być adekwatnie wysoki - tak by podjęte ryzyko na "nuż mi się uda" - nie było warte nałożonego mandatu!
                czyli co najmniej stawki mandatów 10x w górę! .... i skończyć ze sztucznymi ograniczeniami - niech mandaty się wreszcie zaczną sumować w nieskończoność - tak jak to jest praktykowane w bardziej cywilizowanych krajach.

                • 4 1

              • więcej mandatów dla pieszych

                co najważniejsze karać pieszych, a nie tylko kierowców! Zakaz używania komórki na przejściu, masz, używasz - 1000 zł

                • 1 0

      • Nienawidzisz porownania z cywilizacja, bo jestes prymitywna dzicza vel krulem szos. Proste.

        • 2 0

      • a ty cebulaku możesz zwolnic

        • 3 0

      • acha...i żeby mieć pewność, że dojdzie żywy na drugą stronę...

        ...wrzucić na drogę kilka granatów, aby zatrzymać ruch:)). Hazarskie myślenie...

        • 0 2

      • Z takim gadaniem to do Azji Środkowej. Czeczenia, Kazachstan, Rosja, Chiny...

        • 28 8

    • Pieszy na przejściu dla pieszych powinien być świętą krową

      Jestem kierowcą, robię po mieście po 150 km dziennie, to co obserwuje to jest tragedia. Niezliczoną ilość razy zatrzymywałem się przed przejściem aby przepuścić pieszego, a kiedy już był na pasach musiałem trąbić żeby uważał na omijający mnie samochód, który prawie go potrącił.

      Na przejściu dla pieszych na wysokości ul lawendowej obok U7, notorycznie stojący w korku kierowcy, wyprzedzają pod prąd, przejeżdżając na podwójnej ciągłej i przejście dla pieszych skręcają w ul. Lawednową aby ominąć korek. Raz GKA w skodzie prawie potrącił mnie pchającego wózek z dzieckiem. Gdybym nie bym sam to dokonałbym zatrzymania obywatelskiego. Mam nadzieje, że w końcu doprowadzimy do końca chamstwa na drogach.

      • 0 0

    • sszędzie dobrze gdzie nas nie ma (4)

      • 4 1

      • Dążmy żeby u nas tak było jak tam i tyle. (3)

        Raz ściągnęliśmy z zachodu coś pożytecznego, to płacz :)

        • 6 3

        • (2)

          Polska stoi w ogromnym rozkroku między zachodem i wschodem. Jedną nogą w Europie, chce być europejska i czerpać z wzorców zachodnich, ale mentalnie głęboko jeszcze tkwi w klimatach wschodnioeuropejskich - ukraińsko rosyjskich. Taka mieszanina niestety do niczego dobrego nie doprowadzi. Siłą kultury ludzi się nie nauczy, jeżeli nie wynoszą tego z domów.

          • 16 2

          • Ale juz widac zmiane zachowan kierowcow. Odkad zaczelo sie intensywnie pisac o zmianie przepisow tygodnie temu.

            • 1 0

          • Nie tylko w klimatach ale przedewszystkim w zarobkach ,ktore przy obecnej drożyżnie nie można nazwać zarobkami tylko jałomużną na przetrwanie żeby nie zdech........z głodu.

            • 5 7

    • W Szwecji tez to obowiązuje od dawna i jest OK.

      U nas dużo osób ginęło na przejściach dla pieszych i jest szansa, że to się zmieni!

      • 2 1

    • u nas w powijakach to jest nauka jazdy

      • 1 1

    • (1)

      Mieszkałem w Irlandii 10 lat, przecież tam jeżdżą jak wariaci głównie na prowincji z tymże właśnie większość kraju to prowincja, statystyki były jedne z najgorszych w Europie, chyba że w ostatnich latach się na plus pozmienialo to nie wiem

      • 2 1

      • Bo zaczęli jezdzić tam do pracy Polacy.

        Ubogacili Irlandię swoją kulturą jazdy.

        • 0 3

    • nie zapomnij dodać (1)

      że takie przejście w Irlandii jest specjalnie wydzielone barierkami dla pieszych i oznaczone mrugającym światłem ... ...

      • 3 4

      • No kurde w miastach, których nie ma tam za wiele a co się dzieje w rural Ireland i małych zapyzialych miescinach których jest najwięcej, podobnie na drogach jak u nas

        • 2 1

    • Nie tylko w Irlandii (1)

      Pojedź na weekend do np. Kościerzyny, to na przejście nie wpuści cię tylko samochód na blachach GD albo WW.

      • 5 10

      • Rozśmieszyleś mnie, gdyż jeżdże tysiące kilometrow i stwierdzam że gorszych kierowcow niż tych z rejestracjami kaszubskimi gka,gwe,gpu itp. nie widzialem w calej Europie.

        • 16 4

    • Czemu nie porownasz zarobkow w Irlandi i polandii w ktorej to nie dośc że zap........sz za miske ryżu ,to co rusz wymyślają ciągle to nowe zakazy i nakazy żeby oskubać już do ostatniej złotowki obywatela tego cofającego się ciągle w rozwoju pseudo kraju.

      • 7 3

  • Mała uwaga do pieszych - w starciu z samochodem nie macie żadnych szans. (6)

    Co komu po pierwszeństwie, jeśli potem leży połamany przez parę miesięcy, albo co gorsza, na cmentarzu.

    Zdrowy rozsądek przede wszystkim. Bo to że kierowca zostanie nawet surowo ukarany, zdrowia ani tym bardziej życia wam nie zwróci.

    Piszę to jako kierowca, pieszy, rowerzysta i były motocyklista.

    • 26 8

    • Ja nieraz wymuszałem

      Podchodziłem do przejścia energicznie, jakbym chciał wejść pod koła, ale z zamiarem gwałtownego zatrzymania na krawężniku. Raczej większość się zatrzymywała, nigdy nie wtargnąłem, życie mi miłe i nie wchodzę/wjeżdżam rowerem na przejście/przejazd, pókinie nawiążę kontaktu wzrokowego i nie upewnię się, że kierowca ma zamiar, a pojazd możliwość zatrzymania się. Z tym, że jestem ze starej szkoły: spójrz najpierw w lewo, potem w prawo, jeszcze raz w lewo i od połowy w prawo.

      • 0 0

    • Na to się mówi terroryzm.... (2)

      przepisy przepisami ale dostosujcie się do nas bo was pozabijamy.

      czym taki kierowca różni się od terrorysty np. religijnego? niczym

      • 6 8

      • Jaki terroryzm??? Jakie "pozabijamy"???

        Facet dobrze pisze. Żaden przepis nie zapewni ci nieśmiertelności.

        Mnie uczyli na kursie w latach 80-tych czegoś takiego jak "zasada ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu drogowego".
        I stosuję ją do dziś dnia. W swoim własnym interesie.

        • 5 2

      • głupi pieszy pozostanie głupkiem

        i kiedyś zostanie wyjaśniony

        • 7 4

    • Skoro lubicie siedzieć w więzieniu za potrącenie pieszego i spowodowanie śmierci... (1)

      Ja już nie będę miał problemów, za to Ty, kierowco będziesz miał ich bardzo dużo.

      • 3 3

      • Człowieku, no naprawdę ... co ci po tym że ktoś do więzienia pójdzie?

        Przede wszystkim zadbaj o siebie. Tylko tyle i aż tyle. Czyjeś więzienie nie zwróci ci zdrowia. O życiu nie piszę bo po śmierci i tak będzie ci to obojętne czy ktoś siedzi czy nie.

        • 3 1

  • Zgadzam się, ale gdy chodzi o bezpieczeństwo argument proekologiczny do mnie nie przemawia. (9)

    Warto też uświadomić pieszych, że auto w miejscu się nie zatrzyma i by nie wkraczali na przejście bez upewnienia się, że auto zdąży się zatrzymać( bo cały czas prawo fizyki będzie górować nad prawem kodeksu drogowego)

    • 180 29

    • Proste, zostaw auto na parkingu przy placu trzech krzyży, a następnie idź na piechotę.

      Obiecuje na piechotę nie będziesz stał w korku

      • 0 0

    • Ale to kierowca powinien jechać z taką prędkością, aby zdążyć się zatrzymać (4)

      To on, jako przeszkolony posiadacz prawa jazdy, kierujący półtoratonową maszyną, powinien dbać o bezpieczeństwo pieszego na przejściu.

      • 21 17

      • Nie jest zadaniem jednych dbać o drugich! Co to za socjalistyczny wymysł!

        Każdy powinien/może dbać o własne bezpieczeństwo! I tyle!

        • 0 1

      • A Ty jesteś obywatelem/ką (2)

        I znasz się na fizyce, wiesz co to ograniczone zaufanie, masz rozum i potrafisz z niego korzystać.
        Twoje jak i moje argumenty są z d*py jeżeli nie zestawiamy ich razem i dodajemy do tego rozsądek.
        Każdy z nas musi nad sobą popracować i będzie lepiej

        • 10 14

        • (1)

          Jako pieszy nie musisz znać się na fizyce. Możesz mieć problemy ze wzrokiem, percepcją, rozumieniem świata dookoła. Możesz mieć 10 lat i ADHD. Możesz mieć 80 lat i Alzheimera. Możesz być na lekach osłabiających refleks. Możesz wracać pieszo z imprezy, po alkoholu. Scenariuszy jest mnóstwo.

          • 3 2

          • Jasne. Ale nie masz prawa wpie*rzać się w ostatniej chwili przed jadący pojazd bo "mam pierwszeństwo". Idąc tym tokiem myślenia dajmy pierwszeństwo autom na przejazdach kolejowych. Niech pociągi towarowe zatrzymują się przed każdym przejazdem (potrzebują nawet kilka kilometrów, żeby się efektywnie zatrzymać), bo jakiś cymbał stwierdził, że przejedzie bo "ma pierwszeństwo"...

            • 2 3

    • No co ty

      Przeciez sa niesmiertelni...:/

      • 1 3

    • to jestem ciekawy jaki korek będzie przd przejsciem dla pieszych które jest np. obok medisona (1)

      tam non stop piesi zblizają się do przejścia ,przejazd będzie nie możliwy ,(oczywiście bedzie to dotyczyło godzin od 10 do wieczora , w zasadzie to głupi przepis i tyle

      • 14 11

      • to znaczy że nie należy jeździć tamtędy. masz obwodnicę

        • 6 13

  • Głupie przepisy

    Teraz to można się na pasach położyć. Brawo.

    • 2 0

  • to nie Szwecja czy Niemcy

    przepisy sobie a każdy robi po swojemu juz dawno był zakaz uzywania komórek a teraz ne tylko komórki ale i smartfony obsługuja podczas jazdy i co? ano nawet mandatu prawie nikt nie dostaje

    • 0 0

  • Nasi kierowcy dobrze wiedzą jak to wygląda w UE (3)

    Tam od wielu lat takie przepisy obowiązują a kierowcy bardzo uważają na pieszych.

    • 16 2

    • *

      • 0 0

    • Nasi piesi również bardzo dobrze wiedzą jak to wygląda w UE.

      Tam też piesi nie wbiegają na pasy na oślep bo samochód w miejscu się nie zatrzyma a do tego jeszcze te telefony to istna plaga oraz wszędobylskie rowery i hulajnogi jadące na oślep pomiędzy pieszymi na pasach przejścia dla pieszych i choć tuż obok jest ścieżka dla rowerów to nikt z nich z niej nie korzysta !

      • 0 1

    • Tam też są obowiązujące standardy przejść dla pieszych.

      Wymuszają one istnienie tylko bezpiecznych przejść, widocznych pieszych i samych przejść. U nas takich wymogów brak.

      • 1 1

  • I jeszcze jedno podstawowe pytanie czy pieszy stojący sobie w bliskiej odległości do przejścia dla pieszych

    a nie chcący przechodzić przez przejście będzie karany ? Bo jak w takim razie mają takiego kogoś interpretować kierowcy ? Wszyscy mają się zatrzymać i czekać aż ów osobnik zdecyduje się przejść na drugą stronę ulicy ? Moim skromnym zdaniem pownny być przepisy zabraniające wystawania w bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych jeśli osoba taka nie ma zamiaru przechodzenia na drugą stronę ulicy no i oczywiście karane jak należy !!!!

    • 2 1

  • I znowu popisali się bzdurnymi przepisami !!! (4)

    Po co zmieniać coś co do tej pory bardzo dobrze funkcjonowało ? A teraz dopiero ci mondrusie zobaczą co narobili ile będzie potrąceń i wypadków ! Tylko czy osoby odpowiedzialne za zmianę tych przepisów wezmą na siebie odpowiedzialność za powstałą sytuację ? Jestem i kierowcą i pieszym ale uważam że i**otyzmem jest zmiana tych przepisów zwiększy to tylko dezoriętacje pieszych i wprowadzi niepotrzebny bałagan i większe korki na i tak już zakorkowanych ulicach !

    • 3 2

    • @

      • 0 0

    • (2)

      Na jakiej podstawie dobrze fukcjonowało? Na podstawie liczby pieszych zabitych na drodze (zwłaszcza na tle średniej unijnej)?
      Na marginesie - oceniasz innych pisząc o "i**otyzmach", a sam się popisujesz "dezoriętacją".

      • 1 3

      • A co ma ilość pieszych, która zginęła (fakt empiryczny), do tego, jakie zasady ruchu drogowego mają sens, a które nie?! (1)

        • 1 1

        • No pomyśl. A jeśli wciąż nic nie świta, to poczytaj o sytuacji na Litwie.

          • 0 1

  • Tramwaj (8)

    A tramwaj stojący przed przejściem na obowiązek przepuścić pieszego czy może jechać mimo iż on stoi A ludzie czekają żeby przejść.Wiele jest takich przejść przy przystanku np brama wyżynna.?? Co w takiej sytuacji pieszy ma uważać czy tramwaj na pieszego?

    • 18 12

    • )

      • 0 0

    • Tramwaj to taki sam pojazd jak inne i ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu Bezwzględnie !!!!

      • 0 0

    • a rower? (4)

      gdy na ścieżce rowerowej znajdują się pasy?

      • 0 2

      • jeszcze musisz znaleźć prawidłowo oznaczone przejście (1)

        pamiętaj! nie ma znaku pionowego to nie ma przejścia. W 3mieście więc praktycznie nie ma przejść dla pieszych na trasach rowerowych.

        • 3 7

        • Nieprawda. Z rozporządzenia:

          1. Znak P-10 "przejście dla pieszych" oznacza miejsce przejścia dla pieszych.

          • 2 0

      • Dokładnie tak samo. Pieszy ma pierwszeństwo. (1)

        Przynajmniej zniknęło Januszowe prawo na miarę Schroedingera, gdzie w ich mniemaniu samochód miał pierwszeństwo na pasach, a rower nie, chociaż w PORD było "pojazd".

        • 2 2

        • dzięki za odpowiedź:)

          • 0 0

    • Komunikacja jest w mieście uprzywilejowana. No chyba, że czas dojazdu miałby się wydłużyć o 1/4. Poza tym, nie wiem czy wiesz, ale tam nie ma przejścia przez tory, takie dopiero będzie, do tego będzie tam sygnalizacja.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane