• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła w aucie - za co można otrzymać mandat?

mJ
25 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Szybciej zapadający zmrok, szaruga i coraz trudniejsze warunki na drogach - kierowcy powoli muszą witać się z jesienią. To bardzo wymagają pora roku dla zmotoryzowanych. Dlatego tym bardziej warto pomyśleć o światłach swojego auta, żeby lepiej widzieć i być bardziej widocznym. Po pierwsze, to nasze i innych bezpieczeństwo, a pod drugie - lista wykroczeń dotyczących świateł w samochodzie jest naprawdę długa.



Czy prowadząc auto często jesteś oślepiany(a) przez inne pojazdy?

Jesienią bardziej doceniamy efektywnie świecące lampy naszego auta. Nic w tym dziwnego, bo przecież zdecydowanie szybciej się ściemnia, a do tego często musimy mierzyć się z nieprzyjemną jesienną szarugą. Pamiętajmy, że za nieprawidłowe korzystanie ze świateł w pojeździe można otrzymać mandat i punkty karne, które po opłaceniu grzywny będą ważne nie przez rok, a przez dwa lata. To pokłosie zmian w przepisach, które weszły w życie w sobotę, 17 września.

Od 17 września duże zmiany dla kierowców



Oślepianie źle ustawionymi światłami



Zacznijmy od faktu, że wiele samochodów ma niepoprawnie ustawione światła. Czego efektem jest oślepianie aut jadących z naprzeciwka. Ignorowanie tego problemu jest stwarzaniem zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Według danych Instytutu Transportu Samochodowego nawet 50 proc. samochodów oślepia innych kierowców na trasie.

Kierowca, który jest oślepiony światłami innego samochodu, nawet po minięciu tego drugiego pojazdu, jeszcze przez co najmniej kilkadziesiąt sekund będzie miał znacznie gorsze widzenie. To bardzo niebezpieczne i może stanowić przyczynę wypadku. W takiej sytuacji kierowca powinien w miarę możliwości stopniowo zwolnić i skierować swój wzrok na prawą krawędź jezdni, aż pojazd z naprzeciwka przejedzie - mówi Andrzej Mejer z Yanosika.
Oślepianie innego kierowcy źle ustawionymi światłami powoduje, że ten przestaje obserwować otoczenie, bo jego wzrok skupia się na punktach świetlnych.

Na polskich drogach krajowych kierowca zostaje oświetlony średnio nawet 3 tys. razy w ciągu godziny jazdy. Po przejechaniu 100 km, może się narazić na to zjawisko nawet 7 tys. razy. Oznacza to, że po kilku godzinach jazdy jego wzrok będzie mocno zmęczony, tak samo jak i cały organizm. Nie można również wykluczyć sytuacji, że kierowca jadący po zmroku, u którego dłużej utrzymuje się wrażenie oślepiania światłami przez pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka, powinien sprawdzić swój wzrok u okulisty - czytamy w analizie Yanosika.

Kierowco, pamiętaj o przełączeniu świateł z dziennych na mijania



Jaki mandat za nieodpowiednie używanie świateł?



Fakty są takie, że za niepoprawne, oślepiające innych ustawienie świateł grozi mandat karny.

Nie każdy kierowca jest w pełni świadomy swoich obowiązków, dotyczących używania świateł w samochodzie. Należy zarówno pilnować ich prawidłowego ustawienia, każdorazowego włączania, jak również unikać błędnego wykorzystywania ich, np. gdy warunki pogodowe tego nie wymagają. Już samo używanie świateł w sposób niezgodny z przepisami jest karane mandatem i punktami karnymi, dlatego przed rozpoczęciem sezonu jesienno-zimowego, lepiej przypomnieć sobie zasady poprawnego korzystania ze świateł w aucie. Zwłaszcza, że nieznajomość przepisów może kosztować kierowcę kilka punktów karnych, które zostaną na jego koncie przez dwa lata - dodaje Mejer.
Za co można otrzymać mandat w przypadku świateł?

  • niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza - 200 zł i 2 pkt karne;
  • używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza - 100 zł i 2 pkt karne;
  • niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania - 100 zł;
  • jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu - 300 zł i 4 pkt karne;
  • jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu - 100 zł i 2 pkt karne;
  • jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej - 100 zł;
  • jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby - 200 zł i 4 pkt karne;
  • nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności - od 150 do 300 zł i 3 pkt karne;
  • korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami - 200 zł i 3 pkt karne;
  • naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych - 100 zł i 2 pkt karne;
  • używanie "szperacza" podczas jazdy - 100 zł;
  • zakrywanie świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych - 300 zł i 3 pkt karne;
  • umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne - 200 zł;
  • nieuprawnione umieszczanie w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie - od 20 do 5 tys. zł i 3 pkt karne;
  • naruszenie przepisów przez kierującego pojazdem przewożącym zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat, w tym: niewłączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży - 200 zł i 2 pkt karne;
  • niedopełnienie przez kierującego autobusem szkolnym obowiązku: włączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci - 200 zł i 2 pkt karne.

Warto również pamiętać, że pojazd, który w trakcie kontroli policyjnej będzie miał oświetlenie w złym stanie technicznym lub nieprawidłowo ustawione, co będzie stwarzało zagrożenie dla innych użytkowników drogi - może nie zostać dopuszczony do dalszej jazdy przez funkcjonariuszy. W takiej sytuacji może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a kierowca zostanie ukarany mandatem.
mJ

Opinie (61) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • 95% kierowców nie umie

    korzystać ze świateł przeciwmgielnych przednich. Notorycznie włączają je w dobrych warunkach i oślepiają. Najgorsze jednak jest włączanie w czasie deszczu ponieważ świecą niżej i mocniej odbijają się od mokrego asfaltu. W czasie mgły korzysta się tylko ze świateł przeciwmgielnych, bo świecą nisko, a mgła utrzymuje się kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią. Włączając jednocześnie światła mijania niszczymy całą skuteczność przeciwmgielnych. Niestety policja nic sobie nie robi z osób nadużywających świateł przeciwmgielnych.

    • 0 0

  • 3/4 nowych aut z xenonami (1)

    oślepia

    • 0 0

    • Nie xenony tylko LED-y oślepiają,

      Zwłaszcza te z automatyką dostosowującą strumień światła do warunków. Ta sztuczna inteligencja rzadko prawidłowo rozpoznaje otoczenie, a już zawsze działa z opóźnieniem i zdąży olśnić innych kierowców.

      • 0 0

  • Na naszych drogach, nagminnie używa się przednich (6)

    świateł przeciwmgłowych gdy nie są wymagane warunkami atmosferycznymi. Codziennie wieczorem mijam się z takim jegomościem. Takie światła w dobrych warunkach drogowych, również oślepiają, szczególnie podczas mijania się z takim pojazdem. Trudno zgadnąć dlaczego ludzie je włączają! Może niektóry wydaje się że fura wygląda zajefajnie? Nie wiem o co chodzi ale to częste zjawisko!

    • 6 3

    • Przednie przeciwmgielne (1)

      Muszą być naprawdę źle ustawione żeby oślepiały

      • 1 4

      • Przeciwmgłowe światła mają bardzo ograniczoną lub wręcz nie mają możliwości regulacji.

        A oślepiają bardzo sprawnie, ponieważ są umieszczane blisko jezdni i warunkach wilgotności strumień światła odbija się od nawierzchni.
        Niestety, panuje u nas - podobna do krajów arabskich - moda na włączanie przeciwmgłowych bez względu na uzasadnienie.

        • 1 0

    • (3)

      To są dzienne, które nie wyłączają się wraz z zaświeceniem świateł mijania

      • 0 3

      • Mylisz się. Światła dzienne nie dostaną homologacji, jeżeli nie wyłączają się wraz z włączeniem świateł mijania.

        Homologacja jest na model samochodu.

        • 0 0

      • Dzienne w nocy i oślepiają? (1)

        Ja również spotykam się z taką praktyką i zaręczam że nie są to dzienne, tym bardziej w nocy. Często są to stare Toyoty, Hondy czy Skody, które nie są wyposażone w LED do jazdy za dnia. Bezczelnie włączają w nocy przeciwmgielne bez powodu. Zatem dobrze że jest na to paragraf, byle był egzekwowany przez policję.

        • 3 0

        • Dzienne w nocy oślepiają najbardziej

          A to dlatego, że z zasady są mocne (fabryczne 1200lm na stronę) i nie mają odcięcia światło/cień.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeżdzą wolniej ze względu na mandaty (4)

    Tyle że dalej nie mają pojęcia o przepisach ruchu drogowego.

    • 38 2

    • Dodaj do tego jeszcze cenę paliwa i masz powód wolniejszej jazdy (2)

      • 3 5

      • odezwał sie gałgan obserwujący wykresy z hamowni :-)))

        głabie marynowany wolniejsza jazda wcale nie czyni oszczedniejszym, jest wrecz przeciwnie, im mniejsze opory mają tłoki w silniku i wykonują mniej intensywną pracę dzięki odpowiednim przełozeniom skrzyni biegów tym opszczedniej jedzie auto. Twoj zakichany blachosmród podczas jazdy przy małych obrotach bierze wiecej niz moj diesiel przy 100km/h i 1,5tys obrotów silnika. wracaj do szkoły albo nie zabieraj głosu

        • 0 3

      • benzyna już ma całkiem spoko cenę jak na poziom inflacji

        a gaz w ogóle można uznać za "tani"
        jak ktoś ma na ropę to jego problem

        • 2 1

    • Lepsze to niż mieliby jeździć szybko nie mając pojęcia o przepisach ruchu drogowego.

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    100% nowych samochodów mnie oślepia (7)

    kiedyś myślałem, że to kwestia ustawień, nie to kwestia ledów, laserów, halogenów i innych bajerów, te samochody nie powinny być dopuszczone do ruchu, przykład pierwszy z brzegu jest taki lexus suv który za światła stopu ma dosłownie dwie diody led prosto skierowane w twarz kierowcy z tyłu, to tak jakby ktoś Ci latarką świecił prosto w oczy, w starszych samochodach są klosze które rozpraszają światło i rzadko jest taki problem

    • 106 15

    • Mam ten sam problem (4)

      W mieście, gdzie są latarnie jeszcze jakoś daje rade, ale tylko wyjadę za miasto co drugi samochód ma takie ledy, jakby na długich leciał. Nie pojęte. A są jeszcze te (chyba) ledowe reflektory, które niby się dostosowują do jazdy i jedzie ci taki z naprzeciwka, a światła latają jak dzikie. Aa jeszcze jak z tyłu za tobą taki jedzie, no masakra, mruga ci tymi światłami, że by się chciało wyjść i je rozpierdzielic. I na to nie ma przepisów... Choć jest to zagrożenie gorsze od pijaka

      • 25 5

      • (1)

        Dobrze że o tym już wiesz. Może powinieneś odpuścić sobie jeżdżenie po nocy za miastem, albo.... mniej komputera, komórki i wizyta u okulisty?

        • 4 27

        • o jest fakt

          • 0 0

      • Zagrożenie gorsze od pijaka?? (1)

        Nie mam pytań!!

        • 1 3

        • Jak nie masz, jak je zadałeś właśnie :D

          • 7 0

    • Jeżeli 100% nowych samochodów cię oślepia, to nie jest problem z autami, tylko z tobą

      • 3 15

    • Ja nie mam z tym problemu.

      Po prostu nie jeżdżę nikomu na zderzaku.

      • 0 3

  • Największy problem to chyba jak zwykle (2)

    Zapaleńcy świateł dziennych,nie ważne że ulewa,śnieg,zmierzch nastaje-poki jest dzień twardo jeżdżą na dziennych.

    • 0 0

    • a ten problem to w czym?? (1)

      • 0 0

      • Problem tym, że jakiś geniusz wymyslił, że dzienne są tylko z przodu i przy gorszej widoczności taki samochód jest niewidoczny z tyłu.

        • 0 0

  • Czym jest "szperacz"?

    • 0 1

  • Artykuł w Punkt

    Problem jest gigantyczny i dotyczy również Rowerzystów. Nowe hulajnogi Bolta na szczęście poprawiły te obrzydliwe halogeny walące prosto w gały.

    Najgorsze 'o dziwo' nowe Beemki i audiki.

    • 2 0

  • (2)

    dla mnie niezrozumiałe jest wyposażanie aut w światła dzienne tylko z przodu, z tyłu już nie - tylne sa bardziej potrzebne

    • 2 0

    • Dzienne powinno się używać tylko w dobrych warunkach, więc po co wtedy z tyłu? Kiedyś się jeździło w takim przypadku bez świateł i było dobrze.

      • 0 0

    • Wytłumacz to "ekologom"

      • 0 0

  • Wszystkie powody do otrzymania mandatu należą od oceny subiektywnej policjanta. To on wie czy już jest zmrok i czy ktoś oślepia. Na szczęście policjantów mamy obiektywnych, uczciwych i nigdy nie próbujących wymusić na nas.... Przyznania mu racji.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane